• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۷ - ۰۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

آزمون های ضد کرونا

طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری آزمون‌های حضوری در وضعیت قرمز ممنوع است، اما در اقدامی عجیب معاونت آموزشی وزارت بهداشت سعی در برگزاری آزمون ارتقای دستیاران تخصصی در تاریخ ۱۸ تیرماه هستند. انتظار می‌رود در وزارتخانه‌ای که متولی تامین سلامت جامعه است، سلامت دستیاران تخصصی را حائز اهمیت دانسته و آنها را فدای چنین تصمیماتی نکنند.

آزمون های ضد کرونا

فرهیختگان: این روزها در شدیدترین حالت این موقعیت هستیم؛ «اگر شما هم فهمیدید، ما هم فهمیدیم چی شد.» کافی‌است کمی اخبار مربوط به برگزاری آزمون‌های مختلف را پیگیری کنید. داوطلبان کنکور سراسری، داوطلبان کنکور ارشد، داوطلبان آزمون وکالت، داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی و... خودشان هم گیج شده‌اند که کدام آزمون‌ها برگزار می‌شود و کدام نه! انگار یک تنگ قرعه‌کشی گذاشته‌اند وسط و به‌صورت قرعه‌ هرکدام که از تنگ خارج شد، آن را حضوری می‌کنند. چون هیچ‌جوره نمی‌توان رفتار متناقض مراجع تصمیم‌گیرنده، سازمان سنجش، وزارتخانه‌ها و... را در بحث برگزاری یا عدم برگزاری آزمون‌ها توجیه کرد و برای آن استدلال تراشید. اظهارات مسئولان را هم که مرور می‌کنیم، وضعیت به همین شکل است. هیچ دلیل محکمه‌پسندی ارائه نمی‌شود. خلاصه اینکه هیچ‌جوره نفهمیدیم با چه متر و معیاری، با چه تعداد مبتلا و جان‌باخته‌ای بر اثر کرونا، با چه وضعیتی یک آزمون لغو می‌شود یا به تاخیر می‌افتد، اما آن یکی نه! این مساله را هم می‌توان به تبعیض ربط داد، هم به بی‌برنامگی و سهل‌انگاری که انتخاب ما این‌بار دومی است.

تعداد مبتلایان به کرونا روزبه‌روز درحال افزایش است، موارد مرگ‌ومیر هم که به ‌لطف کندی و عقب‌افتادگی در روند واکسیناسیون، مدام افزایش می‌یابد، ورود به پیک پنجم کرونا هم که رسما اعلام شد، سوش غالب کشور هم که کرونای هندی به‌نظر می‌رسد؛ همان کرونای جهش‌یافته‌ای که مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا آن را وحشی خطاب کرد. آن‌وقت، یکی‌یکی در شرایطی که در اخبار از منع رفت‌وآمد، منع تجمع و رعایت فاصله‌گذاری می‌خوانیم، آزمون‌ها با جمعیت‌های میلیونی و چندصد و چندهزار نفری درحال برگزاری است. البته نه همه، آن‌هم به‌دلیلی که نمی‌دانیم.

اگر داوطلبان نمی‌گیرند، اگر رویه همان رویه ایمنی جمعی است، اگر جان جوان‌ها و داوطلبان مهم نیست، اگر نفعی برای کسی در این بین تعریف و تعبیه شده و خیلی دیگر از این موضوعات، خب اعلام کنند بدانیم و بفهمیم ماجرا از کجا آب می‌خورد.

آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰، کنکور کارشناسی‌ارشد پزشکی ۱۴۰۰، آزمون کارآموزی وکالت و آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت MHLE (دوره ۶۱) و... آزمون‌هایی هستند که همین اواخر همگی لغو شدند یا به تاخیر افتادند، علت هم که مشخصا شیوع کرونا و جلوگیری از ابتلای داوطلبان به این ویروس و حفظ جان و سلامتی آنها عنوان می‌شود، اما آزمون سراسری سال 1400، آزمون دستیاری پزشکی و... آزمون‌هایی هستند که برگزار شدند یا قرار است برگزار شوند. مثلا در ارتباط با همین آزمون دستیاری پزشکی، تعدادی از داوطلبان با ارسال نامه‌ای به استاندار تهران و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی که مسئولیت فرماندهی ستاد ملی مقابله با کرونا در استان تهران را برعهده دارد، نسبت‌به برگزاری این آزمون در روز جمعه ۱۸ تیر همزمان با شیوع پیک پنجم کرونا و مقاومت وزارت بهداشت درخصوص لغو این آزمون اعتراض کردند و خواستار لغو این آزمون شدند. آنها در این نامه نوشتند: «اکنون که در پیک پنجم بیماری کروناویروس هستیم، طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری آزمون‌های حضوری در وضعیت قرمز ممنوع است، اما در اقدامی عجیب معاونت آموزشی وزارت بهداشت سعی در برگزاری آزمون ارتقای دستیاران تخصصی در تاریخ ۱۸ تیرماه هستند. انتظار می‌رود در وزارتخانه‌ای که متولی تامین سلامت جامعه است، سلامت دستیاران تخصصی را حائز اهمیت دانسته و آنها را فدای چنین تصمیماتی نکنند. می‌دانیم به علت قرمز شدن شهر تهران بسیاری از آزمون‌ها مانند آزمون زبان و آزمون دانشگاه آزاد کنسل و حتی بازار نیز تعطیل شده است؛ چراکه سلامتی مردم از کاسبی کردن آنان برای مسئولان مهم‌تر بوده است. اما وزیر بهداشت و معاون آموزشی این وزارتخانه اصرار دارند صبح جمعه در شهر قرمز تهران، پزشکانی را که دمخور مریضان کرونایی بوده‌اند و دستیارانی که تعداد تقریبا زیادی از آنها یا واکسن دریافت نکرده‌اند (زیرا اختیاری بوده است) یا دوز دوم واکسن به آنها نرسیده است، در یک جا جمع کرده و آزمون برگزار کنند. بسیاری از داوطلبان فوق مادران باردار و شیرده بودند که به هیچ عنوان واکسن دریافت نکرده‌اند، بی‌گمان برگزاری این آزمون موجب شیوع بیشتر بیماری و تاثیرات منفی برای خانواده‌های پزشکان خواهد شد.» اما واکنش سعید هاشمی‌نظری، رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت به این نامه این بود: «این آزمون به هیچ عنوان لغو نخواهد شد. بالای ۸۰ درصد داوطلبان این آزمون واکسن کرونا ویروس دریافت کردند، بنابراین به عفونت کرونا مبتلا نمی‌شوند. داوطلبان آزمون فوق دستیارانی هستند که همیشه در محیط بیمارستانی حضور دارند، بنابراین حضور آنها در مراکز آزمون خطری را متوجه آنها نخواهد کرد؛ چراکه بیماری در این محیط وجود ندارد. اگر قرار باشد خطری ازنظر ویروس کرونا داوطلبان آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی را تهدید کند، در محیط بیمارستان که حضور دارند بیشتر آنها را درمعرض ویروس قرار می‌دهد تا محیط آزمون. بنابراین این آزمون ریسک افزوده‌ای برای آنها ایجاد نخواهد کرد و در تاریخ مقرر برگزار می‌شود.» خب این ادعا خیلی استدلال محکمی ندارد و حتی اگر همین را هم بپذیریم، چرا آزمون سراسری برگزار شد؟ دانش‌آموزانی که در خانه بودند هم در ریسک ابتلا قرار داشتند، حوزه برگزاری ایمن‌تر بود یا واکسن دریافت کرده بودند؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار