• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۵ - ۰۰:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ایتالیا و اسپانیا باز هم در جام ملت‌ها به هم رسیدند

همان همیشگی

دو گل لورنزو اینسینیه و نیکولو بارلا سبب شد شیاطین سرخ فوتبال اروپا به خانه برگردند و ایتالیایی‌ها روند شکست‌ناپذیری خود را به 32 بازی افزایش دهند. حالا ایتالیایی‌ها که از ابتدای تورنمنت نیز یکی از مدعیان اصلی فتح جام بودند، شانس خوبی برای رسیدن به دیدار نهایی خواهند داشت.

همان همیشگی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: نخستین نیمه‌نهایی یورو 2020 را امشب دو غول فوتبال اروپا یعنی ایتالیا و اسپانیا در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار خواهند کرد، مسابقه‌ای حساس که تکلیف یکی از فینالیست‌های این دوره از مسابقات را مشخص خواهد کرد. اسپانیا که به‌زحمت برابر سوئیس 10 نفره پیروز شد باید به‌مصاف ایتالیایی برود که در ماه‌های اخیر در اوج آمادگی قرار داشته و با کمک روبرتو مانچینی توانسته به روزهای درخشان خود برگردد. آتزوری پس از برتری برابر تیم مدعی بلژیک حریف سرسخت دیگری را پیش‌ رو خواهد داشت که سابقه‌ای طولانی در مصاف با آنها دارد؛ چراکه نخستین رویارویی آنها به المپیک 1920 برمی‌گردد.

استحکام دفاعی آتزوری

دو گل لورنزو اینسینیه و نیکولو بارلا سبب شد شیاطین سرخ فوتبال اروپا به خانه برگردند و ایتالیایی‌ها روند شکست‌ناپذیری خود را به 32 بازی افزایش دهند. حالا ایتالیایی‌ها که از ابتدای تورنمنت نیز یکی از مدعیان اصلی فتح جام بودند، شانس خوبی برای رسیدن به دیدار نهایی خواهند داشت؛ چراکه حریف آنها با توجه به اینکه 120 دقیقه برابر سوئیس بازی کرده است و البته در مسابقه قبلی خود نیز در وقت اضافه کرواسی را شکست داده بود، خستگی را بیشتر حس می‌کند و این به‌سود مانچو و شاگردانش است.

ایتالیای این دوره ترکیبی از همان دفاع مستحکم و کم‌نقص مشهور این کشور و حرکات تهاجمی ویرانگر و خطرناک است که باعث شده فعلا هیچ‌رقیبی نتواند آنها را متوقف کند. در دیدار برابر بلژیک لئوناردو بونوچی و جورجو کیه‌لینی به‌خوبی توانستند از پس مهار روملو لوکاکو برآمده و این مهاجم گلزن تنها از روی نقطه پنالتی موفق به گشودن دروازه دوناروما شد. شناخت خوب این دو مدافع از مهاجم اینتر مسلما تاثیر زیادی در عملکرد خوب آنها داشت. امشب آنها باید برابر آلوارو موراتا، هم‌تیمی خود در یوونتوس قرار گیرند که البته در این تورنمنت به‌دلیل فرصت‌سوزی‌های زیادی که داشته مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است.

تیم مانچینی در این تورنمنت هر سه مسابقه مرحله گروهی خود را برد و تنها تیمی که کمی آنها را دچار مشکل کرد، اتریش بود که در مرحله یک‌هشتم نهایی در وقت اضافه 2 بر یک به این حریف باخت. اتریشی‌ها پس از 1168 دقیقه نخستین تیمی بودند که توانستند دروازه آتزوری را باز کنند و به این ترتیب طلسم دروازه این تیم شکسته شد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره روند شکست‌ناپذیری این تیم گفته می‌شد، این بود که ایتالیا در این 32 بازی برابر حریفان آسانی به‌میدان رفته و رقبای دشواری نداشته است، حتی در مرحله گروهی نیز درکنار تیم‌های راحتی قرار داشت. آنها ابتدای ترکیه را مغلوب کردند و سپس از سد سوئیس و ولز گذشتند، البته پس از اینکه سوئیس در دور بعد توانست فرانسه را حذف کند و برابر اسپانیا نیز تا آستانه شگفتی دیگری پیش رفت، ارزش برد 3 بر صفر ایتالیا برابر شاگردان ولادیمیر پتکوویچ بیشتر شد. برتری این تیم برابر بلژیک نشان داد که آنها بی‌دلیل یکی از مدعیان فتح جام نیستند و حتی برابر تیم‌های قدرتمند هم می‌توانند به برتری برسند.

تیم مانچینی امشب برابر حریفی به‌میدان می‌رود که تا اینجای تورنمنت 12 گل به‌ثمر رسانده و در این بخش عملکرد خوبی داشته، البته دریافت 5 گل برای شاگردان انریکه نگران‌کننده است و می‌تواند پاشنه آشیل این تیم در دیدار حساس نیمه‌نهایی باشد. ایتالیا با برتری درتمامی دیدارهای خود در این مسابقات به نخستین تیمی تبدیل شد که در 15 مسابقه پیاپی در مرحله انتخابی و نهایی این رقابت‌ها به برتری رسیده است و چهارمین تیم تاریخ تورنمنت است که هر 5 بازی اول خود را با برد پشت سر می‌گذارد.

چهارمین رویارویی پیاپی در یورو

این برای چهارمین‌بار پیاپی است که دو تیم در رقابت‌های یورو رودرروی هم قرار می‌گیرند. آنها ابتدا در یورو 2008 و در شهر وین به‌مصاف هم رفتند که در ضربات پنالتی اسپانیایی‌ها به برتری رسیدند. کاسیاس با مهار دو پنالتی ده‌روسی و دی‌ناتاله کمک کرد تیمش به نیمه‌نهایی برد و درنهایت نیز شاگردان لوئیس آراگونس فاتح جام شدند. 4سال بعد دو تیم در مرحله گروهی به‌مصاف هم رفتند که بازی با تساوی یک – یک خاتمه یافت. در نهایت هر دو فینالیست شدند و این‌بار اسپانیا بود که با نمایشی درخشان با 4 گل حریفش را شکست داد و از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد.

در یورو 2016 اما این ایتالیا بود که در دور حذفی با دو گل اسپانیا را شکست داد و مانند جام جهانی 1994 باعث حذف لاروخا از جام شد. دو تیم درمجموع تاکنون 37 بار به‌مصاف هم رفته‌اند که سهم هریک 11برد بوده و 15 بازی نیز با نتیجه مساوی به‌پایان رسیده‌اند.

ایتالیایی‌ها اگرچه در بازی با بلژیک نتیجه‌ای خوب کسب کردند، اما مصدومیت شدید لئوناردو اسپیناتزولا، مدافع چپ این تیم کام آنها را تلخ کرد. این بازیکن به‌دلیل پارگی تاندون آشیل حداقل 6ماه از میادین دور خواهد بود. فدریکو کیه‌زا، وینگر ایتالیایی‌ها درباره مصدومیت این بازیکن و اینکه او همچون پدرش توانسته در مسابقات جام ملت‌ها گلزنی کند، گفت: «برای اسپینا بسیار متاسفم. او تورنمنت بسیار خوبی را سپری می‌کرد و یکی از نفرات تاثیرگذار تیم ما بود. می‌خواهیم با موفقیت در این مسابقات باعث شویم تا خوشحال‌تر شود و این مشکل را کمی فراموش کند. درمورد خودم باید بگویم بسیار خوشحالم که توانستم ادامه‌دهنده راه خانواده‌ام باشم و به اینکه فرزند چنین پدر و مادری هستم، افتخار می‌کنم. حالا به‌خوبی ارزش کار پدرم را درک می‌کنم و می‌فهمم که چه کار بزرگی را برای تیم ملی کشورش انجام داده است. او خوشحال است که ما کاری را که تیم آنها نتوانسته بود انجام دهد، به‌سرانجام رساندیم و حالا درجمع 4 تیم برتر یورو هستیم. امیدوارم بتوانیم از این مرحله هم عبور کرده و فینالیست شویم.» ایتالیا پس از ناکامی بزرگی که در راه رسیدن به جام‌جهانی 2018 روسیه داشت با تغییرات زیادی که در تیمش ایجاد کرد، نسل تازه‌ای را در تیم ملی پرورش داد و حالا ثمره اعتماد به روبرتو مانچینی و کادر فنی‌اش را می‌بیند. آنها درحال‌حاضر یکی از آماده‌ترین تیم‌های این رقابت‌ها هستند و امیدوارند برای نخستین‌بار از سال 1968 بتوانند فاتح این مسابقات شوند.

اسپانیا در مسیر تغییر نسل

تیم لوئیس انریکه پس از شروع نه چندان خوبی که در این مسابقات داشت، هنوز نتوانسته خود را به‌عنوان مدعی جدی در این رقابت‌ها مطرح کند، اما حالا به‌لطف مسیر خوبی که در دور حذفی داشته، توانسته تا نیمه‌نهایی پیش برود. البته آنها پیش از این هرگاه موفق به عبور از مرحله یک‌چهارم نهایی یک تورنمنت مهم شده‌اند، در نهایت جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند و این می‌تواند نکته مثبتی برای اسپانیا باشد. آنها برابر کرواسی که کمتر نشانی از تیمی داشت که 3 سال پیش نایب‌قهرمان جهان شده بود، اگرچه 3 بر یک پیش افتادند، اما حریف بازی را به تساوی کشاند تا در وقت‌های اضافه لاروخا دو دیگر به‌ثمر برساند و راهی دور بعد شود. درحالی‌که به‌نظر می‌رسید آنها باید مصافی دشوار را برابر فرانسه برگزار کنند، اما شگفتی‌سازی سوئیسی‌ها سبب شد این تیم حریف آنها در یک‌چهارم نهایی باشد و البته در نهایت هم حریف راحتی نبود. شاگردان انریکه در ضربات پنالتی حریف را شکست دادند تا به نیمه‌نهایی برسند و حالا این مربی درباره وضعیت تیمش گفته است: «ما تلاش کرده‌ایم در بهترین وضعیت ممکن باشیم. بازی بسیار سختی را برابر ایتالیا پیش‌رو داریم و سعی می‌کنیم بهترین عملکرد خود در این تورنمنت را ارائه دهیم.»

اگرچه درمیان 4 تیم مرحله نیمه‌نهایی، آنها سومین شانس برای کسب عنوان قهرمانی لقب گرفته‌اند، اما نمی‌توان تیم انریکه را دست‌کم گرفت؛ آنها با وجود غیبت برخی ستاره‌های خود ازجمله سرخیو راموس همچنان رقیبی قدرتمند هستند و می‌توانند مدعی فتح جام لقب بگیرند. سزار آزپیلیکوتا، مدافع چلسی و تیم ملی اسپانیا درباره رسیدن به این مرحله گفت: «ما حریف سرسختی را پیش رو داریم که بازیکنان بسیار خوبی در ترکیب خود دارد، ازجمله جورجینیو که یکی از ستاره‌های تاثیر گذار این تیم بوده و با من در چلسی همبازی است. البته ما تنها باشگاهی هستیم که در هر 4تیم نیمه‌نهایی بازیکن داریم و به‌نوعی بالاخره یکی از بازیکنان ما فاتح این جام خواهد شد. فتح لیگ قهرمانان برای ما تجربه‌ای ارزشمند و اتفاقی شیرین بود و حالا می‌خواهیم قهرمانی یورو را نیز کسب کنیم. جورجینیو در این بازی می‌تواند یکی از نفرات تعیین‌کننده ایتالیا باشد، البته ما هم در میانه زمین سرخیو بوسکتس را داریم که یکی از بهترین‌های جهان در پست خود است و دوئل این دو هافبک سرشناس می‌تواند در تعیین سرنوشت این بازی تاثیر زیادی داشته باشد. ایتالیا نسبت به سال‌های قبل تغییرات زیادی داشته و در این مدت به تیمی خطرناک تبدیل شده است. آنها شیوه بازی خود را تغییر و در این تورنمنت نیز نشان داده‌اند که تیمی قدرتمند و باانگیزه هستند که هدف‌شان رسیدن به قهرمانی است. ما هم نسبت به مسابقات جام‌جهانی تغییرات زیادی داشته‌ایم و تنها 7بازیکن از آن مسابقات در تیم فعلی حضور دارند. تیم ما در مرحله جوان‌گرایی و تغییر نسل است و به همین دلیل نتایجی که تاکنون در این رقابت‌ها گرفته‌ایم به‌نظرم قابل دفاع بوده است.» آخرین دیدارهای این دو تیم به مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه برمی‌گردد که اسپانیا بازی رفت را برد و در مسابقه برگشت نیز دو تیم به تساوی رسیدند. با این‌حال دیدار امشب در شرایطی کاملا متفاوت برگزار می‌شود و این‌بار ایتالیایی‌ها شانس بیشتری برای بردن بازی دارند.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک