• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۳ - ۰۱:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
ایتالیایی‌ها به‌خاطر قیمت کمتر و فرم بهتر، آزمون را می‌خواهند

سردار گزینه‌ای بهتر از ایکاردی برای میلان

سردار آزمون در تابستان گذشته جزء گزینه‌های میلان برای تقویت خط حمله بود، اما در آن زمان درنهایت این انتقال انجام نشد و حالا دوباره در فهرست روسونری برای جانشینی زلاتان ابراهیموویچ قرار دارد.

سردار گزینه‌ای بهتر از ایکاردی برای میلان

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: سردار آزمون دوباره موردتوجه میلان قرار گرفته و ممکن است فصل بعد را با پیراهن روسونری به میدان برود. مهاجم ایرانی زنیت در تابستان گذشته نیز جزء گزینه‌های میلان برای تقویت خط حمله بود، اما در آن زمان درنهایت این انتقال انجام نشد و حالا دوباره در فهرست روسونری برای جانشینی زلاتان ابراهیموویچ قرار دارد. سردار البته در هفته‌های اخیر موردتوجه دیگر تیم‌های اروپایی نیز قرار داشته و در این مدت شایعات مختلفی درباره احتمال حضورش در تیم‌هایی چون رم، سویا و والنسیا شنیده می‌شود که هنوز به مرحله مذاکرات جدی نرسیده است. در چنین شرایطی میلان هم که توانسته سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند به جمع گزینه‌های این مهاجم ایرانی اضافه شده و حضور این تیم در این تورنمنت مهم اروپایی می‌تواند باعث شود تا شانس بیشتری برای به‌خدمت گرفتن آزمون داشته باشد.

در انتظار روشن شدن وضعیت ایبرا

اوایل تابستان سال قبل به‌نظر می‌رسید کار استفانو پیولی در میلان تمام شده است و مدیران این تیم به‌دنبال گزینه‌ای مناسب برای جانشینی این مربی بودند. رسانه‌های ایتالیایی معتقد بودند حضور رالف رانگنیک، سرمربی آلمانی سابق لایپزیگ در میلان تمام شده و او برای حضور در این تیم به توافق رسیده است. رانگنیک باتوجه به اینکه زلاتان در سال‌های آخر فوتبالش قرار داشت، تصمیم گرفت جانشینی مناسب برای این مهاجم گلزن به تیم اضافه کند و سردار آزمون اصلی‌ترین گزینه او برای این کار بود. رسانه‌های روسی معتقد بودند مهاجم گلزن زنیت به‌زودی راهی ایتالیا می‌شود، اما خیلی زود شرایط کاملا تغییر کرد.
میلان با درخشش زلاتان و با هدایت پیولی روندی فوق‌العاده را طی کرد و نتایج خوب این تیم درنهایت سبب شد مدیران باشگاه تصمیم به ابقای او بگیرند. به این ترتیب انتقال آزمون هم منتفی شد و او یک فصل دیگر به کارش در زنیت ادامه داد. میلان با کمک مهاجم سوئدی خود یکی از مدعیان قهرمانی در فصل اخیر بود و درنهایت نیز به مقام دوم لیگ رسید تا پس از 7 سال راهی لیگ قهرمانان اروپا شود. برای حضور در این مسابقات تیم مسلما نیاز به تقویت دارد و از طرف دیگر مصدومیت ابراهیموویچ در هفته‌های پایانی لیگ باعث شد تا مدتی از میادین دور بماند و به همین دلیل میلانی‌ها به فکر یافتن یک مهاجم افتادند. این‌گونه آنها دوباره آزمون را به‌عنوان یکی از گزینه‌ها درنظر گرفتند و البته مهاجم ملی‌پوش ایرانی رقیبی جدی چون مائورو ایکاردی دارد که شاید این مهاجم آرژانتینی این‌بار پیراهن دیگر تیم شهر میلان را به تن کند.
سایت «میلان‌نیوز» در این‌باره می‌نویسد: «شرایط نقل‌وانتقالات میلان کاملا به وضعیت زلاتان ابراهیموویچ و البته دقیق‌تر به شرایط زانوی او بستگی دارد. میلانی‌ها منتظرند تا مشخص شود که دوران بهبود مصدومیت این مهاجم سوئدی چقدر به‌طول خواهد انجامید و پس از آن درباره وضعیت خط حمله این تیم تصمیم‌گیری کنند. اگر زانوی مصدوم زلاتان نیاز به عمل جراحی داشته باشد، آنگاه اوضاع کاملا عوض خواهد شد و استراتژی تیم برای تقویت عناصر هجومی تیم تغییر خواهد کرد. روسونری هم‌اکنون اولیویه ژیرو، مهاجم فرانسوی چلسی را به‌عنوان گزینه حضور در خط حمله زیر نظر دارد، اما اگر روند درمان زلاتان طولانی شود، آنها به یک مهاجم هدف دیگر نیز نیاز پیدا خواهند کرد و در این شرایط باید به فکر یک خرید دیگر هم باشند. به نوشته گاتزتا دلواسپورت یکی از گزینه‌های مدنظر میلان سردار آزمون، مهاجم ایرانی زنیت سن‌پترزبورگ است که فصل خوبی را در این تیم پشت‌سر گذاشته و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای میلان باشد. آزمون در 64 بازی خود برای این تیم 45 گل به ثمر رسانده و در تیم ملی ایران نیز در 54 بازی ملی 36 بار دروازه رقیبان را گشوده است. براساس اخباری که به‌تازگی منتشر شده است، ظاهرا مذاکرات اولیه بین دو باشگاه آغاز شده، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست و باید دید درنهایت دوطرف به توافقی در این زمینه دست خواهند یافت یا خیر. از طرف دیگر هنوز مشخص نیست آیا ایبرا در کوتاه‌مدت می‌تواند به ترکیب تیمش برگردد یا زمان دوری‌اش از فوتبال طولانی خواهد بود. البته مدیران باشگاه معتقدند تا پایان این ماه قیمت بازیکنان در بازار نقل‌وانتقالات کمی کاهش خواهد یافت و در این شرایط باشگاه می‌تواند در وضعیت بهتری برای به خدمت گرفتن گزینه‌های مدنظرش وارد مذاکره شود. یکی دیگر از گزینه‌های این تیم مائورو ایکاردی است که فعلا جایگاهی در ترکیب پاری‌سن ژرمن ندارد و ممکن است این باشگاه فرانسوی برای رهایی از دستمزد بالایش مجبور به فروش این مهاجم آرژانتینی شود. در این شرایط بازگشت به فوتبال ایتالیا و بازی در میلان می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش‌روی ایکاردی باشد.»

قیاس با ایکاردی

برای میلان فعلا خرید یک مهاجم در اولویت است به‌خصوص که ماریو مانژوکیچ نتوانست همانند زلاتان بری این تیم گره‌گشا باشد و تجربه او چندان به کمک تیم نیامد. در چنین اوضاعی و به‌خصوص باتوجه به شرایط مالی نه‌چندان مساعد تیم، به‌نظر می‌رسد آنها فعلا تصمیم ندارند هزینه زیادی بابت خرید یک مهاجم جدید انجام دهند و ژیرو را نیز قرار است به‌عنوان بازیکن آزاد به‌خدمت بگیرند، اما اگر شرایط زلاتان پیچیده شود آنگاه مجبورند بخشی از بودجه تابستانی خود را برای امضای قرارداد با یک مهاجم دیگر کنار بگذارند. بازگشت روسونری به لیگ قهرمانان پس از 7 سال باعث شده تا پائولو مالدینی و فدریک ماسارا، مدیران ارشد این باشگاه به فکر تقویت این تیم و حضوری قدرتمند در این رقابت‌ها باشند، اما ازطرف دیگر اوضاع مالی تیم هم باید درنظر گرفته شود. به همین دلیل آنها به‌دنبال گزینه‌هایی هستند که در عین حال که آمار مناسبی در گلزنی دارند، قیمت بالایی هم نداشته باشند. زلاتان و رافائل لیائو تنها مهاجمان کنونی تیم هستند و مانژوکیچ هم پس از 6 ماه حضور در این تیم بدون اینکه حتی یک گل به ثمر برساند، سن‌سیرو را ترک کرد و خریدی ناموفق برای این باشگاه بود.
سایت «سمپر میلان» درباره خریدهای احتمالی این تیم در تابستان اینچنین می‌نویسد: «خرید یک شماره 9 گلزن یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های میلان در هفته‌های آتی خواهد بود. آنها به لیگ قهرمانان برگشته‌اند و می‌خواهند در بهترین شرایط راهی این مسابقات شوند. اولیویه ژیرو و امین عدلی، مهاجم 21‌ساله تولوز فرانسه دو گزینه این تیم در هفته‌های اخیر بودند که به‌نظر می‌رسید یکی از این دو بازیکن به‌زودی راهی سن‌سیرو خواهد شد، اما حالا با تغییر شرایط زلاتان، مائورو ایکاردی و سردار آزمون نیز به جمع گزینه‌های این تیم اضافه شده‌اند. یکی از محاسن ایکاردی این است که سری A را به‌خوبی می‌شناسد و با فضای این لیگ کاملا آشنا است. او در 221 بازی در این رقابت‌ها 122 گل به ثمر رسانده است و در زمان خودش یکی از بهترین مهاجمان این مسابقات بود. سردار آزمون، مهاجم ایرانی زنیت روسیه نیز دیگر گزینه مدنظر میلان است که باتوجه به اینکه تنها یک سال دیگر از قراردادش با این تیم باقی مانده، میلان می‌تواند با قیمتی مناسب او را به‌خدمت بگیرد. ازلحاظ اقتصادی صرفه میلان در خرید این مهاجم ایرانی است و به‌خصوص که او در فصل اخیر در 29 بازی برای تیمش 19 گل و 6 پاس گل داشت و یکی از آماده‌ترین بازیکنان لیگ روسیه بود.» حاشیه‌های ایکاردی در اینتر و درنهایت جدایی پرسروصدای او از این تیم شاید باعث شود مدیران میلان برای خرید او تردیدهایی داشته باشند و البته در این میان شاید بتوانند او را با انتقالی قرضی موقتا به‌خدمت بگیرند که گزینه‌ای مناسب برای این تیم ایتالیایی خواهد بود.

موردتوجه مورینیو

آزمون در لیگ روسیه به‌خوبی امتحان خود را پس داده و یکی از پرهوادارترین مهاجمان در نقل‌وانتقالات تابستانی محسوب می‌شود. سردار اگرچه ازنظر تجربه و سابقه قابل‌قیاس با ایکاردی نیست، اما فرم بسیار خوبش در چند فصل اخیر می‌تواند نقطه‌قوت او نسبت‌به رقیب آرژانتینی‌اش محسوب شود. ازطرف دیگر زنیت اگر تصمیمی برای تمدید قرارداد ستاره گلزن خود نداشته باشد باید در همین تابستان به فکر فروش او باشد تا  ازقِبل واگذاری او پولی نصیبش شود؛ چراکه در غیر این‌صورت این ملی‌پوش ایرانی در تابستان آینده به‌عنوان بازیکن آزاد می‌تواند تیم بعدی خود را انتخاب کند.
در ایتالیا علاوه‌بر میلان، یک تیم دیگر نیز خواستار خرید آزمون است. رم با سرمربی جدید خود اگرچه در لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا حضور ندارد، اما بازی زیرنظر ژوزه مورینیو می‌تواند آزمون را برای پیوستن به جمع گرگ‌ها مجاب کند. سایت «کالچو مرکاتو» در این‌باره نوشته است: «هواداران رم منتظرند فصل جدید را به مورینیو آغاز کنند و امید زیادی به موفقیت با این مربی پرتغالی دارند. یکی از موفق‌ترین مربیان فوتبال راهی ایتالیا شده تا پس از کسب سه‌گانه با اینتر، این‌بار با رم به‌دنبال کسب موفقیت در لیگ این کشور باشد. آقای خاص برای تقویت رم برنامه‌های زیادی را در سر دارد که یکی از آنها خرید یک مهاجم به‌جای ادین ژکو پا به‌سن گذاشته است. رم اگر می‌خواهد دوباره به جمع بزرگان فوتبال ایتالیا برگردد باید در تابستان به‌سرعت دست به‌کار شده و خریدهای خوبی داشته باشد. آندره‌آ بلوتی یکی از نفراتی است که گفته می‌شود در لیست خرید رم قرار دارد، اما سورپرایز مورینیو برای خط حمله تیمش مهاجمی ایرانی است. سردار آزمون، مهاجم زنیت روسیه موردتوجه این مربی پرتغالی قرار گرفته و این بازیکن متولد 1995 ممکن است به‌زودی راهی این باشگاه شود. این مهاجم یکی از نفراتی است که مورینیو روی او نظر ویژه‌ای دارد و به همین دلیل رمی‌ها مذاکرات اولیه را برای به‌خدمت گرفتن او آغاز کرده‌اند. آزمون در این فصل عملکرد بسیار خوبی در زنیت داشت و به‌عنوان بهترین بازیکن لیگ روسیه نیز انتخاب شد. او اگرچه تنها یک‌سال دیگر با تیمش قرارداد دارد، اما زنیت برای جدایی او حداقل 25 میلیون یورو می‌خواهد. به‌نظر می‌رسد در روزهای آتی تکلیف انتقال این بازیکن مشخص خواهد شد و باید دید آیا رمی‌ها می‌توانند ازطرف روسی تخفیف گرفته و این مهاجم گلزن را به ترکیب خود اضافه کنند یا خیر.»
آزمون فعلا به‌همراه تیم ملی در بحرین حضور دارد و در تلاش است به تیم ملی برای صعود به دور سوم انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر کمک کند و پس از آن احتمالا به بررسی گزینه‌های پیش‌رویش خواهد پرداخت. او علاوه‌بر ایتالیا، از دو تیم اسپانیایی هم پیشنهاد دارد که به‌نظر می‌رسد حضور در سویا باتوجه به اینکه این تیم توانسته سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را کسب کند، می‌تواند انتخابی بهتر نسبت‌به والنسیا باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک