• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۰ - ۰۲:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برخی رسانه‌ها با جوسازی باعث نگرانی اساتید دانشگاه آزاد شدند

در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان 90 درصد اساتید، طرح الف را انتخاب کردند و مابقی تمایل به همکاری در طرح ب داشته‌اند و اجباری درخصوص انتخاب طرح ب وجود نداشته است.

برخی رسانه‌ها با جوسازی باعث نگرانی اساتید دانشگاه آزاد شدند

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در حواشی ایجادشده در روند اجرای بخشنامه الف و ب گفت: «براساس این بخشنامه حقوق اساتید و حق مرتبه آنها افزایش پیدا کرده، بر همین اساس نگاه اعضای هیات‌علمی نسبت به آن مثبت است. آیین‌نامه‌ای که پیش از این درخصوص استخدام آنها وجود داشت، درحال حاضر اجرایی شده است. بخشی از مشکلات مربوط به بورسیه‌ها بود که آن هم با بخشنامه تکمیلی، حل شده است.»  او افزود: «در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان 90 درصد اساتید، طرح الف را انتخاب کردند و مابقی تمایل به همکاری در طرح ب داشته‌اند و اجباری درخصوص انتخاب طرح ب وجود نداشته است. اساتید در آینده ارزیابی شده و کسانی که شرایط الف را نداشته باشند، ممکن است تغییر مرتبه پیدا کنند، ولی اکثر اساتید طرح الف را انتخاب کرده و شرایط، عادی است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: «برخی از رسانه‌ها هجمه‌هایی را نسبت به بخشنامه طرح الف و ب درخصوص بحث بورسیه‌ها وارد کردند، اما چند جلسه با اساتید درخصوص این بخشنامه برگزار و موضوع برای آنها تبیین شد، بعد از آن دیگر نگرانی خاصی برای آنها وجود نداشت. معتقدم فضای رسانه‌ای موضوع این بخشنامه را منفی کرده، ولی مشکل خاصی درخصوص آن وجود ندارد و کسانی که دست به نقد این بخشنامه زده‌اند، یا آن را درست مطالعه نکرده و یا قضاوت‌های آنها قضاوت‌های درستی نیست و یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند؛ چراکه اگر کسی بخشنامه را به‌درستی خوانده و تحلیل کرده باشد، خوشبختانه مشکل خاصی درخصوص آن وجود ندارد.»

نجفی گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان جلسه‌ای با اساتید درخصوص این بخشنامه برگزار و خوشبختانه موارد تبیین شد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. متاسفانه برخی از رسانه‌ها هستند که با هجمه‌های ایجادشده، باعث نگرانی اساتید شده‌اند. برخی از رسانه‌ها عنوان کردند که بخشنامه الف و ب برای درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده درحالی‌که در این بخشنامه عنوانی از درآمدزایی مطرح نشده است. تنها موردی که در آن تاکید شده این است که مقررات عادی هیات‌علمی باید از سوی آنها رعایت شود. آنچه در بخشنامه الف و ب وجود دارد تقسیم اساتید به دو دسته الف و ب بوده که پیش از این نیز این دسته‌بندی وجود داشته و الان در بخشنامه مذکور به اساتید امتیاز می‌دهیم. برخی از اساتید تمایلی به پر کردن موظفی خود نداشتند و یا در واحد دانشگاهی حضور نداشته، به‌جای قطع همکاری با آنها، این اساتید در طرح ب قرار گرفتند.»

او اظهار داشت: «تصور می‌کنم برخی از روسای استان‌ها در تحلیل بخشنامه مذکور، توضیحات درستی نداده و آن را به‌درستی برای اساتید تحلیل نکردند، این در حالی است که اصل بخشنامه، موضوع جدیدی نیست که به هیات‌علمی تحمیل شده باشد. بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد.»

او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «در بخشنامه الف و ب تاکید شده که اعضای هیات‌علمی باید حضور فعال در دانشگاه داشته باشند و در کارهای فناوری، نوآوری و فرهنگی مشارکت داشته باشد و این قاعده‌ای است که باید برای اعضای هیات‌علمی وجود داشته و در تمامی دانشگاه‌ها نیز به همین صورت است. این موارد موضوعاتی است که به تک‌تک اعضای هیات‌علمی در همان زمان استخدام، گفته شده که باید حضور فعال در دانشگاه داشته، دانشجویان را راهنمایی کرده و فعالیت پژوهشی و فرهنگی داشته باشند، بنابراین هیچ تحمیل جدید و ویژه‌ای در این بخشنامه وجود ندارد. اما آنچه در بخشنامه مذکور مورد توجه قرار گرفته که پیش از آن وجود نداشت، امتیازدهی به اساتید بوده است. به اساتید گفته شده که می‌توانند در ازای فعالیت پژوهشی، بخشی از فعالیت‌های خود را معادل‌سازی کنند. این بخشنامه موظفی اساتید را کاهش داده و به آنها اجازه می‌دهد موظفی خود را با پایان‌نامه یا فعالیت‌های فناوری پر کنند.»

نجفی معتقد است: «بیشتر فضای رسانه‌ای است که باعث خراب شدن ذهن افراد شده و شاید هم بد عمل کردن برخی از بخش‌ها که به‌خوبی موضوع را تبیین نکردند و باعث شده تا اساتید نگاه درستی به بخشنامه نداشته باشند و بالطبع این موضوع باعث نگرانی آنها شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: «در برخی رسانه‌ها ادعا شده که دانشگاه آزاد اسلامی با این بخشنامه می‌خواهد اعضای هیات‌علمی خود را محترمانه اخراج کند، این درحالی است که در این بخشنامه صراحتا به موضوع موظفی و امتیاز آنها تاکید شده و اگر اعضای هیات‌علمی حضور فعال در دانشگاه داشته باشند و فعالیت‌های علمی خود را انجام دهند، هیچ اخراجی‌ای در کار نیست و حتی بعد از یک‌سال می‌تواند تغییر وضعیت دهد و در این بخشنامه بر افزایش حقوق اعضای هیات‌علمی تاکید شده است.

در برخی از رسانه‌ها نیز ادعا شده که حقوق اعضای هیات‌علمی کاهش یافته و به حد یک کارگر ساده رسیده است، درحالی‌که در بخشنامه اصلا بحث جریمه عنوان نشده و به‌صراحت عنوان شده که اگر کسی موظفی و ساعت حضور خود را انجام نداد و این گزارش‌ها به تایید استان رسید، در پایان ترم  تنها از محل حق مرتبه، کسری برای او درنظر گرفته ‌شود که البته این کار هم باید طی مراحلی صورت بگیرد و تنها واحد دانشگاهی نمی‌تواند آن را انجام دهد. بنابراین بعید می‌دانم که واحدی درحال حاضر حقوق اساتید را کاهش داده باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین