• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۶ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
واکنش متناقض کمالوند در قبال کمیته استیناف

از تمکین تا شکایت به CAS!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چندی‌پیش رای پرونده دیدار سایپا و پیکان را که در آن پیکانی‌ها برخلاف قانون 6 تعویض انجام دادند صادر و نارنجی‌پوشان را سه بر صفر برنده اعلام کرد. با این حال این رای چند روز پیش ازسوی کمیته استیناف نقض شد و این کمیته نتیجه بازی را همان برد 2 بر یک پیکان که در 90دقیقه رقم خورده بود، اعلام کرد.

از تمکین تا شکایت به CAS!

به گزارش «فرهیختگان»: بعد از اتفاقات جنجالی در بازی تیم‌های خودروساز تهرانی یعنی پیکان و سایپا که با تعویض اضافه پیکانی‌ها همراه بود، کمیته انضباطی رای به برتری سه بر صفر سایپا داد که با اعتراض پیکانی‌ها کار به تصمیم‌گیری کمیته استنیاف کشید. در آن زمان کارشناسان حقوقی هم درخصوص رای صادره اتفاق‌نظر نداشتند؛ برخی با تایید حکم کمیته انضباطی اعلام کردند پیکان از بازیکن غیرمجاز استفاده کرد و تبدیل برد دو بر یک این تیم به شکست سه بر صفر مطابق قانون انجام شده است. برخی دیگر اما تاکید داشتند بازیکن مذکور تاثیری در نتیجه نداشته و باید افرادی که در انجام تعویض مرتکب اشتباه شدند محروم و جریمه شوند و نباید نتیجه بازی تغییر کند. درنهایت کمیته استیناف رای خود را در این خصوص صادر و رای کمیته انضباطی را رد کرد تا سه‌امتیازی که به سایپا اضافه شده بود به پیکان برگردد. با این حال مدیران سایپا تاکید کردند به این مساله اعتراض دارند و از مراجع بین‌المللی این پرونده را پیگیری می‌کنند.

نکته جالب اما اظهارات متناقض فراز کمالوند، سرمربی سایپاست. وی پیش از اعلام رای در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، اعلام کرد: «ما این پرونده را به قانون سپردیم. آیین‌نامه‌ای وجود دارد و حکمی که قرار است صادر شود باید به قانون مستند شود. ما به قانون۲۲ فیفا استناد کردیم و کمیته انضباطی هم رای داده و الان هم پرونده به کمیته استیناف رفته است. در کمیته استیناف هم چند قاضی خوشنام حضور دارند و بدون حب‌وبغض رسیدگی می‌کنند و ما خودمان را تابع قانون می‌دانیم هر آن چیزی قانون و کمیته استیناف رای بدهد، از آن تبعیت می‌کنیم.»

کمالوند اما روز گذشته موضعی کاملا متفاوت اتخاذ کرد و درحالی که صحبت از تمکین کرده بود این‌بار در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: «ماده22 مشخص است و طبق آن بازیکن ششم پیکان صلاحیت حضور در زمین را نداشته است. البته یقین می‌دانم رای شکسته می‌شود زیرا وکیل گرفته و به دادگاه CAS می‌رویم. ایرادی هم ندارد که حکم این دادگاه تا پایان لیگ نیاید و سه‌ماه دیگر صادر شود. مهم این است حکم را به‌سود خودمان دریافت کنیم. سوال من این است؛ وقتی مسببان این اتفاق مبری شده‌اند و حکم به‌سود پیکان است، یعنی تخلفی صورت نگرفته است؟ در این حالت تیم‌ها را آزاد گذاشته‌‌ایم که از این به‌بعد چنین کاری کنند. از قدیم گفته‌اند کسی که خواب است می‌شود بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد. نماینده مجلس فشار می‌آورد و می‌گوید اجازه نمی‌دهیم کمیته استیناف رای را به‌سود سایپا بدهد و دیگری می‌گوید این کمیته حق چنین کاری ندارد. به همین دلیل تمام این مسائل را ضمیمه کرده و برای CAS  می‌فرستیم.»

 کمیته انضباطی همه را تبرئه کرد!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چندی‌پیش رای پرونده دیدار سایپا و پیکان را که در آن پیکانی‌ها برخلاف قانون 6 تعویض انجام دادند صادر و نارنجی‌پوشان را سه بر صفر برنده اعلام کرد. با این حال این رای چند روز پیش ازسوی کمیته استیناف نقض شد و این کمیته نتیجه بازی را همان برد 2 بر یک پیکان که در 90دقیقه رقم خورده بود، اعلام کرد. از همان روزی که پرونده این دیدار به جریان افتاد، گفته شد کمیته انضباطی با مقصران این پرونده برخورد خواهد کرد اما چنین اتفاقی رخ نداد. روز گذشته اعضای این کمیته تشکیل جلسه دادند اما در کمال تعجب هیچ جریمه‌ای برای افراد مقصر در نظر گرفته نشده است. پیکان می‌توانست 5تعویض انجام دهد و انجام تعویض ششم تخلف بوده و این انتظار وجود داشت که با مقصران طبق قانون برخورد شود اما همه تبرئه شدند. اینکه چگونه کمیته انضباطی چنین تصمیمی گرفته جای سوال دارد چراکه در چنین شرایطی این شائبه پیش می‌آید که با متخلفان برخوردی صورت نمی‌گیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار