• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۹ - ۰۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» بررسی کرد: معمای قرارداد سرمربی کروات تیم ملی

قرارداد مشروط اسکوچیچ تمام می‌شود؟

تکلیف سرمربی تیم ملی هم روشن نیست و اظهارات مبهم عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در بازگشت به تهران و موکول‌کردن ادامه همکاری با اسکوچیچ به جلسه با هیات‌رئیسه نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال دست‌کم در شرایط فعلی بین ماندن با اسکوچیچ و جدایی از او مردد است؛ هرچند گزارش‌هایی به دست «فرهیختگان» رسیده که نشان می‌دهد بخشی از این گمانه‌زنی و فشارها مربوط به عدم‌شفافیت در فدراسیون فوتبال است.

قرارداد مشروط اسکوچیچ تمام می‌شود؟

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022، صدرنشین گروه C شده و راهی مرحله بعد شود؛ مرحله‌ای که از آن به‌عنوان محک اصلی برای سنجش عیار فدراسیون فوتبال، دراگان اسکوچیچ و شاگردانش یاد می‌شود. این روزها شاید کمتر کسی در فوتبال ایران به عدم‌صلاحیت تیم ملی برای حضور در جام جهانی اعتقاد دارد. تیم همدل و نسلی جذاب که بیشتر آنها سابقه بازی در فوتبال اروپا را در کارنامه خود دارند و دست‌کم در مقایسه با دوره‌های قبلی حضور در جام‌جهانی باتجربه‌تر شده‌اند و امید بیشتری برای صعود آنها به مرحله بعدی جام‌جهانی داریم. سیدبندی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی اما نگرانی‌ها درباره احتمال صعود ملی‌پوشان را به جام جهانی بیشتر کرده است. براساس سیدبندی اعلام شده، ایران با یکی از تیم‌های استرالیا (با عملکرد 100 درصد پیروزی در دور قبل) یا کره‌جنوبی (با تنها یک گل خورده در مرحله قبل)، عربستان (صدرنشین گروه D که در سه بازی آخرش به ازبکستان، سنگاپور و یمن سه گل زد) یا امارات (صدرنشین گروه G)، عراق (که یک‌بار ایران را شکست داد و یک‌بار هم باخت) یا چین (رکورددار امتیاز بین تیم‌های دوم با 19 امتیاز)، عمان (با هدایت برانکو) یا سوریه متحول شده و ویتنام با نسل طلایی‌اش یا لبنان با خط دفاعی استثنایی‌اش همگروه خواهد شد و خبری از تیم‌هایی مثل هنگ‌کنگ و کامبوج در مرحله بعدی نیست. فدراسیون ایران اما در بازگشت همچنان درگیر مسائل داخلی است و به نظر می‌رسد هیچ‌ انگیزه‌ای برای هماهنگی بازی‌های دوستانه یا اردوهای ملی در مقطع فعلی وجود ندارد. نکته مهم‌تر اینکه تکلیف سرمربی تیم ملی هم روشن نیست و اظهارات مبهم عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در بازگشت به تهران و موکول‌کردن ادامه همکاری با اسکوچیچ به جلسه با هیات‌رئیسه نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال دست‌کم در شرایط فعلی بین ماندن با اسکوچیچ و جدایی از او مردد است؛ هرچند گزارش‌هایی به دست «فرهیختگان» رسیده که نشان می‌دهد بخشی از این گمانه‌زنی و فشارها مربوط به عدم‌شفافیت در فدراسیون فوتبال است.

یک ایجنت: اسکوچیچ تا 2023 قرارداد دارد

در روزهایی که اغلب رسانه‌ها از سه‌مرحله‌ای بودن قرارداد اسکوچیچ و پایان مرحله نخست آن پس از رقابت‌های مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی می‌گویند و عزیزی‌خادم نیز پایان این قرارداد را تایید کرده، یک ایجنت نزدیک به فدراسیون تاکید دارد اسکوچیچ هنوز با فدراسیون فوتبال قرارداد دارد و ادعاها درباره احتمال بازگشت کی‌روش یا سایر مربیان را رد کرد. او در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «نمی‌دانم چرا می‌گویند قرارداد اسکوچیچ تمام شده، او تا 2023 با فدراسیون قرارداد دارد، البته بند فسخی در قرارداد این مربی گنجانده شده که فدراسیون در هر مرحله می‌تواند با پرداخت مبلغی به‌عنوان جریمه، آن را فسخ کند.» این اظهارات را درکنار واکنش اسکوچیچ به اظهارات عزیزی‌خادم که گفته بود «هنوز سرمربی تیم ملی ایران هستم» بگذارید تا متوجه شوید تردیدها درباره احتمال برداشت اشتباه یکی از طرفین از بندهای قرارداد اسکوچیچ کم نیست. روز گذشته البته تلاش بسیاری کردیم تا یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال را پیدا کنیم اما اغلب آنها تلفن‌هایشان را از دسترس خارج کرده بودند، محمودرضا رضایی، مسئول رسانه‌ای تیم ملی هم با بیان اینکه درحال حاضر در استراحت است، عنوان کرد طی هفته آینده همه‌چیز روشن و شفاف اعلام خواهد شد.

خورشیدی: قرارداد اسکوچیچ را ندیده‌ام

مجتبی خورشیدی، سرپرست تیم ملی فوتبال نیز اعتقاد دارد اسکوچیچ با نظر هیات‌رئیسه به کار خود ادامه خواهد داد. او البته به سیدبندی این رقابت‌ها هم واکنش نشان داد و به «فرهیختگان» گفت: «من هنوز سیدبندی را ندیدم اما به‌طور کلی برای ما فرقی ندارد که با چه تیمی همگروه می‌شویم. ما باید گروه‌بندی را ببینیم تا برنامه‌ریزی را انجام دهیم اما آنچه می‌دانیم همه تیم‌های خوب و شایسته وارد این مرحله شده‌اند.» او در واکنش به احتمال مشاوره به اسکوچیچ در بازی‌های آتی گفت: «کار من مدیریت و سرپرستی است و حوزه فنی در حوزه من نبوده، اسکوچیچ دستیاران خوبی دارد که کاربلد و باتجربه هستند. من کارهای مدیریتی را انجام می‌دهم و وارد حوزه‌های دیگر نمی‌شوم.» خورشیدی درباره قرارداد اسکوچیچ و احتمال تمدید یا عدم‌تمدید آن عنوان کرد: «شاید برخی دوستان از صحبت‌های عزیزی‌خادم برداشت اشتباهی کرده‌اند. فدراسیون فوتبال دوره قبل اسکوچیچ را انتخاب کرده بود و فدراسیون عزیزی‌خادم و هیات‌رئیسه حق داشتند که اگر کسی را مدنظر داشتند انتخاب کرده و بر مسند قدرت بنشانند اما به دلیل آنکه زمان کافی در اختیار نداشتند گفتند اسکوچیچ ادامه بدهد. درحال حاضر براساس قانون، هیات‌رئیسه باید مصوبه را برای بقای دراگان اسکوچیچ امضا کنند و اشاره عزیزی‌خادم نیز دنبال همین موضوع بوده است. در واقع او به یکی از بندهای اساسنامه رجوع کرده و به دلیل آنکه او انسان قانونمندی است، گفتند برای ادامه فعالیت اسکوچیچ باید مصوبه هیات‌رئیسه اخذ شود که اتفاق عجیبی نیست. درواقع این موضوع در هیات‌رئیسه مطرح و موافقت آنها اخذ می‌شود.» خورشیدی در ادامه گفت: «درحال حاضر قرارداد اغلب اعضای کادرفنی به پایان رسیده و برای تمدید با دستیاران اسکوچیچ هم باید هیات‌رئیسه مصوبه‌ای را امضا کند.» او در واکنش به اینکه یک ایجنت به «فرهیختگان» گفته اسکوچیچ تا 2023 با فدراسیون فوتبال قرارداد دارد، گفت: «من قرارداد ایشان را ندیده‌ام و نمی‌دانم تا چه زمانی قرارداد دارند. اگر نداشته باشند تمدید می‌کنند و اگر قرارداد داشته باشند که ادامه می‌دهند. ضمن اینکه اگر هم قرار بر جدایی باشد، ایشان مبلغی را به‌عنوان حق‌شان دریافت می‌کنند و می‌روند.» او در ادامه گفت: «به نظر شخصی من احتمالا با اسکوچیچ ادامه می‌دهیم اما همه‌چیز بستگی به نظر هیات‌رئیسه دارد.»

چرا جلسه برگزار نمی‌شود؟

اسکوچیچ قرارداد دارد یا جدا می‌شود؟ این سوالی است که فدراسیون فوتبال ظرف روزهای آینده باید به آن پاسخ دهد. خبرها و شایعه‌ها درباره احتمال مذاکره با چند نام (برانکو، کی‌روش و استراماچونی) که این روزها در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود حاصل بی‌تدبیری فدراسیون فوتبال است. آنها می‌توانند هرچه سریع‌تر با برگزاری یک جلسه، مجوز بقا یا جدایی اسکوچیچ را از هیات‌رئیسه بگیرند تا در روزهای آینده بتوان مسیر جدید را برمبنای تصمیم هیات‌رئیسه در پی گرفت. فدراسیون‌نشین‌ها به خوبی می‌دانند حضور در جام جهانی می‌تواند به معنی ایجاد مقبولیت آنها نزد افکار عمومی باشد و محک بزرگی برای آنکه ثابت کنند تیمی شایسته برای حضور در مسند فعلی هستند. تا شروع مسابقات مرحله نهایی مقدماتی هم فرصت زیادی نمانده و با توجه به اینکه مسابقات سخت‌تری در پیش است نمی‌توان توقع داشت که بازهم ملی‌پوشان با کمترین اردو و بازی تدارکاتی در رقابت‌ها حاضر شوند و این یعنی اینکه هرچه زودتر باید تکلیف کادر فنی تیم ملی مشخص شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار