• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۹ - ۰۰:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شبی پرهیجان و سرشار از اتفاقات عجیب در یورو 2020

فراتر ازجذابیت

پاتریک ویرا، ستاره سابق تیم ملی فرانسه در واکنش به ناکامی این تیم در یورو 2020 به تمجید از تیم سوئیس پرداخت و گفت: امشب باید به تعریف و تمجید از تیم ملی سوئیس پرداخت، چون به نظر من در آن دیدار تیم بهتر برنده بازی شد و آنها استحقاق چنین بردی را داشتند.

فراتر ازجذابیت

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مهم‌ترین شگفتی رقابت‌های یورو 2020 تا اینجای رقابت‌ها دوشنبه‌شب در بخارست رومانی رقم خورد و تیم ملی فرانسه که سه سال پیش قهرمانی جهان را در روسیه جشن گرفته بود برابر سوئیس در دیداری دراماتیک و تماشایی شکست خورد تا وداعی زودهنگام و ناباورانه با این مسابقات داشته باشد. شاید با توجه به عملکرد کرواسی در دیدارهای مرحله گروهی، حذف این تیم به دست اسپانیا قابل پیش‌بینی بود اما دیگر فینالیست جام‌جهانی 2018 درحالی‌که انتظار دیداری نه‌چندان دشوار را مقابل سوئیس داشت و حتی تا دقایق پایانی 3 بر یک از حریف خود پیش بود، با عملکرد درخشان این تیم سورپرایز شده و در ضربات پنالتی شکست را پذیرا شد. اتفاق جالب‌توجه ماجرا این بود که کیلیان امباپه جوان که از او به‌عنوان فوق‌ستاره سال‌های آینده فوتبال دنیا نام برده می‌شود تنها ضربه پنالتی فرانسوی‌ها را به هدر داد تا تیمش که تا پیش از شروع تورنمنت و حتی قبل از این بازی به‌عنوان مدعی نخست قهرمانی مطرح بود از دور رقابت‌ها کنار برود.

همه مقصرند

وقتی در آخرین ضربه پنالتی امباپه پشت توپ قرار گرفت کمتر هوادار فرانسوی انتظار داشت این ستاره جوان پنالتی‌اش را از دست بدهد اما ضربه او را گلر سوئیس گرفت تا پایانی باشد بر رویای خروس‌ها برای تکرار آنچه پس از جام‌جهانی 1998 انجام دادند و توانستند پس از قهرمانی جهان، جام ملت‌های 2000 را نیز به خانه ببرند. این‌بار اما تیم پرستاره و مدعی فرانسه با هدایت دیدیه دشان حتی به یک‌چهارم نهایی نیز نرسید تا انتقادات از این مربی و همچنین امباپه افزایش پیدا کند.

البته امباپه روی دو گل نخست تیمش تاثیر زیادی داشت. او پاس گل اول را به بن‌زما داد و روی گل دوم نیز پاس عالی او به گریزمان و ضربه این بازیکن سبب شد درنهایت بن‌زما گل دوم را به ثمر برساند. بااین‌حال فرصت خوبی که در وقت‌های اضافه از دست داد و همچنین پنالتی ازدست‌رفته‌اش باعث شد بلافاصله با انتشار متنی از هواداران فرانسه عذرخواهی کند. او نوشته است: «پس از اینکه این‌چنین حذف شدیم، نوشتن در این‌باره بسیار دشوار است. ما نتوانستیم به هدف خود برسیم و بسیار متاسفم که پنالتی‌ام تبدیل به گل نشد. خیلی دوست داشتم به تیمم کمک کنم؛ اما متاسفانه موفق نشدم. در چنین وضعیتی خوابیدن برایم بسیار دشوار است اما باید قبول کرد که فوتبال فراز و نشیب‌های زیادی دارد. از هواداران تشکر می‌کنم و حالا مهم‌ترین چیز این است که در رقابت‌های بعدی با تمام توان و قوی‌تر از قبل راهی میدان شویم.»

با وجود برخی انتقادات، حمایت‌های زیادی هم از این مهاجم صورت گرفت. پله، اسطوره فوتبال برزیل که علاقه زیادی به این ستاره جوان دارد دقایقی پس از پایان بازی در توئیتر نوشت: «سرت را بالا بگیر کیلیان! فردا شروع یک ماجرای تازه برای توست.» هوگو لوریس، کاپیتان فرانسه هم در مصاحبه‌اش بعد بازی گفت که نباید تمام تقصیرها را گردن یک بازیکن انداخت و تمام بازیکنان در این شکست سهیم هستند: «ما با هم برنده می‌شویم و طبعا با هم شکست می‌خوریم. همه ما مسئول این ناکامی و حذف از مسابقات هستیم. نباید انگشت اتهام را به‌سمت یک نفر نشانه برویم. شاید مصدومیت‌ها کمی برای ما مشکل‌ساز شد اما نباید برای این ناکامی به‌دنبال بهانه‌جویی باشیم. ما تمام تلاش خود را در زمین انجام دادیم اما در ضربات پنالتی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و متاسفانه ما در این بخش خوش‌شانس نبودیم. وقتی 3 بر یک از حریف پیش بودیم باید بازی را بهتر ادامه می‌دادیم و به‌راحتی گل نمی‌خوردیم.» دیدیه دشان که با وجود در اختیار داشتن ستاره‌های پرتعداد در ترکیب تیمش و همچنین تصمیم جنجالی‌اش برای بازگرداندن کریم بن‌زما به تیم ملی پس از مدت‌ها غیبت انتظار می‌رفت حداقل تیمش را به جمع 4 تیم پایانی برساند، ناباورانه شاهد حذف شاگردانش از این تورنمنت بود و پس از بازی هم مسئولیت این ناکامی را پذیرفت: «من مسئول این اتفاق هستم و در چنین شرایطی باید قبول کرد که تصمیمات من باعث حذف تیم شده است. ما همچنان متحد و یکدل در تیم ملی خواهیم بود و البته برای هضم این شکست نیاز به زمان داریم. امباپه از اینکه ضربه‌ای را از دست داد بسیار ناراحت بود و نباید او را مقصر این اتفاق بدانیم. توضیح دادن اینکه چرا باختیم، کمی پیچیده است. ما در نیمه نخست خوب نبودیم و در ادامه توانستیم به بازی برگردیم. ما کمی دچار ضعف شدیم و اجازه دادیم حریف فاصله‌اش را جبران کند. فوتبال همین است و هیچ فرمول جادویی برای موفقیت وجود ندارد.»

انتقاد از عملکرد فرانسوی‌ها

رسانه‌های فرانسوی به‌شدت از این ناکامی تیم‌شان عصبانی بودند و به انتقاد از بازیکنان ملی‌پوش پرداختند. اکیپ در آنالیز این دیدار به بازیکنانی نظیر کیمپمبه، لنگله و پاوارد که در خط دفاعی نمایش بدی داشتند، نمره ضعیف 2 داد و واران هم 3 گرفت. این روزنامه به عملکرد امباپه هم نمره 4 داد تا نارضایتی خود را از عملکرد این ستاره نشان دهد. بهترین بازیکن فرانسوی‌ها از نگاه این نشریه بن‌زما بود که دو گل زد و نمره بسیار خوب 8 را دریافت کرد. اکیپ همچنین در این بخش به مربیان دو تیم نیز نمره می‌دهد که دیدیه دشان به‌دلیل تصمیمات بد در طول مسابقه و تغییراتی که به ضرر تیمش تمام شد، نمره 3 گرفت و پتکوویچ نیز نمره خوب 7 را دریافت کرد.

پاتریک ویرا، ستاره سابق تیم ملی فرانسه در واکنش به ناکامی این تیم در یورو 2020 به تمجید از تیم سوئیس پرداخت و گفت: «امشب باید به تعریف و تمجید از تیم ملی سوئیس پرداخت، چون به نظر من در آن دیدار تیم بهتر برنده بازی شد و آنها استحقاق چنین بردی را داشتند. به عقیده من سوئیس شایستگی رسیدن به دور بعد را داشت و درنهایت به هدف خود رسید. عملکرد فرانسه در زمین واقعا ناامیدکننده بود و فکر می‌کنم تیم ضعیف فرانسه فاقد همبستگی، اتحاد و روحیه لازم برای رسیدن به برتری در این دیدار بود. ما همانند یک تیم متحد بازی نکردیم و مستحق رفتن به دور بعد نبودیم. ما در برخی برهه‌های بازی نمایش خوبی داشتیم که آن هم به‌دلیل عملکرد انفرادی خوب بازیکنان بود که توانستند تفاوت‌هایی را در بازی رقم بزنند اما درمجموع نمایشی ضعیف داشتیم و نتوانستیم در حد سوئیس ظاهر شویم.»

سوئیسی‌ها در همان اوایل نیمه نخست می‌توانستند کار را برای فرانسه تقریبا تمام کنند اما پنالتی رودریگز از دست رفت تا خروس‌ها همچنان در بازی بمانند و بلافاصله پس از آن بن‌زما دو گل زد و روند بازی تغییر کرد. درحالی‌که به نظر می‌رسید با گل پوگبا کار سوئیس تمام شده است اما یان سومر، گلر باتجربه سوئیس می‌گوید بازیکنان این تیم در طول مسابقه هیچ‌گاه ناامید نشدند: «عجب بازی پرهیجانی بود. درنهایت دیوانه‌وار و عجیب به پایان رسید و واقعا دیدار جذابی بود. ما با وجود اینکه از تیمی قدرتمند همچون فرانسه دو گل عقب بودیم، توانستیم این فاصله را جبران کنیم و به این تیم و عملکرد آنها افتخار می‌کنم. در طول مسابقه همیشه به توانایی‌های خود ایمان داشتیم و هرگز ناامید نشدیم. همیشه می‌گفتیم حتی اگر عقب افتادیم هم تا پایان بازی تلاش می‌کنیم و امیدمان را از دست نخواهیم داد. فوق‌العاده بازی کردیم و به‌خوبی توانستیم از شانس‌مان برای رسیدن به دور بعد استفاده کنیم. در فوتبال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و قرار نیست همیشه تیم‌های بزرگ به برتری برسند.»

از گل به خودی تا درخشش

این البته تنها بازی پرهیجان و تماشایی یکشنبه‌شب نبود. پیش از این دیدار دو تیم اسپانیا و کرواسی رودرروی هم قرار گرفتند که در این بازی هم عینا همین روند اتفاق افتاد. ابتدا کرواسی گل زد؛ اما سه گل اسپانیایی‌ها آنها را در آستانه صعود قرار داد و بازی در 90 دقیقه با تساوی 3-3 به پایان رسید. تفاوت ماجرا در اینجا بود که شاگردان لوئیس انریکه توانستند دو گل بزنند تا بازی به ضربات پنالتی کشیده نشود. کرواسی در دور گروهی نمایش چندان خوبی نداشت؛ اما به‌عنوان نایب‌قهرمان جام‌جهانی امید زیادی داشت تا بتواند در دور حذفی عملکرد بهتری داشته باشد و رویارویی با اسپانیا پایان ماجراجویی آنها در این جام بود. انریکه در این دیدار اونای سیمون را درون دروازه تیمش قرار داد و اشتباه عجیب او در نیمه نخست گل اول حریف را به‌دنبال داشت. این اشتباه در فضای مجازی با واکنش‌های جالبی همراه بود و کاربران با اشاره به اشتباهات داوید دخه‌آ در سال‌های اخیر او را الهام‌بخش نسل جدید دروازه‌بان‌های اسپانیایی در گاف‌های این‌چنینی عنوان کردند. بااین‌حال سیمون در ادامه بازی چندین سیو موفق داشت تا به‌نوعی اشتباه منجر به گلش را جبران کند. آلوارو موراتا دیگر بازیکنی بود که در این دیدار توانست در برد تیمش تاثیرگذار باشد و گل چهارم اسپانیا را به زیبایی زد تا پاسخ انتقادات به بازی ضعیفش در دور گروهی را داده باشد. لوئیس انریکه با تمجید از گلر جوان تیمش و همچنین موراتا، گفت: «آلوارو گاهی اوقات کارهایی را انجام می‌دهد که هر بازیکنی قادر به انجام آن نیست. او امشب گلی بسیار مهم برای ما زد و تیم را نجات داد. درباره سیمون هم باید بگویم که اشتباهات در فوتبال طبیعی است و این گلر پس از اشتباهی که داشت درس خوبی به همه داد و ثابت کرد که می‌توان با عملکردی درخشان اشتباهات را جبران کرد.»

انریکه در ادامه درباره بازی هم گفت: «به یاد ندارم چنین بازی جذاب و زیبایی را دیده باشم. ما توانستیم اوضاع را به سود خود عوض کنیم و بازی را برگردانیم. اشتباهاتی در طول مسابقه داشتیم؛ اما با وجود اینکه حریف توانست عقب ماندنش را جبران کند، دوباره از آنها پیش افتادیم و توانایی بالای خود را به رخ آنها کشیدیم. البته در 10 دقیقه پایانی بازی در وقت عادی دچار لغزش‌هایی شدیم که می‌توانست به قیمت کنار رفتن ما از جام باشد. باید از این اشتباهات درس گرفته و در ادامه تورنمنت نمایش بهتری داشته باشیم.»

با انجام این دو دیدار، تکلیف دیگر دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی نیز مشخص شد و سوئیس باید در دیدار دشوار بعدی خود برابر اسپانیا قرار بگیرد. برنده این مسابقه در نیمه‌نهایی با تیم پیروز مصاف بلژیک و ایتالیا روبه‌رو خواهد شد و 4 تیم باقی‌مانده در این قسمت از جدول کار راحتی برای رسیدن به فینال نخواهند داشت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار