• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۳ - ۱۲:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مولف کتب درسی آموزش‌وپرورش:

ارزش و اعتبار کتاب‌های موسسات کنکوری از آموزش‌وپرورش بیشتر می‌شود

امیری با بیان اینکه درحال حاضر مساله کیفیت نظام آموزش‌و‌پرورش مطرح شده است، افزود: «در حال حاضر نارضایتی زیادی در دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ایجاد شده و شاید دست‌های سیاسی در کار بوده است. از این به بعد شاهد خواهیم بود در سال‌های آینده موسسات کنکور به سمت طراحی این سوالات حرکت کرده تا جایی که ارزش و اعتبار کتاب‌های این موسسات از آموزش‌و‌پرورش بیشتر می‌شود.»

ارزش و اعتبار کتاب‌های موسسات کنکوری از آموزش‌وپرورش بیشتر می‌شود

حمیدرضا امیری مولف کتاب‌های ریاضی هشتم و نهم و دو کتاب ریاضی از پایه دهم در رشته‌های انسانی، تجربی و ریاضی است. او طی سال‌های 92 تا 97 مسئول گروه ریاضی دفتر تالیف کتاب‌های درسی بوده است. امیری می‌گوید: «در زمان تالیف کتاب‌ها، برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی به‌صورت جمعی انجام شده و خرد جمعی بر آن حاکم بود و برنامه درسی نیز به موازات آن تدوین می‌شد.»

او گفت: «چند سال پیش در جلسه‌ای با حضور مدیرکل وقت مرکز آزمون سازمان سنجش مطرح کردم که طرح یک تست خارج از کتب درسی می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به روحیه دانش‌آموزان وارد کرده و کتب درسی را از اعتبار ساقط کند. همچنین بازار آموزشگاه‌ها و کتاب‌های کمک‌آموزشی و تست را رواج می‌دهد و باعث صرف انرژی می‌شود.»

امیری تاکید کرد: «این اسراف انرژی البته فقط محدود به کاغذ و وقت معلمان نیست بلکه باعث می‌شود اعتبار و آینده دانش‌آموزان زیرسوال برود. وقتی خانواده‌ای می‌بینند که فرزندشان بعد از سال‌ها مطالعه در جلسه کنکور با سوالی مواجه شده که هیچ نشانی از آن در کتب درسی نیست، نسبت به آموزش‌و‌پرورش بی‌اعتماد می‌شوند.»

طراحان سوالات کنکور باید با اهداف کتاب درسی آشنا شوند

او گفت: «در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل وقت مرکز آزمون سازمان سنجش برگزار شد عنوان کردم طراحان سوالات کنکور باید با اهداف کتاب درسی آشنا شوند. باید از سوی مولفان کتب درسی جلسه‌ای با طراحان سوال برگزار شود تا بتوانیم اهداف را برای آنها تشریح کنیم.» 

مولف کتاب‌های ریاضی هشتم و نهم در ادامه تصریح کرد: «اما در جلسه عنوان کردند برگزاری جلسات با طراحان سوالات کنکور به دلایل امنیتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین قرار شد اهداف به صورت مکتوب نوشته شده و به این طراحان ارائه شود. اولین سالی که کنکور برگزار شد شاهد بودیم سوالات کنکور تا 99 درصد منطبق با مفاهیم درسی بود.»  امیری با طرح این سوال که‌ انگیزه طراحان سوالات کنکور ریاضی در کنکور امسال چه بوده است، گفت: «من از شخص آقای وزیر و معاون وزیر درخواست دارم از سازمان سنجش سوال کرده حق را مطالبه کنند و مسئولان سازمان سنجش باید پاسخگو باشند.» 

او با بیان اینکه درحال حاضر مساله کیفیت نظام آموزش‌و‌پرورش مطرح شده است، افزود: «در حال حاضر نارضایتی زیادی در دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ایجاد شده و شاید دست‌های سیاسی در کار بوده است. از این به بعد شاهد خواهیم بود در سال‌های آینده موسسات کنکور به سمت طراحی این سوالات حرکت کرده تا جایی که ارزش و اعتبار کتاب‌های این موسسات از آموزش‌و‌پرورش بیشتر می‌شود.»

  چند سال باید با سرنوشت بچه‌ها و کتب آموزش‌و‌پرورش بازی شود؟

امیری در ادامه خاطرنشان کرد: «با طراحی چنین سوالاتی هدف آموزشی که برای کتاب ریاضی در نظر گرفته‌ایم زیرسوال رفته است. این سوالات کتاب درسی را پایمال می‌کند. از وزیر آموزش و پرورش درخواست می‌کنم که به این مساله رسیدگی کرده و طراحان نیز پاسخگو باشند. نمی‌توان با سرنوشت بچه‌ها بازی کرد؛ چراکه آنها سال‌ها زحمت کشیده‌اند.»

او در پایان با طرح این سوال که چند سال باید با سرنوشت بچه‌ها و کتب آموزش‌و‌پرورش بازی شود گفت: «آسیب این سوالات به رشته ریاضی و انسانی وارد می‌شود. مقام‌معظم‌رهبری در دو سخنرانی خود در جمع دبیران تکرار کردند که درس ریاضی از دروس واجبی است که باید به آن توجه شود؛ چراکه زیرساخت‌های رشته مهندسی از درس ریاضی است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار