• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۵ - ۰۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دایی پس از 17 سال یک شریک پیدا کرد

همیشه آقای گل

رکوردها برای شکسته‌شدن هستند، این جمله را چندی‌پیش دایی گفت. می‌دانست که به‌زودی رونالدو به رکوردش می‌رسد و البته خوشحال بود و هست که ستاره‌ای بزرگ مثل کریس این رکورد را می‌شکند. با این حال برای ما چیزی تغییر نمی‌کند؛ دایی اسطوره همیشگی فوتبال ایران، آسیا و جهان خواهد بود.

همیشه آقای گل

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: سرانجام کریس رونالدو موفق شد به یکی از اهداف مهم خود در فوتبال ملی دست پیدا کند و به رکورد استثنایی علی دایی به‌عنوان آقای‌گل فوتبال ملی دنیا رسید. رونالدو به لطف دو ضربه پنالتی که در مصاف پرتغال برابر فرانسه در آخرین دیدار مرحله گروهی یورو2020 به ثمر رساند درکنار اسطوره فوتبال ایران با 109گل مشترکا این عنوان را دراختیار دارد و البته احتمالا به‌زودی این رکورد را به‌تنهایی تصاحب خواهد کرد. علی دایی خیلی زود به ستاره پرتغالی این موفقیت را تبریک گفت و رونالدو هم در صفحات اجتماعی خود از کاپیتان سابق تیم ایران تشکر و از او به‌عنوان یک قهرمان و الگو یاد کرد. فوق‌ستاره 36ساله مدت‌ها تلاش کرد تا بتواند به این رکورد دور از دسترس برسد و سرانجام در یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های فوتبال موفق به انجام آن شد. او به‌همراه هم‌تیمی‌هایش در مرحله بعدی این مسابقات باید رودرروی بلژیک قرار بگیرند و کار سختی برای رسیدن به یک‌چهارم نهایی و البته شکستن رکورد دایی خواهد داشت. البته رکورد بهترین گلزن دیدارهای ملی فوتبال مردان و زنان دراختیار کریستین سینکلر است. مهاجم 38ساله تیم زنان کانادا در 297بازی ملی خود 186گل زده و رکوردی جالب‌‌توجه در این زمینه دارد.

13  در مقابل 17

کریس رونالدو شاید خیلی زودتر می‌توانست این رکورد را جابه‌جا کند اما شیوع کرونا و تعویق دیدارهای ملی و همچنین یورو2020 سبب شد او عملا یک‌سال را از دست بدهد و شاید اگر فوتبال دنیا در وضعیتی عادی به‌کار خود ادامه می‌داد، این ستاره پرتغالی می‌توانست خیلی زود از علی دایی عبور کند و البته احتمالا گل‌های بیشتری را نیز به ثمر می‌رساند. با این حال یورو می‌توانست بهترین تورنمنت برای رسیدن به این رکورد باشد. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد رونالدو در این مسابقات و درحالی‌که پرتغال در گروهی دشوار به‌همراه فرانسه، آلمان و مجارستان حضور دارد بتواند فاصله 5گله تا رسیدن به رکورد دایی را جبران کند اما کریس مسابقات را خوب شروع کرد. دو گل به مجارهای سختکوش در دقایق پایانی، یک گل به آلمان و دو گل برابر فرانسه کافی بود تا او در همان دور گروهی ماموریتش را انجام دهد و پرتغال هم راهی دور بعد شد. او با 5گل زده علاوه‌بر اینکه نامش را به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های اروپا به ثبت رساند، توانست بهترین گلزن دیدارهای ملی نیز لقب بگیرد. اگرچه سه گل او از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید اما به‌هر‌حال گشودن دروازه چنین تیم‌هایی کار راحتی نیست و او بار دیگر نشان داد که بی‌دلیل نیست طرفدارانش او را بهترین بازیکن تاریخ می‌دانند.

رونالدو نخستین گلش را با پیراهن پرتغال در سال2004 درحالی به ثمر رساند که دایی تا آن زمان 89گل ملی در کارنامه‌اش به ثبت رسیده بود و روزهای خوبی را با تیم‌ملی ایران سپری می‌کرد. رونالدو نخستین بازی ملی خود را در 18سالگی برای پرتغال انجام داد و اولین گل ملی‌اش نیز برابر یونان در یورو2004 به ثمر رسید. شاید مهم‌ترین تفاوت این دو بازیکن گلزن در شروع کار آنها در تیم‌ملی باشد. ستاره پرتغالی خیلی زود به چهره‌ای آینده‌دار در فوتبالش کشورش تبدیل شد و ازسوی لوئیس فیلیپه اسکولاری به تیم‌ملی دعوت شد. دایی اما تا 24سالگی هیچ بازی ملی در کارنامه‌اش به ثبت نرسیده بود و عملا 6سال دیرتر از رونالدو حضور در دیدارهای ملی را تجربه کرد. شاید اگر دایی هم زودتر فرصت بازی برای تیم‌ملی ایران را پیدا می‌کرد رکوردش دست‌نیافتنی‌تر می‌شد و حالا همچنان این عنوان به‌تنهایی دراختیارش بود. دایی در طول 13سال و طی 149بازی ملی به این رکورد رسید درحالی‌که رونالدو هفدهمین سال حضورش در تیم‌ملی را سپری می‌کند و تاکنون 178بازی ملی نیز انجام داده است.

1996 بهترین سال دایی

دایی در طول 13سال حضورش در تیم‌ملی نقش مهمی در موفقیت‌های ایران در رقابت‌های مختلف داشت. از نخستین صعود به جام‌جهانی پس از انقلاب اسلامی گرفته تا برتری برابر آمریکا و برد تاریخی برابر کره‌جنوبی. نخستین گل ملی او برابر چین‌تایپه در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی1994 بود که برای شاگردان علی پروین گلزنی کرد. تیم ایران در آن سال از رسیدن به جام‌جهانی بازماند و دایی هم در دوسال بعدی نتوانست برای تیم‌ملی گلزنی کند. سال1996 اما بهترین سال حضورش در دیدارهای ملی بود که در 18بازی توانست 22گل به ثمر برساند. نپال، سریلانکا و البته کره‌جنوبی بیشترین گل را از دایی در این سال دریافت کردند و مهم‌ترین قربانیان او بودند. جالب اینکه رونالدوی پرتغالی در بهترین سال گلزنی‌اش برای تیم‌ملی تنها 14گل در سال2019 به ثمر رسانده و فقط 4بار در طول یک‌سال تعداد گل‌هایش دورقمی شده است. دایی اما در سال2000 توانست 20گل و در سال2004 نیز 17گل برای تیم‌ملی ایران به ثمر رساند و نهایتا در سال2006 و پس از حضوری ناموفق در جام‌جهانی فوتبال در 37سالگی از فوتبال ملی خداحافظی کرد.
رکوردشکنی رونالدو در فضای مجازی هم بازتاب گسترده‌ای داشت. برخی از اینکه این رکورد پس از سال‌ها شکسته شد ابراز تعجب می‌کردند و عده‌ای دیگر نیز به تمجید از رفتار جالب دایی در تبریک به رونالدو پرداختند. یک کاربر دراین‌باره نوشت: «علی دایی برای نخستین‌بار از سال2003 یک بازیکن دیگر را برای عنوان بهترین گلزن فوتبال ملی شریک خود می‌بیند. رونالدو توانست رکوردی چندین‌ساله را تسخیر کند و این شانس را دارد که آن را بهبود ببخشد.» کاربر دیگری نیز در توئیتر خود نوشته است: «علی دایی بلافاصله پس از شکسته شدن رکوردش توسط رونالدو به این ستاره پرتغالی تبریک گفت و شخصیت بالای خود را نشان داد. حالا پس از سال‌ها او قرار نیست آقای‌گل دنیا باشد و به‌زودی این افتخار هم به رونالدو خواهد رسید.»

در توئیتی دیگر، یکی از هواداران رونالدو آورده است: «درخشش کریس تمام‌نشدنی است. او رکوردها را یکی پس از دیگری جابه‌جا می‌کند و حد و مرزی در موفقیت نمی‌شناسد. ای کاش او هیچ‌گاه بازنشسته نشود و همچنان به این عملکرد عالی و رویایی ادامه دهد.» رونالدو درحالی به این موفقیت دست یافته که بیشترین گل‌هایش طی دیدارهای ملی را به لیتوانی و سوئد (7گل) زده است و البته بین تیم‌هایی که او توانسته دروازه آنها را باز کند نام هلند، اسپانیا، آرژانتین و البته آلمان هم دیده می‌شود که در همین یورو2020 بالاخره توانست دروازه این تیم را نیز باز کند. او پیش از این سه‌گل نیز وارد دروازه بلژیک کرده است و حالا امیدوار است بتواند این روند خوب را در دیدار روز یکشنبه برابر این تیم ادامه دهد و علاوه‌بر ثبت رکوردی جدید، تیمش را به یک‌چهارم نهایی این تورنمنت برساند. البته پرتغال پس از این مسابقات علاوه‌بر دو دیدار دوستانه برابر قطر، در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی2022 قطر نیز باید به مصاف رقبایی چون جمهوری ایرلند، صربستان، لوکزامبورگ و آذربایجان برود که رونالدو در آن دیدارها می‌تواند شانس زیادی برای بهتر کردن رکوردش داشته باشد.

شراکت پس از 6417 روز

علی دایی در دیدار برابر لبنان در مرحله انتخابی جام‌ملت‌های آسیا2004 تک‌گل ایران را به ثمر رساند تا با عبور از رکورد فرانس پوشکاش، بهترین گلزن دیدارهای ملی لقب بگیرد. او از آن تاریخ به مدت 6417روز به‌تنهایی آقای‌گل فوتبال دنیا بود و حالا پس از بیش از 17سال رونالدو را درکنار خود می‌بیند. سایت کوریره‌دلاسرا ایتالیا در گزارشی از این اسطوره ایرانی نوشت: «دو ضربه پنالتی کریس رونالدو باعث شد او بتواند به رکورد 109گل ملی علی دایی برسد. بازیکنی که سال‌ها این افتخار به او تعلق داشت و مهاجمی گلزن محسوب می‌شد. علی دایی در 21مارس 1969 در شهر اردبیل در شمال ایران متولد شد و بعدها به یکی از قهرمانان زادگاهش بدل شد. او در باشگاه‌های متعددی بازی کرد و گل‌های زیادی نیز زد اما بیش از هرچیز با درخشش در پیراهن تیم‌ملی ایران شناخته می‌شود. بدون‌شک به ثمر رساندن 109گل در 149بازی ملی کار آسانی نیست و پیش از دایی هیچ بازیکنی نتوانسته بود به چنین رکوردی دست پیدا کند. البته دو پاس‌گل به‌یادماندنی او نیز در خاطر هواداران فوتبال ایران باقی‌مانده که برای آنها شاید به‌اندازه این رکورد ارزشمند باشد؛ اولی به حضور ایران در جام‌جهانی98 فرانسه برمی‌گردد. تیم ایران در پلی‌آف صعود به این مسابقات باید با استرالیا دیدار می‌کرد و بازی رفت در تهران با تساوی یک – یک به پایان رسیده بود. این نتیجه اصلا خوشایند ایرانی‌ها نبود و در ملبورن هم اتفاقاتی افتاد که تیم ایران را تا آستانه حذف از این مسابقات پیش برد اما زمانی که تیم با دو گل عقب بود ابتدا یک پاس‌گل به کریم باقری داد و گل دوم و مهم ایران هم با پاس استثنایی او به خداداد عزیزی حاصل شد. به این ترتیب ایران موفق شد استرالیا را کنار زده و به جام‌جهانی برسد؛ اتفاقی که باعث برپایی جشنی بزرگ در خیابان‌های ایران شد. 7ماه بعد ایران به جام‌جهانی98 رسیده بود و در مرحله گروهی باید با آمریکا دیدار می‌کرد. دو کشور رابطه خوبی با هم نداشتند و ندارند و آیت‌الله خمینی، رهبر سابق ایران این کشور را شیطان بزرگ نامیده بود. مشخص بود که این دیدار چندان دوستانه نخواهد بود و در این بازی هم پاس‌گل دوم ایران را دایی به مهدوی‌کیا داد تا ایرانی‌ها بازی را 2 بر یک برده و بازهم جشن و شادمانی در خیابان‌های این کشور برپا شود. دایی اگرچه در تیم‌ملی ایران موفقیت‌های زیادی را تجربه کرد اما در عرصه باشگاهی نتوانست در آن حد درخشان باشد. او خیلی دیر و در 28سالگی راهی فوتبال اروپا شد و پیش از آن در تیم‌های پرسپولیس و السد قطر بازی کرده بود. آرمینیابیلفد نخستین تیم اروپایی او بود اما خیلی زود مورد توجه بایرن‌مونیخ و شخص فرانس بکن‌بائر قرار گرفت و به این تیم قدرتمند آلمانی رفت. حضورش در این باشگاه هم تنها یک‌سال دوام داشت و به هرتابرلین پیوست. دایی سه‌سال برای هرتا بازی کرد و نهایتا در سال‌های آخر فوتبالش به ایران برگشت. در سال2007 آخرین حضورش در فوتبال را تجربه کرد و کفش‌ها را آویخت. پس از بازنشستگی‌اش در اردبیل ورزشگاهی به اسم او نامگذاری شد تا از خدماتش به فوتبال ایران تجلیل شود.»

اعتبار فوتبال اسطوره همیشگی

رکوردها برای شکسته‌شدن هستند، این جمله را چندی‌پیش دایی گفت. می‌دانست که به‌زودی رونالدو به رکوردش می‌رسد و البته خوشحال بود و هست که ستاره‌ای بزرگ مثل کریس این رکورد را می‌شکند. با این حال برای ما چیزی تغییر نمی‌کند؛ دایی اسطوره همیشگی فوتبال ایران، آسیا و جهان خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار