• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۸ - ۰۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عباس کعبی، حقوقدان و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:

سند تحول قضایی نقطه برجسته کارنامه رئیسی بود

تدوین سند تحول قضایی به همراه ۷ ماموریت اصلی آن براساس اصل 156 قانون اساسی، نقطه برجسته برنامه تحولی آیت‌الله رئیسی در دو سال گذشته بود. در میان این ۷ ماموریت، اقدامات قوه‌قضائیه در زمینه احیای حقوق عامه و توجه به ترک فعل‌ها و احیای کارخانه‌ها برجسته بود.

سند تحول قضایی نقطه برجسته کارنامه  رئیسی بود

معین رضیئی، روزنامه‌نگار:  تحول‌خواهی مهم‌ترین کلیدواژه‌ای است که می‌توان درمورد عملکرد سیدابراهیم رئیسی طی دو سال گذشته در قوه‌قضائیه به کار برد. او توانست در این دو‌سال‌ونیم گذشته علاوه‌بر چابک‌سازی ساختار قضایی، احیای حقوق عامه و فسادستیزی، اعتماد عمومی مردم به دستگاه قضایی را تقویت کند. به همین منظور و با توجه به بیانات رهبر انقلاب پیرامون اولویت‌های دستگاه قضا، با عباس کعبی، حقوقدان و عضو مجلس خبرگان رهبری در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

چگونه رئیسی توانست دستگاه قضایی را در کمتر از 3 سال به نقطه‌ای برساند که مورد توجه مردم قرار بگیرد؟ بالاخره بخش قابل توجهی از رای به ایشان به‌دلیل عملکردشان در دستگاه قضا بود. علاوه‌بر این، آیا ریاست بعدی دستگاه قضا می‌تواند این مسیر را ادامه دهد؟

حرکت جهادی، اجتهادی و جهشی آیت‌الله رئیسی در مسیر تحول قضایی کار رئیس بعدی قوه‌قضائیه را برای حفظ، بهبود و ارتقای تحول قضایی سنگین‌تر می‌کند. به‌نظر بنده در دوسال گذشته رویکرد قوه‌قضائیه از شیوه دادخواست‌محور به‌سمت احیای حقوق عمومی تغییر کرد و با این رویکرد بند دو اصل 156 قانون اساسی یعنی احقاق حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع زنده شد. در همین راستا ما شاهد فسادستیزی، عدالت‌گرایی و برخورد با دانه‌درشت‌ها بدون درنظر گرفتن ملاحظه‌ای بودیم. همچنین مجموعه دستورالعمل‌های قضایی‌ای که آقای رئیسی، درجهت تسهیل امر گزارشگری فساد و احیای امر به معروف و نهی از منکر و مردمی‌کردن قوه‌قضائیه صادر کردند، از نظر بنده یک حرکت جهادی هوشمندانه در دستگاه قضایی بود. اصلاح تشکیلات قضایی نیز یکی از اقدامات مثبت آقای رئیسی در این مدت بود، به‌گونه‌ای که امید مردم به قوه‌قضائیه زنده شد.

 مهم‌ترین اقدام رئیسی تدوین سند تحول قضایی با ۷ ماموریت اصلی بود. رئیسی در انجام کدام‌یک از این 7 ماموریت اصلی موفق بودند و کدام موارد را باید رئیس بعدی قوه‌قضائیه در اولویت کاری خود قرار دهد؟

تدوین سند تحول قضایی به همراه ۷ ماموریت اصلی آن براساس اصل 156 قانون اساسی، نقطه برجسته برنامه تحولی آیت‌الله رئیسی در دو سال گذشته بود. در میان این ۷ ماموریت، اقدامات قوه‌قضائیه در زمینه احیای حقوق عامه و توجه به ترک فعل‌ها و احیای کارخانه‌ها برجسته بود. در آینده احقاق حقوق عامه در بخش سلامت، امنیت، آموزش، مسائل اجتماعی و... نیز باید صورت پذیرد. همچنین گسترش عدل و آزادی‌های مشروع یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که به‌نظر بنده در آینده خیلی باید به آن پرداخته شود. حاکمیت قانون و نظارت بر حسن اجرای قوانین هم همین‌طور است. از طرفی پایه‌گذاری رابطه‌ای هوشمندانه با ضابطان دادگستری درجهت کشف جرم و مجازات مجرمان، ایجاد ثبات، آرامش و امنیت بیشتر برای شهروندان، تشکیل دادگاه‌های حقوق بشر و دادگاه‌های حقوق شهروندی، نیز از ابعاد مهم حرکت تحولی قوه‌قضائیه است.
از رئیس آینده قوه توقع می‌رود با توجه به ریل‌گذاری‌هایی که آیت‌الله رئیسی انجام دادند، با نوسازی و کادرسازی در منابع انسانی و استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه و دانشگاه و همچنین نیروهای مومن و انقلابی آگاه به امور قضایی، به چابک‌سازی تشکیلات قضایی مبادرت ورزد و ماموریت‌های 7گانه سند تحول قضایی را زنده‌تر می‌کند.

شما در جایی بیان کردید که سند تحول قضایی نیاز به بهبود و ارتقا دارد. از نظر شما چه مواردی باید به این سند اضافه شود؟

یکی از موارد قابل بهبود بحث نظارت بر حسن اجرای قوانین است، به‌گونه‌ای که نظارت قضایی در مقایسه با نظارت سیاسی و پارلمانی و نظارت اداری و اجرایی فصل‌الختام بوده و مظهر و تجلی حاکمیت قانون باشد. مواردی دیگر نیز در این رابطه مطرح است، مانند بحث زندان‌زدایی و جرم‌زدایی، تقویت بعد حل اختلاف و کاستی‌های اطاله دادرسی، اصلاح مجرمان، مردمی‌کردن بیشتر قوه‌قضائیه، فعال‌کردن نهادهای عمومی غیردولتی و... این مثال‌ها مواردی هستند بر پایه دستورالعمل‌ها آیت‌الله رئیسی که در مدت کوتاه دوسال‌واندی ریاست ایشان صددرصد اجرایی نشده است که می‌تواند در آینده باعث بهبود و ارتقای سند تحول قضایی شود.

با وجود اقدامات مثبت صورت‌گرفته در قوه‌قضائیه هنوز هم احساس می‌شود در معاونت بین‌الملل این قوه ضعف‌های جدی وجود دارد. به‌نظر شما برای رفع ضعف‌های این معاونت چه کارهایی باید در آینده صورت گیرد؟

الان ظرفیت خوبی درجهت تشکیل اتحادیه قضایی جبهه مقاومت اسلامی وجود دارد، همچنین باید اتحادیه قوای قضایی کشورهای اسلامی برپایه منشور حقوق بشر اسلامی احیا شود. با راه‌اندازی چنین ساختارهایی است که ما می‌توانیم خون شهید حاج‌قاسم سلیمانی و سایر پیشتازان جبهه مقاومت را که قربانی تروریسم آمریکا و صهیونیسم شدند، در یک نظام حقوقی بین‌المللی و بر پایه منشور حقوق بشر اسلامی زنده کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار