• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۰ - ۰۹:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

افزایش شانس صعود ایران به‌عنوان تیم دوم

با توجه به نتایجی که در دیگر گروه‌ها اتفاق افتاده و به‌خصوص شکست روز گذشته لبنان برابر ترکمنستان، درصورت تساوی برابر عراق، تیم ایران امید زیادی برای صعود به‌عنوان تیم دوم گروه خواهد داشت.

افزایش شانس صعود ایران به‌عنوان تیم دوم

به گزارش «فرهیختگان»، تیم‌ ملی ایران با شکست کامبوج و عراق به‌عنوان تیم اول گروه به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی راه پیدا می‌کند، اما اگر مقابل عراق برنده نشود کارش برای صعود به‌عنوان تیم دوم به اما و اگر کشیده می‌شود. با این حال با توجه به نتایجی که در دیگر گروه‌ها اتفاق افتاده و به‌خصوص شکست روز گذشته لبنان برابر ترکمنستان، درصورت تساوی برابر عراق، تیم ایران امید زیادی برای صعود به‌عنوان تیم دوم گروه خواهد داشت. در گروه یک سوریه در کمال شگفتی و بالاتر از چین صعودش به‌عنوان تیم نخست را قطعی کرده است و حالا چینی‌ها به‌دنبال صعود به‌عنوان تیم دوم گروه هستند. آنها دو بازی دیگر برابر مالدیو و سوریه دارند که بازی فردا به احتمال زیاد با برد این تیم همراه خواهد بود و در بازی روز آخر مصافی دشوار برابر صدرنشین گروه خواهند داشت که البته بی‌انگیزه بودن سوریه می‌تواند به سود این تیم باشد. در چنین شرایطی چین بدون احتساب دیدارهایش با گوام، تیم آخر گروه 7 امتیاز دارد و حتی با تساوی مقابل سوریه هم احتمالا با 11 امتیاز جواز صعود به دور سوم را دریافت می‌کند.

در گروه 2 استرالیا شانس اصلی صعود است و اردن و کویت جدال نزدیکی برای دوم شدن دارند و دیدار فردای دو تیم می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد. اردن در روز پایانی با استرالیا دیدار می‌کند و کویت نیز با چین‌تایپه قعرنشین روبه‌رو خواهد شد. در چنین شرایطی به‌نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از این دو تیم بتوانند بیش از 10 امتیاز به‌عنوان تیم دوم داشته باشند مگر اینکه اردن در روز پایانی بتواند از استرالیا امتیاز بگیرد.

در گروه چهارم وضعیت کمی پیچیده است و نزدیکی امتیازات تیم‌ها باعث‌شده نه تکلیف تیم صدرنشین مشخص باشد و نه قعرنشین. عربستان و ازبکستان رقابت نزدیکی برای صدرنشینی دارند و دیدار روز پایانی دو تیم می‌تواند بسیار حساس و تماشایی باشد. یمن هم که در رتبه آخر گروه قرار گرفته این شانس را دارد که در دو بازی باقی‌مانده نتایج بهتری کسب کرده و رتبه‌ای بهتر از پنجمی را کسب کند. در این گروه اگر ازبک‌ها در رتبه دوم قرار بگیرند و یمن نیز قعرنشین شود، این تیم آسیای مرکزی هم بیش از 10 امتیاز در جدال تیم‌های دوم نخواهد داشت.

در گروه پنجم قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی دغدغه صعود ندارد و به همین دلیل از این گروه تنها تیم دوم شانس صعود خواهد داشت. عمان هم‌اکنون در جدال تیم‌های دوم 9 امتیازی است و اگر در مسابقه فردا بتواند افغانستان را شکست دهد 12 امتیازی خواهد شد و قطعا یکی از تیم‌های صعودکننده به دور بعد خواهد بود. تساوی دو تیم در این مسابقه بهترین خبر برای ایران خواهد بود که یکی از اصلی‌ترین رقبایش برای رسیدن به جمع 5 تیم برتر گروه‌ها را به‌دلیل تفاضل گل کمتر پایین‌تر از خود خواهد دید.

در گروه 6 نیز اوضاع کمی پیچیده است و به‌جز ژاپن که صعودش به‌عنوان صدرنشین قطعی است، سه تیم تاجیکستان، قرقیزستان و میانمار شانس صعود به‌عنوان تیم دوم را دارند. با توجه به شرایط این گروه و امتیازاتی که تیم‌ها تا این مرحله جمع کرده‌اند بعید است تیمی از این گروه شانسی برای صعود به‌عنوان تیم دوم به دور بعد مسابقات داشته باشد.

ویتنام به‌عنوان صدرنشین گروه هفتم بالاتر از امارات قرار گرفته و امیدوار است شگفتی‌ساز این مرحله لقب بگیرد. امارات که به‌نظر می‌رسید در گروه آسانی قرار دارد حالا برای صعود باید هر دو بازی آخر خود برابر اندونزی و ویتنام را با برد پشت‌سر بگذارد. تساوی امارات در روز آخر برابر ویتنام بیشتر به سود ایران خواهد بود، اما تفاضل گل برابر دو تیم در قیاس تیم‌های دوم باعث می‌شود تا کار برای انتخاب یکی از این دو تیم کمی دشوار شود.

در گروه هشتم نیز کره‌جنوبی پس از پیروزی پرگل روز گذشته برابر سریلانکا صدرنشینی خود را تثبیت کرد و حالا در روز پایانی تنها به یک تساوی برابر لبنان نیاز دارد تا به‌عنوان تیم نخست گروه راهی دور بعد شود. دیدار رفت دو تیم در بیروت با تساوی بدون گل خاتمه یافت، اما اگر کره‌ای‌ها در بازی برگشت در زمین خود برنده شوند، ایران می‌تواند با تساوی برابر عراق بالاتر از این تیم قرار گرفته و تا حد زیادی از قرار گرفتن در بین 5 تیم برتر دوم مطمئن شود مگر اینکه در جریان دیدارهای باقی‌مانده اتفاقات عجیب و غریبی به ضرر ما رخ دهد که درنهایت باعث از دست رفتن شانس صعود به دور سوم انتخابی شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک