• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۹ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
سرمربی مس‌سونگون در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با مدیر فوتسالی زمان را از دست نمی دادیم

سه‌ماه به جام‌جهانی مانده و هنوز تیم‌ملی مربی ندارد

نقاط ضعف مس را برای تکرار قهرمانی در لیگ برطرف می کنیم

بالاخره شرایط کرونا لیگ را سخت می‌کند و زیاد نباید سطح توقعی از این لیگ نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم.

سه‌ماه به جام‌جهانی مانده و هنوز تیم‌ملی مربی ندارد

نسیم شیرازی، روزنامه نگار: اردوهای تیم‌ملی فوتسال برای حضور در جام‌جهانی این رشته که شهریورماه برگزار می‌شود، آغاز شده است تا ملی‌پوشان برای حضور قدرتمند در این جام تمرینات خود را زیرنظر کادرفنی تیم‌ملی پی بگیرند. از آن طرف با پایان لیگ برتر فوتسال که یک فصل طولانی را پشت‌سر گذاشته بود، حالا باشگاه‌ها به‌دنبال جذب مربیان و بازیکنان خود هستند. حمید بی‌غم که فصل گذشته در لیگ برتر حضور نداشت امسال با مس‌سونگون در لیگ برتر حضور دارد تا این تیم قهرمان را در کورس قهرمانی لیگ برتر نگه دارد.
بی‌غم مس را در حالی تحویل گرفت که دو بازیکن از تیم جدا شده بودند و او علاوه‌بر جایگزینی آن دو نفر باید به فکر تقویت نقاط‌ضعف تیم‌ هم می‌‌بود. همین باعث شد از همان ابتدای ورود کارش را با یارگیری و شناسایی ضعف‌ها آغاز کند.
به بهانه شروع اردوهای تیم‌ملی فوتسال و شروع کار حمید بی‌غم در تیم قهرمان لیگ برتر، سراغ این مربی باسابقه در تیم‌های مطرح لیگ برتر رفتیم و گفت‌وگویی با او گرفتیم. پاسخ‌های حمید بی‌غم را بعد از یک روز شلوغ کاری به «فرهیختگان» در ادامه می‌خوانید.

شما سابقه هدایت تیم مس را داشتید و یکی از قهرمانی‌های این تیم در ایران و قهرمانی آسیا هم با شما بوده و شناخت خوبی هم از شاکله این تیم دارید، با این حال اوضاع در مس چطور است؟

اول سعی کردیم در مس، شاکله تیم را حفظ کنیم و بعد به‌دنبال کمبودهای سال گذشته باشیم ولی متاسفانه به‌دلیل اینکه باشگاه مس دیر سرمربی‌اش را اعلام کرد، دو بازیکنش را از دست داد و ما احمدی و عروجی دو جایگزین خوبی را که بسیار توانمندند گرفتیم. در مرحله بعدی هم درحال بررسی نقاط‌ضعف تیم هستیم تا بقیه بازیکنان‌مان را براساس آن ضعف‌ها بگیریم و یک تیم خوب را روانه مسابقات کنیم که هم بتوانیم در مسابقات آسیایی نماینده شایسته‌ای باشیم و هم بتوانیم در ایران مقام خوبی بیاوریم.

تمرینات تیم کی شروع می‌شود؟

حدود 5تیرماه احتمالا تمرینات را شروع می‌کنیم.

چند بازیکن قرار است به تیم اضافه شوند؟

دو نفر را که جذب کرده‌ایم و به احتمال زیاد سه بازیکن دیگر هم خواهیم گرفت. یک پیوت (راس)، یک فلنک (بازیکن کناری) و یک عقب‌گیر را به تیم اضافه خواهیم کرد.

چقدر ترکیب اصلی مس با توجه به رفتن بچه‌ها تغییر می‌کند؟

بالاخره تغییر زیاد دارد، خدا را شکر گلرهای‌مان را داریم و احتمالا 50درصد نسبت به سال گذشته تیم تغییر می‌کند.

از آنجایی که بقیه تیم‌ها هم درحال یارگیری هستند، مساله زمان را هم در نظر می‌گیرید؟

بله، ولی خیلی مهم است که در بحث یارگیری بتوانیم نقاط‌ضعف را برطرف کنیم و دلیلی ندارد که مدام دنبال بازیکن خوب باشیم، همین که بتوانیم نقاط‌ضعف سال گذشته را با گرفتن بازیکن خوب برطرف کنیم کافی است که نه آن بازیکن از آمدن به تیم مس ضرر کند و نه ما ضرر کنیم، نمی‌خواهیم بازیکنی را بگیریم که نتوانیم بازی‌اش دهیم.

گیتی‌پسند و مس معمولا در لیگ‌های مختلف با هم به چالش می‌خورند، امسال با حضور محمد کشاورز در گیتی و شما در مس بالاخره ارتباط دوستانه‌تری برقرار می‌شود؟

شک نکنید ما با هیچ تیمی مشکلی نداریم، خدا را شکر با مکتب‌هایی بزرگ شدم که با تیم‌های مقابل هیچ کاری ندارم، نه با بازیکن‌شان و نه باشگاه و مربی‌شان. فقط به تیم خودم فکر می‌کنم و ارتباطم فقط با بازیکن و باشگاه خودم است و وقتی چنین طرز فکری داشته باشم با تیم‌های مقابل بحث نداریم و مشکلی هم به وجود نخواهد آمد. من برای تمام تیم‌های لیگ ارزش قائلم و فقط به تیم خودم فکر می‌کنم که امیدوارم بتوانم در ادامه راه، مسیر خیلی خوبی را برای مس رقم بزنم.

تقریبا سرمربی‌های فصل آینده لیگ برتر مشخص شده، فکر می‌کنید کدام تیم‌ها بیشتر مدعی قهرمانی در لیگ باشند؟

به‌نظر من درحال حاضر از تیم‌های مس، کراپ و گیتی که روی کاغذ احتمال قهرمانی‌شان بیشتر است، می‌توان نام برد.

 در لیگ فصل گذشته که خیلی هم طولانی شد، کیفیت بازی‌ها و سطح فنی مسابقات چطور بود؟

بالاخره شرایط کرونا لیگ را سخت می‌کند و زیاد نباید سطح توقعی از این لیگ نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم. به‌خاطر همین کرونا، مصدومیت‌ها ممکن بود بیشتر باشد و حتی بعضی بازیکنان حین مسابقات کرونا بگیرند، تمرینات سر و شکل واقعی خودش را شاید به‌خاطر پرت‌شدن هوش‌وحواس‌ها به کرونا نگرفت و باید همه اینها را در نظر گرفت و سطح فنی از سال‌های قبل بالاتر نبود ولی با توجه به کرونا سطح توقع همین است، و لیگ هم که طولانی و خسته‌کننده شده بود.

شما به سرپرستی مهرداد سراج خوشبین نبودید، الان هم اعتقادتان همان است؟

ما توقع داریم یک مدیر فوتسالی در راس کار بیاید، فوتسال آدم‌های بزرگ زیادی دارد و کسی را باید بگذارند که فوتسال و مشکلاتش را بشناسد. وقتی من به‌عنوان یک مدیر به مجموعه‌ای بروم که هیچ شناختی ندارم کار خیلی سخت می‌شود. ما جام‌جهانی را در پیش داریم، تا او بخواهد آشنا شود و ببیند چی‌به‌چی است جام‌جهانی رسیده است. اگر مدیری می‌آمد که با فوتسال آشنا بود این زمان را از دست نمی‌دادیم و شاید شرایط‌مان کمی آرمانی‌تر بود.

همان‌طور که گفتید جام‌جهانی نزدیک است، الان تغییر مدیریت کمکی می‌کند؟

از نگاه من دو ضعف وجود دارد، اول اینکه مدیر عوض شده و این جابه‌جایی اگر زودتر انجام می‌شد بهتر بود، دوم اینکه تیم می‌خواهد به جام‌جهانی فوتسال که بزرگ‌ترین رویداد فوتسالی است برود و به‌عنوان تیم سوم جام‌جهانی گذشته هستیم و کمتر از سه‌ماه مانده به مسابقات هنوز مربی تیم‌ملی‌مان مشخص نشده است. به‌نظر من این یک ضعف است که زودتر باید آن را برطرف کنند و یک کمک‌مربی بیاورند تا آشنا شود و بتواند کمک کند.

لیگ برتر امسال احتمالا علی افضل، وحید شمسایی و رضا لک را روی نیمکت مربیگری نداشته باشد، به‌نظر شما این نبودن احساس می‌شود؟

احترام زیادی برای همه مربیان قائلم و فکر می‌کنم جای علی افضل و وحید شمسایی در لیگ خیلی خالی باشد.

لیگ هم قبل از جام‌جهانی شروع می‌شود، این به‌نفع تیم‌ملی و باشگاه‌ها هست؟

بله، زمان برگزاری لیگ اعلام شد و قرار است مسابقات 7مرداد شروع شود و صددرصد به‌نفع تیم‌ملی است چراکه بازیکنان سه بازی می‌کنند و در شرایط مسابقه قرار می‌گیرند و بعد به جام‌جهانی می‌روند ولی اگر غیر از این باشد بازیکن شرایط بازی ندارد و ممکن است تیم‌ملی صدمه ببیند، به هر حال جام‌جهانی مسابقات بزرگی است و همه باید به تیم‌ملی کمک کنیم تا ان‌شاءالله نماینده خوبی برای کشور باشد. الان تیم‌ملی اولویت است و باید از تیم‌ملی و ناظم‌الشریعه حمایت کنیم و به تصمیم او احترام بگذاریم.

اردوهای تیم‌ملی شروع شده است، نظر شما درمورد بازیکنان دعوت‌شده به اردوی تیم‌ملی چیست؟ با توجه به اینکه علیرضا رفیعی دعوت به اردو را رد کرده و اسم حسین طیبی هم در لیست اعلامی نیست.

حسین طیبی که به‌خاطر حضور در پرتغال اسمش نیست و او به تیم می‌رسد، تا الان هم درمورد نیامدن رفیعی به اردوی تیم‌ملی نشنیدم، ولی اگر چنین تصمیمی گرفته به‌خاطر این است که رباط عمل کرده و هنوز پا به توپ نشده است. صحبتش هم این است که گفته من اگر بیایم ممکن است بیایم جای یک نفر را پر کنم یا در جام‌جهانی مصدوم شوم، به این خاطر است که در اردو حاضر نشده است.

اینکه گفته شده به‌خاطر پیشنهادهای خارجی از لیگ‌های دیگر کشورهاست شایعه است؟

نه، چنین چیزی نیست، علیرضا رفیعی بازیکن بسیار بااخلاقی است و به‌طور حتم چنین چیزی نیست.

پیش‌بینی شما از کار ایران در جام‌جهانی چیست؟

کارشان سخت است، تیم‌ملی ایران از لحاظ ابزاری، اردویی و امکانات نسبت به خیلی از تیم‌ها ضعیف‌تر عمل کرده است، تیم‌ها تورنمنت و مسابقات مختلفی داشتند ولی ایران نداشته است، به هر حال ایران در شرایط سخت هم بازی کرده و نتایج خوبی گرفته است و امیدواریم این‌بار هم نتیجه خوب را از تیم‌ملی ببینیم چون به‌نفع فوتسال است.

برای حضور موفق در جام‌جهانی به چیزی نیاز هست؟

الان که در تیم باشگاهی‌ام فعالیت دارم با خیال راحت می‌توانم بگویم اولین کاری که باید بکنند این است که ناظم‌الشریعه خیلی زود مربی‌اش را بیاورد تا با تیم آشنا شود تا در بازی‌های دوستانه به ناظم‌الشریعه خیلی کمک کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار