• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۹ - ۰۰:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر طهرانچی در رویداد پلیس هوشمند، پروژه‌ها و فرصت‌های پژوهشی فناورانه:

طرح پایش و سامانه پژوهشیار، تبدیل دانشگاه‌ آزاد اسلامی به سازمانی پژوهشی را محقق کرده است

دکتر طهراچی: دریافت واکسن ایرانی کرونا توسط مقام‌معظم‌رهبری برای جامعه علمی ایران باعث افتخار و غرور است.

طرح پایش و سامانه پژوهشیار، تبدیل دانشگاه‌ آزاد اسلامی به سازمانی پژوهشی را محقق کرده است

به گزارش «فرهیختگان»: «رویداد پلیس هوشمند، پروژه‌ها و فرصت‌های پژوهشی فناورانه» و مراسم رونمایی از سامانه ارتباطی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی با قرارگاه هوشمندسازی پلیس با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سردار محمد مهدی‌نژادنوری معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح، سردار احمد دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا و دبیر قرارگاه هوشمند پلیس و بابک نگاهداری مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی عصر دیروز در کتابخانه مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم‌و‌تحقیقات برگزار شد.

 رونمایی از سامانه ارتباطی پژوهشگران دانشگاه آزاد با قرارگاه هوشمندسازی پلیس

در این مراسم، سامانه ارتباطی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی با قرارگاه هوشمندسازی پلیس رونمایی شد. این سامانه دارای امکاناتی ازجمله مخزن پروفایل محتوایی پایان‌نامه‌ها، امکان تعامل متنی، امکان تله‌کنفرانس، امکان اخذ نظر اعضای تیم‌ها، کتابخانه دیجیتال و... است. سامانه ارتباطی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی با قرارگاه هوشمندسازی پلیس از طریق سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی قابل دسترس است. فهرست انواع تیم‌های فعال، لیست پایان‌نامه‌ها، اساتید، دانشجویان و... در بخش‌های مختلف این سامانه قابل مشاهده است. در این سامانه، فضایی برای ارتباط بهتر محققان درنظر گرفته شده تا بتوانند با یکدیگر ارتباط متنی برقرار کنند.

 پژوهش‌های نظارت‌پذیر، موضوع محور و ماموریت‌گرای دانشگاه آزاد  باید به بدنه اجرایی کشور متصل شود

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش «رویداد پلیس هوشمند، پروژه‌ها و فرصت‌های پژوهشی فناورانه» که عصر دیروز در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد، گفت: «دریافت واکسن ایرانی کرونا توسط مقام‌معظم‌رهبری برای جامعه علمی ایران باعث افتخار و غرور است.»  وی با اشاره به آیات شریفه 45 و 46 سوره مبارکه احزاب که به برخی نقش و مسئولیت‌های پیامبر اکرم(ص) اشاره دارد، خاطرنشان کرد: «خداوند وصف‌هایی را برای پیامبر(ص) به کار می‌برد و می‌فرماید «اى پیامبر! همانا ما تو را گواه بر مردم و بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده فرستادیم و دعوت‌کننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابان قرار دادیم.» وظیفه پلیس در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز باید متأثر از این آیات باشد.»

دکتر طهرانچی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها از سیر تحول اجتماعی و فناورانه تاثیر گرفته‌اند، گفت: «آنچه در قرن معاصر اتفاق افتاد، این است که دانشگاه و انسان به آنچه خلق کرده، متأثر شده و حقیقت این است که ما انسان‌ها به‌عنوان خالق خلق می‌کنیم، به‌عنوان صانع می‌سازیم و خود متأثر از صناعت خود می‌شویم. در قرن جدید وارد عرصه‌ای شدیم که خودمان و زندگی‌مان تحت‌تاثیر فناوری که صنع ماست، قرار گرفته است. این تحولات فناورانه اجتماعی چندوجهی است و دارای ویژگی‌هایی است.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «تحولات فناورانه اجتماعی اخیر انسان‌مدار، سریع‌التغییر، متأثر از محیط بیرونی، پیچیده، چندوجهی و فناوری‌پایه است. نکته مهم این است که این زندگی در محیط دوساحتی که پس از فناوری‌های همگرا و شعار «علم برای امنیت» آغاز شده، تحولاتی دارد که باید آنها را به موقع درک و نسبت به آن پاسخ مناسب داشته باشیم.»

وی افزود: «در این مسیر، الگو و اسوه ما اقتدا به پیامبر اکرم(ص) است تا بتوانیم شاهد، بشیر، نذیر و دعوت‌کننده به خداوند باشیم. سوال این است که آیا می‌شود در این زندگی دوساحتی، پلیس مبتنی‌بر گذشته حرکت کند؟ خیر. در این زندگی دوساحتی لازم است که دانشگاه، جامعه و پلیس بشارت‌دهنده، بیم‌دهنده و دعوت‌کننده به خدا باشند و قدرت شهود خود را بالا ببرند.»

دکتر طهرانچی با تاکید براینکه فناوری، انسان را قادر ساخته داده‌های زیادی را جمع‌آوری و تحلیل کرده و پاسخ مناسب آن را ارائه دهد، گفت: «درک تحولات، پاسخ مناسب و اقدام مقتضی است و باید به موقع انجام شود، بنابراین نباید فاصله با دانشگاه زیاد شود. تجربه‌ای که در ابتدای قرن معاصر داشته‌ایم، نشان می‌دهد که حتی رویکرد شرکت‌های تجاری تغییر کرده، به‌طوری‌که شرکت گوگل بیش از 1500 پژوهشگر استخدام کرده و توانسته رتبه سوم تا پنجم مقالات علمی که محصول دانشگاه است را به خود اختصاص دهد.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «شرکت‌های نوآورانه با درک تحولات به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه‌بر قرار گرفتن در لبه فناوری، باید در لبه علم نیز جای گیرند، بنابراین اگر ما نیز می‌خواهیم موثر باشیم و متأثر نشویم، لازم است که سازمان‌ها و نهادها ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه و محققان داشته باشند و از همان لحظه تعریف مساله، پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی، با دانشگاه و پژوهشگران همکاری و تعامل سازنده داشته باشند؛ چراکه اکنون عمر ایده تا پدیده بسیار کوتاه شده و اگر مصرف‌کننده در هنگام تولید اثرگذار نباشد، عمر دانشگاه و محقق هدر می‌رود.»

وی با بیان اینکه وظیفه حاکمیت توجه به امنیت و اقتصاد است، گفت: «برای اینکه مودت اجتماعی و رحمت بین انسان‌ها و جامعه اسلامی شکل بگیرد، باید به این حوزه توجه جدی داشت.»

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «رسالت اجتماعی حکومت اسلامی در مهم‌ترین موضوع، نقشی است که نیروی انتظامی برعهده گرفته است. پلیس هوشمند یا پلیس در زندگی دوساحتی شکل نخواهد گرفت، مگر آنکه دانشگاه نیز در انجام این رسالت پابه‌پای نیروی انتظامی حرکت کند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از اهداف این دانشگاه تبدیل شدن به سازمانی پژوهشی است، تصریح کرد: «اجرایی شدن طرح پایش و سامانه پژوهشیار، این هدف را محقق کرده و پژوهش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره، نظارت‌پذیر، موضوع‌محور و مأموریت‌گرا شده که باید به بدنه اجرایی کشور وصل شود؛ این وظیفه را باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی برعهده گرفته است.»
وی در پایان با اشاره به برگزاری رویداد پلیس هوشمند، پروژه‌ها و فرصت‌های پژوهشی فناورانه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «برگزاری این رویداد، حرکت خوب و بزرگی است و چنین اقداماتی انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است و مبنای آن یک اضطرار برای دانشگاه و پلیس قدرتمند است.»

 تحول‌گرایی در دانشگاه آزاد به منصه ظهور رسیده است

بابک نگاهداری، مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر اهمیت ارتباط مداوم صنعت و دانشگاه، گفت: «تجربه نشان داده که عموما در دستگاه‌های اجرایی که لازم است دانش به کمک سیاستگذاری، قانون‌گذاری و اجرا بیاید، دانشگاه غایب است و بالعکس زمانی که دانشگاهیان می‌خواهند تحقیقات آنها در جامعه منشأ اثر شود، این امر محقق نمی‌شود.»
وی خاطرنشان کرد: «عدم ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت به دلیل مسائلی ازجمله مشکلات بینشی و نگرشی، عدم احساس نیاز مسئولان اجرایی و عدم ورزیدگی دانشگاه‌ها پیش می‌آید که باید در زمینه ایجاد اعتماد بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها، تمام تلاش خود را به کار گیریم.»

نگاهداری با بیان اینکه خوشبختانه در دوره مدیریت دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی، تحول‌گرایی به حد اعلا به منصه ظهور رسیده است، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر ارتباط دانشگاه و صنعت گام موثری برداشته است. اگر در دوره قبل، رسالت دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجو بود، اکنون دکتر طهرانچی رسالتی اجتماعی برای این دانشگاه در راستای نهادسازی و طراحی سازوکار برای ایفای نقش دانشگاه اجتماعی تعریف کرده که یکی از نمونه‌های آن، شکل‌گیری نظام پایش است. بخشی از این زنجیره با عنوان باشگاه پایش برعهده باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان گذاشته شده است. این باشگاه، دانش تولیدشده را تجاری کرده و به یک مولفه موثر در اداره جامعه و صنعت تبدیل می‌کند.»

مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و نیروی انتظامی توسعه یافته و منشأ اثر شود.

لزوم ارائه ایده‌ها و طرح‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی پلیس توسط دانشگاه

احمد دولتخواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا و دبیر قرارگاه هوشمند پلیس با تاکید بر اهمیت ضرورت هوشمندسازی، گفت: «امروز هوشمندسازی به‌عنوان یکی از ضرورت‌های جامعه مطرح است؛ چراکه ضامن بقای سازمان‌ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات است.»

وی با بیان اینکه فرآیندهای سازمانی، عوامل انسانی و فناوری، سه بعد هوشمندسازی است، تصریح کرد: «اولویت هوشمندسازی براساس ظرفیت‌های فناوری خواهد بود؛ چراکه اگر فناوری اصلاح شود، به تبع آن عوامل انسانی و فرآیندهای سازمانی نیز اصلاح خواهد شد.»

دولتخواه خاطرنشان کرد: «در طرح پلیس هوشمند، هوشمندسازی با رویکرد تحول دیجیتال و مبتنی‌بر فناوری صورت‌گرفته است. این رویکرد مبتنی‌بر مساله‌محوری و چشم‌انداز محوری خواهد بود.»

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا و دبیر قرارگاه هوشمند‌سازی پلیس با معرفی برخی طرح‌های کلان هوشمندسازی، گفت: «درگاه تعاملی پویای پلیس با مردم در بسترهای نوین، تبادل الکترونیکی داده بین ناجا و سازمان‌ها، اپراتور موبایل امن پلیس و... ازجمله طرح‌های کلان هوشمندسازی است.»

وی با بیان اینکه فعالیت نیروی انتظامی در طرح پلیس هوشمند با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، اظهار داشت: «انتظار داریم ارائه ایده‌ها و طرح‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی پلیس، هدایت فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در موضوع هوشمندسازی، ایجاد کارگروه‌های علمی و فنی برای مدیریت و نظارت بر پروژه‌ها، تعریف پروژه‌های ملی هوشمندسازی، مشارکت در اجرای پروژه‌های هوشمندسازی و... از سوی دانشگاه صورت گیرد.»

 همکاری مشترک دانشگاه آزاد با معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا بسیار شایسته است و باید توسعه یابد

محمد مهدی‌نژادنوری، معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه پلیس هوشمند یکی از آثار و پیامدهای تحول دیجیتالی است، گفت: «تمام عرصه‌های زندگی ما تحت‌تاثیر فناوری اطلاعات و فضای سایبری است و به همین دلیل است که هوشمندسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پلیس هوشمند ناشی از تحول دیجیتالی حاصل از فناوری‌های پیشرفته است.»

وی تاکید کرد: «اجرای طرح پلیس هوشمند موجب ارتقای رضایت عمومی و کاهش فساد خواهد شد.»

مهدی‌نژادنوری خاطرنشان کرد: «در طرح پلیس هوشمند با تکیه بر علم، طراحی به‌صورت علمی و مدیریت راهبردی پیش خواهد رفت. درواقع همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا(فاوا ناجا) در این زمینه، کار بسیار شایسته‌ای است و باید توسعه یابد.»

 برگزاری رویداد پلیس هوشمند، آغازگر همکاری‌های فناورانه بین دانشگاه آزاد و نیروی انتظامی است

همچنین فربد رزازی، معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده باشگاه پژوهشگران و تیم تخصصی پلیس هوشمند پرداخت و گفت: «بحمدالله همکاری‌های فناورانه بین دانشگاه آزاد اسلامی و نیروی انتظامی شکل ‌گرفته که برگزاری رویداد پلیس هوشمند آغازگر این همکاری است.»

وی با اشاره به برنامه «باشگاه پایش» باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: «رویکرد باشگاه پایش، ایجاد محیط زندگی پژوهشی در زمینه‌های تخصصی، نیاز به ارتباط و تعامل پژوهشگران، عرضه توانایی‌ها و دارایی‌های پژوهشی دانشگاه به بهره‌برداران پژوهشی و... است. مخاطبان باشگاه پایش، پژوهشگران دانشگاهی، هدایتگران محتوای پژوهشی و بهره‌برداران خارج از دانشگاه هستند.»

رزازی ادامه داد: «در همین راستا، طی یک برنامه همکاری فشرده هشت‌ماهه بین دانشگاه آزاد اسلامی و اداره پژوهش فاوا ناجا با هدف ایجاد جامعه پژوهشی بزرگ و جامع، طرح پلیس هوشمند طراحی و پیاده‌سازی شد.»
معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «دانشگاه به دنبال هم‌افزایی و تعامل با دغدغه حل مسائل نیروی انظامی مخصوصا موضوع پلیس هوشمند است.»

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های اجرایی برای برگزاری رویداد پلیس هوشمند پرداخت و گفت: «انتخاب 204 پایان‌نامه از بین 1810 پایان‌نامه، مصاحبه با تمامی دانشجویان تیم تخصصی و آگاهی از وضعیت فعالیت پژوهشی آنها و درنهایت انتخاب 10 طرح برتر در همکاری با فاوا ناجا، تشکیل تیم‌های تخصصی و آماده‌سازی سامانه مجازی تعاملی برای تیم تخصصی پلیس هوشمند و... ازجمله فعالیت‌های اجرایی برای برگزاری این رویداد بود.»

امضای تفاهمنامه بین باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد و قرارگاه هوشمندسازی پلیس

در حاشیه رویداد پلیس هوشمند، پروژه‌ها و فرصت‌های پژوهشی فناورانه، تفاهمنامه همکاری باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی و قرارگاه هوشمندسازی پلیس به امضای بابک نگاهداری رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی و احمد دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی(فاوا ناجا) رسید.

این تفاهمنامه در راستای هوشمندسازی پلیس و ایجاد زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی در پژوهش‌های علمی و به‌منظور افزایش تعاملات علمی، پژوهشی و کاربردی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی منعقد شده است.

هدف از انعقاد این تفاهمنامه، همکاری مشترک قرارگاه هوشمندسازی پلیس و باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور تحقق اهداف و سیاست‌های تحقیق، توسعه و پیاده‌سازی طرح هوشمندسازی پلیس است. نقش باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی در این تفاهمنامه، تامین نیازهای علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و آموزشی برای افزایش توان عملیاتی قرارگاه هوشمندسازی پلیس است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار