• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۶ - ۰۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابوالفضل قناعتی، عضو اسبق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شورا با دولت و مجلس می‌تواند مشکل تهران را حل کند

چهار، پنج مشکل مهم در تهران وجود دارد که باید با کمک دولت و مجلس آن را پیش ببرند؛ چراکه بعید است شورای شهر به‌تنهایی توان انجام آن را داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بحث بافت فرسوده است که می‌تواند هم در بحث تحکیم بناهای تهران و هم در بحث اشتغالزایی اثرات خوبی را در تهران به‌جای بگذارد.

شورا با دولت و مجلس می‌تواند مشکل تهران را حل کند

منتخبان شورای شهر ششم حدود یک‌ماه برای انتخاب شهردار که مهم‌ترین تصمیم 4ساله‌شان است، فرصت دارند. با توجه به عملکرد نامناسب شورای شهر پنجم، کارهای زیادی روی زمین مانده که شورای ششم باید آن را انجام دهد. برای بررسی این اولویت‌ها و شهردار آینده با ابوالفضل قناعتی، عضو اسبق شورای شهر تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

با نتایج انتخابات شورای شهر، ترکیب شورا به‌لحاظ دیدگاه سیاسی تغییر کرده است. انتقادها به عملکرد شورای پنجم درطول سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده است. بر همین اساس شورای شهر ششم کارهای زیادی را برای انجام دارد. از نظر شما شورای ششم چه اولویت‌هایی را باید مدنظر داشته باشد؟

چهار، پنج مشکل مهم در تهران وجود دارد که باید با کمک دولت و مجلس آن را پیش ببرند؛ چراکه بعید است شورای شهر به‌تنهایی توان انجام آن را داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بحث بافت فرسوده است که می‌تواند هم در بحث تحکیم بناهای تهران و هم در بحث اشتغالزایی اثرات خوبی را در تهران به‌جای بگذارد. موضوع بعدی بحث ترافیک و آلودگی شهر تهران است. با توجه به اینکه روزی هزار خودرو به شهر اضافه می‌شود، باید برای کنترل ترافیک و آلودگی هوا شورا برنامه‌ای داشته باشد. بحث دیگر طرح تفصیلی است که براساس آن طرح جامع و تفصیلی تخلفاتی که در گذشته انجام شده سامان یابد. شورا باید یک‌سری پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های عمرانی و حمل‌ونقل که ناقص ‌مانده را با برنامه‌ریزی تمام کند، چون اثرات منفی بر موضوعات اجتماعی گذاشته است. یک‌سری فضاهایی است که نیمه‌تمام مانده و باعث شده ساکنان پیرامون این پروژه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شوند. بحث ساماندهی پرسنل شهرداری موضوع دیگری است. باید در شهرداری از جذب نیروهای اضافه جلوگیری شود. بحث منابع درآمدی پایدار هم مهم است. شرایط شهر تهران برنمی‌تابد دوباره عوارض زیاد شود، زیرا فشار روی مردم بالا می‌رود. باید بخشی از سهم شهر تهران را از دولت بگیرند تا فشار روی مردم نیاید. اگر این موضوعات را دنبال کنند فکر می کنم اتفاق خوبی در این سه، چهارسال بیفتد.

درمورد ساماندهی استخدام فرمودید. گفته ‌شده شهرداری اقدام به جذب دوهزار و 100نیروی جدید کرده است. در شرایط فعلی این موضوع چقدر درست است؟

اصلا نباید انجام شود. به‌نظر من قبل از اینکه نیرو جذب کنند، نیروهایی که این‌ور و آن‌ور پراکنده دارند و بلاتکلیف در شهرداری می‌چرخند را که مامور به نهادها و سازمان‌های دولتی شدند، بازگردانند. همین نیروها را تعیین‌تکلیف کنند و اگر با کسری نیرو مواجه شدند آن زمان جذب کنند. شورای پنجم یک‌سری افراد را آورد و باعث بلاتکلیفی بچه‌های شهرداری شد. اینها را باید تعیین‌تکلیف کنند و بعد اگر احساس نیاز شد، نیرو بگیرند. دوسوم بودجه جاری شهرداری در همین حقوق و دستمزد و نگهداشت انجام می‌شود. اضافه‌کردن نیرو و نداشتن برنامه یکی از معضلاتی بود که از گذشته وجود داشته است.

درخصوص انتخاب شهردار فکر می‌کنید چه مواردی باید مدنظر قرار گیرد؟

شهردار تهران باید فردی باشد که قبلا موفق بوده؛ یعنی رزومه قابل‌قبولی داشته باشد. تخصص شهری را داشته باشد  و این‌که چه تحصیلی و چه مهارت و تجربه‌ای از قبل داشته است. بحث مردمی‌بودن و انقلابی‌بودن و دینداربودن از ضروریات است که باید شورای شهر به آن توجه زیادی کند. شهرداری تهران معادل سه، چهار وزارتخانه است و باید آدمی در تراز بالاتر از وزیر را برای رفع مشکلات با مشخصاتی که بیان کردم انتخاب کنند.

عملکرد شورای پنجم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد شورا قابل‌قبول نبود. از انتخاب شهردار که چند شهردار انتخاب کردند و بعد خروجی فعالیت آنها در مقیاس پروژه‌های بزرگ نشان داد که هم در توانایی، هم ظرفیت و هم نگاه آنها افراد کوتاهی بودند. باید شورای بعدی با نگاه بلند به شهری مثل تهران نگاه کند. کار بزرگی است و آدم‌های بزرگی باید بالای سر این داستان قرار گیرند. من فکر می‌کنم افراد قبلی ظرفیت و دانش این کار را نداشتند و نگاه سیاسی داشتند. نباید به یک شهر نگاه سیاسی شود و از شهر برای اهداف سیاسی آینده برخی استفاده کرد. اگر شورای جدید و کسانی که قدرت نفوذ برای انتخاب شهردار دارند، بخواهند مثل قبلی‌ها نگاه سیاسی داشته باشند که از شهر برای آینده خود استفاده کنند، در شهر اتفاقی نمی‌افتد. باید افرادی در شهر گذاشته شوند که نگاه سیاسی نداشته باشند و دنبال آینده سیاسی نباشند و هم و غم آنها حل مشکلات شهر باشد که دوستان قبل این نگاه را نداشتند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار