• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۵ - ۰۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مرضیه وحیددستجردی، وزیر اسبق بهداشت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ارج نهادن به واکسن ایرانی مایه غرور ملی است

روز گذشته اقدام مقام‌معظم‌رهبری برای دریافت واکسن ایرانی بار دیگر غرور ملی را به نمایش گذاشت؛ ما اگر پرده آخر را ملاحظه کنیم درحقیقت خواهیم دید که این پرده‌ای از منظومه فکری مقام‌معظم‌رهبری است که برمبنای ایمان به قدرت داخلی، مردم ایران و توانمندی‌های داخلی بنا شده است.

ارج نهادن به واکسن ایرانی مایه غرور ملی است

دریافت واکسن ایرانی ازسوی رهبر معظم انقلاب واکنش‌ها و بازتاب بسیاری داشت و موید اهمیت تولید واکسن ایرانی توسط دانشمندان کشورمان بود؛ برای بررسی اهمیت اقدام رهبر انقلاب در استفاده از واکسن ایرانی و افزایش قدرت نرم ایران در حوزه سلامت با مرضیه وحیددستجردی، وزیر اسبق بهداشت کشورمان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

رهبر انقلاب درحالی از واکسن ایرانی استفاده کردند که با توجه به مسئولیت ایشان، از ماه‌ها قبل درخواست‌هایی برای تزریق واکسن خارجی کرونا وجود داشت اما ایشان منتظر ماندند تا واکسن ایرانی تولید شود. نظر شما درباره این اقدام و تاثیرات آن در جامعه چیست؟

روز گذشته اقدام مقام‌معظم‌رهبری برای دریافت واکسن ایرانی بار دیگر غرور ملی را به نمایش گذاشت؛ ما اگر پرده آخر را ملاحظه کنیم درحقیقت خواهیم دید که این پرده‌ای از منظومه فکری مقام‌معظم‌رهبری است که برمبنای ایمان به قدرت داخلی، مردم ایران و توانمندی‌های داخلی بنا شده است.  از ابتدا که ویروس کرونا کشف و آشکار شد ما دیدیم که مقام‌معظم‌رهبری اولا تاکید کردند نظر کارشناسان و متخصصان در این زمینه بسیار مهم است و نظر آنها باید به‌عنوان نظر نخبگان مورد توجه قرار گرفته و آرای آنها مورد قبول مردم و همه مسئولان باشد، از این‌رو شخص رهبر انقلاب نیز سبک زندگی خود را با نظرات ارائه‌شده توسط متخصصان در زمینه کرونا که برای همه جامعه مطرح شده بود، منطبق کردند. ازسوی دیگر ما شاهد بودیم رهبر انقلاب سفرهای خود را نیز به‌دلیل تاکیدات متخصصان کنار گذاشتند و جلساتی که در دفتر ایشان برگزار می‌شد به حسینیه امام‌خمینی(ره) منتقل و جلسات را به‌صورت غیرحضوری دنبال کردند و سخنان خود را نیز از طریق رسانه به گوش مردم رساندند؛ ایشان همه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را در ایامی همچون محرم، صفر و حتی عید نوروز اجرا کرده و مردم را هم به این امر تشویق و ترغیب کردند، لذا خودشان اولین شخصی بودند که به این پروتکل‌ها عمل می‌کردند. ازسوی دیگر در زمانی که هنوز کشورمان و بسیاری از کشورهای پیشرفته آمادگی لازم را برای مقابله با ویروس کرونا نداشتند و زمانی که ماسک، لوازم ضدعفونی‌کننده و ملزومات پزشکی و ونتیلاتور به حد کفایت برای بیماران در آی‌سی‌یوها وجود نداشت، رهبر انقلاب با تاکید بر نقش جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و تکیه بر شعار ما می‌توانیم نهضتی را در کشور پایه‌گذاری کردند تا همه این نهادها به‌سمت تهیه این ملزومات رفتند تا نیاز مردم را برطرف کنند. درحالی‌ که ما به خاطر داریم که آمریکایی‌ها برای تهیه ماسک مردم خود دست به راهزنی دریایی و هوایی زدند تا ماسک را برای مردم خود از طریق غیرقانونی تولید کنند اما محققان ایرانی بنای کار را بر تولید گذاشتند. وضعیت واکسن نیز به همین ترتیب بود؛ امروز کشورهای دنیا و ابرقدرت‌ها ابتدا واکسن را برای مردم خود نگه می‌دارند و حتی واکسن را به کشورهایی که از آنها پیش‌خرید کرده‌اند هم نمی‌دهند و وضعیت کانادا و آمریکا موید این موضوع است، اما در ایران از همان ابتدا طبق تاکید و توصیه مقام‌معظم‌رهبری به تولیدکنندگان که گفتند خودتان واکسن را تولید کنید و شما می‌توانید، به مرحله تولید واکسن بومی رسیدیم. به‌طوری که تاکید و تشویق رهبری برای جوانان، محققان و تولیدکنندگان ما را به آنجا رساند که از واکسن ایرانی برخوردار شویم و این مایه غرور ملی ایرانیان است که باید به دانشمندان و محققان ایرانی ببالیم که در ظرف زمانی کوتاهی توانستند یک ویروس نوپدید را مهار کرده و واکسن آن را بسازند.

درباره اهمیت و رقابت واکسن ایرانی با مشابه خارجی آن ارزیابی شما چیست؟

اکثر واکسن‌شناسان و محققان ایرانی که بنده با آنها تعامل داشته‌ام، عنوان کردند این واکسن بهترین نوع از بابت پوشش جهش‌ها و ایجاد ایمنی است؛ چراکه حداکثر ایمنی را می‌دهد و کمترین عارضه را نسبت به سایر واکسن‌های خارجی دارد. درحال حاضر نهادهای تولیدکننده نیز دستگاه ونتیلاتور تولید می‌کنند، درحالی‌که یک زمان ترامپ گفت ما می‌خواهیم به ایران کمک کنیم و ۳دستگاه ونتیلاتور به آنها هدیه بدهیم اما جوانان و محققان حوزه تجهیزات پزشکی کاری کردند که ظرف یک‌روز بین ۲۰ تا ۳۰ونتیلاتور تولید شود و امروز ایران به تولیدکننده و صادرکننده ونتیلاتور تبدیل شده و این تجهیزات دیگر فقط محدود به تامین نیاز داخلی نیست.

این دیدگاه ناشی از اهمیت تولید دانش و علم به‌صورت بومی است که طبیعتا منجر به افزایش قدرت نرم ایران هم می‌شود، این مساله در منظومه فکری رهبر انقلاب چه جایگاهی دارد؟

همه این موارد ناشی از نهضتی است که مقام‌معظم‌رهبری جهت دادند و فرمودند ما می‌توانیم و امروز نیز به اینجا رسیدیم؛ رهبر انقلاب با اینکه امکان این را داشتند که به‌عنوان رهبر یک جامعه از واکسن خارجی استفاده کنند و حتی برای پیشگیری نیز این کار ضروری بود، اما صبر کردند. واکسن‌سازان داخلی امروز این افتخار را دارند که واکسن تولیدی آنها مورد استفاده رهبر انقلاب قرار گرفته است، باید به این موضوع افتخار کنیم و ببالیم که جزء چند کشور معدود دنیا هستیم که واکسنی با این کیفیت ضدویروس کرونا تولید می‌کنیم. رهبر کشورمان برخلاف بسیاری از رهبران دنیا تولید داخلی را ارج نهادند و آن را بر سایر تولیدات ترجیح دادند، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد منظومه فکری ایشان مبتنی‌بر اهمیت تولید داخلی و بومی است. لذا ما باید این فکر و ایده را نه‌تنها در حوزه سلامت بلکه در سایر حوزه‌های صنعتی، فکری، فرهنگی و اقتصادی نیز دنبال کنیم. من امیدوارم ظرف مدت کوتاهی _ درحال حاضر «کووبرکت» و «پاستور» را داریم_ سایر واکسن‌های داخلی نیز تولید شوند و به میدان بیایند و تا حدود هفت‌ماه دیگر بتوانیم یک واکسیناسیون عمومی علیه کرونا ایجاد کرده و همه مردم کشور را در این زمینه واکسینه کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار