• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۵ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بُعد سوم

با آغاز فعالیت جدی پیکسار در لوکاس فیلم، این تیم روی ارتقای سطح رندر کامپیوتری متمرکز شدند و توانستند فیلم پارک ژوراسیک را با کیفیتی خیره‌کننده‌ بسازند. در آن زمان بیشترین کاربرد گرافیک کامپیوتری در خلق جلوه‌های ویژه برای فیلم‌های رئال بود و هنوز انیمیشن‌های سینمایی سه‌بعدی با ماهیتی مستقل ساخته نشده بودند.

بابک نکویی، کارگردان انیمیشن و استاد دانشگاه: پس از مرگ والت دیزنی در سال 1966 بر اثر سرطان، برادرش روی دیزنی، مدیریت کمپانی دیزنی را برعهده گرفت. پنج‌سال بعد او نیز فوت کرد. بین سال‌های 1980 تا 1984 مدیریت کمپانی دیزنی در دستان تنها داماد والت دیزنی، ران میلر قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ انیمیشن جهان در همین بازه در کمپانی دیزنی رقم خورد. جان لستر یکی از 45 انیماتور جوانی بود که به‌خاطر هوش و استعدادش توانسته بود به بزرگ‌ترین کمپانی انیمیشن‌سازی دنیا راه پیدا کند. جان در مدرسه‌ای که والت دیزنی در آن سرمایه‌گذاری کرده بود، درس خواند و با افراد مهمی مثل تیم برتون همکلاس بود. علاقه اصلی جان لستر به انیمیشن‌های سه‌بعدی کامپیوتری بود. او برای اولین‌بار بین سال‌های 1980 و 1981 به‌صورت اتفاقی وقتی یک ویدئو از کنفرانسی درمورد گرافیک کامپیوتری به‌دستش رسید، با این موضوع آشنا شد. اندکی بعد وقتی لستر روی انیمیشن کوتاه «سرود کریسمس میکی» کار می‌کرد، توسط دو دوستش دعوت شد تا اولین سکانس چرخه نور در فیلم ترون را ببیند که توسط کامپیوتر ساخته شده بود. لستر با دیدن این سکانس به پتانسیل عظیم گرافیک کامپیوتری برای تولید انیمیشن پی برد. این تکنولوژی به انیماتورها امکان می‌داد که بتوانند به انیمیشن‌های خود عمق زیاد و چشم‌نوازی دهند؛ کاری که تا آن زمان امکان‌پذیر نبود.
لستر با اشتیاق فراوان شروع به استفاده از کامپیوتر برای تولید انیمیشن‌های سه‌بعدی در کمپانی دیزنی کرد. پس از ساخت یک تست اولیه تلفیقی سه‌بعدی و دوبعدی با گلن کین که قبلا در مدرسه کل آرتز همکلاسی‌اش بود، وقتی جان لستر با همکارانش مشغول کار روی یک پروژه انیمیشن سه‌بعدی بود به‌طرز بهت‌آوری توسط ران میلر داماد والت دیزنی و مدیر وقت کمپانی دیزنی اخراج شد. میلر معتقد بود روش تولید انیمیشن‌های سه‌بعدی نسبت به روش‌های سنتی هیچ‌مزیتی ندارد و برای همین نباید روی آن سرمایه‌گذاری کرد. این کار میلر، لستر را شوکه کرد، اما نتوانست جلوی او را در راه پیشرفت بگیرد. او پس از دیزنی به آی‌ال‌ام رفت و شروع به همکاری با جرج لوکاس کرد. در آنجا لستر توانست خیلی بیشتر از گذشته با گرافیک کامپیوتری آشنا شود. تا پیش از آن در نظر داشت با این ابزار بک‌گراندهای عمیق برای انیمیشن‌های دوبعدی تولید کند، ولی او پی برد که می‌شود با این ابزار صفر تا صد یک انیمیشن را به‌صورت کامپیوتری خلق کند.

با آغاز فعالیت جدی پیکسار در لوکاس فیلم، این تیم روی ارتقای سطح رندر کامپیوتری متمرکز شدند و توانستند فیلم پارک ژوراسیک را با کیفیتی خیره‌کننده‌ بسازند. در آن زمان بیشترین کاربرد گرافیک کامپیوتری در خلق جلوه‌های ویژه برای فیلم‌های رئال بود و هنوز انیمیشن‌های سینمایی سه‌بعدی با ماهیتی مستقل ساخته نشده بودند. مهم‌ترین کار جان لستر برقرار کردن ارتباط سبک و سیاق والت دیزنی در ساخت انیمیشن‌های سینمایی با تکنولوژی جدیدی بود که ساخت جلوه‌های ویژه کامپیوتری را برای فیلم‌های سینمایی ممکن می‌ساخت. جان لستر بعد از درخشش انیمیشن کوتاه سه‌بعدی «تینی توی» در سال 1988 در اسکار توانست بار دیگر نظر مدیران جدید کمپانی دیزنی را به‌خود جلب کند و ساخت «داستان اسباب‌بازی» را کلید بزند. اولین انیمیشن سینمایی سه‌بعدی جهان به کارگردانی جان لستر پس از فراز و نشیب‌های فراوان در تولید در سال 1995 به گیشه سینماها راه یافت و توانست رکورد خوبی از خود به‌جای بگذارد. داستان اسباب‌بازی مقدمه‌ای بود برای انقلابی بزرگ در سینمای انیمیشن. حالا بعد از گذشت 26سال از آن زمان انیمیشن‌های سه‌بعدی بر سینما سلطنت می‌کنند. با نگاهی به باکس‌آفیس جهانی می‌توان به‌راحتی دید که اکثریت مطلق 50 انیمیشن پرفروش جهان سه‌بعدی هستند و انیمیشن‌های دوبعدی در رقابتی سخت با فناوری‌های جدید، مخاطبان کمتری را می‌توانند به‌خود جلب کنند.

داستان اسباب‌بازی‌ علاوه‌بر اینکه تکنولوژی انیمیشن‌سازی را عوض کرد، حتی فرم داستانی و روایتگری دیزنی را هم دستخوش تغییر کرد. در داستان اسباب‌بازی و دنباله‌های آن و ده‌ها انیمیشن سه‌بعدی سینمایی که بعد از آن ساخته شد، دیگر خبری از شاهزاده‌های دیزنی نبود. پیکسار فرم جدیدی را برای داستان‌پردازی خود انتخاب کرده بود تا نقطه پررنگی باشد در پایان سلطنت بلامنازع فیلم‌های دوبعدی دیزنی که سال‌ها گیشه سینماها را در اختیار داشتند. حتی داستان فیلم «توی استوری» که روایتگر حضور باز لایتر اسباب‌بازی فضایی جدید اندی و به حاشیه رانده شدن وودی اسباب‌بازی قدیمی اندی است، اشاراتی دارد بر سلطه یافتن انیمیشن‌های سه‌بعدی بر انیمیشن‌های دوبعدی.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار