• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۳ - ۰۰:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر طهرانچی با اشاره به انتخابات ۲۸ خرداد:

همفکری برای افزایش مشارکت وظیفه دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: هم‌اندیشی و هم‌فکری درباره راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات وظیفه دانشگاه است.

همفکری برای افزایش مشارکت وظیفه دانشگاه است

چهاردهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور معاونان و روسای مراکز سازمان مرکزی و روسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان‌ها در واحد قزوین برگزار شد.

ارائه گزارش تفصیلی تعامل دانشگاه و مجلس شورای اسلامی و تشریح روند اجرای تفاهمنامه‌های منعقدشده بین دانشگاه آزاد اسلامی و نهادهای مختلف، تدوین سیاست‌های بودجه سال‌جاری دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه گزارش آخرین وضعیت بیمه تکمیلی کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله مهم‌ترین موضوعات چهاردهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی است.

همچنین مواردی از جمله ارائه گزارش حسابرسی مدارک فارغ‌التحصیلان و پذیرش دانشجو در سال 1399، تشریح آیین‌نامه نحوه تاسیس و اداره دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و پایش کیفیت و تحول در مدارس سما، تبادل نظر درخصوص تدوین سند ماموریت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی‌بر سیاست‌های آمایشی و گزارشی از سامانه‌های «پژوهشیار» و «آموزشیار» نیز در دستورکار این جلسه قرار دارد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که دیروز به میزبانی واحد قزوین برگزار شد، با گرامیداشت یاد و نام امام خمینی(ره)، گفت: «امام راحل نقطه‌عطفی در تاریخ ایران معاصر بود که ایران اسلامی را از یک نظام پادشاهی چندهزارساله وارد نظام مردم‌سالاری دینی کرد. عرصه‌ای که 40 سال است در کشور بالنده و پویا و با خون شهیدان مقاوم شده و پس از امام(ره) نیز با هدایت‌های رهبری‌معظم‌انقلاب، بسیار باصلابت پیش می‌رود.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «بسیار خرسندم که پس از برگزاری جلسات متعدد در فضای مجازی، فرصتی دست داد تا به‌صورت حضوری جلسه‌ای داشته باشیم. از دکتر کشتکار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین که شرایط برگزاری این جلسه را فراهم کردند، سپاسگزارم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیام مقام‌معظم‌رهبری به نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به مدیران دانشگاه گفت: «با همت شما عزیزان به‌ویژه دکتر جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی و همراهی استان‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، افتخاری به نام دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شد. واقعیت این است که چرخ تحول در دانشگاه آزاد اسلامی به حرکت درآمده و مقام‌معظم‌رهبری نسبت به این تحول اعلام رضایت و تشکر کرده‌اند. خدا را شاکریم که آنچه انجام دادیم، مورد رضایت مقام‌معظم‌رهبری قرار گرفته و این افتخار را خدمت تمامی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی تبریک عرض می‌کنم.»

دکتر طهرانچی همچنین با ارائه سخنانی درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو و با عنوان «دانشگاه، انتخابات و پیشرفت ایران مبتنی‌بر تحول»، اظهار داشت: «اکنون در مقطع حساسی قرار داریم و مقام‌معظم‌رهبری در سخنرانی چهاردهم خرداد با اشاره به سوره مبارکه والعصر، یکی از مصادیق «وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ» که ما را از خسران در طول زمان مبرا می‌کند، توصیه به شرکت همگان در انتخابات کردند. اکنون سوال این است که در این امر مهم، رسالت دانشگاه چیست و چرا دشمنان به تحریم انتخابات می‌اندیشند؟»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انتخابات 1400 نقطه عطفی است که با انتخاب موثر منجر به ایران قوی خواهد شد، افزود: «اگر بخواهیم مقایسه‌ای از ایران دیروز، امروز و فردا داشته باشیم، باید به تاریخ علم معاصر از منظر سیاست علم نگاه کنیم. تاریخ علم در دوره معاصر دو مرحله دارد که از سال 1914 آغاز می‌شود. قبل از این سال، دوران تشکیلات علمی بود که به عدم‌مداخله دولت‌ها در غرب مشهور است. در آن مقطع، «علم برای علم» و «علم معرفت‌ساز» بود، اما پس از انقلاب صنعتی، رویکرد علم تحت عنوان «فناوری رفاه‌آفرین» مطرح شد. با آغاز جنگ جهانی اول، به یک‌باره فضا به «علم برای فناوری نظامی» و «دانشمندان در خدمت رهبران» اختصاص یافت که فناوری‌های پیچیده مانند هواپیما و رادارها محصول این دوره است.»

وی با بیان اینکه جنگ جهانی اول با ترور پادشاه مجارستان آغاز و با به‌کارگیری بمب هسته‌ای خاتمه یافت، گفت: «در تاریخ معاصر نمی‌توان از جنگ جهانی صحبت کرد و به از بین رفتن نیمی از جمعیت ایران و نشست تحقیرآمیز کنفرانس تهران اشاره نکرد. در آن دوره، رهبران سه کشور به تهران آمدند، درصورتی که حکومت ایران از این سفر اطلاعی نداشت. اگر امروز سفر روسای‌جمهور آمریکا به عراق و افغانستان را تحقیرآمیز می‌دانیم، باید یادمان باشد که در روزگاری نه‌چندان دور، رهبران سه حکومت جهان به تهران آمدند، کنفرانس برگزار کردند و درباره جنگ تصمیم گرفتند، درحالی‌که حکومت ما از این موضوع کاملا بی‌اطلاع بود و آن مقطع نقطه سیاهی در تاریخ ایران است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «پس از جنگ جهانی، یکی از افسران نیروی دریایی آمریکا در نامه‌ای به روزولت، سندی را تحت عنوان «علم، آوردگاه بی‌پایان» منتشر کرد و آمریکا براساس این سند و با شعار «علم برای رهبری جهانی، امنیت ملی، سلامت، رفاه و اشتغال» حرکت خود را آغاز کرد. این دوره 7 سال طول کشید تا آنکه شوروی ماهواره اسپوتنیک را به فضا پرتاب کرد و این اقدام باعث ترس و وحشت ایالات متحده آمریکا شد؛ چراکه آمریکا با اتکا به سلاح هسته‌ای، توانسته بود در جنگ جهانی پیروز شود، اما این دستاورد شوروی منجر به آغاز جنگ سرد شد.»

دکتر طهرانچی ادامه داد: «پس از آن، دوره «علم برای رهبری جهانی» پایان یافت و دوره «علم برای اقتدار و فناوری در خدمت مسابقه تسلیحاتی» آغاز شد که ماحصل آن تولید 14570 سلاح هسته‌ای و ماهواره‌هایی بود که سقف آسمان را پر کرده است.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «با فروپاشی شوروی و مطرح‌شدن جهانی‌سازی از سوی آمریکا طی سال‌های 1989 تا 2001، دوره «علم برای دفاع» موضوعیت خود را از دست می‌دهد و به «علم برای اقتصاد» تغییر می‌کند. مفاهیمی همچون اقتصاد دانش‌بنیان مربوط به این دوره است تا اینکه حادثه یازدهم سپتامبر 2001 اتفاق می‌افتد. این تاریخ یک نقطه عطف برای آمریکا بود؛ چراکه ایالات متحده پس از این حادثه، جنگ جهانی علیه تروریست را اعلام کرد و با حمله به عراق و افغانستان، وارد منطقه غرب آسیا شد.»

وی افزود: «اتفاق دیگر این بود که 89 نفر از سرآمدان علم، دفاع، امنیت، صنعت و... در سال 2001 در کاخ‌سفید گردهم آمدند و پایان دوره 300ساله «علم برای علم» و آغاز دوره «همگرایی علم و فناوری» را اعلام کردند و از مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا (NBIC) رونمایی شد. بدین ترتیب از سال 2001 تا 2019 شعار «علم برای امنیت» مطرح می‌شود که دو محور اساسی بایوتکنولوژی و فناوری اطلاعات مورد توجه قرار می‌گیرد. پس از اطلاع روس‌ها و چینی‌ها از این سیاست آمریکا، در دوره ریاست‌جمهوری اوباما، سندی تحت عنوان «فراتر از توفان» نوشته و در آن هشدار داده می‌شود که آمریکا به‌واسطه از دست دادن رهبری علم جهانی، درحال از دست دادن رهبری جهانی است. در این سند نام کشورهای روسیه، چین، هند و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تهدیدهایی برای رهبری جهانی آمریکا مطرح می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در پایان این دوره، دو اتفاق ترور فرمانده مبارزه با تروریسم شهید حاج‌قاسم سلیمانی و همه‌گیری کرونا رخ داد، گفت: «ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، از لحاظ اهمیت با ترور پادشاه مجارستان که منجر به آغاز جنگ جهانی اول شد، برابری می‌کند. اتفاق دوم پاندمی جهانی کروناست که محصول آزمایشگاه‌های بایوتکنولوژی بود و منجر به مواجهه بشر با یک ویروس بسیار هوشمند شد. جالب است که در مواجهه با این پاندمی، ساخت واکسن دوباره به‌عنوان یک اسپوتنیک دیگر ظاهر شد، به‌طوری که روسیه نام واکسن خود را اسپوتنیک انتخاب می‌کند.»

دکتر طهرانچی تاکید کرد: «رخ دادن این مسائل اتفاقی نیست، بلکه محصول سرمایه‌گذاری کشورها طی سال‌های 2001 تا 2019 است. این اتفاقات بین‌المللی فضای جدیدی را ایجاد کرده که جنگ سرد دوم در آستانه شروع است؛ جنگ سردی که این‌بار واکسن از مفاهیم جدید آن است. در مقابل واکسن‌های اسپوتنیک روسی، فایزر آمریکایی، سینوفارم چینی و بهارات هندی، واکسن‌های ایرانی کووبرکت، فخرا و کوپارس مطرح است که برآمده از پیشرفت علمی و فناوری در ایران است.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به مقاله «رژه بزرگ ایرانیان» در نشریه نیچر، گفت: «در سال 2005 نویسنده مقاله‌ای در مجله نیچر بیان می‌کند که مرجعیت علمی درحال بازتولید است و باید با تحریم و اغتشاش سیاسی مانع آن شد. همچنین نویسنده تاکید کرده که پیشرفت علمی ایرانیان، محصول نگرش و فراخوان رهبر انقلاب از دانشگاهیان است که به‌صورت موثر فراخوان داده که به علم بپردازند و مسیر توسعه کشور را از مسیر حرکت درون‌زا در همه حوزه‌های علم تعیین می‌کند. در بخش دیگری از این مقاله آمده است که ایرانیان به‌دلیل آنکه دارای یک سرمایه تاریخی غنی در دستاوردهای علمی هستند، خطر بزرگی محسوب می‌شوند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه انقلاب اسلامی و رهبری امامین انقلاب، به پیشرفت علمی، محصولات فناورانه، دانش هسته‌ای و موشکی و بایوتکنولوژی دست یافت و در منطقه موثر واقع شد، به‌طوری که ایران طی سال‌های 2011 تا 2013 پس از پشت‌سر گذاشتن ترکیه، از نظر پیشرفت و تولیدات علمی با روسیه همسان شد، اما متاسفانه در 8 سال گذشته بازسازی علمی‌ای که در دانشگاه‌های ما شکل گرفته بود، سست شد و جایگاه کشورمان در رقابت‌ها و تولیدات علمی ثابت ماند.»

دکتر طهرانچی با اشاره به اهمیت انتخابات 1400 تصریح کرد: «دشمن طی چهار سال گذشته شدیدترین تحریم‌ها را علیه کشورمان اعمال کرد تا به‌وسیله تحریم، انتخابات را مطرح کند و اکنون شاهدیم که مردم‌سالاری دینی به‌شدت مورد هجمه قرار گرفته و هدف دشمنان جمهوری اسلامی ایران، زدن ریشه ملت است. ما به‌عنوان جامعه دانشگاهی باید به این سوال پاسخ دهیم که نقش دانشگاه در مشارکت حداکثری چیست؟»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مفاهیم سوره‌های فیل و قریش، گفت: «سوره فیل درباره هجمه دشمن به کانون توحید و سوره قریش درباره رفتار اجتماعی کانون توحید است. هجمه به جمهوریت نظام و مردم‌سالاری دینی نشان از هجمه دشمن به کانون اسلام ناب محمدی دارد.»

وی با تاکید بر اینکه الفت‌بخشی اجتماعی، امنیت شهروندی و رهایی از فشار اقتصادی باید مورد توجه رئیس‌جمهور آینده باشد، اظهار داشت: «اگر الفت در اجتماع حاصل شد و خدامحور شدیم و تلاش کردیم، حتما رهایی از فشار اقتصادی و افزایش امنیت شهروندی میسر خواهد شد، بنابراین دانشگاه که رسالت اجتماعی دارد، باید تلاش کند تا به سهم خود مشارکت در انتخابات را افزایش دهد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «دشمنان انقلاب اسلامی در دنیا تلاش می‌کنند تا مشارکت را کاهش دهند. در مقابل جریان‌هایی که از غرب، منافقین و در منطقه هدایت می‌شوند، هم‌اندیشی و هم‌فکری درباره راهکارهای افزایش مشارکت وظیفه ماست و باید در فضای مجازی به‌صورت هنرمندانه و با استفاده از کلیدواژه‌های منطقی به‌وسیله اساتید و دانشجویان به این شعار توجه داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در دوره جنگ سرد دوم، ایرانی قوی و سرآمد باشد.»

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به موتور پیشران پیشرفت مبتنی‌بر تحول اشاره کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، در قالب شبکه دانشگاهی به توسعه شبکه‌ای با رویکرد منطقه‌ای و بر محور عدالت اجتماعی تاکید دارد. هدف دانشگاه آزاد اسلامی، تولید و انتقال دانش تخصصی و کسب مهارت‌های موردنیاز جامعه از طریق ارتقای مطلوب آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی و خلق فناوری است.»

وی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود به موضوعات علمی، فناوری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ساختار و تشکیلات، محیط‌زیست و سلامت توجه ویژه دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان به تشریح برنامه‌های پنج‌ساله راهبردی عملیاتی این دانشگاه پرداخت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین