• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۳ - ۰۳:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نویسنده آبولای پرتغال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: گلر ایرانی به رشد بیشتری نیازمند است!

قرارداد سه‌ساله پورتیموننزه با نیازمند تقریبا قطعی شده

کی‌روش دیگر در پرتغال جایی ندارد ولی در ایران موفق بود

درخشش ستاره‌هایی مثل مهدی طارمی و امیر عابدزاده در لیگ پرتغال باعث شده بازیکنان ایرانی مدنظر تیم‌های پرتغالی قرار بگیرند. بعد از نفراتی مثل علی علیپور و جعفر سلمانی حالا ظاهرا نوبت به حضور پیام نیازمند، گلر ملی‌پوش سپاهان در لیگ این کشور اروپایی رسیده است.

قرارداد سه‌ساله پورتیموننزه با نیازمند تقریبا قطعی شده

بابک سرانی‌آذر، مترجم: درخشش ستاره‌هایی مثل مهدی طارمی و امیر عابدزاده در لیگ پرتغال باعث شده بازیکنان ایرانی مدنظر تیم‌های پرتغالی قرار بگیرند. بعد از نفراتی مثل علی علیپور و جعفر سلمانی حالا ظاهرا نوبت به حضور پیام نیازمند، گلر ملی‌پوش سپاهان در لیگ این کشور اروپایی رسیده است. آبولای پرتغال ازجمله رسانه‌هایی بود که مدعی شد پورتیموننزه با نیازمند قراردادی سه‌ساله منعقد خواهد کرد. ژوزه مانوئل دلگادو، نویسنده بادانش، قدیمی و ارشد روزنامه آبولا در عرصه ورزش همگانی، المپیک، رزمی و در چند سال گذشته فوتبال، هم‌کلام «فرهیختگان» شد تا از آخرین تغییر و تحولات خرید و فروش تابستانی باشگاه‌های مهم همچنین درباره خبر مربوط به پیام نیازمند سخن بگوید. او وقتی متوجه شد معنای نام فامیلی ستاره خوش‌آتیه فوتبال ایران دقیقا چیست، اصرار داشت این جمله را چندبار تکرار کند و بگوید که نیازمند، واقعا نیازمند رشد بیشتر است و البته مستعد و خوش‌فکر و خوش‌آتیه. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دلگادو را در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان سوال نخست از خود شما و کتاب  A Vida aos Pontapés  شروع می‌کنم. چرا منتقدان پرتغالی از این کتاب دل خوشی ندارند؟

خب برای من جالب است که شما به‌عنوان یک خبرنگار ایرانی با این کتاب آشنا هستید، این جدا برای من ارزشمند است، به هر حال هر چیزی موافق و مخالف خودش را دارد. موضوع این است که بعضی از همکاران و منتقدان معتقدند در این کتاب به تاریخ و تمدن پرتغال توهین شده است، من هیچ توهینی در آن نمی‌بینم. تاریخ با همه خوب و بدش، به‌هر‌حال یک علم است، پرتغال به کشورهایی حمله کرده و در یک جنگ عده‌ای کشته می‌شوند، خب چرا نباید حقیقت را گفت؟ به هر حال فوتبال پرتغال تاریخ مستقلی ندارد، این فوتبال با تاریخ خود بخشی از تاریخ کلی پرتغال هم هست و ما نباید فراموش کنیم که فوتبال را هم مثل فرهنگ خود به‌زور به برخی کشورها تحمیل کردیم، کشورهایی مثل برزیل و حتی چند کشور آفریقایی.

فصل نقل‌وانتقالات تابستانی داغ و هیجان‌انگیزی در راه است و البته وارد آن شده‌ایم.

بله، همین‌طور است البته باید اعتراف کنم کرونا هم بازی‌ها را سرد و بی‌روح کرده و هم فصل نقل‌و‌انتقالات را. امیدوارم این انتقالات برای فوتبال پرتغال هم مفید باشد. چند بازیکن خوب و بزرگ در راه باشگاه‌های مهم اروپایی هستند و این برای پرتغال بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود.

درباره کی‌روش و مربیگری او در ایران و البته شایعه فعالیتش در تیم‌های آسیایی مثل ایران یا عراق چه خبر تازه‌ای دارید؟

کی‌روش تجربه خوبی در ایران داشت، مطمئن هستم که هنوز هم عده زیادی از مردم ایران او را دوست دارند و حس خوبی از شنیدن اسمش خواهند داشت. کی‌روش البته مربی کاملی نبوده و نیست، این روزها هم مثل همیشه خبرساز شده حتی در خود پرتغال ماجرای او دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است، در آمریکای‌جنوبی (به‌عنوان سرمربی کلمبیا) چندان موفق نبود و شاید دوباره رویای خودنمایی را در آسیا دارد. زیاد هم بد نیست، او دیگر در پرتغال جایی ندارد اما هنوز هم به‌خاطر تعصبش خوشنام است و طبیعی است که مشتری دارد.

برسیم به ماجرای نیازمند؛ روزنامه آبولا اولین رسانه‌ای بود که خبر پیوستن این دروازه‌بان ایرانی را به پورتیموننزه منتشر کرد.

بله، همین طور است، آن روز به تحریریه اعلام کردم بهتر است صبر کنند تا قطعی شود، در هر حال خبر اختصاصی بود و بهتر بود زودتر منتشر شود، گاهی باید چشم را بست و خبر را منتشر کرد، شاید چندان حرفه‌ای نبود اما مفید بود. هنوز این انتقال قطعی نشده اما به‌نظر قطعی می‌آید.

چقدر از این گلر ملی‌پوش شناخت دارید؟

یک قرارداد سه‌ساله ازسوی پورتیموننزه با دروازه‌بان ایرانی که در لباس تیمش سپاهان اصفهان خوش درخشیده و عضو تیم‌ملی است. اطلاعات بیشتری ندارم و این نشان می‌دهد باشگاه پرتغالی فعلا نمی‌خواهد اخبار منتشر شود. در غیر این صورت همه ما اطلاعات بیشتری داشتیم. موضوع دیگر هم این است که او به‌خاطر بازی‌های ملی متعهد در اردوی کشورش بود و احتمالا همین مساله باعث شده مذاکرات طولانی‌تر باشد.

همزمان با خبر شما روزنامه رکورد این مذاکرات را یک‌بار تکذیب و یک‌بار هم تایید کرد!

این را البته باید از خودشان بپرسید اما تا حدودی طبیعی بود، درواقع خبر بسیار مبهم و کلی بود و خبرنگار آبولا نیز از یک رابط داخل باشگاه بدون آنکه اسمش را بیاورد، مطلع شده بود. به‌نظر من تا چند روز دیگر به‌صورت قطعی اعلام می‌شود و می‌توان در این خصوص صحبت کرد. موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و این چیزها در دنیای فوتبال بسیار طبیعی و قابل پیش‌بینی است.

جعفر سلمانی دیگر بازیکن ایرانی این تیم است، شاید مدیربرنامه هر دو یک نفر باشد و احتمال خریدن قطعی بازیکن هم زیاد باشد.

بله، احتمال دارد. در این شرایط معمولا باشگاه راحت‌تر مذاکره می‌کند اما هیچ مدیربرنامه‌ای دوست ندارد در این شرایط نامش فاش شود یا مقابل خبرنگاران مجبور به پاسخگویی باشد، البته خبرنگاران هم اصراری در افشای اطلاعات ندارند چراکه این حق بازیکن است تا بخشی از موارد را به‌صورت محرمانه وارد قرارداد خود کند.

به‌نظر می‌رسد نیازمند با اینکه مشتری‌های مهمی در داخل ایران دارد، بازیکن بسیار ارزشمندی برای طرف پرتغالی است!

از دید من نیازمند، بازیکن مستعدی است اما واقعا نیازمند رشد بیشتر است و باید وقتی کار رسمی خود را آغاز کرد، چندبرابر قبل تلاش کند، خیلی سخت است که از فوتبال آسیا به اروپا بیایید و در آنجا هم بدرخشید. مردم از او توقع دارند اما واقعیت این است که کار به این سادگی‌ها نیست.

مدیربرنامه‌های داخلی نیازمند درباره اینکه آیا این دروازه‌بان به‌صورت قطعی از سپاهان جدا خواهد شد، گفته که نیازمند دو پیشنهاد از لیگ پرتغال دارد!

من با ایشان آشنا نیستم و نمی‌توانم این موضوع را تایید یا تکذیب کنم، دو تیم یا یک تیم، هنوز چیزی مشخص نیست اما احتمال دارد قرارداد او منعقد شده باشد، در هر حال باشگاه باید به‌صورت رسمی در وبسایت خود یا از طریق فدراسیون فوتبال پرتغال این خبر را به رسانه‌ها منتقل کند، در غیر این صورت همه اخبار در حد گمانه‌زنی هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار