• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۹ - ۰۱:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

ضد گفت‌وگو

هرچه دنیا به‌سمت کوچک‌تر شدن حرکت کرده، ویژگی‌های نسلی تقریبا شبیه هم شده است. هر نسل غالبا ویژگی‌های گفتمانی، هویتی و سبک زندگی متفاوتی نسبت به سایر نسل‌ها دارد.

ضد گفت‌وگو

سارا ابراهیمی‌پاک، پژوهشگر حوزه نوجوان: از نهضت آزادی و کودتای 28 مرداد و سال‌های انقلاب و مبارزه برای استقلال و آزادی بگیر تا جنگ ایران و عراق و دوره سازندگی، خرداد 76، کارت‌های اینترنت ساعتی، تحریم، وبلاگ، فیسبوک، یاهو، فیلترینگ و پیام‌رسان‌ها؛ سیال بودن در جریان تاریخ و تحولات پررنگ هر دوره زمانی، با وجود افراد سازنده آن رویدادها و فرزندانی که در بستر هیاهوها زاده، کودک و نوجوان شده‌اند و متناسب با تجربیات مشترک‌شان، «خود» فردی و جمعی‌شان را شکل داده‌اند و کنشگری کرده‌اند، معنای «نسل» را به ذهن می‌آورند. نسلی که برساخته‌ای اجتماعی و ذهنی است. جایگاه‌های مشترک در بطن تحولات تاریخی، نسل را می‌آفریند. نسل‌های گوناگون در تاریخ‌ها، جوامع و فرهنگ‌های متفاوت، -البته بیشتر در گذشته- خصلت‌های عمدتا متفاوتی داشتند. اما هرچه دنیا به‌سمت کوچک‌تر شدن حرکت کرده، ویژگی‌های نسلی تقریبا شبیه هم شده است. هر نسل غالبا ویژگی‌های گفتمانی، هویتی و سبک زندگی متفاوتی نسبت به سایر نسل‌ها دارد. و افراد به‌واسطه تجربه‌های تاریخی زیسته یا نزیسته، حافظه مشترکی را به دوش می‌کشند که به هویت آنان ارزش می‌بخشد.

نسل Z

نسل Z، غالبا متولدان 1380 به بعد، همان نسل جدیدی که در فوران پیام‌های رسانه‌ای بعد از انقلاب اطلاعاتی به دنیا آمده است. نسلی که جهان را با بحران‌های نوظهور محیط‌زیستی و تروریسم شناخته و زندگی مجازی را نه در مقطعی از زندگی، بلکه از همان ابتدا تجربه کرده است. همان نوجوانان امروزی که گیمر، اینستاگرامرند و به‌راحتی از مرز «بی‌پایه و اساس‌ها»، مثل قواعد عرف و سنت، عبور کرده‌اند. این نسل برخلاف نسل قبل از خود، یعنی نسل Y که هویت خود را در ستاره‌سازی و قهرمان‌پروری می‌یافت، به‌دنبال ستاره شدن و قهرمان شدن است.  خوشبختانه خستگی و بی‌رمقی مفرط نسل قبل بهZ ها سرایت نکرده، بلکه ایده‌های جدید و حتی شغل‌های جدید، آنها را بسیار زودتر از بزرگ‌ترهایشان مهیای زندگی مستقل کرده است. ساختارهای سنتی که قرار است مثل همیشه قاعده‌ای را بر آنها تحمیل کند، خیلی زود شکست می‌خورد، چون با ملالی مواجه می‌شود که فعالانه، ساختار می‌شکند و بلافاصله ساختاری جدید خلق می‌کند –حتی اگر این ساختار موافق میل متولیان نباشد. شهروندان عصر دیجیتال و تکنولوژی‌های جدید، زبان مخصوص به خود را برای ارتباط با دنیا ساخته‌اند و با همان زبان مشترک، به‌سرعت از نسل‌های قبل فاصله گرفته‌اند. بچه‌های این نسل دیگر پدر و مادر را الگوی خود نمی‌دانند و چه‌بسا آنها همان راهنمایانی می‌شوند که دست والدین خود را می‌گیرند و آنها را با جهان جدید آشنا می‌کنند.

به لحاظ سیاسی، دیگر آنقدر تعلقات به جنبش‌های خاص در تاریخ معاصر به چشم نمی‌خورد، زیرا اینان بخشی از تحولات جامعه در دهه 90 را به‌عینه تجربه کرده‌اند و پتانسیل بالایی برای فعالیت جمعی در سطح برهم‌زنی ساختارها را با خود حمل می‌کنند. مفهوم امید برای این نسل مترادف با همین مفهوم در جنبش سبز نیست!

بعید است بتوانیم یک یا چند مرجع تایید و تشویق و جهت‌دهی خاص برای این نسل درنظر بگیریم و بر همین اساس با رصد آن مراجع، به ویژگی‌های نسلی برسیم، زیرا اساسا با تکثر مراجع مواجه هستیم.

درکنار از بین‌ رفتن الگوهای واحد و قدرتمند، دایره گروه‌های مرجع به خارج از مرزها رفته، گرچه در داخل کشور نیز نمی‌توان به نام چند شاخ اینستاگرامی به‌عنوان مرجع این نسل اکتفا کرد. یعنی دیگر نمی‌توان انتظار داشت مفهوم مرز و جغرافیا و ملیت آنقدر برای کسانی که هرساعت در شبکه‌های اجتماعی نفس می‌کشند و در دیدن فیلم و سریال‌های جدید از هر نقطه از جهان، لحظه‌ای عقب نمی‌مانند؛ معنا داشته باشد.

نسل X

غالب پدران و مادران نسلZ ، متعلق به این نسل هستند. متولدان 1341 تا 1359 که نسل آرمان، تغییر و امید بودند و مهم‌ترین تحولات تاریخی معاصر ایران را به‌عینه دیده‌اند. اصلاحات ارضی، مهاجرت از روستاها به شهر، استقلال‌خواهی، درگیری‌های خونین، اقتدا به پیشوا، فعالیت‌های حزبی، انقلاب اسلامی و جنگ. مجموع این اتفاقات از این نسل، نسلی محرک و متمایل به تغییر و اصلاح ساخت که برای وطنش خون‌دل خورده بود و حالا درد وطن را بر رفاه و آسایش ترجیح می‌دهد. مسائل اجتماعی دنیای مدرن مثل اعتیاد و طلاق مشغولیت این نسل را ساخت. و البته تا پیش از انقلاب دغدغه‌های «فرهنگ جوانی» این نسل با اقتضائات پیش از انقلاب مثل مد و موسیقی و ورزش و رسانه‌های جدید تصویری گره خورده بود و بعد از انقلاب با وجود اینکه همه افراد این نسل را نمی‌توان انقلابی دانست، اما فرهنگ جوانی کم‌کم محو شد و ایدئولوژی غالب تغییرات را رقم زد. فرزندان اواخر این نسل نیز همگی در بهترین زمان تربیت‌یافتگی برمبنای اصول انقلاب به دنیا آمدند و در پایان دوران جنگ و در دوران نوجوانی‌شان اولین قدم‌ها برای سازندگی کشور را برداشتند. البته در همان زمان، چالش‌های فرهنگی و تقابل یا تعلق به جریان‌های رسانه‌ای جهانی نیز از ویژگی‌های این نسل بود که در دهه هفتاد نمایان شد. ورق‌زدن روزنامه‌‌های صبح و عصر، باز کردن پیچ رادیو و روشن کردن تلویزیون‌-البته در زمان‌های خاص-، تنها راه ارتباطی آنها با جهان بود که البته درحال‌حاضر به پیگیری اخبار از سایت خبرگزاری‌ها و استفاده‌ای دست‌وپا شکسته از توئیتر و اینستاگرام تغییر پیدا کرده است. هنوز هم در خانه‌ها، آنها هستند که تماشای تلویزیون را بخشی از فرآیند استراحت روزانه‌شان می‌دانند.

با تمام این اوصاف، و با اختلاف سنی‌ای 20 تا 30 سال، نسل X وظیفه‌ تربیت نسل Z را داشته است. حمل تاریخ و تجربیاتی متفاوت از آنها پدران و مادرانی ساخته که شاید به‌راحتی فرزندان‌شان نتوانستند خود را با فوران تکنولوژی‌های ارتباطی وفق دهند. هر دو سلایق متفاوتی در تحصیل علم، مصرف رسانه‌ای، مد و پوشش و... دارند. به همین سبب تنها راه مواجهه و قرارگیری این دو نسل درکنار یکدیگر، نه تلاش برای از بین بردن شکاف نسلی و شبیه شدن به یکدیگر، بلکه شناخت هرچه بیشتر، تعامل و گفت‌وگوی بین‌نسلی و درک ساختاری است که آنها را از هم متفاوت کرده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار