• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۵ - ۰۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رهبری «ما می‌توانیم» را به جهانیان نشان دادند

رهبر انقلاب با تزریق واکسن کرونای ایرانی برکت، قصد داشتند به جامعه و از همه مهم‌تر جهانیان نشان دهند ما می‌توانیم. شعار ما می‌توانیم فقط مربوط به این یک مورد نیست، ما اگر اراده کنیم می‌توانیم در همه زمینه‌ها خودکفا شویم.

رهبری «ما می‌توانیم» را به جهانیان نشان دادند

اقدام رهبر معظم انقلاب در تزریق واکسن ایرانی، بیانگر بخشی از نگاه ایشان به دانش و توان داخلی ایرانی بود. اعتماد معظم‌له به توان داخلی تنها محدود به این مورد نمی‌شود و بارها نیز در مسائل مختلف ایشان پای تولید داخل و تلاش دانشمندان ایرانی ایستاده‌اند. در همین رابطه با حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

رهبر انقلاب دیروز درحالی از واکسن ایرانی استفاده کردند که با توجه به مسئولیت ایشان، از ماه‌ها قبل درخواست‌هایی برای تزریق واکسن خارجی کرونا وجود داشت اما ایشان با این حال منتظر ماندند تا واکسن ایرانی تولید شود و از این واکسن هم استفاده کردند. طبیعتا ایشان می‌توانستند از واکسن غیرایرانی استفاده کنند اما توصیه به ساخت واکسن داخلی نیز داشته باشند. چرا به‌جای راه‌حل دوم، ایشان راه نخست را انتخاب کردند؟

مقام‌معظم‌رهبری بارها درمورد توان دانشمندان و نخبگان ایرانی مطالبی فرموده و حتی در جایی گفته بودند تا آخرین نفس از نخبگان ایرانی دفاع می‌کنم. از طرفی مشی ایشان همواره حمایت از تولید داخل بوده است و به همین منظور ایشان سال جدید را تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری کردند. معظم‌له با تزریق واکسن کرونای ایرانی برکت، قصد داشتند به جامعه و از همه مهم‌تر جهانیان نشان دهند ما می‌توانیم. شعار ما می‌توانیم فقط مربوط به این یک مورد نیست، ما اگر اراده کنیم می‌توانیم در همه زمینه‌ها خودکفا شویم. شما به یاد دارید در رابطه با همین واکسن کرونا ما تحریم شدیم، ایرانیانی که نوبت اول واکسن خود را دریافت کرده بودند، وقتی واردات واکسن به تاخیر افتاد، اضطراب داشتند که بر اثر تحریم‌ها نتوانند دز دوم واکسن کرونا را دریافت کنند. اما بعد از آنکه ما در تولید واکسن خودکفا شدیم غربی‌ها پی بردند دیگر تحریم‌ها اثر ندارد و ظرف چند روز گذشته چندین میلیون دز واکسن وارد کشور شد. البته این‌گونه رفتار کردن، رویه غربی‌هاست، آنها هر جایی که حس کردند جمهوری اسلامی ایران دارد در موضوعی خودکفا می‌شود، با رفع تحریم‌ها و تسهیل واردات سعی در توقف رشد علمی و جلوگیری از تداوم مسیر خودکفایی ما داشته‌اند. این تلاش مذبوحانه‌ای است که دشمنان ما می‌کنند اما نظام جمهوری اسلامی ایران به یاری خدا با قدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد.

ما در 3دهه گذشته در برخی علوم همچون نانو، سلول‌های بنیادی و... توانستیم با وجود موانع بسیار در لبه علم حرکت کنیم. در برخی علوم همچون هسته‌ای نیز که تلاش غربی‌ها ممانعت از دستیابی ایران به آن دانش بود، این راه را ادامه دادیم. اگر قرار بود در هرکدام از این علوم با تهدید و ارعاب طرف غربی ایران عقب‌نشینی کند، ما امروز در چه سطحی قرار داشتیم؟

اگر این دیدگاه ادامه داشت ما همان کشور زمان طاغوت بودیم، کشوری که کاملا وابسته بود و برای حل مشکلاتش به‌جای بهره بردن از توان جوانانش از کارشناسان آمریکایی و صهیونیست بهره می‌برد. در این شرایط امام‌خمینی(ره) با انقلاب خود پرچمدار شعار «ما می‌توانیم» شدند و بعد از ایشان نیز جانشین خلف‌شان مقام‌معظم‌رهبری با قدرت و جدیت این مسیر را ادامه دادند. به‌عنوان مثال در همین مورد کرونا، کشورهای تولیدکننده واکسن در دنیا یک یا دو نوع از این محصول ساخته‌اند اما الان ما درحال تولید 7،6 نوع واکسن هستیم. این اتفاق می‌تواند زمینه‌ای برای رفع سایر مشکلات ما در صنعت واکسن‌سازی باشد زیرا ما در مواردی واردکننده واکسن هستیم و اکنون می‌توانیم با این زیرساخت‌های ایجادشده در موارد باقی‌مانده نیز خودکفا شویم و واکسن‌شان را خودمان بسازیم. البته در کشور ما مسئولانی هستند که به‌جای اعتماد به توان داخل دنبال استفاده صرف از واکسن خارجی هستند ولی آنها نمی‌توانند خللی در مسیر خودکفایی ایجاد کنند.

با توجه به مجوز گرفتن واکسن برکت فکر می‌کنید تا چه زمانی ۷۰درصد کشور واکسینه می‌شوند و آیا توانایی صادرات واکسن را در شرایط فعلی داریم؟

مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وعده داده‌اند به خط تولید ۳۰میلیون دز واکسن در ماه برسیم، اگر این امر میسر شود برای واکسینه‌کردن ۷۰درصد جمعیت کشور به حدود ۱۴۰میلیون دز واکسن نیاز داریم که این امر تا پایان سال ان‌شاءالله شدنی است. بعد از آنکه در کشور مردم به‌اندازه کافی واکسینه شدند و زنجیره انتقال کرونا متوقف شد می‌توانیم به فروش واکسن به کشورهای مسلمان منطقه به‌ویژه کشورهای محور مقاومت فکر کنیم. طبق اطلاعی که دارم نامه‌نگاری‌هایی نیز ازسوی این کشورها برای خرید واکسن ایرانی انجام شده است. البته این مورد را باید بگویم، همان‌طوری که رهبر انقلاب نیز روز گذشته تاکید کردند تا زمانی که نیاز باشد برای حفظ سلامت مردم علاوه‌بر واکسن داخلی از واکسن معتبر خارجی نیز استفاده خواهیم کرد. اما با تولید کووبرکت و سایر واکسن‌های داخلی مانند انسیتوپاستور، فخرا و... روند واردات واکسن خارجی کاهش پیدا می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار