• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۸ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کمالوند در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی تصمیمی عاقلانه بود

ایران با اسکوچیچ به جام‌جهانی صعود می‌کند

نگاه سازمان لیگ به همه تیم‌ها عادلانه نیست/ سراجی هیچ امتیازی برای سایپا نمی‌خواهد

درست است که اغلب تیم‌ها به‌دلیل طولانی‌شدن مسابقات تحت‌فشار هستند ولی متاسفانه سازمان لیگ برنامه‌ریزی عادلانه و منصفانه‌ای ندارد.

ایران با اسکوچیچ به جام‌جهانی صعود می‌کند

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: در شرایطی که تصور می‌شد با وجود شناخت فراز کمالوند از تیم صنعت نفت آبادان نارنجی‌پوشان تیم سایپا برنده بازی هفته بیست‌وچهارم باشند، اما شاگردان سابق این مربی غافلگیرش کردند. سایپا در خانه صنعت‌نفت شکست خورد تا وضعیتش در انتهای جدول همچنان متزلزل باقی بماند. بااین‌حال کمالوند برای بقای تیمش نگران است و بسیار امیدوارانه مسابقات را دنبال می‌کند. تنها اعتراض او به برنامه سازمان لیگ است. سایپایی‌ها که به نظر می‌رسید با وجود حضور سراجی، مدیرعامل‌شان در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال همه‌چیز بر وقف مرادشان است از معترضان اصلی لیگ هستند. همین موارد باعث شد با سرمربی این تیم درمورد چرایی اعتراض به برنامه سازمان لیگ صحبت کنیم و البته به موضوع مهم ادامه همکاری فدراسیون با اسکوچیچ هم بپردازیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با فراز کمالوند را در ادامه می‌خوانید.

با شکست مقابل صنعت‌نفت طلسم نبردن‌های این تیم را شکستید.

شرایط تیم خوب است و بازی خوبی مقابل صنعت‌نفت انجام دادیم. تیم ما به‌هیچ‌وجه شایسته شکست نبود. گرمای هوا روی کیفیت کار تیم تاثیر گذاشت. یک توپ به تیر دروازه حریف زدیم و چندین موقعیت خوب داشتیم. در نیمه اول خیلی منطقی بازی کردیم ولی متاسفانه با وجود بازی خوب شکست خوردیم.

با توجه به شناخت شما از تیم صنعت‌نفت پیش‌بینی می‌شد برنده این بازی باشید؟

همچنان معتقدم می‌توانستیم این تیم را در خانه‌اش شکست دهیم. ما روی یک ضربه ایستگاهی غافلگیر شدیم. حق ما اصلا شکست نبود. در نیم‌ساعت اول بازی صاحب مطلق توپ و میدان بودیم ولی به‌مرور هوا گرم‌تر شد و تاثیر منفی خود را روی تیم ما گذاشت. هیچ‌وقت مسابقات لیگ تا این زمان از سال طول نمی‌کشید چون واقعا تحمل آن هوا سخت است. این طولانی‌شدن مسابقات تا این وقت از سال برای تیم‌هایی که می‌خواهند به جنوب رفته و آنجا بازی کنند، دردسر درست می‌کند. متاسفانه این وضع گریبان ما را گرفت.

شاید استرس سقوط، تیم‌تان را درگیر خود کرده است؟

این‌طور نیست! تیم ما استرسی ندارد. بازیکنان به‌راحتی کار خود را می‌کنند. مشکل اصلی بحث آب‌وهوا بود. همیشه لیگ نهایتا تا اواسط خرداد تمام می‌شد ولی این‌بار طولانی‌تر شد و آب‌وهوا کلا تاثیرگذار است.

ولی این شرایط مختص سایپا نیست و فرسایشی شدن لیگ روی همه تیم‌ها تاثیر گذاشته و شاهد مصدومیت‌های پیاپی در اغلب تیم‌ها هستیم؟

درست است که اغلب تیم‌ها به‌دلیل طولانی‌شدن مسابقات تحت‌فشار هستند ولی متاسفانه سازمان لیگ برنامه‌ریزی عادلانه و منصفانه‌ای ندارد. ما در بازی با صنعت‌نفت تلاش زیادی کردیم که حداقل بازیکنان زیر نور گرم کنند. ساعت 20:50 تا 21:30 چه فرقی می‌کند. ما که پرواز هم نداشتیم و می‌توانستند بازی را هر زمان می‌خواهند برگزار کنند ولی متاسفانه با تیم‌هایی مثل سایپا که از تماشاچی برخوردار نیستند، تصمیمات متفاوتی نسبت به تیم‌های پرتماشاگر گرفته می‌شود. متاسفانه نگاه عادلانه و منصفانه‌ای نیست.

به برنامه ادامه مسابقات لیگ هم معترض هستید؟

بله، به برنامه جدید از جهاتی اعتراض داریم. ما با تیم استقلال شنبه هفته آینده بازی داریم، درحالی‌که آنهایی که در انتهای جدول در رقابت با ما هستند ۴ روز بعد از ما بازی می‌کنند. نه‌تنها استراحت بیشتری می‌کنند بلکه از نتیجه ما باخبر هستند. این طبیعی نیست. من توقع دارم نگاه عادلانه باشد. این‌طور برنامه‌ریزی درست نیست.

با وجود حضور مدیرعامل‌تان در هیات‌رئیسه برخی بر این باورند که نگاه خاصی به تیم شماست!

چطور از ما حمایت می‌شود که با وجود تلاش‌ها برای تغییر ساعت بازی در آبادان دست‌مان به جایی نرسید؟ کدام حمایت است که چنین برنامه‌ریزی فشرده‌ای برای ما انجام می‌شود. این دو نمونه از آن چیز‌هاست. چرا ما باید شنبه بازی کنیم و رقبای ما در پایین جدول سه‌شنبه بازی کنند. دلیل این تبعیض چیست؟ دلیلش را بگویند، ما هم بدانیم. این رقبا علاوه‌بر اینکه از نتایج ما مطلع هستند، زمان بیشتری استراحت می‌کنند و این منصفانه نیست. در چنین شرایطی حضور سراجی در هیات‌رئیسه چه نفعی برای ما داشته است؟ ما اصلا نمی‌خواهیم حضور سراجی برای ما فایده‌ای داشته باشد. ما می‌خواهیم سازمان لیگ عدالت را درمورد همه تیم‌ها رعایت کند. سراجی فرد مستقلی است و هر درخواستی داریم همچون همه تیم‌ها طبق روال عادی و اداری انجام می‌دهیم. درمورد ساعت بازی با تیم صنعت‌نفت هم همه روال اداری را طی کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم و درنهایت جوابی به ما ندادند. حتی جواب منفی هم ندادند و کلا جواب نامه را ندادند. می‌خواهم بگویم با وجود آنچه همه فکر می‌کنند، ما اصلا از هیچ امتیازی استفاده نمی‌کنیم. البته مدیرعامل ما فردی نیست که بخواهد امتیازی بگیرد. بارها به من گفته مسئولیتش در باشگاه با فدراسیون متفاوت است و کاری نمی‌کند که برخی بخواهند سوءتعبیر کنند.

کمی هم درباره تیم ملی صحبت کنیم. به نظر شما ادامه همکاری با اسکوچیچ منطقی است؟

به نظر من کار درستی کردند و من به‌خوبی و بدی این مربی نگاه نمی‌کنم. مهم نیست او مربی خوبی است یا بد. در این مقطع مهم این است که به زمان کم باقی‌مانده تا ادامه مسابقات نگاه کنیم. اسکوچیچ تیم را تا این مرحله بالا آورده و کمتر از دو ماه تا شروع مرحله بعدی مسابقات باقی مانده است. عاقلانه این بود که مربی خود را حفظ کنیم. اگر مربی دیگری بیاورند تا از تیم شناخت پیدا کند، قطعا با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.

فکر نمی‌کنید برخی تردید‌ها در تمدید قرارداد اسکوچیچ تمرکز تیم ملی را به هم ریخت؟

این بحث‌ها بازی رسانه‌ای است. از ابتدا رئیس فدراسیون و هیات‌رئیسه می‌دانستند می‌خواهند چه کار کنند. آنها کاملا مطلع بودند. من اصلا درمورد اینکه اسکوچیچ چگونه مربی‌ای است، ورود نمی‌کنم و فقط حرفم این است که درحال‌حاضر با توجه به شرایط تیم ملی و مسابقات دور بعد این تصمیم منطقی بود. حداقل اینکه از تیم‌مان شناخت دارد و فرصت را از دست نمی‌دهیم. معتقدم از حالا باید تیم‌مان را برای جام‌جهانی تقویت کنیم.

بازی‌های دور بعد به‌مراتب سخت‌تر است. فکر می‌کنید تفکرات این مربی می‌تواند عامل صعود ما باشد؟

معتقدم هیچ تیمی حریف ما نیست و می‌توانیم به جام‌جهانی صعود کنیم. این تیمی که ما داریم، تیمی نیست که در آسیا کسی بتواند جلویش را بگیرد.

شما جزء حامیان کی‌روش بودید؛ حالا چطور از اسکوچیچ با این تفکرات هجومی دفاع می‌کنید؟

هنوز هم معتقدم کی‌روش عملکرد خوبی داشت. شما به این بازی‌ها و نتایج اسکوچیچ نگاه نکنید. اجازه دهید به تیم‌هایی چون کره و ژاپن بازی کنیم، آن‌وقت تیم اسکوچیچ را قضاوت کنید. در بازی با عراق که حریف نسبتا سخت‌تری نسبت به دیگر رقبا بود، نتوانستیم هجومی بازی کنیم. معلوم است مقابل تیمی مثل کامبوج هجومی بازی می‌کنیم. من معتقدم در مرحله دوم بازی‌های ما به‌مراتب سخت‌تر است ولی تیم ما، تیمی نیست که در ادامه به مشکل بخورد؛ قطعا صعود می‌کنیم.

به نظر شما چه برنامه‌ای می‌تواند برای صعود به جام‌جهانی به تیم ملی کمک کند؟

فکر می‌کنم به چند بازی تدارکاتی سخت نیاز داریم. دیدید که در بازی با عراق کمی به زحمت افتادیم. باید تلاش کنند تا بازی تدارکاتی را برای تیم اسکوچیچ فراهم کنند. از طرفی این تیم در برخی خطوط نیاز به بازیکن دارد. چند بازیکنی در لیگ هستند که می‌توانم بگویم جایشان در تیم ملی خالی است. لازم است طوری برنامه‌ریزی کنند که این نفرات به تیم ملی دعوت شوند. این را براساس توانایی‌ها و البته نیاز تیم ملی می‌گویم. من نمی‌گویم ایرادی داریم بلکه می‌گویم باید قوی‌تر شویم. یک‌سری از این نفراتی که مدنظر من هستند در قالب دفاعی می‌توانند کمک کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار