• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۳۰ - ۰۲:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پرسپولیس-تراکتور؛ پنجمین بازی سوپرجام تاریخ فوتبال ایران

جام سرخ

باهنر: پرسپولیس به خاطر ملی‌پوشانش آماده‌تر است/ اسدی: غیبت دژاگه و شجاعی به تراکتور ضربه می‌زند

فوتبال ایران تا امروز شاهد چهار بازی تحت عنوان سوپرجام بوده و در سایر سال‌ها به بهانه‌هایی این بازی لغو شده است. در آخرین سوپرجام برگزارشده هم پرسپولیس در سال 96 با 3 گل از سد نفت تهران گذشت.

جام سرخ

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: طبق استانداردی که سال‌های گذشته در ایران و سایر نقاط جهان رعایت می‌شود دیدار سوپرجام معمولا پیش‌درآمدی برای آغاز بازی‌های لیگ است اما وخیم شدن اوضاع ابتلا به ویروس کرونا باعث شد بازی پرسپولیس و تراکتور یک سال عقب بیفتد و در این مقطع زمانی دو تیم در برابر یکدیگر قرار خواهند گرفت. حضور 6 بازیکن پرسپولیس(ترابی، کنعانی‌زادگان، نوراللهی، نعمتی، کامیابی‌نیا و امیری) در اردوی تیم ملی باعث شده بود یحیی بدون حضور این نفرات تمرینات تیمش را مدیریت کند و از سوی دیگر تراکتوری‌ها نیز با وجود از دست دادن ستاره‌هایی مثل شجاعی و دژاگه، ‌انگیزه بسیار بالایی دارند تا برای نخستین بار، سوپرجام را به خانه ببرند. رسول خطیبی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی قول بازی زیبا را به هواداران داد و مطهری نیز از تلاش برای حفظ جام در خانه صحبت کرد اما هر دو مربی به خوبی می‌دانند که کار دشواری برای رسیدن به هدف‌شان دارند. پرسپولیس با خط دفاعی مستحکم خود سدی در برابر عباس‌زاده و یارانش است. ترکیب کنعانی‌زادگان و سیدجلال حسینی در این فصل موفقیت‌آمیز بوده و پرسپولیس طی 23 بازی فقط 12 گل خورده و 13 کلین‌شیت هم به ثبت رسانده‌اند. تراکتور نیز نشان داده است که در صورت داشتن ‌انگیزه، کار را برای مهاجمان حریف سخت می‌کند. آنها در 5 بازی پیاپی لیگ قهرمانان آسیا هیچ گلی را دریافت نکردند و عملکردشان از سوی رسانه‌های آسیایی مورد تقدیر قرار گرفت. هرچند بی‌پولی این روزها دامن هر دو تیم را گرفته اما بازیکنان پرسپولیس و تراکتور به خوبی می‌دانند که اگر بتوانند جام قهرمانی را کسب کنند بی‌شک مقبولیت‌شان نزد هواداران افزایش خواهد یافت به‌ویژه آنکه مسئولان باشگاه تراکتور نیز قول پاداش ویژه‌ای را به بازیکنان این تیم داده‌اند. از سوی دیگر پرسپولیس میزبان است و برای این بازی نیز بلیت‌فروشی مجازی انجام داده، آنها به خوبی می‌دانند که در برابر تیم قدرتمند تراکتور و در ورزشگاه خانگی، چاره‌ای جز پیروزی و کسب جام ندارند.

 باهنر: غیبت وحید امیری ضربه نمی‌زند

یونس باهنر، مدافع سال‌های دور پرسپولیس و تراکتور معتقد است پرسپولیسی‌ها آمادگی بیشتری برای این بازی دارند. او در این باره به «فرهیختگان» گفت: «اگر شرایط استاندارد بود این بازی باید پیش از آغاز فصل انجام می‌شد اما متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، امروز پرسپولیس و تراکتور به مصاف یکدیگر می‌روند. به هر حال همه می‌دانیم که پرسپولیس به واسطه حضور چند بازیکن در تیم ملی، بازیکنان آماده‌تری را در اختیار دارد. البته رسول خطیبی هم تلاش کرد تا در این مدت تراکتور را آماده نگه دارد و فکر می‌کنم هر دو تیم شانس بالایی برای پیروزی در این مسابقه را داشته باشند.»

او در ادامه عنوان کرد: «سوپرجام بازی حساس و جذابی خواهد بود. پرسپولیس نفرات خوبی دارد و تراکتور هم با‌ انگیزه بالایی در این رقابت شرکت می‌کند. فکر می‌کنم بازی دیدنی‌ای را تماشا کنیم.» باهنر در ادامه درباره مصدومیت وحید امیری و از دست دادن دیدار سوپرجام بیان کرد: «همه می‌دانیم که بازیکنان پرسپولیس از نظر فنی نزدیک به‌هم هستند و فاصله زیادی با یکدیگر ندارند بنابراین اعتقاد زیادی ندارم که نبود وحید امیری به این تیم آسیب می‌زند. آنها جایگزین‌های خوبی دارند و به خوبی می‌توانند بازی را مدیریت کنند.»

مدافع پیشین تراکتور درباره فسخ قرارداد شجاعی و دژاگه با این تیم گفت: «دژاگه و شجاعی بازیکنان بزرگی بودند و برند تراکتور را بالا بردند اما رسول خطیبی جوانان خوبی را به تیم آورده که می‌توانند به این تیم کمک کنند.» باهنر درباره پیش‌بینی‌اش از این دیدار عنوان کرد: «من در هر دو تیم بازی کردم و به هر دو تیم تعصب دارم اما 8 سال در تراکتور بودم و 4 سال در پرسپولیس بنابراین دوست دارم تراکتور پیروز بازی باشد.»

 اسدی: پرسپولیس کمبود بازیکن داشت

 ابراهیم اسدی، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس که گل نخستین قهرمانی این تیم را در لیگ برتر به ثمر رسانده معتقد است نبود بازیکنان ملی به سرخ‌پوشان تهرانی آسیب می‌رساند. او درباره دیدار پرسپولیس و تراکتور در سوپرجام به «فرهیختگان» گفت: «فکر می‌کنم پرسپولیسی‌ها بدون حضور بازیکنان تیم ملی تمرین کرده‌اند و یک مدت کمبود بازیکن داشتند. این موضوع باعث می‌شود که یک مقدار نقاط ضعف پرسپولیس آشکار شود. به هر حال در کنار غیبت ملی‌پوشان، وحید امیری نیز مهره مهمی است که به دلیل مصدومیت نمی‌تواند در این بازی به میدان برود و من نگرانم که یحیی(گل‌محمدی) چه بازیکنی را قرار است به میدان بفرستد.»

او در ادامه عنوان کرد: «تراکتور همیشه در مقابل تیم‌های بزرگ عرض‌اندام کرده و شرایط خاص خودش را دارد. امیدوارم پرسپولیس بازی را با برد پشت سر بگذارد و قهرمانی را به دست بیاورد.» او درباره غیبت دژاگه و شجاعی در این دیدار و تاثیر آنها روی بازی تراکتور، بیان کرد: «قطعا غیبت آنها روی تراکتور تاثیر گذاشته چون هم قدیمی بودند و هم بازیکنان حریف با احتیاط بیشتری در برابر این دو نفر قرار می‌گرفتند اما در مجموع اینها مسائل حاشیه‌ای تراکتور است و به ما ارتباطی ندارد. اعتقاد دارم آرامش ما بیشتر است هرچند تراکتور تیم دست‌وپا بسته‌ای نیست و پرسپولیسی‌ها نباید به این شرایط اهمیتی بدهند. آنها کادرفنی باتجربه و شرایط خوبی دارند و باید به تراکتور احترام گذاشت.»

او درباره پیش‌بینی‌اش از بازی نیز گفت: «فکر می‌کنم این دیدار 2 بر یک به سود پرسپولیس شود.»

 پنجمین سوپرجام رسمی فوتبال ایران

فوتبال ایران تا امروز شاهد چهار بازی تحت عنوان سوپرجام بوده و در سایر سال‌ها به بهانه‌هایی این بازی لغو شده است. اولین سوپرجام در سال 1384 بین تیم‌های فولاد و صبا برگزار شد که صبای کهکشانی موفق شد با نتیجه 4 بر صفر حریفش را شکست دهد. سوپرجام دوم مربوط به سال 95 است که ذوب‌آهن در وقت اضافه 4 بر 2 استقلال خوزستان را شکست داد و قهرمانی را به خانه برد. در آخرین سوپرجام برگزارشده هم پرسپولیس در سال 96 با 3 گل از سد نفت تهران گذشت. در سال‌های 97 نیز پرسپولیس به حکم کمیته انضباطی 98 به دلیل قهرمانی در هر دو جام، بدون انجام بازی قهرمان این جام شدند و درواقع آنها تاکنون سه بار سوپرجام را کسب کرده‌اند. به هر حال این پنجمین بازی سوپرجام تاریخ فوتبال ایران است. کدام تیم صاحب عنوان قهرمانی می‌شود؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار