• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۶ - ۰۴:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وحید فرهمند، قائم‌مقام رئیس ساترا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

سهم چشمگیر رسانه‌های فراگیر داخلی در بین کاربران اینترنت

برای بررسی تاثیر فضای مجازی بر حضور پرشور مردم در انتخابات و همچنین نحوه انتخاب نامزدها توسط مردم سراغ قائم‌مقام ساترا رفتیم.

سهم چشمگیر رسانه‌های فراگیر داخلی  در بین کاربران اینترنت

سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار: فضای مجازی را می‌توان قاطعانه، پدیده انتخابات 1400 دانست. بسیار خلاقانه‌تر و جلوتر از رسانه‌های بزرگ و رسمی عمل کرد و توانست نقش روی زمین مانده را برعهده بگیرد و هیجان و شوری را بین جامعه نخبگانی و حتی عموم مردم ایجاد کند. برای بررسی تاثیر فضای مجازی بر حضور پرشور مردم در انتخابات و همچنین نحوه انتخاب نامزدها توسط مردم سراغ قائم‌مقام ساترا رفتیم. وحید فرهمند، قائم‌مقام رئیس ساترا است و همزمان مسئولیت معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی این سازمان را نیز برعهده دارد. وی از جمله مدیرانی است که از آغازین ماه‌های شکل‌گیری ساترا در این سازمان حضور داشته و هم‌اکنون نیز به‌عنوان نفر دوم ساترا شناخته می‌شود.

در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، فضای مجازی چه امکانی را جهت تولید محتوا و همچنین دسترسی عموم مردم برای اظهارنظر فراهم کرد؟

رشد و توسعه دسترسی به فضای مجازی در جهان در سال‌های اخیر بسیار فزاینده بوده و به تبع آن شاهد افزایش قابل توجه حجم تولیدات کاربر محور و حرفه‌ای در این فضا بودیم. وضعیت کشور ما نیز خارج از این قاعده کلی نیست و در سال‌های اخیر شاهد افزایش کمی و کیفی تولیدات در این فضا هستیم. درحال حاضر امکانات دسترسی به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با ضریب نفوذ قابل توجهی در جامعه وجود دارد و این مساله اهمیت حضور و نقش‌آفرینی نهاد تنظیم‌گر این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کند. بر همین اساس از سال 97 که ساترا به‌صورت رسمی شروع به فعالیت کرد، اولویت اصلی خود را تنظیم‌گری این فضا جهت قاعده‌مند شدن فعالیت‌ها و صیانت از ارزش‌های ملی و اسلامی قرار داد و در کنار آن نیز حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر داخلی جهت جایابی در نظام حکمرانی رسانه‌ای کشور را که نیازمند به‌روز شدن داشت، پیگیری کردیم.

 با توجه به صحبت‌هایی که گفته شد فضای مجازی چگونه و در چه ساختاری توانست بر حضور و مشارکت مردم در امر انتخابات 1400 اثر بگذارد؟

با توضیحات پیش‌گفته و توجه به اینکه درحال حاضر در کنار برنامه‌های متعددی که رسانه ملی در این ایام تهیه کرده، اهمیت محتواهای موجود در فضای مجازی نیز دو چندان شده است؛ از سوی دیگر با توجه به همه‌گیری کرونا و کاهش برنامه‌های کاندیداها در فضاهای حقیقی یکی از فضاهای مهمی که می‌توانست در این زمینه نقش‌آفرینی کند فضای مجازی بود و بر این اساس رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به‌صورت جدی وارد فضای انتخاباتی شدند.

برای زمینه‌سازی این فعالیت‌ها، مطالعات مفصلی درخصوص تبلیغات سیاسی در فضای مجازی و چالش‌ها و نقاط قوت آن انجام دادیم که این مطالعات منجر به دستورالعمل انتخاباتی ساترا شد. در اردیبهشت‌ماه سال 1400 پس از تصویب دستورالعمل در کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، چارچوب فعالیت و شیوه آن برای رسانه‌ها مشخص و به آنها ابلاغ شد.

براساس این دستورالعمل فعالیت سیاسی رسانه‌ها در انتخابات در یک چارچوب مشخص تعریف شد که بتواند بیشترین تاثیر را در رونق انتخابات ایفا کند. مطابق این دستورالعمل ایجاد کانال رسمی و اختصاصی برای هر کاندیدا در رسانه‌های کاربر محور که امکان دسترسی در هر زمان و هر مکان را برای مخاطبان فراهم می‌کند از جمله اقدامات این حوزه بود. این کانال به کاربر امکان دسترسی به محتوای رسمی کاندیداها را می‌دهد و جلوی برخی از بداخلاقی‌های انتخاباتی به نام نامزدهای محترم را می‌گیرد. از سوی دیگر مساله مهمی که درنظر گرفته شده بود ایجاد عدالت رسانه‌ای برای نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و بر این اساس به رسانه‌ها ابلاغ شد تا امکانات تبلیغی به‌صورت مساوی در اختیار نامزدها قرار گیرد. درنهایت نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته، امکان ارائه سیگنال انتخاباتی رسانه ملی و برنامه‌های تبلیغاتی هر نامزد به پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم شد.

در این شرایط و به لحاظ فنی و کارشناسی چه ظرفیت‌هایی در بهره‌برداری از فضای مجازی وجود دارد که می‌توان بیش از اینی که استفاده شده، بهره برد؟

کشور ما از معدود کشورهای جهان است که رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر داخلی سهم قابل توجهی در سبد مصرف رسانه‌ای کاربران دارند. همین مساله نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های قابل توجه فنی در کشور است. رشد و اقبال مردم به این رسانه‌ها نیز نشان می‌دهد با حفظ چارچوب‌های نظام حکمرانی رسانه‌ای کشور می‌توان به جذب مخاطب پرداخت و این صنعت را توسعه داد. بر این اساس به نظر می‌رسد بهترین راه در این مسیر تقویت رسانه‌های صوت‌وتصویر داخلی است. زیرا همان‌طور که شاهد بودیم در سال‌های گذشته و به‌طور خاص یکی دو سال اخیر در موارد متعدد پلتفرم‌های خارجی با نقض شعارهای خود مبنی‌بر آزادی رسانه‌ای، عملا صداهای مخالف خود را یک طرفه مسدود کردند. اقدامات هماهنگ این پلتفرم‌ها در حذف تصاویر شهید سلیمانی، سردار حجازی، حمله رژیم صهیونیستی به غزه و... مثال‌هایی از این رویکرد یک طرفه بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار