• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۸ - ۰۱:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازتاب وداع زودهنگام هلند و پرتغال از یورو

لغزشی به قیمت کنار رفتن از جام

یاران کریس رونالدو درحالی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود وارد رقابت‌های یورو شده بودند که باید در گروهی بسیار دشوار برای صعود تلاش می‌کردند. اما بلژیک با انبوهی از ستاره‌ها درنهایت مانع از ادامه ماجراجویی پرتغالی‌ها شدند و آنها را خیلی زود به خانه فرستادند.

لغزشی به قیمت کنار رفتن از جام

شاید وداع پرتغال با رقابت‌های یورو با توجه به قرعه‌ای که در دور یک‌هشتم نهایی نصیبش شده بود، قابل پیش‌بینی بود اما هلندی‌ها که به‌نظر می‌رسید در مسیری مناسب برای رسیدن به جمع 4تیم پایانی قرار دارند ناباورانه مغلوب جمهوری چک شدند و خیلی زود با این مسابقات خداحافظی کردند.

یاران کریس رونالدو درحالی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود قدم به این تورنمنت گذاشته بودند که باید در گروهی بسیار دشوار برای صعود تلاش می‌کردند. البته تغییر تعداد تیم‌های تورنمنت و صعود 4تیم برتر سوم امیدهای آنها را برای صعود افزایش داده بود. رونالدو 36ساله علاوه‌بر اینکه به‌دنبال تکرار موفقیت سال2016 بود، یک هدف شخصی نیز در این تورنمنت داشت و آن‌هم رسیدن به رکورد علی دایی به‌عنوان بهترین گلزن دیدارهای ملی بود. رونالدو با درخشش در دور گروهی و 5گلی که به ثمر رساند نه‌تنها به این هدف رسید بلکه تیمش را نیز به دور بعد برد اما حریف آنها در این مرحله نیز یکی از قدرت‌های کنونی فوتبال جهان بود. بلژیک با انبوهی از ستاره‌ها درنهایت مانع از ادامه ماجراجویی پرتغالی‌ها شدند و آنها را خیلی زود به خانه فرستادند.

رونالدو در این سن‌و‌سال همچنان وزنه‌ای ارزشمند برای پرتغال بود و شاید اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود می‌توانست دروازه بلژیک مدعی را نیز باز کند. او هنوز هم انگیزه‌های زیادی برای درخشش در زمین دارد و دوئل او با روملو لوکاکو که او هم یکی از مدعیان کسب عنوان آقای‌گلی مسابقات است از قسمت‌های جذاب این بازی بود. این دو مهاجم در سریA نمایش خوبی در فصل پیش داشتند و اگرچه ستاره بلژیکی 82دقیقه بیش از رونالدو در زمین حضور داشت اما 5گل کمتر از کریس زد تا عنوان آقای‌گلی سریA به رونالدو برسد. در این بازی هم آمار رونالدو بهتر از رقیبش بود اما درنهایت این بلژیک بود که توانست در دیداری دشوار مدافع عنوان قهرمانی را کنار زده و راهی دور بعد شود. یکی از انتقادهایی که به فرناندو سانتوس، سرمربی پرتغال پس از این دیدار شد عدم استفاده از برونو فرناندز در ترکیب اصلی تیمش بود. ستاره منچستریونایتد در اوایل نیمه دوم به‌همراه ژوائو فلیکس راهی زمین شد و تغییر رویه تیم پس از ورود این بازیکن کاملا مشخص بود اما درنهایت نمایش خوب او نیز نتوانست برتری پرتغالی‌ها را به‌همراه داشته باشد. شاگردان سانتوس در این دیدار تیم برتر زمین بودند و حملات زیادی روی دروازه حریف ترتیب دادند اما در گلزنی موفق نبودند تا خیلی زود از این تورنمنت خداحافظی کنند. بلژیک هم که هنوز نتوانسته هوادارانش را در این تورنمنت راضی کند و نمایش خوبی به‌خصوص در این دیدار نداشت حالا باید در دیداری سرنوشت‌ساز و در یک‌چهارم نهایی به مصاف ایتالیا برود که به‌نوعی این دیدار را می‌توان فینال زودهنگام این تورنمنت دانست.

مهم‌ترین نگرانی این تیم مصدومیت کوین دیبروینه است که در نیمه دوم مجبور شد جایش را به دریس مرتنز بدهد و هنوز وضعیتش برای دیدار حساس برابر ایتالیا مشخص نیست. ادن آزارد نیز دیگر بازیکنی است که در این دیدار مصدوم شد و ممکن است حتی ادامه تورنمنت را به‌دلیل آسیب‌دیدگی همسترینگش از دست بدهد.

28  ثانیه سرنوشت‌ساز

هلند با فرانک دیبوئر و در غیاب ویرجیل فندایک، مدافع تاثیرگذارش راهی یورو2020 شد تا شاید بتواند نمایش خوبش با رونالد کومان را ادامه دهد اما جدایی کومان از این تیم نه برای این مربی عاقبت خوبی داشت و نه برای لاله‌های نارنجی. آنها در دور گروهی با سه برد و به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شدند و با توجه به اینکه در بخش راحت جدول مراحل حذفی قرار داشتند به‌نظر می‌رسید بتوانند حداقل حضور در نیمه‌نهایی را تجربه کنند. هلندی‌ها اگرچه دیدار با جمهوری چک را نسبتا خوب شروع کردند اما یک اشتباه عجیب و لغزش ماتیس دلیخت، مدافع جوان تیم تمام آرزوهای هواداران هلند را به باد داد. دلیخت که در یوونتوس هم فصل درخشانی را سپری نکرده بود این‌بار در بوداپست در بد زمانی لیز خورد و مجبور شد با یک خطای هند ناشیانه مانع از حرکت مهاجم حریف شود. کارت قرمز داور هلند را 10نفره کرد و جمهوری چک به بهترین نحو از این فرصت استفاده کرد و دو گل به ثمر رساند. جالب اینکه درست 28ثانیه قبل از این اتفاق دونیل مالن، وینگر 22ساله هلندی‌ها در موقعیتی تک‌به‌تک با گلر حریف بهترین فرصت گلزنی تیمش را از دست داد تا سرنوشت بازی در عرض کمتر از یک‌دقیقه کاملا تغییر کند.

دلیخت در پایان بازی گفت: «واقعا اتفاق سخت و دردآوری بود. ما بازی را فقط به این دلیل باختیم که من آن حرکت را انجام دادم و مسبب اصلی این ناکامی من هستم. من باید عکس‌العمل بهتری در آن صحنه نشان می‌دادم و اجازه نمی‌دادم چنین اتفاقاتی رخ دهد. ما به‌خصوص در نیمه نخست بازی را دراختیار داشتیم و فرصت‌های خوبی نیز ایجاد کردیم. تیم جمهوری چک شانس زیادی برای گلزنی ایجاد نکرد و فکر نمی‌کنم موقعیتی نصیب این تیم شده بود اما با اخراج من اوضاع کاملا تغییر کرد و همه‌چیز به سود آنها شد.»

هلند درنهایت این دیدار را به تیم سوم گروه D باخت و با دریافت چهارمین کارت قرمز در تاریخ رقابت‌های جام‌ملت‌های اروپا از مسابقات این دوره کنار رفت. جالب اینکه بازیکنان این تیم دوبار برابر تیم چکسلواکی در سال1976 و دوبار برابر جمهوری چک در سال‌های 2004 و 2020 با کارت قرمز داوران روبه‌رو شدند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک