• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۶ - ۰۳:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
یورو 2020 به مراحل جذاب خود رسیده است

رویارویی شیاطین سرخ با مدافع عنوان قهرمانی

شاگردان مارتینز اگر چه در جام‌جهانی 2018 روسیه عنوان سوم را کسب کردند اما در رقابت‌های جام ملت‌ها آخرین نمایش خوب آنها در سال 1980 بود که نایب‌قهرمان شدند و پس از آن هرگز از یک‌چهارم نهایی بالاتر نرفته‌اند. با این‌حال این نسل طلایی بلژیک که درحال‌حاضر یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های ملی دنیا محسوب می‌شود، اگرچه تجربه زیادی در مراحل پایانی این جام ندارد اما قدرت و توانایی قهرمان شدن را دارد.

رویارویی شیاطین سرخ با مدافع عنوان قهرمانی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های یورو 2020 امشب با برگزاری دو دیدار مهم دیگر پیگیری می‌شود که در حساس‌ترین آنها دو تیم مدعی پرتغال و بلژیک رودرروی هم قرار خواهند گرفت تا یکی از آنها وداعی زودهنگام با این مسابقات داشته باشد. هلند نیز که در مرحله گروهی کار چندان سختی برای رسیدن به مرحله بعد نداشت در این دور با قرعه‌ای نسبتا راحت روبه‌رو شده و باید با جمهوری چک دیدار کند. البته این تیم شرق اروپایی در دیدارهای قبلی خود عملکردی قابل‌قبول ارائه کرد و نشان داد که می‌تواند یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز این دوره از مسابقات باشد.

آخرین فرصت‌ها برای نسل طلایی

یکی از جذاب‌ترین و پرهیجان‌ترین دیدارهای ایمن مرحله را امشب دو تیم مدعی بلژیک و پرتغال در شهر سویا اسپانیا برگزار خواهند کرد. بلژیکی‌ها در گروه خود هر سه بازی را بردند و مقتدرانه به‌عنوان صدرنشین گروه B راهی دور بعد شدند اما پرتغال که به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی قدم به این مسابقات گذاشته در گروهی دشوار و درکنار فرانسه، آلمان و مجارستان به زحمت توانست رتبه سوم گروه را کسب کرده و جواز حضور در مرحله بعد را کسب کند.

شیوه جدید برگزاری این مسابقات و افزایش تعداد تیم‌ها سبب شد تیمی همچون بلژیک که در دور گروهی هر سه‌بازی خود را برده و با 9 امتیاز راهی دور بعد شده نیز قرعه راحتی در دور حذفی نداشته باشد و حالا شاگردان روبرتو مارتینز باید به‌مصاف تیمی قدرتمند همچون پرتغال بروند. بلژیکی‌ها در این تورنمنت تا اینجای کار توانسته‌اند روسیه، دانمارک و فنلاند را مغلوب کرده و روند دیدارهای بدون شکست خود را به 12 بازی افزایش دهند. با این‌حال شیاطین سرخ که پیش از شروع تورنمنت یکی از مدعیان قهرمانی بودند در دور بعد نیز قرعه آسانی نخواهند داشت و برنده این دیدار برای رسیدن به فینال رقبای سرسختی را پیش‌رو خواهد داشت.

شاگردان مارتینز اگر چه در جام‌جهانی 2018 روسیه عنوان سوم را کسب کردند اما در رقابت‌های جام ملت‌ها آخرین نمایش خوب آنها در سال 1980 بود که نایب‌قهرمان شدند و پس از آن هرگز از یک‌چهارم نهایی بالاتر نرفته‌اند. با این‌حال این نسل طلایی بلژیک که درحال‌حاضر یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های ملی دنیا محسوب می‌شود، اگرچه تجربه زیادی در مراحل پایانی این جام ندارد اما قدرت و توانایی قهرمان شدن را دارد. دوهفته پیش‌رو می‌تواند یکی از مهم‌ترین برهه‌ها برای این نسل باشد که به سال‌های پایانی فوتبال خود نزدیک می‌شود و اگرچه انتظار می‌رفت آنها موفقیت‌های زیادی کسب کنند اما هنوز در فتح جام ناکام مانده‌اند. روبرتو مارتینز در یک مستند از این تیم درباره ستارگان فعلی فوتبال بلژیک گفته بود: «به‌نظرم این نسل حداقل شایسته فتح یک تورنمنت مهم بوده است، آنها می‌توانند به موفقیتی برسند که در 50 یا 60 سال آینده درباره آن صحبت شود. البته این به آن معنی نیست که این اتفاق حتما رخ می‌دهد.»

شاگردان او از اکتبر 2018 به صدر جدول رنکینگ فیفا رسیدند و از آن زمان حدود سه‌سال است که عنوان بهترین تیم ملی دنیا را در اختیار دارند. مسلما صدرنشینی در این رنکینگ نمی‌تواند ملاک موفقیت یک تیم باشد و آنها باید با فتح یک جام ثابت کنند که بهترین هستند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و این شاید یکی از آخرین فرصت‌های آنها برای اثبات توانایی‌هایشان باشد. آنها در هر تورنمنتی به‌عنوان مدعی قهرمانی وارد می‌شوند اما در حساس‌ترین زمان دچار لغزش شده و شانس رسیدن به موفقیت را از دست می‌دهند. در این دوره هم مارتینز امید زیادی دارد بتواند تیمش را روی سکوی قهرمانی ببیند اما افت ادن آزارد و مصدومیت کوین دی‌بریونه پیش از شروع جام برنامه‌های این مربی را برهم زد.

در دیدار امروز هر دو این نفرات آماده حضور در زمین هستند و با توجه به اینکه روملو لوکاکو هم در بهترین فرم خود قرار دارد، مارتینز با اعتمادبه‌نفس بالایی به دیدار با پرتغال خواهد رفت:«من فکر می‌کنم 2021 سال درخشش ما باشد و بالاخره در این سال می‌توانیم به اهداف خود برسیم. زمان موفقیت ما فرا رسیده است و خود را در نزدیکی رویاهای خود می‌بینیم.»

دوئل کریس و لوکاکو

روملو لوکاکو پس از قهرمانی با اینتر در ایتالیا حالا در اوج آمادگی قدم به یورو 2020 گذاشته و امیدوار است به‌همراه تیم ملی هم بتواند یک جام کسب کند. او درباره میزان آمادگی خود در ماه‌های اخیر گفته است: «در گذشته می‌گفتند که در شرایط خوبی هستم اما در دوسال اخیر ثابت کردم که یک بازیکن در کلاس جهانی هستم و می‌توانم بسیار بهتر هم باشم. من در این مدت پیشرفت زیادی داشتم و البته هنوز هم در مسیر بهتر شدن قرار دارم. من با اینتر توانستم به هدفم که قهرمانی در لیگ بود برسم و حالا نوبت تیم ملی است که بتوانم همراه آن فاتح یورو شده و آرزوی دیرینه هواداران را محقق کنیم.»

جدال او با کریس رونالدو در تیم ملی پرتغال می‌تواند یکی از دوئل‌های جذاب دیدار امشب باشد. ستاره پرتغالی پس از گلزنی برابر فرانسه درکنار علی دایی قرار گرفت و حالا مشترکا آقای گل فوتبال ملی دنیاست با این‌حال ‌انگیزه زیادی دارد تا برابر بلژیک هم گلزنی کرده و تیمش را به مرحله بعد برساند و البته رکوردشکنی خود را نیز تکمیل کند. لوکاکو یکی از نفراتی است که می‌تواند تهدیدی برای رکورد رونالدو باشد. این ستاره 28 ساله تاکنون در 96 بازی ملی 63 گل زده و با متوسط 0/65 گل در هر بازی آمار بهتری از رونالدو دارد. کریس در 36 سالگی 178 بار پیراهن پرتغال را به‌تن کرده و در این مدت 109 گل زده که به‌طور متوسط 0/61 گل در هر بازی زده است.

پرتغال در قلب خط دفاعی خود په‌په باتجربه و روبن دیاز را در اختیار دارد که فصل گذشته در منچسترسیتی یکی از ستاره‌های این تیم و از ارکان اصلی موفقیت‌های شاگردان گواردیولا بود. حضور رناتو سانچز و برونو فرناندز در خط میانی قدرت این تیم در این منطقه را بالا برده و در خط حمله نیز مثلث خوفناک رونالدو، ژوتا و برناردو سیلوا می‌تواند هر خط دفاعی را آزار دهد. پرتغالی‌ها در دیدار نخست خود در مرحله گروهی به زحمت و در آخرین دقایق توانستند سد دفاعی مجارستان را درهم شکسته و دروازه این تیم را سه‌بار باز کنند. اگر مجارها در آن بازی 10 دقیقه دیگر نیز مقاومت می‌کردند شاید حالا آنها به‌جای پرتغال در این مرحله حضور داشتند. شکست سنگین 4 بر 2 برابر آلمان یاران رونالدو را در خطر حذف از تورنمنت قرار داده بود اما در دیدار با فرانسه که از صعودش مطمئن بود با درخشش رونالدو و دو گلی که این بازیکن زد به‌ تساوی 2–2 رسیدند و به‌عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم گروه‌ها راهی دور بعد شدند. پرتغال که در دوره پیش با خوش‌شانسی توانست به مراحل پایانی برسد این بار با قرعه سختی روبه‌رو شده و به‌نظر نمی‌رسد، درصورتی‌که بتواند دوباره شانس رسیدن به فینال را داشته باشد با تیمی راحت روبه‌رو شود. برنده این دیدار در مراحل بعدی احتمالا با رقبایی همچون ایتالیا، فرانسه و اسپانیا روبه‌رو خواهد شد. فرناندو سانتوس که گفته می‌شد در این دیدار ممکن است نلسون سمدو را در سمت راست خط دفاعش در اختیار نداشته باشد با رهایی این بازیکن از مصدومیت با تمام نفرات آماده رویارویی با بلژیک است و در این شرایط دو تیم بدون محروم یا مصدومی رودرروی هم قرار خواهند گرفت. سانتوس اگر بخواهد کمی تیمش را محتاطانه راهی زمین کند احتمالا در ترکیب اولیه ژوائو موتینیو را جانشین برونو فرناندز، ستاره منچستریونایتد خواهد کرد تا تیمش در میانه میدان بتواند ابتکار عمل را در دست داشته باشد.

روندی خوب برای هلندی‌ها

در دیگر دیدار امشب هلند که یکی دیگر از تیم‌هایی بود که با سه برد در دور گروهی و به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی راهی این مرحله شده باید به مصاف جمهوری چک برود. لاله‌های نارنجی با هدایت فرانک دی‌بوئر شروع قابل‌قبولی در این مسابقات داشتند اما این را هم باید درنظر داشت که این تیم در گروهی آسان قرار داشت و برتری برابر رقبایی چون مقدونیه، اتریش و اوکراین کار چندان سختی برای تیمی نیست که خود را مدعی قهرمانی می‌داند. آنها حالا در شروع دیدارهای دور حذفی هم با تیمی نه‌چندان بزرگ روبه‌رو می‌شوند و این می‌تواند به دی‌بوئر کمک کند تا تیمش را در شرایط خوبی برای رسیدن به مراحل پایانی آماده کند.

ممفیس دپای یکی از ستاره‌های مهم هلندی‌ها و امید اصلی آنها برای موفقیت در این تورنمنت است. او که در منچستریونایتد روزهای خوبی را سپری نکرد با حضور در لیون به ستاره این تیم بدل شد و حالا با پایان قراردادش با این تیم فرانسوی راهی بارسلونا می‌شود تا به رونالد کومان برای بازسازی این تیم بحران زده کمک کند. او در تیم ملی کشورش نیز ستاره‌ای تاثیرگذار است و امیدوار است به این تیم کمک کند تا برای نخستین‌بار از یورو 2008 بتوانند به یک‌چهارم نهایی این تورنمنت راه پیدا کنند.

هلند اگرچه شروعی خوب در این تورنمنت داشته است اما رود فن‌نیستلروی، ستاره سابق این تیم به بازیکنان کنونی هشدار می‌دهد که با وجود چنین شروع خوبی نباید مغرور شوند و تصور نکنند که تورنمنت راحتی را در پیش دارند. ماشین گلزنی سابق لاله‌های نارنجی در این باره گفته است: «نباید تصور کنیم در دور حذفی هم مثل بازی‌های گروهی کار راحتی در پیش داریم. دیدارهای این مرحله به روحیه و آمادگی ذهنی کاملا متفاوتی نیاز دارد و فشار روی بازیکنان به‌مراتب بیشتر خواهد شد. در دور گروهی شما فرصت دارید تا اشتباهات خود را جبران کرده و در بازی‌های بعد نتایج بهتری بگیرید اما در دیدارهای حذفی دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد و اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه شما باشد. کادر فنی کار بسیار سختی برای آماده‌سازی بازیکنان برای این مرحله در پیش دارد و باید آنها را از هر لحاظ آماده کند. ما باید فراموش کنیم که تا اینجا چه نتایجی کسب کرده‌ایم و به فکر دیدارهای پیش‌رو باشیم.»

در سوی دیگر میدان نیز جمهوری چک توانست با وجود قرار گرفتن در رتبه سوم گروه، راهی مرحله بعد شود. آنها در دیدار آخر خود در دور گروهی به انگلیس باختند اما برتری برابر اسکاتلند و تساوی مقابل کرواسی به این تیم کمک کرد تا به دور حذفی راه پیدا کنند. این تیم از زمان استقلال کشورش تاکنون در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا بازنده نبوده و هر زمان که به این مرحله رسیده توانسته است به دور بعد نیز صعود کند. ستاره چک تا این دور از مسابقات پاتریک شیک بوده که سه گل برای تیمش زده و نقش مهمی در صعود تیمش به مرحله بعد ایفا کرده است.

در ترکیب هلند لوک دی‌یونگ، مهاجم این تیم که از ناحیه زانو مصدوم شده در این بازی هم غایب خواهد بود اما نبود او ضربه زیادی به این تیم نخواهد زد؛ چراکه در دور گروهی هم او تنها 10 دقیقه برای تیمش بازی کرده است. هلندی‌ها اگر چه بازیکنان نامداری در ترکیب خود دارند اما تا اینجای مسابقات دنزل دامفرایز که تنها 18 سال دارد پدیده این تیم بوده و توانسته عملکردی فراتر از انتظار داشته باشد. او در دو بازی تیمش در مرحله گروهی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و به‌نظر می‌رسد پس از یورو 2020 مشتریان زیادی در بین تیم‌های بزرگ اروپایی خواهد داشت و به‌زودی راهی تیمی بهتر خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار