• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۳ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آریان رضایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تئاتر آنلاین، عنوانی سوءتفاهم‌برانگیز است

هر آنچه در فضای اینترنت و در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شود درواقع به جهت اتصال اینترنتی به‌نوعی آنلاین است، اما وقتی این محصول عنوان تئاتر را به خود می‌گیرد باید با فیلم تفاوت کند؛ چراکه مخاطب در حالت عادی اثری ضبط‌شده یا تولیدشده از قبل را تماشا می‌کند و تفاوت نمایش‌های آنلاینی که اجرا کرده‌ایم این است که یک اثر نمایشی را به‌صورت کاملا زنده برای مخاطبی کاملا حاضر اجرا کردیم.

تئاتر آنلاین، عنوانی سوءتفاهم‌برانگیز است

آریان رضایی از کارگردانان جوان و خلاق تئاتر است که اجرای آثارش را با تکیه بر تکنیک تئاتر شورایی می‌شناسیم. رضایی همچنین تاکنون چندین تالیف در این زمینه داشته است که مهم‌ترین آن تئاتر کتاب «مونو شورایی و گفت‌وگو با مردم» است.

رضایی پس از شیوع ویروس کرونا، اقدام به تولید آثاری در بستر فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی کرد، به همین واسطه گفت‌وگویی کوتاه در رابطه با تجربه اجرای تئاتر آنلاین با او داریم، هرچند خودش معتقد است تئاتر آنلاین عنوانی سوءتفاهم‌برانگیز است و در اصل او اجرای آنلاین با همه ویژگی‌های خاص خودش را داشته است.

شما تجربه اجرای آنلاین به‌معنای واقعی، نه آفلاین را داشته‌اید، از این تجربه بگویید.

درواقع همه تجربه‌هایی که از سال گذشته داشته‌ام اجراهای آنلاین «خانم شادی»، «آقای آنلاین»، «تماس تصویری» و «مرجان» تجربه‌های تازه بوده‌اند که کاملا آنلاین برای مخاطب اجرا شده‌اند و البته مخاطب نیز حین اجرا به شکل زنده با آن تعامل داشت.  به اعتقاد من هر آنچه در فضای اینترنت و در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شود درواقع به جهت اتصال اینترنتی به‌نوعی آنلاین است، اما وقتی این محصول عنوان تئاتر را به خود می‌گیرد باید با فیلم تفاوت کند؛ چراکه مخاطب در حالت عادی اثری ضبط‌شده یا تولیدشده از قبل را تماشا می‌کند و تفاوت نمایش‌های آنلاینی که اجرا کرده‌ایم این است که یک اثر نمایشی را به‌صورت کاملا زنده برای مخاطبی کاملا حاضر اجرا کردیم.

خب در شیوه اجرای تئاتر آنلاین تفاوت‌هایی با تله‌تئاتر و دیگر شیوه‌های تصویری وجود دارد، این تفاوت‌ها چیست که تئاتر به شکل آنلاین را با تئاتر آفلاین یا همان فیلم تئاتر مجزا می‌کند؟ صرفا زنده بودن آن؟

طبیعتا وقتی ابزار و شیوه اجرایی شما تغییر می‌کند فرم و اشکال کارگردانی کار هم دگرگون می‌شود. کارگردانی در اجرای آنلاین هم از نظر کار با بازیگر، طراحی و ایده‌پردازی و نحوه ارتباط با تماشاگر و همه سویه‌های کاری متفاوت است و شما اثر را مخصوص پلتفرم نمایش اثر با رعایت تمام اصول فنی طراحی می‌کنید. تصور اشتباهی که وجود دارد این است که وقتی از اجرای آنلاین سخن می‌گوییم بسیاری فکر می‌کنند منظورمان پخش تئاترهایی برای اجرا در سالن‌های نمایشی است، درحالی که اجرای آنلاین باید ایده‌پردازی و نگارش متن تا لحظه آخر براساس اصول مختص به خودش به‌ویژه تصویری که قرار است مخاطب تماشا کند، باشد و این کار صرفا یک اجرای زنده نمی‌تواند باشد و در این صورت هیچ تفاوتی با همان فیلم‌تئاتر و تله‌تئاتر نخواهد داشت.

تئاتر آنلاین می‌تواند همواره چه در دوران کرونا و چه پس از آن به‌عنوان شیوه‌ای مستقل به حیات خود ادامه دهد؟

بحثی داریم به اسم اجراهای آنلاین که در دل تئاتری دیگر اتفاق می‌افتد و شیوه‌هایی در دنیا وجود دارد که ترکیب تئاتر آنلاین و آفلاین (حضوری) است. چهار سال پیش که نمایش «دیور» را اجرا کردم نمایش در سالن اجرا می‌شد اما یکی از صحنه‌های نمایش در لایو اینستاگرام بود، به‌طوری که بازیگر آنلاین داشت که ترکیب فضای حضوری و آنلاین بود و پیش از وضعیتی که کرونا برای ما به وجود آورده است هم مرسوم بود و چه اکنون و چه در زمان عادی هم می‌تواند حیاتی مستقل یا درهم‌تنیده با اجرای صحنه داشته باشد.

اجراهای مختلفی تحت‌عنوان تئاتر آنلاین در 15 ماه اخیر پخش شده‌اند که بسیاری از آنها نتوانسته‌اند مخاطب را راضی کنند، این وضعیت ناشی از عدم‌شناخت این شیوه اجرایی است یا اینکه مشکل عدم‌شناخت مدیوم تصویر و تطبیق آن با تئاتر یا بالعکس است؟

مشکل جایی است که فکر می‌کنیم آنچه در سالن کار می‌کنیم باید در تصویر و حالت آنلاین هم پخش شود و نتیجه این است که کار به درستی در نمی‌آید، چراکه آن کار برای سالن طراحی شده و برای مخاطبی است که در سالن حضور دارد. اما وقتی همان کار را بخواهیم از تلویزیون پخش کنیم یا از طریق پلتفرم‌های رایج با مخاطب ارتباط برقرار کنیم، نمی‌شود. باید در نظر داشته باشیم مخاطب وقتی از قاب تلویزیون، موبایل یا رایانه به تماشای اثر ما می‌نشیند شرایطش متفاوت است. وقتی مکان اجرا در پخش آنلاین، پلتفرم آنلاین در نظر گرفته شود، یعنی اجرایی در اینستاگرام رخ دهد، مکان آن باید براساس تصویر و شرایطی باشد که اینستاگرام برای مخاطب ارائه می‌دهد و باید طراحی شما متناسب با شرایط پخش آن پلتفرم باشد، برای تلویزیون هم متفاوت است و نمی‌توان از شیوه‌ای که در اینستاگرام استفاده کرده‌ایم، بهره ببریم.

در نمایش آنلاین «مرجان» طراحی من از طریق پرده سبز بود، تصاویر دیجیتالی، ارتباط بازیگر از طریق دوربین با تماشاگر و امکان نوشتن کامنت توسط تماشاگر به شکلی تعاملی بود. ضمن اینکه این فقط طراحی نبود، در متن هم شیوه اجرایی دخیل بود، نمایش درمورد شخصیت خانمی بود که از کاخ شهریار دارد با مردم معاصر ارتباط آنلاین می‌گیرد و مخاطب نیز با او به شکلی تعاملی صحبت می‌کند، هم ایده براساس پلتفرم است و هم کارگردانی؛ همچنین باید توجه داشت که عنوان تئاتر آنلاین، عنوانی سوءتفاهم‌برانگیز است، بهتر است بگوییم اجرای آنلاین، اینها شکل‌های متفاوتی از هنر اجرا هستند که در بستر آنلاین اتفاق می‌افتند و نمی‌شود با تئاتر به شکل مرسوم که به‌صورت فیزیکی در سالن تماشا می‌کنیم، مقایسه کرد. به اعتقاد بنده باید به این نوع کار بگوییم اجرای آنلاین و آن وقت است که خیلی از مشکلات حل می‌شود. پس بیش از تصویر بسیاری از عدم‌کارآمدی تولید برخی از آثار، عدم شناختن بستر و پلتفرم اجرایی است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟