• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۰ - ۰۰:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گزیده‌خوانی این هفته «فرهیختگان» بخوانید

سایه انتخابات بر نشریات دانشجویی

نشریات دانشجویی تلاش کردند تا آنچه در فضای انتخاباتی ازسوی جریانات مختلف سیاسی رخ داده را تحلیل کنند. در این میان واکسن زدن رهبر انقلاب هم از نگاه برخی نشریه‌ها دور نماند. در این میان انتشار کارنامه آثار جشنواره تیتر 12 هم به گرم شدن بازار نشریات دانشجویی آن‌هم در روزهای گرم تابستانی، کمک زیادی کرد.

سایه انتخابات بر نشریات دانشجویی

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: باوجود گذشت دوهفته از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر استان‌ها، همچنان حال‌وهوای نشریات پیرامون مهم‌ترین رویداد سیاسی1400 کشور می‌گذرد. نشریات دانشجویی تلاش کردند تا آنچه در فضای انتخاباتی ازسوی جریانات مختلف سیاسی رخ داده را تحلیل کنند. در این میان واکسن زدن رهبر انقلاب هم از نگاه برخی نشریه‌ها دور نماند. در این میان انتشار کارنامه آثار جشنواره تیتر 12 هم به گرم شدن بازار نشریات دانشجویی آن‌هم در روزهای گرم تابستانی، کمک زیادی کرد. دعوت می‌کنیم تا در گزیده‌خوانی این هفته «فرهیختگان» از نشریات دانشجویی، نگاهی به نشریات جدید منتشرشده داشته باشید. دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور می‌توانند نشریات خود را جهت استفاده در بخش گزیده‌خوانی هفتگی نشریات روزنامه «فرهیختگان»، به ادمین کانال نیمکت خبر (@nimkat_khabar) ارسال کنند.

تحلیل واکسن زدن رهبری از نگاه دانشجویی

دوهفته‌نامه«1979»بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بعد از هفت سال انتشار، در هشتادوششمین شماره خود به انتخاب آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور آینده کشور پرداخته است. این نشریه در یادداشت هفته خود به نگاه جریان اصلاحات به انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرده و نوشته: «جریان اصلاحات گذشته از آن سردرگمی که نمی‌دانستند چه باید بکنند، می‌دانستند که اگر انتخابات را تحریم کنند و انتخابات به‌خوبی برگزار شود، بی‌اثری‌شان عیان خواهد شد، بنابراین دوگانه عمل کردند. بعضی از آنها گفتند شرکت کنید و در روز انتخابات و در میانه روز تماس‌های شخصی با عوامل‌شان گرفتند و گفتند به بقیه خبر بدهید تا در انتخابات شرکت کنند. ارتباطات گسترده بین‌شان برقرار شد و گفتند اوضاع خراب است، حتما بروید، شرکت کنید و به فلانی هم رای بدهید.» این نشریه درکنار مطالب دیگرش، در قسمت تحلیل هفته‌اش هم به موضوع واکسن زدن رهبر انقلاب اشاره کرده است؛ یادداشتی که با عنوان «اعتمادسازی عمومی» منتشر شده و در بخشی از آن این‌طور آمده است: «اعتماد رهبری به واکسن ایرانی، جهشی بزرگ در اعتمادسازی عمومی به تولید داخل. در خبرها آمده که رهبر معظم انقلاب در اقدامی اصولی و انقلابی از تزریق واکسن خارجی جهت حمایت از واکسن داخلی امتناع ورزیدند و واکسن ایرانی برکت که تمامی مراحل بالینی را با موفقیت طی کرده است را استفاده کردند. بخشی از جوانان و کانال‌دارهای دلسوز هم با ابراز نگرانی از این اقدام رهبری، مطالبی ارائه می‌کنند که باید این نگرانی‌ها را نگرانی برای امام خود تلقی کنیم و اطمینان بدهیم که واکسن ایرانی برکت تمامی مراحل کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و ان‌شاءالله این اقدام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نویدی از آینه درخشان جمهوری اسلامی در فتح بیش از پیش قله‌های دانش بوده و نباید به این عزیزان که از سر نگرانی برای امام خود مطلب می‌نویسند، انگ کم‌خردی و کم‌عقلی زده شود.»

بررسی بیماری‌های شایع کودکان کار در «بهارستان»

ماهنامه سیاسی و اجتماعی «بهارستان» دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات در چهارمین شماره خود به موضوعاتی مانند قوه‌قضائیه و کودکان کار پرداخته است. این ماهنامه در مطلبی با عنوان «بررسی اجمالی قوه‌قضائیه»، به اهداف عمده این دستگاه اشاره کرده است. «برقراری نظم و عدالت، تامین اطمینان خاطر عموم درخصوص تامین حقوق و آزادی‌ها و امنیت آنها، کنترل قدرت سیاسی و پاسخگویی حاکمان و شفاف کردن عملکرد آنها در انطباق با قوانین و عدالت و تضمین حقوق و آزادی‌های شهروندان و احیای حقوق فردی و اجتماعی افراد» به‌عنوان چهار هدف کلی قوه‌قضائیه توسط این ماهنامه معرفی شده است. در بخش دیگری از این مطلب درباره وظایف قوه‌قضائیه این‌طور توضیح داده شده است: «رسیدگی و صدور حکم درمورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می‌کند، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت‌بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام، اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان هم به‌عنوان وظایف قوه‌قضائیه هستند.» این ماهنامه در مطلبی با عنوان «جمعه‌ای که گذشت» به انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور هم نگاهی داشته است. همچنین پرداخت به مقوله کودکان کار هم از دیگر مطالب این ماهنامه به‌شمار می‌رود؛ مطلبی که در بخشی از آن به بیماری‌های شایع در میان این کودکان اشاره و درباره‌اش آمده است: «دسته‌ای از کودکان به بیماری‌های خطرناک مثل ایذر مبتلا می‌شوند. (چهار تا پنج درصد از کودکان کار در خیابان به ایذر مبتلا هستند.) همچنین براساس تحقیقات، 66 درصد کودکان خیابانی، به بیماری عفونت‌های انگلی روده و 10 درصد به عفونت‌های ادراری، 96 درصد به پوسیدگی دندان و بیماری لثه و 24 درصد به عفونت‌های پوستی مبتلا هستند. علاوه‌بر بیماری‌های جسمی، این کودکان دچار افسردگی بوده و شاهد خودکشی در میان آنها هستیم. همچنین در بین آنها خشم نیز نهادینه می‌شود. «چیزهایی هست که باید ببینی»، «آرمانشهر؛ رویای دیرینه»، «محمدتقی جعفری» و معرفی کتاب «عبور از دیوارها» هم از دیگر عناوین این شماره از ماهنامه «بهارستان» هستند.

بررسی نگاه شهیدبهشتی به برگزاری تجمعات سیاسی در «خط بهشتی»

ماهنامه «خط بهشتی» دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، دهمین شماره خود را به ویژه‌نامه شهیدبهشتی اختصاص داد؛ ویژه‌نامه‌ای که در آن به دیدگاه‌های این شهید در موضوعات مختلف اشاره شده است. این ماهنامه در مطلب «نظر شهیدبهشتی درباره اجتماعات و اعتراضات خیابانی چه بود» آورده است: «زمانی که یکی از نمایندگان می‌خواهد قید «با اجازه قبلی» را برای تجمعات و راهپیمایی‌ها اضافه کند، شهیدبهشتی این‌گونه جواب او را می‌دهد که این قید درست برخلاف چیزی است که موردنظر ماست و با آوردن این قید حتی اجتماعات داخل مسجد هم باید با اجازه قبلی باشد. آن نماینده به این شهید این‌گونه پاسخ می‌دهد که اجازه قبلی مربوط به اجتماعات سیاسی است نه مذهبی. شهیدبهشتی به این ایراد نیز این‌گونه پاسخ می‌دهد که شاید بخواهیم در مسجد بحث سیاسی کنیم یا خود نماینده ایرادگیرنده (که ازقضا روحانی و معمم است) بخواهد بعد از نماز منبر سیاسی برود، بنابراین قید با اجازه قبلی زاید است. یا زمانی که یکی دیگر از نماینگان به نبود صفت «مسالمت‌آمیز» برای اجتماعات اعتراض می‌کند، شهیدبهشتی این‌گونه پاسخ می‌دهد: «این مسالمت‌آمیز» به‌قدری کش‌دار است که قابل‌کنترل نیست. همچنین زمانی که تنها عضو زن مجلس خبرگان، منیره گرجی بیان می‌کند که دولت باید امنیت اجتماع‌کنندگان را حفظ و تامین کند و این‌مورد باید در اصل ذکر شود، شهیدبهشتی جواب جالب و قابل‌توجهی به ایشان می‌دهد و آن این است که دولت زمانی که شما در خانه هستید هم وظیفه دارد امنیت شما را تامین کند، در تجمعات که مسلما وظیفه تامین امنیت اجتماع‌کنندگان را دارد و وظیفه دولت، حفظ امنیت در تمام موارد است و سخن نماینده دیگری که بیان می‌کند امکان حمله به اجتماع‌کنندگان هست، بنابراین باید امنیت آنها حفظ شود را تایید می‌کند.» «گذری بر زندگینامه شهیدبهشتی»، «بهشتی یک ملت بود»، «بهشتی پیرو مکتب حسینی(ع)»، «آقاسید محمد در پیشگاه دانشجویان»، «مقتدر ولی مظلوم، پارادوکسی دل‌انگیز»، «منع شکنجه در دیدگاه شهیدبهشتی» و «خط بهشتی آیا هنوز طرفدار دارد؟» هم از دیگر عناوین این ماهنامه به‌شمار می‌رود.

پرداخت نسبت با پیشرفت‌های امروزی

فصلنامه «مصباح» بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی نیز در دومین شماره خود به موضوعات مختلف اعم‌از دیدگاه شهیدمطهری درباره عدالت، مقام لیله‌القدری حضرت زهرا، ارتداد، نسبت دین و نیازهای روز بشر و... پرداخته است.

در بخشی از مطلب «تاملی پیرامون نسبت دین و نیازهای روز بشر» این فصلنامه می‌خوانیم: «در وهله نخست باید به این نکته توجه شود که هدف دین، به‌ویژه دین اسلام که مقصود ما در این بحث است، رستگاری بشر در زندگی دنیوی و اخروی است، یعنی باتوجه به جامعیت دین اسلام و برنامه‌ریزی برای جزئی‌ترین شئون روزمره زندگی تا اهداف کلان معنوی انسان، بدون شک تنها برای بعد روحانی و معنوی وجود انسان نازل نشده و بخش عظیمی از آن توجه به ابعاد حیات روزمره و دنیوی انسان‌ها است؛ این نکته باتوجه به احکام فقهی در قرآن، از احکام مربوط به ازدواج گرفته تا طلاق، تجارت و حتی احکام مربوط به مواد غذایی و حلال و حرام بودن آنها همگی دال بر وجود یک برنامه جامع برای بخش‌های مختلف زندگی انسان از طفولیت تا مرگ دارد؛ تا جایی‌که می‌توانیم از یک سبک زندگی اسلامی باتوجه به قرآن و سیره معصومین علیهم‌السلام سخن بگوییم. اما نسب تدین و عقلانیت، دین و علم و نیازهای امروز جامعه بشری در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا صرف نزول قوانین و احکام روزمره زندگی در قرآن برای نیازهای بشر امروز کافی است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت اولا موضع دین در تضاد با جایگاه علم قرار نگرفته است و به‌نوعی حتی از پیشرفت‌ها در عرصه علم نیز استقبال می‌کند، زیرا با اینکه اصالت را به حیات اخروی انسان می‌دهد، حیات دنیای انسان‌ها را به‌منزله مقدمه‌ای برای حیات اخروی انسان‌ها درنظر می‌گیرد و کیفیت آن را مهم تلقی می‌کند.»

«چهره‌هایی از جنس تحول»، «حیات مطهر»، «ارتداد و حواشی آن»، «حلزون‌های خانه‌به‌دوش»، «انسان و عبادت»، «شریعتی انسانی در مسیر شدن»، «انسان کامل، عبادت»، «قرآن نور است و کلام معمولی نیست»، «آموزه‌های ساده سه جنگ»، «عدالت از دیدگاه شهیدمطهری»، «آزادی فکر، آزادی اندیشه»، «نگاهی به حکم در طرح مرحوم امام‌خمینی و شهید صدر»، «حتی در معراج هم از فضایل علی می‌گویند»، «مقام لیله‌القدری فاطمه سلام‌الله‌علیها»، «اکبر القراء» و «صدای ششدانگ» دیگر عناوین این شماره از ماهنامه «مصباح» را تشکیل می‌دهند.

در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید:

فاطمه صحرانشین، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت:

نشریه به مثابه یک تشکیلات کوچک (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار