• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۵ - ۰۱:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه مجلس: کار وزرای پیشنهادی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس سخت است

رفتن از مجلس به دولت کار درستی نیست

اولویتی که مردم و جامعه دارند حل مشکل مسکن و بهبود وضعیت معیشتی‌شان است. بنابراین طرح جهش تولید مسکن در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، از طرفی وضعیت معیشتی اقشار محروم جامعه هم به‌دلیل مدیریت بد کرونا و هم به‌دلیل از دست دادن شغل باید مورد توجه قرار بگیرد.

رفتن از مجلس به دولت کار درستی نیست

معین رضیئی، روزنامه نگار: پس از مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور باید کابینه پیشنهادی‌اش را به مجلس معرفی کند. این کابینه باید با تعامل و همفکری با مجلس به بهارستان معرفی شود. درباره کابینه بعدی و شکل تعامل دولت و مجلس با مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیات‌رئیسه مجلس به گفت‌وگو نشسته‌ایم. متن این مصاحبه در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

طی روزهای گذشته رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب با نمایندگان مجلس به‌صورت فردی یا گروهی جلساتی پیرامون مسائل مختلف کشور داشته است؟

تا جایی که بنده اطلاع دارم رئیسی تا الان جلسه‌ای با نمایندگان نداشته است. معمولا در روزهای اول پس از انتخابات اینچنین نبوده که رئیس‌جمهورهای منتخب با مجلس جلسه‌ای برگزار کنند. ممکن است بین دو رئیس قوه جلسه‌ای صورت گرفته باشد که من از آن بی‌اطلاع هستم. البته روال این‌گونه است که نزدیک تحلیف رایزنی‌هایی بین رئیس‌جمهور منتخب با کمیسیون‌های مختلف مجلس در بحث معرفی و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام می‌شود که تعامل با کمیسیون‌ها می‌شود که در این رایزنی‌ها برخی مواقع مثلا توافقی بر فرد پیشنهادی صورت نمی‌گیرد و درنهایت آن فرد را رئیس‌جمهور تعویض کرده و شخص دیگری را معرفی می‌کند.

برخی چهره‌ها در مجلس هستند که سابقه کار اجرایی دارند و در این مدت نیز جزء چهره‌های نزدیک به رئیسی محسوب می‌شوند که احتمال حضور آنها در دولت آینده وجود دارد. اساسا شما حضور این نمایندگان را در کابینه مفید می‌دانید؟

 مجلس اهمیت دارد و در رأس امور است. بنابراین این حوزه مهم‌تر است مگر اتفاق خاص بیفتد یا افراد نادری باشند که بخواهیم از آن در دولت آتی استفاده کنیم. به همین جهت رهبری عنوان کردند نمایندگان در مجلس بمانند. من در یک‌سالی که به‌عنوان نماینده در خدمت مردم هستم به‌خوبی درک کرده‌ام اگر قانون خوبی تصویب شود کار مدیران اجرایی نیز برای حل مشکلات راحت‌تر می‌شود.

پس جمع‌بندی شما این‌گونه است که نمایندگان در مجلس باقی بمانند و به‌عنوان وزیر وارد دولت بعدی نشوند بهتر است؟

بله. ما نماینده مردم هستیم و مردم به ما رای داده‌اند. اگر گمانه‌زنی کنند که افراد زیادی از مجلس به دولت می‌روند به‌نظرم کار درستی نیست.

نحوه تعامل مجلس یازدهم با دولت آتی چطور است؟ بسیاری عنوان می‌کنند چون نمایندگان قبل از انتخاب رئیسی از او دعوت به کاندیداتوری کرده‌اند، این تعامل حداکثری است و بسیاری دیگر هم دیدگاه منتقدانه نسبت به این موضوع دارند و معتقدند مجلس یازدهم با دعوت از رئیسی شأن نظارتی خود را در آینده زیرسوال می‌برد.

من نظر شخصی خود را بیان می‌کنم زیرا ساختار قوه‌مقننه نماینده‌محور است و مانند دولت نیست که سخنگو داشته باشد. خیلی از همکاران به‌دلیل ناکارآمدی دولت روحانی که نمادش در همین روزهای اخیر می‌تواند قطعی‌های مکرر برق، مشکلات زیست‌محیطی در استان‌های جنوبی کشور و سوءمدیریت در کنترل کرونا باشد، نظرشان بر تغییر فضای سیاسی کشور بود؛ به‌جای تکرار دولت سوم روحانی. به همین دلیل از رئیسی دعوت به حضور در انتخابات کردند. اما از 28خرداد به بعد ما نماینده مردم هستیم و بر عملکرد دولت آتی براساس وظیفه‌مان ناظر خواهیم بود. در رأس این نظارت‌ها رای اعتماد به وزرای پیشنهادی است که قطعا در این مورد سختگیری خواهیم کرد، چون مردم با حسن‌نیت در این شرایط بد کرونایی پای صندوق‌های رای آمدند و با مسئولان اتمام‌حجت کردند. درحالی‌که در برخی کشورهای اروپایی انتخابات‌شان با مشارکت حدود 23درصدی انجام شده است. در ایران حدود 50درصد مردم رای دادند. الان وزیری که می‌خواهد معرفی شود، کار سختی در مجلس یازدهم دارد و باید برنامه توأم با کارنامه داشته باشد؛ برنامه‌ای که عملیاتی بوده و براساس اسناد بالادستی همچون برنامه توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری در حوزه‌های مختلف نوشته شده است. قطعا مردم و مشکلات آنها اجازه آزمون و خطا را به کسی نمی‌دهد و ما هم وظیفه خود می‌دانیم که حافظ منافع ملت باشیم. به همین دلیل در عین حالی که کمک دولت هستیم، سختگیری‌های لازم را خواهیم داشت.

مجلس یازدهم در یک‌سال گذشته قوانین خوبی را تصویب کرد که خیلی از آنها اجرایی نشد مانند طرح جهش تولید مسکن، قوانین مربوط به مالیات‌ها و...؛‌ فکر می‌کنید اجرایی‌شدن کدام‌یک از این قوانین باید در اولویت دولت آتی قرار گیرد؟

اولویتی که مردم و جامعه دارند حل مشکل مسکن و بهبود وضعیت معیشتی‌شان است. بنابراین طرح جهش تولید مسکن در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، از طرفی وضعیت معیشتی اقشار محروم جامعه هم به‌دلیل مدیریت بد کرونا و هم به‌دلیل از دست دادن شغل باید مورد توجه قرار بگیرد. ما قوانین خوبی در این حوزه‌ها داریم که ان‌شاءالله با استقرار دولت جدید با دوفوریتی‌کردن این طرح‌ها کار را جلو خواهیم برد. البته ما این آمادگی را داریم لایحه‌های دولت را بپذیریم چون هرچقدر به این سمت حرکت کنیم موفق‌تر هستیم زیرا دولت‌ها اجراکننده هستند و اگر لایحه را نیز خودشان بیاورند بهتر است تا اینکه مجلس خودش بخواهد طرح بنویسد. هر زمان طرح می‌آید یعنی دولت علاقه‌ای نداشته کاری کند مانند طرح‌های جهش تولید مسکن، اصلاح قانون بانکداری، مالیات بر عایدی سرمایه و اصلاح فرآیند مالیاتی، طرح امنیت غذایی و...! که مجلس آنها را تصویب کرده و الان به‌خوبی توسط دولت روحانی اجرایی نشده است. ما انتظار داریم با آمدن رئیسی این موارد پیگیری شود. البته خیلی نباید بین مردم توقع ایجاد کنیم که مشکلات طی مدت کوتاهی برطرف می‌شود. قطعا این اتفاق نمی‌افتد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار