• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۷ - ۰۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت و گوی «فرهیختگان» با سرمربی تیم ملی کاراته کره جنوبی و دانشگاه آزاد اسلامی

صافی: «هیجون» به موفقیت در المپیک هم نزدیک است

کاتاروهای ایران را می توان تحسین و نقد کرد، الان وقت تحسین است

ورزش ایران پر از استعداد است ولی۳۰درصد رشد کرده و باید با برنامه‌ریزی در عرصه‌های بین‌المللی مطرح‌تر از گذشته شود.

صافی: «هیجون» به موفقیت در المپیک هم نزدیک است

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: احمد صافی سرمربی ایرانی تیم ملی کره‌جنوبی برای کاراته این کشور شگفتی‌ساز بود و تاریخ این رشته در کره را به همراه تیمش و هیجون پارک، کاتارو المپیکی‌اش تغییر داد. تیم ملی کاراته کره‌جنوبی طی 30 سال سابقه فعالیت، تنها 9 مدال برنز در منطقه خودشان و البته یک مدال آسیایی به دست آورده بودند که در سال 2008 و با آمدن احمد صافی که سرمربیگری تیم کاراته دانشگاه آزاد اسلامی را هم برعهده دارد، بر صندلی سرمربی‌گری این رشته دروازه جدیدی از توسعه کاراته در کره برای علاقه‌مندان به این رشته باز شد تا آنجایی که وقتی او سال2014 کره‌جنوبی را ترک کرد، با کارنامه‌ای پربار ازجمله گرفتن حدود 67 مدال رسمی آسیایی در بازی‌های آسیایی، دانشجویان جهان، شرق آسیا، کاراته وان، ورلد کاپ‌کره از تیم ملی این کشور رفت. البته کره‌جنوبی بعد از رفتن احمد صافی، حدود 5 سال به مربیانی از کشورهای اسپانیا و ژاپن متوسل شد که حاصل آن 5 سال فقط دو مدال بود. همین افت محسوس باعث شد دوباره از احمد صافی سرمربی ایرانی کاراته برای حضور در تیم ملی کره‌جنوبی دعوت شود تا جبرانی برای 5 سال گذشته باشد و حتی شاید برای رفتن به المپیک هم معجزه کند که این معجزه رقم خورد. احمد صافی و ورزشکار 27 ساله‌اش هیجون پارک خالق این معجزه بودند و در انتخابی کاتا سهمیه المپیک توکیو را از آن خود کردند تا به یک بلیت به ژاپن از میان تعداد کم کاراته‌کاهای کره‌جنوبی سهمی در ویترین افتخارات ورزش کره‌جنوبی داشته باشند؛ کره‌جنوبی که سرمایه‌گذاری در ورزش را سال‌هاست آغاز کرده و می‌شود این را از مدال‌ها و افتخارات‌شان متوجه شد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با صافی را در ادامه خواهید خواند.

اردوی قزاقستان در آمادگی ورزشکاران‌تان نقش مهمی داشت، ورزشکاری که به او امید داشتید آسیب دیده بود ولی با این حال بازهم در کاتا توانستید سهمیه المپیک را از آن خود کنید، چطور این اتفاق را رقم زدید؟

از ماه‌ها قبل از این مسابقه، کمیته المپیک کره پرسیده بود چه افرادی شانس حضور در المپیک را دارند و من گفته بودم دو نفر از بچه‌ها در کاتا و وزن منفی 67 کیلو کومیته صاحب سهمیه خواهند شد، متاسفانه بعد از درخشش کومیته‌کای ما، بحث آسیب‌دیدگی‌اش جدی شد و نتوانست به خواسته‌های ما و توانایی خودش عمل کند، به خاطر این آسیب‌دیدگی در ترکیه واقعا ناتوان شد و او که دو طلای آسیایی، یک طلای دانشجویان جهان و دو مقام پنجم جهان را در کارنامه‌اش دارد نتوانست از پس رقیب آذربایجانی خود بربیاید و حذف شد.

ولی کسب سهمیه در کاتا برای کاراته کره‌جنوبی نوعی تاریخ‌سازی محسوب می‌شود؟

بله، کاتا روی ما روزی عالی را رقم زد و با توانایی و تجربه‌اش فعل خواستن را به کامل‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشت، ورزشکار ما قبل از گزینش 4 نفر با اختلاف زیاد به مرحله نهایی رفت و همه را مبهوت توانایی و‌ انگیزه خود کرد که درواقع می‌توان اینگونه گفت که ما در محل گرم کردن رقبا را بردیم، روحیه بالا و اجرای عالی قبل از مسابقه رسمی باعث توجه خیلی‌ها شد و او اعتماد خوبی را از خودش قبل از ورود به صحنه اصلی به نمایش گذاشته بود، بعد از رقابت هیجون هم داوران و ورزشکاران دیگر کشورها ازجمله ورزشکار آمریکایی از درخشش ورزشکار کره‌ای و امتیازات او تمجید کردند و از او به‌عنوان ورزشکار خیلی قدرتمند در آینده یاد کردند. من خوشحالم که از دو پیش‌بینی یکی اینگونه به واقعیت پیوست.

این مدال و حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی دنیا می‌تواند روی استقبال مردم این کشور برای آمدن به کاراته تاثیرگذار باشد؟

مصمم شدیم دوباره پله‌پله موفق شویم و این موفقیت قطعا رنکینگ کاراته کره را بین مسئولان ورزش کره بالا خواهد برد. در مورد استقبال مردم کره از کاراته هم باید بگویم تعداد علاقه‌مندان کره جنوبی به ورزش کاراته کم است، در آخرین انتخابی کشوری کاتا و کومیته، در تمام رده‌ها و در هر دو بخش خانم‌ها و آقایان به‌طور کل کمتر از ۳۵ نفر آمده بودند. ولی ما امیدواریم با این درخشش‌ها نفرات بیشتری وارد این رشته شوند. البته که ما دو، سه نیروی جوان خوب در کاراته داریم که برای رشد آنها برنامه ویژه‌ای را هم در نظر گرفته‌ایم.

واکنش مردم، مسئولان و رسانه‌های کره به کسب این سهمیه و شما چطور بود؟

المپیکی‌شدن کاراته‌کای کره‌ای در رسانه‌ها هم بازتاب گسترده‌ای داشت، موفقیت و کسب مدال و سهمیه مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

به کسب نتیجه در المپیک هم فکر می‌کنید؟

با اجراهای خوب این ورزشکار به نظرم به کسب نتیجه در المپیک نزدیک هستیم ولی خب کار خیلی سختی در پیش داریم، اول اینکه داوران باید اعتماد کنند و واقعیت اجرا را ببینند نه شخص یا کشور خاصی را. تا اینجا که خوب بوده و امیدوارم همه‌چیز خوب پیش برود.

به ایران برسیم، کاپیتان پورشیب از المپیک باز ماند و سجاد گنج‌زاده که برای توکیو عزمش را جزم کرده بود، عازم المپیک می‌شود، نظرتان درباره این موضوع چیست؟

به نظرم باید بپذیریم پورشیب با قوانین دست‌وپاگیر وضع شده با وجود شایستگی در المپیک حاضر نیست ولی او یکی از استثنایی‌ترین ورزشکاران تاریخ کاراته خواهد بود.

به‌طور کلی کار تیم ملی کاراته ایران را در کسب سهمیه چطور دیدید؟

در بخش کومیته خوب بودیم و در کاتا، در مرحله آخر بسیار موفق ولی بدون کسب سهمیه ماندیم، شاید توضیح واقعیت‌ها الان سخت باشد ولی باید یادمان باشد تیم ملی کاراته ایران حالا با ۴ سهمیه جزء بهترین‌هاست، یعنی در آسیا به همراه ژاپن جزء بهترین‌ها و در جهان بین ۵ کشور برتر دنیا قرار دارد. به‌طور کل این نتیجه قابل‌تحسین و قابل‌نقد است ولی الان باید فقط تحسین‌برانگیز برخورد شود چون عملکرد خوبی بوده که درکنارش نقاط‌ضعفی هم داشتیم. ما الان باید به کسب مدال‌های خوب در المپیک امیدوار باشیم، البته اگر از نظر روحی تسلیم حاشیه‌های مختلف نشویم.

حرف آخر درباره ورزش ایران؟

ورزش ایران پر از استعداد است ولی۳۰درصد رشد کرده و باید با برنامه‌ریزی در عرصه‌های بین‌المللی مطرح‌تر از گذشته شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک