• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۲ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0
ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر چهارم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شورای ائتلاف تخلف کرد

به شخصیت فراجناحی حاج‌قاسم ضربه زدند

یکی از ایرادات این بود که شورای ائتلاف نرجس سلیمانی را که جزو ۸۴نفر بود وارد لیست کرد. اینکه چه فکری پشت این موضوع بود، مشخص نیست. باید پاسخگو باشند که چرا برای انجام این کار و قرار دادن نام ایشان در لیست با کسی مشورت نکردند که آیا این مساله درست است یا خیر؟ آنها تخلف کرده‌اند.

شورای ائتلاف تخلف کرد

قرار دادن نام نرجس سلیمانی، دختر شهید حاج‌قاسم سلیمانی در لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) با موجی از اعتراضات روبه‌رو شد. فارغ از مشی فراجناحی حاج‌قاسم، بیشتر نقدها به تخلف در فرآیند نهایی‌کردن لیست اصولگرایان و استفاده ابزاری از نام شهیدسلیمانی برای تضمین پیروزی بود. برای بررسی فرآیند انتخاب ۲۱نفر لیست نهایی با ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر چهارم تهران که در جریان فرآیند بستن لیست شانا حضور داشته است، گفت‌و‌گو کردیم. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ناگفته‌هایی را از برخی تخلفات صورت‌گرفته در این زمینه مطرح کرد که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

با توجه به انتشار لیست ۲۱ نفره شورای ائتلاف برای انتخابات شورای شهر، چقدر لیست فعلی را رای‌آور می‌دانید؟ اساسا فرآیند انتخاب نهایی این افراد به چه شکل بوده است؟

جریان‌های سیاسی برای اینکه بتوانند افراد شایسته‌ای را برای شورای شهر و مجلس معرفی کنند معمولا فرآیندهای خاص خود را پیگیری کرده و براساس آن افراد را شناسایی و معرفی می‌کنند، از این‌رو شورای ائتلاف نیز یک فرمول داشت که البته این فرمول در اجرا مشکلاتی داشته است.

چه فرمولی بود؟

آنها از ۶۰ تا ۷۰هزار نفر ثبت‌نام به عمل آوردند اما اینکه این افراد، شکل واقعی داشته و دارای شماره تلفن مشخص باشند جای بحث داشت؛ چراکه ابتدا گفتند ۹۰هزار نفر ثبت‌نام کردند اما بعد گفتند ۵۰هزار نفر بوده و سپس گفتند ۲۱هزار نفر رای داده‌اند. اما سوال ما این است که چطور می‌شود ۵۰هزار نفر ثبت‌نام کرده اما ۲۱هزار نفر رای داده باشند، درحالی که قرار بود آنها با رای خود از بین کاندیداهای اصولگرایان که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰نفر بودند، افراد را به ۸۰ تا ۸۴نفر برسانند. بنابراین این جای سوال دارد که اگر واقعا ثبت‌نام واقعی بوده است، پس چرا از ۵۰هزار نفر تنها ۲۱هزار نفر رای داده‌اند؟ لذا این موضوع نشان می‌دهد این تعداد وجود خارجی نداشته‌اند.

آیا شما این نقد را مطرح کردید، پاسخ آنها چه بود؟

آنها این موضوع را زمانی مطرح کردند که دیگر فرصتی برای انتقاد از این بحث‌ها نبود و درست در روزی که ۸۴نفر مشخص شدند، این موضوع را اعلام کردند.

فرآیند انتخاب 21نفر از این ۸۴نفر در شورای ائتلاف به چه شکل بود؟

قرار شد برای انتخاب این ۸۴نفر با آنها مصاحبه کنند. البته در شکل مصاحبه نیز ایراداتی وجود داشت ازجمله اینکه هر فردی بین این ۸۴نفر اگر به لیست ۲۱نفره نهایی وارد می‌شد که هیچ اما در غیر این صورت باید انصراف می‌داد. بنابراین این موضوع نیز یک تعهد غلط بود که شورای ائتلاف از کاندیداها گرفت. این تصمیم باعث کاهش حضور و مشارکت می‌شد، درواقع بین این 84نفر باید ۶۳نفر انصراف می‌دادند درحالی‌که هرکدام از آن افراد تا ۴هزار رای داشتند و جمع این ۶۳نفر حدود ۱۰۰هزار رای بود و نباید این رای را از سبد رای تهران کم می‌کردند.

برخی با سفارش‌های بیرونی وارد لیست شدند

پاسخ آنها به این موضوع چه بود؟

پاسخی به این کار نداشتند، ازسوی دیگر یکی دیگر از راه‌های فرآیند انتخاب لیست نهایی مصاحبه گرفتن از افراد بود اما گروهی براساس سفارش‌هایی که از بیرون صورت گرفت افرادی را انتخاب کردند که برخی از آنها نیز به آقایان از نظر کاری و نسبت فامیلی منتسب هستند.

نرجس سلیمانی جزء ۸۴نفر بود که وارد لیست نهایی شد؟

خیر، اتفاقا یکی از ایرادات این بود که آنها نرجس سلیمانی را وارد لیست کردند. اینکه چه فکری پشت این موضوع بود و باعث شد افراد شورا خانم بزرگوار نرجس سلیمانی، دختر سردار همیشه به‌یادماندنی حاج‌قاسم سلیمانی را وارد لیست کنند، مشخص نیست. باید پاسخگو باشند که چرا برای انجام این کار و قرار دادن نام ایشان در لیست با کسی مشورت نکردند که آیا این مساله درست است یا خیر؟ بسیاری از افراد حاضر در شورا از افراد مطلع سیاسی و اجتماعی و آگاه هستند، لذا اگر بگویند نمی‌دانستیم، نمی‌توان از آنها پذیرفت و اگر می‌دانستند که باید پاسخگو باشند چرا با آبروی خانواده‌ کسی که ۴۰سال به ایران آبرو داده است، چنین کاری کردند.

شورای ائتلاف تخلف کرد

اعضای شورای ائتلاف براساس چه تخصصی خانم سلیمانی را در لیست قرار دادند؟ آیا این امکان برای دیگران هم وجود داشت که بتوانند فارغ از فرآیند مشخص وارد لیست نهایی شوند؟

ایشان فرد باسوادی هستند. شخص خانم سلیمانی فردی بسیار قابل احترام است که از دانش و سواد بسیار بالایی برخوردارند و هیچ ایرادی به شخص ایشان وارد نیست؛ اما درباره بخش دوم سوال شما باید بگویم که آنها تخلف کرده‌اند؛ چراکه بین آنها ۸۴نفر نیز ما افرادی منتسب به خانواده‌های شهید، جانباز و آزاده داشتیم که هرکدام از آنها با توجه به نوع ایثارگری خود در جامعه قابل احترام هستند. از بین آنها ۸۴نفر بسیاری را با این شعار که «هرکس فرآیند را طی نکرده‌اند نمی‌تواند وارد لیست نهایی شوند، حذف کردند» آنها حتی قبول نکردند که با سایر گروه‌های اصولگرایی اتحاد داشته باشند.

ما وقتی با این آقایان صحبت و تاکید می‌کردیم که با اصولگرایان یکی شوید، مخالفت می‌کردند و می‌گفتند ما فقط کسانی که فرآیند را طی کرده باشند قبول داریم، بنابراین سوال این است که چرا خارج از فرایند یک نفر را وارد لیست کردید تا چنین تبعاتی ایجاد شود.

  به حاج‌قاسم ضربه زدند

حضور ایشان در لیست اصولگرایان سبب شده این تلقی در جامعه ایجاد شود که اصولگرایان از نام حاج‌قاسم سوءاستفاده کرده‌اند و با این کار به شخصیت فراجناحی ایشان ضربه زده‌اند، نظر شما چیست؟

بله، همین‌طور است و این یکی از برداشت‌هایی است که از این اقدام می‌شود، درحالی که حاج‌قاسم سلیمانی برای همه ایران است و این مصادره به مطلوب‌کردن، اشتباه است.

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار