• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۳ - ۰۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

عقبگرد تولید خودروسازان

تولید خودرو در خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) در اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌طرز عجیبی کاهشی ثبت شده که از دنده‌عقب خودروسازان آن‌هم برخلاف شعارهایی مبنی‌بر عزم جدی در افزایش تولید حکایت دارد.

عقبگرد تولید خودروسازان

تولید خودرو در خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) در اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌طرز عجیبی کاهشی ثبت شده که از دنده‌عقب خودروسازان آن‌هم برخلاف شعارهایی مبنی‌بر عزم جدی در افزایش تولید حکایت دارد؛ این درحالی است که به گفته خودشان با افزایش عمق داخلی‌سازی خودروها و قطعات آنها و همچنین عدم وابستگی به واردات، دیگر تحریم‌ها هم نمی‌تواند بهانه‌ مناسبی برای توجیه این افت تولید باشد. به گزارش ایسنا، آمار تولید انواع خودروها در اردیبهشت‌ماه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان از افت ۲۹درصدی تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو و 15/4 درصدی در گروه سایپا دارد. در آمار تجمعی تولید طی دوماه نخست امسال نیز ایران‌خودرو با کاهش 4/1 درصدی تولید نسبت به دوماهه ابتدایی سال گذشته مواجه شده اما سایپا در دوماهه امسال نسبت به دوماه نخست سال گذشته، رشد 3/24 درصدی تولید داشته است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۳۶هزار و ۷۲۶دستگاه از انواع خودروها تولید کرده است که نسبت به ۵۱هزار و ۷۳۶دستگاه تولیدشده در دومین ماه از سال گذشته ۱۳۹۹با افت ۲۹درصدی روبه‌رو شده است. از این میزان خودروی تولیدشده در اردیبهشت‌ماه۱۴۰۰ حدود ۳۶هزار و ۳۱۰دستگاه متعلق به سواری‌های تولیدی است که نسبت به ۵۰هزار و ۶۷۶دستگاه تولیدشده در مدت مشابه سال گذشته 3/28درصد کاهش تولید را نشان می‌دهد. تولید وانت که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته ۸۲۲دستگاه بوده، امسال در همین ماه به یک دستگاه رسیده و 9/99درصد کاهش تولید را ثبت کرده است. این درحالی است که در اردیبهشت‌ماه امسال هیچ وانتی تولید نشده و نسبت به ۴۷ون تولیدشده در مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰درصد کاهشی است. در مقابل اما در گروه صنعتی ایران‌خودرو در دومین ماه سال جاری آمار تولید خودروهای سنگین افزایشی ثبت شده است. اردیبهشت‌ماه امسال با رشد 1/159درصدی ۵۷دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس تولید شده است. در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ تنها ۲۲دستگاه از خودروهای مذکور به مرحله تولید رسیده بود.

درنهایت نیز تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز از ۱۶۹دستگاه در اردیبهشت‌ماه۱۳۹۹ به ۳۵۸دستگاه در اردیبهشت۱۴۰۰ رسیده که رشد 8/111درصدی تولید را نشان می‌دهد. آمار تجمعی تولید انواع خودروها از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد تولید در ایران‌خودرو از ۶۶هزار و ۸۷۵دستگاه تولیدی در دوماه نخست سال گذشته 4/1درصد کمتر شده و به ۶۵هزار و ۹۶۹دستگاه رسیده است.

در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز گزارش وضعیت تولید نشان می‌دهد این خودروساز از ۴۴هزار و ۵۵۳دستگاه انواع خودرو تولیدشده اردیبهشت‌ماه۱۳۹۹ به ۳۷هزار و ۶۹۶دستگاه در مدت مشابه سال۱۴۰۰ رسیده و 4/15 درصد افت تولید را رقم زده است. از این تعداد خودروی تولیدی در اردیبهشت‌ماه امسال، ۳۲هزار و ۹۷۷دستگاه آمار تولید سواری‌های سایپاست که با افت ۱۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۹هزار و ۳۲۵۱بوده، مواجه شده است. تولید ون در سایپا نیز افت ۱۰۰درصدی داشته و همان یک دستگاهی که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته تولید شد هم به تولید در اردیبهشت۱۴۰۰ نرسید. علاوه‌بر این همچون سال گذشته در اردیبهشت‌ماه امسال هیچ مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوسی در سایپا تولید نشد. در مدت مشابه سال۱۳۹۹، تنها ۲۲دستگاه از خودروهای مذکور به مرحله تولید رسیده بود. تولید وانت و انواع کامیونت، کامیون و کشنده اما افزایشی بوده است. تعداد وانت‌های تولیدی سایپا در اردیبشهت سال جاری ۴۶۶۶دستگاه است که نسبت به ۵۲۵۱دستگاه تولیدشده در اردیبهشت‌ماه۱۳۹۹ رشد 1/11درصدی داشته است. ۵۳کامیونت، کامیون و کشنده تولیدشده در اردیبهشت‌ماه امسال نیز سه دستگاه بیشتر از سال گذشته بوده و 6درصد رشد را ثبت کرده است. برخلاف ایران‌خودرو آمار تجمعی تولید انواع خودروها در سایپا طی دوماه نخست سال جاری نشان از افزایش 3/24درصدی تولید نسبت به دوماه نخست سال گذشته دارد که از مجموع ۵۳هزار و ۶۷۲دستگاه به ۶۶هزار و ۶۹۴دستگاه رسیده است. سوال اینجاست که پس از گذراندن سال‌های رونق تولید، جهش تولید و البته رسیدن به مراحل بالایی از خودکفایی و افزایش عمق داخلی‌سازی‌ها (به گفته خود خودروسازان) چرا در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها خودروسازان با افت تولید مواجه شده‌اند؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار