• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۴ - ۰۱:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تکلیف دومین نیمه‌نهایی یورو هم مشخص شد

انگلیس نزدیک‌تر به رویای فینال

انگلیس با برتری برابر آلمان به نوعی بخش عمده کارش برای صعود به فینال را راحت کرد. اگرچه در یک سمت جدول تیم‌های مدعی فرانسه، اسپانیا، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا حضور داشتند اما در این سمت فقط همین دو تیم می‌توانستند مدعی اصلی حضور در فینال باشند و با حذف زودهنگام هلند، تقریبا مسیر برای شاگردان ساوت‌گیت هموار شد.

انگلیس نزدیک‌تر به رویای فینال

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های یورو 2020 شنبه‌شب به پایان رسید تا تکلیف 4 تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات مشخص شود. انگلیس که در بخش راحت‌تر جدول مسابقات قرار گرفته برابر اوکراین کار سختی پیش‌رو نداشت و آسان‌تر از آنچه تصورش را می‌کرد از سد شاگردان آندری شوچنکو گذشت. در دیگر دیدار این مرحله دو تیم دانمارک و جمهوری چک رودرروی هم قرار گرفتند که دانمارکی‌ها با برتری 2 بر یک در این مسابقه حریف انگلیس در نیمه‌نهایی شدند.

زوج خطرناک کین-استرلینگ

انگلیس با برتری برابر آلمان به نوعی بخش عمده کارش برای صعود به فینال را راحت کرد. اگرچه در یک سمت جدول تیم‌های مدعی فرانسه، اسپانیا، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا حضور داشتند اما در این سمت فقط همین دو تیم می‌توانستند مدعی اصلی حضور در فینال باشند و با حذف زودهنگام هلند، تقریبا مسیر برای شاگردان ساوت‌گیت هموار شد. آنها برابر اوکراین در همان دقایق ابتدایی بازی به گل رسیدند تا تکلیف بازی خیلی زود مشخص شود. اگرچه اوکراینی‌ها در چند صحنه تلاش کردند کار را به تساوی بکشانند اما موفق نشدند و درنهایت در نیمه‌دوم سه گل دیگر نیز دریافت کردند تا انگلیس مقتدرانه و بدون دریافت گل خورده در این تورنمنت به نیمه‌نهایی برسد.

یکی از اتفاقات مثبت این دیدار ادامه روند گلزنی هری کین برای تیمش بود. این مهاجم گلزن در دور گروهی در باز کردن دروازه رقبا ناکام بود و همین موضوع باعث شده بود نگرانی‌هایی در اردوی این تیم و همچنین بین هواداران ایجاد شود اما کین پس از اینکه برابر آلمان گلزنی کرد در این دیدار نیز 2 گل به ثمر رساند و نشان داد در آمادگی خوبی قرار دارد. او حس خوبی در این تورنمنت پیدا کرده و می‌تواند در بازی بعدی تیمش برابر دانمارک یکی از ستاره‌های تاثیرگذار سه‌شیرها باشد. رحیم استرلینگ هم برابر اوکراین بار دیگر نشان داد بی‌دلیل نیست که ساوت‌گیت حساب ویژه‌ای روی درخشش او باز کرده است و یکی از بهترین بازیکنان انگلیس تا اینجای تورنمنت بوده است.

استرلینگ در سال‌های اخیر و زیرنظر پپ گواردیولا به بازیکن بسیار بهتری تبدیل شده است و حالا در حد یک ستاره در ترکیب انگلیس می‌درخشد. در یورو 2016 و در جریان دیدار انگلیس برابر ایسلند این وینگر جوان برابر بیرکر سیوارسون، یکی از ضعیف‌ترین مدافعان راست آن تورنمنت شبی آرام و کم‌فروغ را سپری کرد اما حالا پس از 5 سال در قامت یک بازیکن تاثیرگذار در ترکیب تیمش هر دفاعی را آزار می‌دهد. همکاری او با هری کین نیز فوق‌العاده است و زوج موفقی را در تیم ملی تشکیل داده‌اند که ممکن است این اتفاق به‌زودی در منچسترسیتی هم رخ دهد. در شرایطی که شایعاتی مبنی‌بر احتمال حضور کین در جمع سیتیزن‌ها به‌گوش می‌رسد شاید این دو فصل بعد در لیگ جزیره نیز زوجی مخوف و غیرقابل مهار را تشکیل دهند. استرلینگ بدون‌شک می‌تواند نقشی مهم در موفقیت ساوت‌گیت و تیمش در این تورنمنت ایفا کند.

در این دیدار بالاخره به جیدون سانچو، وینگر جدید منچستریونایتد فرصت بازی در ترکیب اصلی رسید. شاید یکی از مهم‌ترین دردسرهای ساوت‌گیت برای انتخاب ترکیب تیمش، وینگرهای تیم باشد که در این دیدارها تغییرات زیادی در این بخش دیده شده است. انگلیس با داشتن نفراتی چون استرلینگ، سانچو، رشفورد، گریلیش، فودن و ساکا عملا در این بخش گزینه‌های نامداری دارد که انتخاب از بین این نفرات را دشوار می‌کند. او در بازی با اوکراین سانچو و استرلینگ را انتخاب کرد و بهترین عملکرد تهاجمی در طول تورنمنت را نیز ارائه داد. حالا باید دید در دیدار بعدی چه نفراتی را برای این دو پست انتخاب خواهد کرد.

یکی از انتقاداتی که پیش از آغاز تورنمنت از ساوت‌گیت می‌شد حضور هری مگوایر و جوردن هندرسون در فهرست نهایی انگلیس برای یورو 2020 بود. هر دو بازیکن در اواخر فصل دچار مصدومیت شدند و بخشی از دیدارهای تیم‌های خود را از دست دادند اما ساوت‌گیت با اعتماد به هردوی این بازیکنان آنها را در فهرست تیمش قرار داد. مگوایر و هندرسون برابر اوکراین نقش مهمی در موفقیت تیم داشتند و اولی در بسته نگه‌داشتن دروازه موثر بود و دومی هم سرانجام نخستین گلش با پیراهن انگلیس را زد و یکی از گلزنان این دیدار بود. مدافع منچستریونایتد یکی از ارکان اصلی بسته ماندن دروازه انگلیس در 5 بازی این تیم در یورو 2020 است و برابر آلمان هم به قدری خوب کار کرد که درنهایت به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

تنها به‌دنبال قهرمانی

مگوایر در پایان این دیدار در پاسخ به این سوال که چقدر به حضور تیمش در فینال امیدوار است می‌گوید: «ما پیش از این تا نیمه‌نهایی جام جهانی رفتیم اما این بار فقط به دنبال حضور در فینال و کسب عنوان قهرمانی هستیم. جو رختکن تیم فوق‌العاده است و همه بازیکنان‌ انگیزه زیادی برای موفقیت در این تورنمنت دارند. البته ما باید هوشیار باشیم و تمرکز خود را در دیدارهای بعدی از دست ندهیم. هدف ما از ابتدا رسیدن به نیمه‌نهایی نبود بلکه به فراتر از آن و فتح جام می‌اندیشیدیم. حالا در آستانه رسیدن به این هدف هستیم و باید تلاش کنیم تا در دو بازی بعدی هم موفق باشیم. رسیدن به دو نیمه‌نهایی پیاپی در دو تورنمنت مهم اتفاق بسیار خوبی است اما هنوز هیچ چیز تمام نشده و باید به فکر عبور از سد دانمارک و رسیدن به فینال باشیم. ما یک دیدار سرنوشت‌ساز و مهم دیگر در پیش داریم و بسیار خوشحالیم که در سال‌های اخیر روند موفقیت‌آمیزی در تیم ملی داشته‌ایم.»

هری کین، ستاره انگلیس که در این دیدار دو گل زد، درباره این دیدار گفت: «همه بازیکنان عملکردی عالی داشتند و شبی فوق‌العاده را سپری کردیم. از همان ابتدای بازی توانستیم برتری خود را به حریف تحمیل کنیم و به همین دلیل با مشکل زیادی روبه‌رو نشدیم. در نیمه‌دوم هم به خوبی توپ را به گردش درآوردیم و توانستیم گل‌های بیشتری نیز به ثمر برسانیم. هدف همه ما این است که در این تورنمنت قهرمان شویم و تنها برای رسیدن به آن وارد این تورنمنت شده‌ایم.»

با رسیدن انگلیس به نیمه‌نهایی، اتحادیه فوتبال این کشور در تلاش است تا قرارداد اسپانسری بازیکنان برای حق استفاده از تصاویر آنها را دوبرابر کند تا درآمد بیشتری از این راه نصیب ستاره‌های این کشور شود. این درآمدزایی برای خود اتحادیه نیز بسیار مهم خواهد بود؛ چراکه آنها از پاندمی کرونا بیش از 300 میلیون پوند ضرر کرده‌اند و این افزایش قرارداد می‌تواند تا حد زیادی کمبود بودجه آنها را جبران کند.

در سوی مقابل آندری شوچنکو، اسطوره فوتبال اوکراین که هدایت تیم ملی این کشور در یورو 2020 را برعهده داشت با تمجید از عملکرد شاگردانش تا این مرحله گفت: «ما می‌دانستیم که با تیمی بسیار قدرتمند بازی داریم و فکر می‌کنم در این دیدار شکست سنگینی را متحمل شدیم که علت آن غفلت روی ضربات شروع مجدد حریف بود. ما خیلی زود یکی از مدافعان میانی خود (سرگئی کریفتسوف) را به‌دلیل مصدومیت از دست دادیم. او در زمان ارسال‌های حریف و ضربات ایستگاهی آنها نقش مهمی داشت و با بیرون رفتنش انگلیس توانست به خوبی از این قسمت به گل برسد. آنها در این بخش بسیار قوی هستند و تا حد زیادی با استفاده از این حربه توانستند بازی را به سود خود تمام کنند. ارسال لوک شاو و گلی که آنها به ثمر رساندند نقش مهمی در سرنوشت این بازی داشت. برای من مهم‌ترین نکته این بود که در طول تورنمنت فوتبال زیبایی ارائه دادیم و توانستیم نمایش خوبی داشته باشیم. ما تا آخرین لحظه برای رسیدن به موفقیت جنگیدیم و درمجموع عملکرد خوبی در این مسابقات داشتیم. فکر می‌کنم هواداران اوکراین از نتایج ما در این مسابقات راضی هستند. به بازیکنانم افتخار می‌کنم که چنین نمایشی داشتند و با تمام توان برای موفقیت تیم تلاش کردند. حالا می‌خواهم به خانه برگردم و مدتی را با خانواده‌ام سپری کنم؛ چراکه حدود 2 ماه است آنها را ندیده‌ام.»

انگلیس در این دیدار بدون مصدوم و محرومی به نیمه‌نهایی رسید و البته پیش از این مسابقه ساکا به‌دلیل آسیب‌دیدگی نتوانست تیمش را همراهی کند اما هنوز مشخص نیست وضعیت او برای دیدار چهارشنبه‌شب چگونه خواهد بود.

تکرار شگفتی از سوی دانمارک

در دیگر دیدار این مرحله نیز دانمارک به لطف قرعه خوبی که در دور حذفی نصیبش شده، موفق شد با عبور از سد جمهوری چک به جمع 4 تیم برتر مسابقات صعود کند. دانمارکی‌ها که تورنمنت را با اتفاقی که می‌رفت به یک حادثه تراژیک تبدیل شود، آغاز کردند حالا در آستانه تکرار شگفتی‌سازی خود در یورو 92 هستند. حمله قلبی کریستین اریکسن در جریان دیدار برابر فنلاند و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد باعث شد این تیم متحد‌تر از قبل برای رسیدن به موفقیت تلاش کند و حاصل آن رسیدن به نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپاست. شاگردان کسپر هیولمند درحالی به این مرحله راه پیدا کرده‌اند که تاکنون بزرگانی چون آلمان، فرانسه و بلژیک از این تورنمنت کنار رفته‌اند اما دانمارک حتی به برتری برابر انگلیس و خلق یک شگفتی بزرگ در دیدار چهارشنبه‌شب هم امیدوار است. ستاره دانمارکی‌ها در این دیدار هم میکل دامسگارد بود که اگرچه روی دو گل تیمش تاثیر مستقیم نداشت اما نمایشی فوق‌العاده در این مسابقات داشت. این پدیده جوان که مورد توجه تیم‌های بزرگ اروپایی قرار گرفته است به خوبی توانسته جای خالی ستاره‌ای همچون اریکسن را پر کند و تیمش را به نیمه‌نهایی این مسابقات رسانده است. دامسگارد بارها با حرکات خود مدافعان حریف را آزار داد و دوبار نیز گلر حریف را وادار به واکنش‌های جدی کرد. حضور کسپر اشمایکل درون دروازه دانمارک نیز یکی‌دیگر از عوامل موفقیت این تیم بود. اشمایکل که در لیگ برتر فصل پیش نیز نمایش خوبی داشت حالا به همراه تیم ملی کشورش در نیمه‌نهایی یورو حضور دارد و امیدوار است تا بتواند عملکرد درخشان پدرش در جام ملت‌های 92 را تکرار کند. دانمارک نخستین تیم تاریخ این مسابقات است که با وجود شکست در دو بازی ابتدایی خود توانسته به نیمه‌نهایی راه پیدا کند. هیوملند، سرمربی این تیم در پایان بازی درباره رسیدن تیمش به جمع 4 تیم برتر اروپا گفت: «این به نوعی یک معجزه است. نخستین چیزی که من در تمرین نخست تیم پیش از آغاز مسابقات به آنها نشان دادم تصویری از ورزشگاه ومبلی (محل برگزاری دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال) بود. درست یادم هست که هنوز در پاییز بود اما اطمینان داشتیم که تیمم می‌تواند به این مرحله راه پیدا کند. خوشحالم که در این بازی هم حمایت بسیار خوبی را از سوی هواداران‌مان شاهد بودیم و انگار در ورزشگاهی در دانمارک بازی می‌کردیم. از همه آنها صمیمانه ممنونم و امیدوارم در بازی بعد هم بتوانیم آنها را اینچنین خوشحال و راضی روانه خانه کنیم. ما بازی سختی را برابر جمهوری چک داشتیم و در دقایق آخر بازی هر اتفاقی ممکن بود رخ دهد. خوشحالم که در نهایت توانستیم برنده این دیدار شده و به نیمه‌نهایی برسیم.» این برای نخستین‌بار از سال 92 است که دانمارک موفق می‌شود در این مرحله حاضر شود. آنها در آن دوره هلند آماده را در ضربات پنالتی شکست دادند و حریف آلمان در فینال شدند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار