• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۳ - ۰۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برانکو در گفت‌وگو با سایت چینی:

کار کردن در ایران فوق‌العاده بود

برانکو ایوانکوویچ: کار کردن در ایران فوق‌العاده است. چراکه مردم این کشور به‌طرز عجیبی عاشق فوتبال هستند. به‌طور مثال پس از قطعی‌شدن صعود ما به جام‌جهانی که با بردن بحرین به‌دست آمد بیش از 8میلیون نفر در خیابان‌های تهران به خوشحالی پرداختند و این موفقیت را جشن گرفتند.

کار کردن در ایران فوق‌العاده بود

موفقیت‌های اخیر برانکو ایوانکوویچ به‌همراه تیم‌ملی عمان و صعود این تیم به مرحله بعدی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی مورد توجه سایت رادیو بین‌المللی چین قرار گرفته و این سایت در گفت‌وگویی با سرمربی کروات سابق پرسپولیس و تیم‌ملی ایران درباره دوران حضورش روی نیمکت تیم‌های مختلف ازجمله ایران سوالاتی پرسیده است. در مقدمه این مصاحبه به حضور برانکو در کادر میروسلاو بلاژویچ و کسب مدال برنز جام‌جهانی98، سرمربیگری ایران و صعود به جام‌جهانی2006، قهرمانی در کرواسی و موفقیت در چین و البته سه‌بار قهرمانی در لیگ ایران اشاره شده است. در ادامه مصاحبه او را می‌‌خوانید.

شما در ابتدای سال2020 هدایت تیم‌ملی عمان را برعهده گرفتید. برای شما در این تیم چه هدفی ترسیم شد و شرایط این تیم درحال حاضر چگونه است؟

زمانی که این سمت را برعهده گرفتم هدف خاص و ویژه‌ای برای من تعیین نشد. مسلما در مرحله نخست می‌خواستیم سطح فوتبال این کشور را بالاتر ببریم و سپس صعود به دور بعد دیدارهای انتخابی جام‌جهانی را در نظر داشتیم، چراکه این تیم تاکنون فقط دوبار به این مرحله رسیده بود. از طرف دیگر من یک هدف شخصی هم داشتم و آن‌هم این بود که جایگاهی بین تیم‌های مدعی داشته باشیم و بتوانیم در شرایطی برابر با آنها رقابت کنیم.

الان به جام آسیایی2023 در چین رسیده‌اید و از طرف دیگر در دور سوم انتخابی جام‌جهانی حضور دارید. آیا از روندی که تیم‌تان داشته راضی هستید؟

من کاملا از نتایجی که در این مدت گرفته‌ایم بسیار راضی و خوشحالم. ما به دور نهایی دو تورنمنت مهم راه پیدا کرده‌ایم و به‌خصوص این برای تیم عمان بسیار ارزشمند بود چراکه بازیکنان تیم ما به‌دلیل شرایط کرونا و مشکلاتی که این بیماری ایجاد کرد فرصت چندانی برای تمرین نداشتند و لیگ عمان نیز تعطیل شده بود. به همین دلیل شرایط دشوار بود و ورزشکار در چنین شرایطی نمی‌تواند عملکرد دلخواه را داشته باشد اما بسیار خوشحالم که توانستیم چنین نتایجی را کسب کرده و به مرحله بعد راه پیدا کنیم.

اگر اشتباه نکنم شما نخستین مربی کروات هستید که با دو تیم مختلف (ایران در سال2004 و حالا عمان) به مرحله نهایی جام‌ملت‌های آسیا راه پیدا کرده‌اید. دراین‌باره چه نظری دارید؟

بله، من تنها مربی کروات هستم که به این موفقیت دست پیدا کرده است. همچنین تنها مربی کروات که یک تیم خارجی را به جام‌جهانی رسانده است. کرواسی درمجموع مربیان بسیار خوبی دارد که به‌خوبی در این کشور آموزش دیده‌اند و می‌توانند بسیار موفق باشند اما متاسفانه چون ما کشور کوچکی هستیم و تنها 4میلیون نفر جمعیت داریم نتوانسته‌ایم به‌خوبی این مربیان را به دنیا معرفی کنیم. کشورهای بزرگ‌تر و پول‌دارتر به‌خوبی از مزیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

شما به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران این تیم را به جام‌جهانی2006 رساندید و به‌دلیل همین موفقیت به شما شهروندی افتخاری تهران اهدا شد. دراین‌باره چه احساسی دارید؟

کار کردن در ایران فوق‌العاده است. چراکه مردم این کشور به‌طرز عجیبی عاشق فوتبال هستند. به‌طور مثال پس از قطعی‌شدن صعود ما به جام‌جهانی که با بردن بحرین به‌دست آمد بیش از 8میلیون نفر در خیابان‌های تهران به خوشحالی پرداختند و این موفقیت را جشن گرفتند. مشابه همین اتفاق را در دیگر شهرهای ایران داشتیم. هیچ حادثه‌ای هم اتفاق نیفتاد و مردم فقط از موفقیت تیم خود لذت بردند و به شادی پرداختند. این موضوع که به من شهروندی افتخاری تهران اعطا شد، برایم افتخاری بسیار بزرگ است.

شما در سال2009 به چین آمدید و هدایت شاندونگ لوننگ را برعهده گرفتید. کار و زندگی کردن در چین چگونه بود؟

ما در نخستین فصل حضور در این تیم توانستیم قهرمانی سوپرلیگ را کسب کنیم، آن‌هم درحالی که هیچ بازیکن ملی‌پوشی در ترکیب تیم نداشتیم و در پایان فصل با تیم دوم یعنی تیانجین‌تدا 13امتیاز اختلاف داشتیم. در همان زمان بلاژویچ سرمربی تیم شانگهای‌شنهوا بود و این یعنی شاگرد توانست استادش را شکست دهد! به هر حال این برایم تجربه بسیار جالبی بود که در این شهر و با بازیکنانی که انگیزه بالایی داشتند کار کردم. من رابطه بسیار خوبی با باشگاه داشتم و درمجموع از حضورم در این کشور لذت بردم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار