• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۰۱ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ایتالیای مانچینی خود را به‌عنوان مدعی اصلی فتح یورو 2020 مطرح کرده است

آتزوری مخوف

مانچینی درحالی ایتالیا را به روزهای اوجش برگردانده که این تیم مدتی دچار افت شده بود و باتوجه به اینکه ستاره بزرگی در ترکیب این تیم دیده نمی‌شد، به‌نظر نمی‌رسد مانچینی بتواند چنین روند فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

آتزوری مخوف

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم‌ملی ایتالیا با برتری برابر ولز مقتدرانه و با سه برد پیاپی به مرحله بعدی رقابت‌های یورو 2020 راه یافت تا ثابت کند تعریف و تمجیدهایی که پیش از آغاز این تورنمنت از شاگردان روبرتو مانچینی می‌شد بی‌دلیل نبوده و آنها یکی از اصلی‌ترین مدعیان فتح این تورنمنت هستند. آتزوری در این مسابقه سی‌امین بازی بدون شکست خود را پشت‌سر گذاشت و با رکورد قبلی این تیم در فاصله سال‌های 1935 تا 1939 برابر کرد. شاگردان مانچینی اگر بتوانند در دیدار بعدی خود در جام حذفی نیز بازنده نباشند به بهترین ایتالیای تاریخ تبدیل خواهند شد، اما برای رسیدن به رکورد بیشترین بازی بدون شکست در بین تیم‌های ملی علاوه‌بر اینکه باید در این تورنمنت قهرمان شوند، باید در دو بازی بعد هم نبازند تا از رکورد برزیل در فاصله سال‌های 1993 تا 1996 و اسپانیای 2007 تا 2009 عبور کنند. مانچینی درحالی ایتالیا را به روزهای اوجش برگردانده که این تیم مدتی دچار افت شده بود و باتوجه به اینکه ستاره بزرگی در ترکیب این تیم دیده نمی‌شد، به‌نظر نمی‌رسد مانچینی بتواند چنین روند فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

عملکردی خیره‌کننده

ایتالیا در دور بعد باید با تیم دوم گروه C دیدار کند که به‌نظر نمی‌رسد مسابقه سختی برای این تیم باشد. آنها در گروهی نسبتا خوب قرار داشتند، اما بدون شک برتری در هر سه مسابقه برابر ترکیه، سوئیس و ولز که تیم‌های نسبتا خوبی هستند نتیجه‌ای درخشان برای آتزوری محسوب می‌شود. آنها در آخرین مسابقه گروهی خود برابر تیم 10 نفره ولز با یک گل به برتری رسیدند تا بدون گل خورده و در شرایط عالی راهی دور بعد شوند. رسانه‌های ایتالیایی پس از این دیدار کاری جز تمجید و تعریف از تیم خود نداشتند و این تیم را شایسته فتح مسابقات می‌‌دانند. گاتزتا دلواسپورت از روبرتو مانچینی به‌عنوان ستاره این تیم نام برده و معتقد است ایتالیا به لطف دانش و تجربه بالای او توانسته به این میزان از موفقیت دست پیدا کند. او با تغییراتی مناسب تیمش را برای این دیدار با ولز آماده کرد و به‌خوبی از داشته‌هایش در این سه بازی استفاده کرده است. این روزنامه در ادامه معتقد است این تیم در بازی بعدی خود که در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار خواهد شد، خود را برای دیدار فینال که در همین استادیوم انجام می‌شود، آماده می‌کند و اعتمادبه‌نفس بازیکنان افزایش پیدا خواهد کرد.

توتواسپورت نیز صفحه نخست خود را به رکورد عالی ایتالیا در دیدارهای اخیر اختصاص داده و به 30 بازی بدون شکست و همچنین 11 برد پیاپی اخیر تیم اشاره کرده و نوشته است که ایتالیا با چنین روند خیره‌کننده‌ای می‌تواند هر حریفی را در ادامه تورنمنت از پیش‌رو بردارد. به‌نظر می‌رسد اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد نخستین حریف جدی تیم مانچنینی در یک‌چهارم نهایی خواهد بود که مصاف احتمالی با بلژیک را پیش‌رو خواهند داشت.

ایتالیا حالا پس از 82 سال توانسته به رکوردی جالب که توسط شاگردان ویتوریو پوتزو به ثبت رسیده بود برابری کند. شاگردان او از اکتبر 1935 تا جولای 1939 در 30 بازی شکستی را تجربه نکردند، اما مطمئنا رکورد تیم مانچینی در شرایط کنونی فوتبال که پیشرفت‌های زیادی در این ورزش انجام شده بسیار ارزشمندتر است. ایتالیا در آن سال‌ها موفق شد دومین قهرمانی پیاپی خود در جام جهانی را جشن بگیرد و همچنین فاتح مدال طلای المپیک 1936 نیز شد. ایتالیا از روزی که مانچینی روی نیمکت این تیم نشست تاکنون تنها 2 بار شکست را تجربه کرده که آخرین مورد آن به سپتامبر 2018 برمی‌گردد که در لیگ ملت‌های اروپا مغلوب پرتغال شد. از آن زمان تاکنون شاگردان این مربی روندی استثنایی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا به رکورد تیم پوزو رسیده‌اند. مانچینی درباره عملکرد تیمش و رکوردشکنی می‌گوید: «ما به رکورد خوبی رسیدیم، اما این را باید درنظر داشت که تیم پوتزو جام‌های مهمی را فتح کرد و ما هنوز نتوانسته‌ایم به آن سطح برسیم. هر تیمی که راهی دور حذفی می‌شود این شانس را دارد که بتواند قهرمان یورو شود و نباید هیچ رقیبی را دست‌کم بگیریم. در چنین تورنمنت‌هایی تمامی دیدارها مهم و سخت است و فکر می‌کنم پیروزی در هر سه دیدار دور گروهی اتفاقی بسیار مهم باشد که توسط تیم ما افتاد و امیدواریم این روند در دیدارهای بعدی ادامه داشته باشد.»

سرمربی ایتالیا که در این دیدار نسبت‌به مصاف با سوئیس تیمش را با 8 تغییر راهی میدان کرده بود، ادامه داد: «بازیکنان من بسیار باهوش هستند و دوست دارند در تمامی دیدارهای تیم برنده باشند. آنها روحیه بسیار خوبی دارند و همین موضوع نقطه قوت تیم ما محسوب می‌شود. خیلی خوشحالم که باوجود تغییرات زیادی که در تیم داشتیم توانستیم ولز را ببریم و نتیجه خوبی کسب کنیم. باوجود اینکه تیم متحول شده بود اما هویت خود را حفظ کردیم و این بسیار مهم بود. این نشان می‌دهد بازیکنان به‌خوبی از وظایف خود آگاه هستند و می‌دانند که هرکدام چه کاری باید در زمین انجام دهند و به همین دلیل فرقی نمی‌کند چه کسی در زمین حضور داشته باشد.»

انتقاد از کارت قرمز

ایتالیا اگرچه عملکرد خوبی در این دیدار داشت و موفق شد حریفش را شکست دهد، اما اخراج اتان آمپادو توسط داور مسابقه با انتقاداتی همراه بود و هواداران ولز معتقد بودند دادن کارت قرمز در این صحنه سختگیرانه بود. البته این تصمیم داور توسط تیم VAR نیز تایید شد، اما در فضای مجازی نسبت‌به این اخراج انتقادات زیادی وجود داشت. البته گرت بیل، ستاره ولز پس از این مسابقه درباره این صحنه و نظرش درباره اخراج گفت: «من به دقت صحنه را ندیدم و نمی‌دانم شدت خطا چقدر بود، اما فکر می‌کنم اتان تصمیم نداشت بازیکن حریف را مصدوم کند و شاید این تصمیم کمی سختگیرانه بود. داور در این صحنه می‌توانست مدیریت بهتری داشته باشد تا تیم ما 10 نفره نشود. ما در این مسابقه تلاش بسیار زیادی داشتیم، اما درنهایت هم اگر به گل تساوی می‌رسیدیم بازهم در مکان دوم قرار می‌گرفتیم و شرایط برای تیم ما عوض نمی‌شد. با این‌حال به هم‌تیمی‌هایم افتخار می‌کنم، چراکه عملکردی بسیار خوب داشتند و تمام تلاش خود را برای کسب نتیجه در این دیدار به‌کار گرفتند.»

آرون رمزی نیز با اشاره به این خطا گفت: «فکر می‌کنم داور تصمیم سختگیرانه‌ای داشت و می‌توانست با کمک‌هایش مشورت کند یا از VAR کمک بگیرد. این از آن دسته تصمیماتی بود که اگر کارت زرد هم می‌داد کسی انتقادی نمی‌کرد. این کارت قرمز باعث شد بخش زیادی از بازی را 10 نفره بازی کنیم و این برابر تیمی همچون ایتالیا کاری بسیار سخت بود. آنها در 30 بازی خود نباخته‌اند و به همین دلیل فکر می‌کنم نمایش ما مقابل این تیم بسیار مناسب و قابل‌قبول بود. صعود از چنین گروهی کار آسانی نبود و ما رقبای سرسختی داشتیم. با این‌حال توانستیم در رده دوم قرار گرفته و صعود به دور بعد را جشن بگیریم.» البته هواداران ولز در فضای مجازی اینچنین محتاطانه درباره عملکرد داوری صحبت نکردند و به‌شدت از وی به‌خاطر اخراج این بازیکن جوان انتقاد کردند.

راب پیج، سرمربی ولز حتی معتقد است این نتیجه برای تیمش به‌نوعی یک برد محسوب می‌شود و شاگردانش عملکردی عالی در این دیدار داشتند. او می‌گوید: «این بازی برای من مثل برد بود؛ چراکه عملکرد بسیار خوبی داشتیم و البته باوجود شکست در رتبه دوم گروه قرار گرفتیم. ما می‌دانستیم که کار بسیار سختی در پیش داریم و آنها تیمی بسیار قدرتمند هستند. حتی اگر با یازده بازیکن مقابل آنها به میدان بروید بازی سختی در پیش دارید، اما ما در این مسابقه حتی 10 نفره شدیم و کار بسیار دشوارتر هم شد. البه به‌نظرم بازیکن ما نباید اخراج می‌شد و داور در این صحنه بسیار سختگیرانه رفتار کرد. در این صحنه می‌توانست با دادن یک کارت زرد موضوع را تمام کند و ما هم 10 نفره نمی‌شدیم. البته این بازیکن جوان هم در آینده یاد می‌گیرد که نباید چنین بی‌محابا روی پای بازیکن حریف تکل برود.»

پیج که پیش از آغاز این تورنمنت جانشین رایان گیگز شد که با حاشیه‌ها و مشکلات اخلاقی روبه‌رو شده بود، درباره آمادگی آرون رمزی نیز افزود: «پیش از آغاز این تورنمنت تردیدهای زیادی درباره میزان آمادگی او وجود داشت و عده‌ای معتقد بودند او در شرایط خوبی نیست، اما او در همین دیدار نمایشی عالی داشت و نشان داد در فرم مطلوبی قرار دارد و می‌تواند به تیم ما کمک کند. سایر نفرات هم نمایش خوبی داشتند و به‌نظرم کاملا برای مرحله بعد آماده‌اند. فعلا کار ما در دور گروهی به پایان رسیده است و باید ببینیم در دور بعد با چه حریفی روبه‌رو می‌شویم تا تاکتیک و استراتژی مناسب را برای آن مسابقه انتخاب کنیم. فعلا باید کمی استراحت کرده و برای دور بعد کاملا مهیا شویم.»

نقش مهم وراتی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات این بازی برای تیم مانچینی بازگشت مارکو وراتی، هافبک این تیم به ترکیب آتزوری و پایان مصدومیت این هافبک تاثیرگذار است که باعث شد این تیم در روند بسیار خوبی قرار گیرد و نقش پررنگی در موفقیت تیمش داشت. مانچینی در این سه دیدار نشان داد به‌خوبی بلد است قطعات پازل تیمش را کنار هم چیده و بهترین ترکیب را راهی زمین کند. ایتالیا در تمامی نقاط زمین از نفراتی برخوردار است که می‌توانند در شرایط سخت به کمک تیم آمده و اوضاع را به سود تیم خود عوض کنند. با تماشای این دیدار یکی از مهم‌ترین نکاتی که به ذهن می‌رسید این بود که این روند فوق‌العاده در تیم ایتالیا آیا روزی به پایان خواهد رسید و آیا ممکن است این تیم گلی دریافت کند یا نه. تا اینکه مارکو وراتی به‌عنوان یکی از ستاره‌های پخته و در کلاس جهانی این روزهای فوتبال اروپا با پاسی فوق‌العاده زمینه‌ساز تک‌گل پیروزی بخش تیمش شد. به این ترتیب ایتالیا این دیدار را هم برد آن‌هم درحالی‌که نسبت‌به مسابقه قبلی خود 8 نفر جدید را به میدان فرستاده بود. با این‌حال نشانی از بی‌نظمی یا افت در ایتالیا دیده نمی‌شد و اگرچه قطعات پازل تغییر کرده بودند، اما تیم همان بازده را داشت و این یعنی ایتالیای مانچینی بیش از اینکه به بازیکنان وابسته باشد به سرمربی خود متکی است و اندیشه‌های او نقش اصلی را در موفقیت تیم دارد.

وراتی در این مسابقه و در چهل‌ویکمین بازی خود برای تیم‌ملی ایتالیا با بازگشت از دوران مصدومیت در میانه میدان عملکردی درخشان داشت و به‌خوبی توانست در وسط زمین نبض طراحی حملات تیمش را در اختیار داشته باشد. او در 28 سالگی می‌تواند یکی از ستاره‌های مانچینی در یورو 2020 باشد و با او آتزوری می‌تواند در میانه میدان یک لیدر مقتدر داشته باشد. ولز تلاش می‌کرد با بستن روزنه‌ها و ارائه فوتبالی تدافعی تلاش کند تا دروازه‌اش را بسته نگه دارد، اما این وراتی بود که به‌خوبی از شکاف خط دفاعی حریف استفاده می‌کرد و بازیکنان تیمش را در موقعیت گلزنی قرار می‌داد. ضربه ایستگاهی او که به تنها گل مسابقه انجامید نیز حاصل هوش بالای این بازیکن بود. او در حالی‌که بازیکنان ولز منتظر یک ارسال بلند بودند، توپ را دقیقا جلوی پای پسینا فرستاد تا این بازیکن نخستین گل ملی خود را در این دیدار مهم به ثمر برساند. وراتی در این بازی در همه‌جای زمین حضور داشت. 136 لمس توپ و 94 درصد دقت پاس آماری عالی برای این هافبک شاغل در پاری‌سن ژرمن بود که علاوه‌بر این در شوتزنی، دریبل، زدن ضربه سر و جلوگیری از حملات حریف نیز نقش زیادی در ترکیب ایتالیا داشت و عملکرد بسیار خوبی ارائه کرد.

با توجه به اینکه در این دوره حتی تیم‌های سوم هر گروه نیز شانس صعود به مرحله بعدی را داشتند، تیم‌های مدعی نگرانی زیادی از بابت صعود به مرحله بعد ندارند و دیدارهای مقدماتی به‌نوعی می‌تواند مسابقات تدارکاتی برای مراحل حساس بعدی باشد، اما تیم مانچینی در همین مرحله نیز نمایشی عالی و فراتر از انتظار ارائه کرد و نشان داد یکی از مدعیان رسیدن به مراحل پایانی و حتی قهرمانی در مسابقات امسال است. در حالی‌که در یوروی امسال اکثر مدعیان هنوز نتوانسته‌اند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند و نتایج پرنوسانی را تجربه کرده‌اند، اما ایتالیای مانچینی از همان ابتدا برای رقبا خط و نشان کشید و با این تیم خوفناک قهرمانی در یورو 2020 و بالا بردن جام قهرمانی در ومبلی لندن دور از انتظار نخواهد بود. قطعا برای مانچینی فراتر از رکوردشکنی و ثبت رکورد تازه با ایتالیا قهرمانی در این تورنمنت ارزش دارد و او مسلما با برنامه‌ریزی دقیق و آنالیز تمامی رقبا با هدف قهرمانی در این مسابقات و بالا بردن جام راهی این تورنمنت شده است.

تیم او نه‌تنها در 11 دیدار اخیر خود برد را تجربه کرده است، بلکه در کارهای دفاعی نیز عملکردی بسیار خوب داشته و این ثبات در خط دفاعی باعث می‌شود تا این تیم امید زیادی به موفقیت برابر تیم‌های مدعی نیز داشته باشد. ایتالیای مانچینی درطول دوران حضور این مربی موفق شده 11 کلین‌شیت را در کارنامه خود به ثبت برساند که رکوردی بسیار خوب محسوب می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک