• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۹ - ۰۱:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» بازنشر می‌کند

مزیت‌های بخشنامه «الف» و «ب» برای اساتید

اواخر سال گذشته بود که بخشنامه‌ «شیوه‌نامه نحوه همکاری اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی (نوع «الف» / نوع «ب»)» توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه به واحدهای مختلف ابلاغ شد؛ بخشنامه‌ای که براساس آن شیوه حضور و نحوه کار اساتید نظم بیشتری به نسبت گذشته پیدا می‌کند. با این‌حال عدم اطلاع دقیق بدنه هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از این بخشنامه باعث ایجاد ابهاماتی در ذهن آنها و درنهایت اعتراض برخی از این اعضا شد.

مزیت‌های بخشنامه «الف» و «ب» برای اساتید

اواخر سال گذشته بود که بخشنامه‌ «شیوه‌نامه نحوه همکاری اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی (نوع «الف» / نوع «ب»)» توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه به واحدهای مختلف ابلاغ شد؛ بخشنامه‌ای که براساس آن شیوه حضور و نحوه کار اساتید نظم بیشتری به نسبت گذشته پیدا می‌کند. با این‌حال عدم اطلاع دقیق بدنه هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از این بخشنامه باعث ایجاد ابهاماتی در ذهن آنها و درنهایت اعتراض برخی از این اعضا شد.
باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در گفت‌وگوهایی با روسای واحدها به تبیین نحوه اجرایی شدن این بخشنامه و چرایی اعتراض اعضای هیات‌علمی پرداخته که در این گزارش به بازخوانی این گفت‌وگوها پرداخته‌ایم.

بخشنامه «الف» و «ب» گام بزرگ  برای بهبود معیشت اساتید است

علیرضا منظری‌توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان: بخشنامه نحوه همکاری اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی (نوع «الف» / نوع «ب»)») بلافاصله پس از وصول به استان کرمان و در اسفندماه اجرایی شد و حداقل افزایش حقوق برای همه اساتید دومیلیون تومان بود. تا شهریور باید همه اساتید را در گروه الف بگذاریم، مگر اینکه خود استاد نخواهد؛ بعضی افراد که داعیه تبلیغات در فضای مجازی را دارند جز سیاه‌نمایی علیه دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌کار مفیدی انجام نمی‌دهند، درواقع افرادی نشسته‌اند تا حتی کارهای خوب را وارونه جلوه دهند.
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان درصد بالایی از اساتید از اجرای این بخشنامه رضایت دارند، البته فقط بورسیه‌ها به‌خاطر اینکه یک‌سری تعهدات اجرا نشده دارند، معترض هستند تا فرصتی داشته باشند. نظرات ایشان را به سازمان مرکزی برای رفع مشکل ارائه دادیم؛ چراکه باید حرف‌شان شنیده شود.  روسای استانی می‌توانند در انتخاب گروه‌ «الف» و «ب» دخل و تصرف داشته باشند و نباید این مهم را نادیده گرفت یکی از کارهای قوی و مهمی که جهت حل مشکلات معیشتی اساتید انجام شده، این بخشنامه است. افرادی که دنبال تخریب هستند باید نخست بخشنامه را به‌دقت مطالعه کنند و در استان‌هایی که بخشنامه اجراشده به‌طور میدانی راجع به میزان رضایتمندی اساتید از اجرای این بخشنامه تحقیق و منصفانه پیرامون این بخشنامه اظهارنظر کنند.  قطعا پایین بودن حقوق استادان دانشگاه آزاد اسلامی مساله مزمنی است و مربوط به زمان این بخشنامه نیست. درآمد دانشگاه آزاد اسلامی از طریق شهریه است، درآمدهای غیرشهریه‌ای در استان کرمان ظرف سه‌سال اخیر چندین برابر شده و همه اینها را دانشگاه در اختیار اساتید قرار داده است و امروز که شرایط فراهم شده، می‌بینیم عده‌ای که کارشان تخریب است و به‌دنبال بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی و رفاه اساتید هیات‌علمی نیستند، مخالف این بخشنامه‌اند.

90 درصد اساتید گروه «الف» را انتخاب کرده‌اند

 عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  آذربایجان شرقی: زمانی که اساتید به‌صورت نیمه‌وقت بودند در امور بیمه، بازنشستگی و بازخریدی با مشکل مواجه می‌شدند، حسن بخشنامه جدید این است که این مشکلات را ندارد و بیمه به‌صورت کامل پرداخت می‌شود. استاد در موعد مقرر بازنشسته شده و کاملا حق و حقوق بازخریدی و بازنشستگی به او پرداخت خواهد شد، از طرفی می‌تواند بیرون از دانشگاه فعالیت کند و منع قانونی ندارد. دانشگاه اجازه داده است از 32 ساعت موظفی 16ساعت در خدمت دانشگاه و 16ساعت باقی‌مانده را در اختیار خودش باشد، این قانون مدون و محکمی است، البته اساتیدی که 32ساعت کار می‌کنند باید مشخص شود چه کاری انجام می‌دهند.  این بخشنامه کاملا منطقی است و اگر در دانشگاه دولتی کسی حضور پیدا نکند و ساعت نزند شامل کسر حقوق می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی از اول این‌طور نبوده و اساتید فقط 16ساعت تدریس می‌کردند و این مساله برای تعدادی از افراد که مشغله خارج از دانشگاه دارند و نمی‌خواهند حضور پیدا کنند، مشکل است. طبیعی است افرادی که حضور دارند در گروه «الف» و کسانی که حضور نیابند در گروه «ب» جا می‌گیرند. قطعا این حق و حقوق دانشگاه است و استاد دانشگاهی باید بپذیرد. درواقع جوسازی‌ها کاملا غیرمنطقی است و افراد معترض یا بخشنامه را خوب متوجه نشدند یا اینکه مغرضانه این کار را انجام می‌دهند.  جالب اینکه 90درصد از اساتید گروه الف را انتخاب کردند و استادانی که در گروه «ب» هستند، عمدتا بخش بیشتر وقت خود را بیرون دانشگاه می‌گذرانند و طبیعتا این بخشنامه باعث افزایش حقوق اساتید در گروه «الف» خواهد شد. باید درنظر داشته باشیم که منابع دانشگاه آزاد اسلامی محدود است و ما منبع دولتی نداریم.

ذی‌نفعان اصلی بخشنامه اعضای هیات‌علمی هستند

 اسحاق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل: این بخشنامه روالی است که برای اعضای هیات‌علمی درتمامی دانشگاه‌های دولتی، تحت‌پوشش وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می‌شود و تعداد ساعات حضور و تدریس همه اساتید مشخص است. در دانشگاه آزاد اسلامی اعضای هیات‌علمی 32ساعت تعهد دارند که شامل 16ساعت تدریس و 16ساعت هم سایر فعالیت‌های علمی مربوط به دانشگاه می‌شود. با این‌حال این بخشنامه به دلایل مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا نمی‌شد و البته امروز هم از اعضای هیات‌علمی که در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند کمتر از 10درصد معترض این بخشنامه هستند.
براساس این بخشنامه اساتیدی که در پست‌های دیگر شاغل تمام‌وقت هستند به گروه «ب» تبدیل شدند. درحقیقت این امتیازی است برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند رابطه علمی‌شان با دانشگاه برقرار باشد و دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده آنها را حفظ کند اما در سایر دانشگاه‌های وزارت علوم این مساله را نمی‌پذیرند. ‌ مهم‌ترین نقطه قوت این بخشنامه آن است که ذی‌نفع اصلی‌اش اعضای هیات‌علمی هستند؛ اساتیدی که خود را وقف دانشگاه کرده‌اند نسبت به آنهایی که به دانشگاه به‌عنوان شغل دوم و سوم نگاه می‌کنند باید متمایز باشند. اساتید ذی‌نفع این مساله را ناعادلانه می‌دانستند. دانشگاه آزاد اسلامی برای افراد معترض هم امتیاز بزرگی قائل است به‌شکلی که اعضای تمام‌وقت را در گروه «ب» می‌برد؛ این امتیاز و نقطه قوتی برای هر دو گروه است.  جوسازی‌های صورت‌گرفته علیه این بخشنامه از سوی افرادی است که اهداف دیگری را در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌کنند، از طرفی شاید افرادی ناخواسته تحت‌تاثیر جوسازی‌های سیاسی قرار گیرند، البته تحولات خوبی با قدرت در دانشگاه آزاد اسلامی کشور درحال رقم خوردن است، با این‌حال افرادی با سوگیری سیاسی قصدشان این است که نگذارند این تحولات اتفاق بیفتد.
در شیوه‌نامه جدید همکاری گروه «ب» امکان معادل‌سازی موظفی آموزش وجود دارد، در این زمینه تعهدات پایین می‌آید اما تا حدی که بسته به نیازهای واحد دانشگاهی تدریس، تحقیق، کارهای پژوهشی و کارهای اجرایی انعطاف داشته باشند. تعداد زیادی از اعضای هیات‌علمی در گروه «الف» قرار می‌گیرند و بیش از 90درصد گروه «الف» را انتخاب کرده‌اند.

 اساتید خود انتخاب می‌کنند در کدام گروه قرار بگیرند

 فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان: درتمامی دانشگاه‌ها اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت تقسیم می‌شوند؛ اعضای هیات‌علمی که پست اجرایی دارند باید ۴۲ساعت حضور داشته باشند و اعضای هیات‌علمی که پست اجرایی ندارند، ۴۴ساعت الزام حضور دارند. از این 42ساعت با توجه به رتبه علمی‌شان زمانی به تدریس، کار پژوهشی و پایان‌نامه و زمانی دیگر به کارهایی اختصاص می‌یابد که در دانشگاه به آنان واگذار می‌شوند.
البته دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته به این شکل بود که یک‌سری از اساتید متعهد می‌شدند اما حضور پیدا نمی‌کردند. امسال افزایش حقوق شامل افرادی می‌شود که منظم حضور داشته باشند و تعهدشان را عملی کنند، البته به‌خاطر اینکه اساتید را از دست ندهیم و دانشگاه با مشکل مواجه نشود استادان به گروه «الف» و «ب» تقسیم می‌شوند و خود اساتید انتخاب می‌کنند که در گروه «الف» یا «ب» قرار گیرند.
درباره شایعه‌سازی‌های صورت‌گرفته هم باید گفت که افراد معمولا از این کار قصد دیگری را دنبال می‌کنند، این افراد حتی ممکن است از اساتید دیگر برای رسیدن به مقاصدشان استفاده کنند و اساتیدی را که ساکن استان نیستند تحت‌تاثیر قرار دهند. معمولا افرادی که ساکن نیستند، معترضند و قطعا دانشگاه آزاد اسلامی درمقابل دانشجو متعهد است و نمی‌شود فقط از او توقع پرداخت پول داشت، درصورتی‌که خدماتی دریافت نکند. از این رو معتقدم این بخشنامه بسیار عادلانه است و افراد باید درمقابل تعهدشان عمل کنند و باید کلاس دانشجو برگزار شود. با این‌حال ممکن است بعضی افراد از شرایط پیش‌آمده برای منافع‌شان بهره‌برداری کنند.
از طرف دیگر مهم‌ترین نقطه قوت بخشنامه جدید این است که شرایط برای دانشجوها عادلانه می‌شود. ضمن اینکه اساتید گروه «ب» حقوق‌شان اضافه می‌شود و شرط حضور استاد در دانشگاه است.

تعریف کار برای اساتید توسط بخشنامه «الف» و «ب» اتفاق خوبی است

حسین کرمانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران: اساس این طرح، افزایش حقوق اساتید بوده و در نوع همکاری «الف» افزایش حقوق برای همه سطوح استادی درنظر گرفته شده است. کسانی هم که نوع همکاری «ب» را انتخاب کرده‌اند؛ حداقل در استان مازندران که من درجریان کار هستم، به‌صورت اختیاری بوده است. درمجموع نزدیک به 1500 عضو هیات‌علمی در استان مازندران داریم که کمتر از 10 درصد آنها همکاری نوع «ب» را انتخاب کرده‌اند و در این استان هیچ محدودیتی برای گروه‌های علمی‌ وجود نداشته و همه اساتید گروه‌های مختلف می‌توانستند نوع «الف» را انتخاب کنند. البته اگر کسی خودش نوع همکاری را انتخاب نمی‌کرد، به‌صورت پیش‌فرض در گروه «ب» قرار می‌گرفت؛ برخی اساتید به‌خاطر اعتراضی که داشتند، انتخاب نکرده بودند و در گروه «ب» قرار گرفته بودند، اما آنهایی که پشیمان شدند، ما کمک‌شان کردیم که بتوانند دوباره انتخاب کنند و در گروه «الف» قرار بگیرند.  این بخشنامه تعریف کرده که چطور از اعضای هیات‌علمی استفاده شود و تعریف کار توسط این بخشنامه، اتفاق بدی نیست. در این 32 ساعت(گروه «الف») و 16 ساعت(گروه «ب») مشخص شده به‌غیر از موظفی آموزشی و موظفی پژوهشی، اساتید یک موظفی حضور هم دارند که باید در دانشگاه حضور داشته باشند و دانشگاه به او برنامه می‌دهد تا بلاتکلیف نباشد.  قطعا بخشی از کار عضو هیات‌علمی تدریس و بخشی هم کارهای تحقیق و پژوهش و امور مربوط به آن است. طبق این بخشنامه اگر استادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی نداشته باشد و موظفی پژوهشی وی پر نشود در زمینه امور فرهنگی یا حضور در مراکز رشد، برای او کار تعریف می‌شود. البته هر بخشنامه‌ای در نحوه اجرا ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد که معتقدم این بخشنامه نقاط‌قوت زیادی دارد و تنها نقطه‌ضعف آن مربوط به مربی‌های بورسیه‌شده است.

تاکید بخشنامه «الف» و «ب» بر حضور مفید اساتید است

خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم: اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت که مسئولیت اجرایی ندارند، طبق احکام‌شان باید ۳۲ ساعت حضور داشته باشند، نیمی از این زمان برای تدریس و نصف دیگر آن‌هم برای حضور در دانشگاه است. اساتید در ساعات حضور باید کارهایی که وظیفه اعضای هیات‌علمی است مثل فعالیت‌های علمی، پاسخگویی به دانشجویان، انجام کارهای پژوهشی و راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را انجام دهند. اما آنچه درعمل درطول تاریخ فعالیت اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده، این بوده که این میزان حضور اساتید کم‌رنگ شده است. درواقع دانشگاه برای برخی اعضای هیات‌علمی به آموزشگاهی تبدیل شده که ساعاتی را به تدریس می‌پردازند و خیلی توجهی به بعد حضور ندارند. البته همه این‌طور نیستند، اما تعدادی از اساتید فقط خود را متعهد به تدریس می‌دانند. متاسفانه با همه‌گیری کرونا این حضور کم‌رنگ‌تر هم شده و ارتباط نداشتن دانشجو با استاد در این شرایط مضاعف شده است. از آنجاکه تدریس در فضای مجازی انجام می‌گیرد، برخی از اعضای هیات‌علمی بعضا یک‌سال است دانشگاه خود را ندیده‌اند.  این مسائل برای دانشگاهی که تلاش می‌کند یک دانشگاه مساله‌محور باشد خسران است؛ دانشگاهی که در آن کارآفرینی، ارتباط با صنعت و ارتباط با دانشجو اولویت دارد و به‌دنبال این است که خودش را به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی مطرح کند. درنهایت براساس این سیاست‌ها و وضعیتی که توصیف شد، دانشگاه بخشنامه «الف» و «ب» را صادر کرد که بر حضور مفید اعضای هیات‌علمی تاکید دارد و سعی دارد بعدی را که قدری نسبت‌به آن غفلت شده، موردتوجه قرار دهد.  این بخشنامه برای ایجاد ‌انگیزه در اعضای هیات چند مولفه را موردتوجه قرار داد که یکی از آنها این است که حقوق و مزایا را تا حدی افزایش داد تا بتواند مشکلات اقتصادی اساتید را کمتر کند. مولفه بعدی این است که ارفاقی درنظر گرفته شده و حضور فیزیکی در محیط دانشگاه را ملاک عمل قرار نداده است. ازسوی دیگر بخشی از اعضای هیات‌علمی که تعدادشان هم کم نیست، به‌عنوان اعضای هیات‌علمی اجرایی در خدمت دانشگاه هستند. این افراد تحت عناوینی چون مدیرگروه، رئیس دانشکده، پژوهشگر و اعضای شوراها و کمیته‌ها فعالیت می‌کنند و هیچ تکلیف مضاعفی به دوش این افراد نیامده است. این اعضا مشمول بخشنامه «الف» هستند و اضافه حقوق و مزایا شامل آنها شده است.

افزایش حق مرتبه و حق جذب اساتید براساس بخشنامه «الف» و «ب»

 پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان: چارچوبی که در بخشنامه ذکر شده، همان مواردی است که قبلا هم از اعضای هیات‌علمی انتظار می‌رفت. فقط چند تا مزیت در این بخشنامه وجود دارد که ضرورت اجرای آن را برجسته می‌کند؛ اولین مزیت بخشنامه مذکور آنجاست که مدت‌ها بود حق مرتبه اعضای هیات‌علمی زیاد نشده بود که در اینجا بهبود حق مرتبه و حق جذب اساتید را شاهد هستیم.  دومین مزیت بخشنامه این است که وضعیت موظفی اعضای هیات‌علمی را ساماندهی می‌کند؛ یعنی اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت در گذشته ۳۲ ساعت موظفی داشتند که الان هم ۳۲ ساعت موظفی تدریس را دارند، اما بخشی از این ۳۲ ساعت برای اساتید فعال در حوزه پژوهش و فناوری کاهش یافته و معادل‌سازی شده است.  نکته حائز اهمیت بخشنامه این است که برخی واحدهای آموزشی به هر دلیلی نمی‌توانند موظفی آموزش استادان را پر کنند که در بخشنامه برای این افراد هم چاره‌اندیشی شده است. از آنجاکه نقش‌آفرینی عضو هیات‌علمی یک ضرورت به‌شمار می‌رود، مباحث معادل‌سازی در این بخشنامه تعریف شده و اساتید می‌توانند با فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه و فرهنگی بخشی از ساعت موظفی خود را معادل‌سازی کنند.  البته به‌دلیل فاصله زیادی که میان تصویب و اجرای بخشنامه صورت گرفت، ذهنیت برخی از اعضای هیات‌علمی به‌سمت حاشیه‌سازی سوق داده شد و از ظرفیت‌های بسیار زیاد این بخشنامه غافل شدند. ازطرفی جزئیات بخشنامه برای برخی از روسای استان‌ها به‌خوبی جانیفتاده بود که در سردرگمی اعضای هیات‌علمی تاثیرگذار است، چون برخی از روسای واحد سختگیری‌های مازاد بر بخشنامه را مدنظر قرار دادند که این موضوعات سوءتفاهم‌هایی را به‌وجود آورد، درحالی‌که اگر واقعیت‌ها تبیین شود، اجرای این بخشنامه بسترسازی بسیار مناسبی است.

بخشنامه جدید باعث کارآمدی دانشگاه می‌شود

احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان: دانشگاه مجموعه‌ای از دانشجو، اعضای هیات‌علمی، کارکنان و محیط فیزیکی است. چه کسانی باید به بحث ارتقای علمی، مسائل پژوهشی و مسائل فناوری کمک کنند؟ درواقع اعضای هیات‌علمی باید کمک کنند و اگر حضور نداشته باشند، پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه قطع می‌شود. اعضای هیات‌علمی باید در سرنوشت، رشد و ارتقای خود نقش داشته باشند و ازطریق آیین‌نامه می‌توانند به رشد بیشتر کمک کنند. قطعا افرادی بخشنامه را بد متوجه شدند و عده‌ای مغرضانه کار می‌کنند. این مسائل از بیرون دانشگاه کنترل و تحریک می‌شود. بعضی از اعضای هیات‌علمی واقعا مشکل دارند؛ اما باید نشست و صحبت کرد که ما باید در دانشگاه ارتباط‌مان را با اعضای هیات‌علمی بیشتر کنیم. درنهایت منافع برای دانشگاهی است که عضو هیات‌علمی، عضو دانشگاه محسوب می‌شود.  مساله مهم اینکه با این بخشنامه وضعیت حقوق تغییر چندانی نمی‌کند، ولی برای اعضای هیات‌علمی که وقت بیشتری در دانشگاه می‌گذارند ایجاد ‌انگیزه می‌شود. درواقع باید تفاوتی بین اعضا وجود داشته باشد. بخشنامه خیلی شفاف است و وقت زیادی برای تالیف آن گذاشته شده است. اگر در جاهایی دست رئیس دانشگاه باز گذاشته شود که کمک کند، کار خوبی است. همچنین در واحدهای زیان‌ده باید فعالیت‌های اساتید بیشتر شود و قطعا این واحدها برای اینکه از زیان‌دهی خارج شوند، باید اعضای هیات‌علمی کار انجام دهند و برای آن باید اساتید در دانشگاه حضور داشته باشند. قطعا عضو هیات‌علمی در بحث آیین‌نامه پژوهشی خیلی کارها مثل نوشتن کتاب می‌تواند انجام دهد.

افزایش تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بخشنامه «الف» و «ب»

معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد: در بخشنامه نوع «الف» و «ب» هیچ‌چیز جدیدی به‌ویژه در گروه «الف» وجود ندارد؛ چراکه 32 ساعت در هفته موظفی حکم افراد است و این بخشنامه باعث نظم‌دهی به این 32 ساعت شده است. در گذشته برخی اساتید به‌صورت کامل در دانشگاه حضور نداشتند، به‌رغم اینکه موظفی ایشان هم بود، اما فقط ساعات تدریس حضور داشتند. ازسوی دیگر افرادی که تمایل دارند 32 ساعت کامل حضور داشته باشند، می‌توانند این زمان را صرف کارهای آموزشی، پژوهشی، مشاوره تحصیلی به دانشجویان و مشاوره‌های فرهنگی کنند.  درمقابل هزینه‌هایی که دانشگاه دارد، این درآمدزایی‌ها بسیار کم است و اگر درآمدی هم حاصل شود، به نفع هیات‌علمی است. دانشگاه این فرصت را به اساتید داده که از منابع استفاده کنند. برای نمونه اگر طرح برون‌دانشگاهی باشد، حداکثر میزان بالاسری دانشگاه 20درصد است و 80درصد برای خود استاد است. حسن این بخشنامه برای دانشگاه این است که تاثیرگذاری اجتماعی آن را زیاد خواهد کرد.  البته درباره شایعات شکل‌گرفته در فضای مجازی درخصوص این بخشنامه هم باید این مهم را مدنظر قرار داد که ممکن است موضوع خوب تبیین نشده باشد. دانشگاه می‌توانست به اعضای هیات‌علمی خود که موظفی را انجام نمی‌داد، اعلام قطع همکاری کند. یکی از دلایلی که خیلی از اعضای هیات‌علمی وقت بیشتری را بیرون از دانشگاه می‌گذرانند، پایین بودن سطح حقوق هیات‌علمی است و بالابردن کیفیت به‌دلیل حضور اساتید باعث جذب بیشتر دانشجو می‌شود.  نکته دیگری که باید مدنظر قرار داد این است که دانشگاه می‌توانست برای افرادی که نمی‌خواهند 32ساعت کامل در دانشگاه باشند نوع دیگری برخورد کند، اما راه را برای اعضای هیات‌علمی باز گذاشته است. اگر همکاران در دانشگاه حضور داشته باشند بیشتر از نفع مادی است که به دانشگاه می‌رسد. اساتیدی که امکان حضور کامل ندارند، دانشگاه این اختیار را به آنان داده است که می‌توانند نوع «ب» را انتخاب کنند.

اساتید بورسیه هم می‌توانند در گروه «الف» قرار بگیرند

مرتضی قائمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان: براساس این بخشنامه همکارانی که این امکان را دارند تا همه وقت خود را در دانشگاه بگذرانند و فعالیت‌های دانشگاه را دنبال کنند، در گروه «الف» قرار می‌گیرند. در همکاری گروه «ب» ممکن است استاد نتواند فرصت کافی برای دانشگاه گذاشته و کارهای دیگری خارج از دانشگاه داشته باشد؛ درواقع طبق شیوه جدید این امکان به‌وجود آمده تا در عین اینکه ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کند، به فعالیت‌های دیگر هم برسد. البته بیشتر اساتید گروه «الف» را انتخاب کردند و درمقابل تعداد کسانی که در گروه «ب» قرار می‌گیرند بسیار کم است و ازنظر حقوقی در گروه «ب» کمی کاهش وجود دارد.  مساله اصلی اینکه بیشتر انتخاب به دست خود استاد است و معمولا روسای استان این انتخاب را تایید می‌کنند. البته اساتید بورسیه‌ای که فرصت قانونی‌شان تمام شده و بیش از چهارسال‌ونیم از آن می‌گذرد، طبق این بخشنامه دچار مشکل می‌شوند، اما می‌توانند سریع دفاع کنند و در گروه «الف» قرار گیرند. درواقع این افراد در گروه «ب» قرار می‌گیرند، اما تا همیشه در گروه «ب» نیستند و بعد از دفاع می‌توانند به گروه «الف» بیایند.  یکی از نکاتی که درباره شایعات مطرح‌شده درباره این بخشنامه در فضای مجازی باید به آن اشاره کرد اینکه اکثر استادانی که در گروه «الف» قرار گرفتند معترض نیستند، اما بیشتر اساتیدی که بورس‌شان تمام نشده و شرایط دفاع و زمان کافی ندارند، معترضند. اگر تدبیری اندیشیده شود که مشکل‌شان حل شود، اعتراضی نخواهند داشت، چون اغلب اساتید در گروه «الف» هستند و مشکلی ندارند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار