• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۲۰ - ۰۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ایران با استراحت به ستاره‌هایش به مصاف کامبوج می‌رود

ریکاوری برای فینال

اسکوچیچ برای دیدار فردا احتمالا به ستاره‌های اصلی و تاثیرگذار خود استراحت خواهد داد تا برای دیدار حساس و سرنوشت‌ساز عراق آماده باشند. تیم ایران با ترکیب ذخیره‌های خود نیز به‌راحتی می‌تواند کامبوج را شکست دهد

ریکاوری برای فینال

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم‌ملی فوتبال ایران فرداشب در سومین مسابقه خود در دور برگشت مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر در منطقه آسیا به مصاف کامبوج خواهد رفت. نتیجه این مسابقه درصورتی‌که ملی‌پوشان ایران در روز پایانی نتوانند از سد عراق گذشته و صدرنشینی گروه را به‌دست آورند تاثیری در سرنوشت آنها نخواهد داشت؛ چراکه پس از کناره‌گیری کره‌شمالی از این مسابقات فیفا برای اجرای عدالت در سایر گروه‌ها تصمیم گرفت برای انتخاب بهترین تیم‌های دوم نتایج این تیم‌ها با تیم‌های رده پنجم هر گروه را حذف کند و به این ترتیب اگر شاگردان اسکوچیچ در پایان مرحله گروهی در رده دوم قرار بگیرند دو دیدار رفت و برگشت آنها برابر کامبوج در رده‌بندی برای انتخاب 5 تیم برتر دوم لحاظ نخواهد شد. این اتفاق تا حد زیادی به ضرر ما خواهد بود؛ چراکه با توجه به اینکه در دیدار رفت با 14 گل این تیم ضعیف را شکست دادیم و در مسابقه برگشت نیز باید منتظر یک برد پرگل باشیم، درصورت عدم‌کناره‌گیری کره‌شمالی وضعیت ما در تفاضل گل بسیار مساعد بود و امید زیادی برای صعود به‌عنوان یکی از تیم‌های دوم داشتیم.

دشوارترین دیدار برای کامبوج

کامبوج به‌عنوان ضعیف‌ترین تیم این گروه تنها یک امتیاز از دیدار نخست خود برابر هنگ‌کنگ به‌دست آورده است و در سایر دیدارها برابر تیم‌های مدعی این گروه به‌راحتی شکست خورده است. البته این تیم در آخرین مسابقه خود برابر تیم‌ملی عراق اگرچه با نتیجه 4 بر یک شکست خورد، اما موفق شد دومین گل خود در این مسابقات را به ثمر برساند و به‌نظر می‌رسد این اتفاق برای ملی‌پوشان این کشور بسیار با ارزش بوده است. سایت «خمر تایمز» کامبوج در گزارشی از وضعیت تیم‌ملی این کشور پیش از مصاف با ایران می‌نویسد: «جنگجویان آنگکور پس از نمایشی فراتر از انتظار برابر عراق خود را برای رویارویی با تیم‌ملی ایران آماده می‌کنند. این بازی قرار است روز جمعه و در شهر منامه بحرین برگزار شود و آخرین بازی تیم‌ملی کامبوج در این مرحله خواهد بود. ملی‌پوشان کامبوجی دوشنبه گذشته برابر تیم قدرتمند عراق به میدان رفتند و عملکرد قابل قبولی ارائه دادند که حاصل آن یک گل برای این تیم بود. خلاف دیدار قبلی تیم ما برابر بحرین که با 8 گل شکست خوردیم و نمایش خوبی نداشتیم این بار مقابل عراق چندین فرصت خوب گلزنی ایجاد کردیم و با پاس‌های عالی خود بازیکنان حریف را به دردسر انداختیم. حتی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره این مسابقه نوشت که بازیکنان کامبوج با پاس‌های در عمق و استفاده از ارسال‌ها حریف را به دردسر انداختند و فرصت‌های گلزنی خوبی برای خود ایجاد کردند. حالا نوبت به دشوارترین بازی کامبوج در این گروه رسیده و آنها باید به مصاف تیم ایران بروند که در سال‌های 1978، 1998، 2006، 2014 و 2018 جواز حضور در جام جهانی را به‌دست آورده است. البته این تیم در 5 حضور خود در این تورنمنت هیچ‌گاه موفق به صعود از گروه خود نشده است و تنها در دو دیدار برابر آمریکا (1998) و مراکش (2018) موفق به کسب سه امتیاز بازی شده است. کامبوج هم که هنوز نتوانسته شانس حضور در جام جهانی را پیدا کند. دیدار دو تیم قرار است روز جمعه در ورزشگاه ملی بحرین برگزار شود و اگرچه این تیم با مشکلاتی مواجه است و از طرف دیگر با پاندمی کرونا هم درگیر است و آن تیم قدرتمند همیشگی نیست، اما همچنان یکی از امیدهای اصلی صعود از این گروه به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی و همچنین رقابت‌های جام آسیایی است که قرار است در سال 2023 در چین برگزار شود. تیم ایران در ترکیب خود مهدی طارمی را دارد که در لیگ پرتغال به‌عنوان یکی از بهترین لیگ‌های اروپایی حضور دارد و عضو تیم پورتو است. آنها علاوه‌بر این مهاجم، سردار آزمون و علیرضا بیرانوند را نیز به‌عنوان دو چهره شناخته‌شده در ترکیب خود دارند. آزمون در زنیت روسیه عضویت دارد و بیرانوند نیز یکی از بهترین گلرهای فوتبال آسیا است. در خط دفاعی کامبوج سوئی ویسال کار سختی در این بازی خواهد داشت. او که تک گل تیمش برابر عراق را به ثمر رساند باید برای مهار ستاره‌های ایران تلاش مضاعفی داشته باشد. کئو سوکپنگ، مهاجم کامبوج نیز برابر عراق اگرچه نتوانست دومین گلش در این مسابقات را به ثمر برساند، اما نمایش خوبی ارائه کرد و یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیمش بود. او سال گذشته برابر هنگ‌کنگ تک گل کامبوج را به ثمر رساند. تیم‌ملی کامبوج تمرینات آماده‌سازی خود را در بحرین پیگیری می‌کند و برای رویارویی با ایران که در بازی رفت 14 گل به ثمر رسانده است، آماده می‌شود. ایران در بازی قبلی خود در گروه C موفق شد بحرین را با نتیجه 3 بر صفر شکست داده و به رده دوم گروه صعود کند.»

خوشحال از گلزنی برابر عراق

برای کامبوج گلزنی برابر تیمی همچون عراق موفقیتی مهم محسوب می‌شود و رسانه‌های این کشور از اینکه تیم‌ملی کشورشان در مسیر بهترشدن قرار دارد بسیار خوشحالند. سایت «سابای» این کشور با اشاره به برتری این تیم برابر عراق به بررسی شرایط تیم پرداخته و در گزارشی آورده است: «کامبوج اگرچه بازی برابر عراق را با نتیجه 4 بر یک باخت، اما همین نتیجه نشان می‌دهد که تیم نسبت به بازی قبلی خود برابر بحرین در شرایط به‌مراتب بهتری قرار داشته و نمایش خوبی ارائه کرد. کامبوج در این دیدار دشوار موفق شد 6 فرصت خوب برابر دروازه حریف ایجاد کند که عملکرد بسیار درخشانی محسوب می‌شود. به‌خصوص که تیم ما در دیدار قبلی برابر بحرین 8 گل خورده بود و تنها یک شوت در چارچوب داشت. این‌بار اما تیم در موقعیت‌سازی بهتر عمل کرد و همین موضوع باعث امیدواری است که برابر ایران هم چنین نمایشی داشته باشیم. نکته دیگری که در این دیدار قابل توجه بود مالکیت توپ خوب تیم بود که در این دیدار به 52 درصد رسید و این به آن معنی است که تیم قدرتمند عراق تنها 48 درصد زمان بازی توپ را در اختیار داشته است. اگر پیش از این دیدار گفته می‌شود که چنین آماری قرار است در این بازی اتفاق بیفتد هیچ‌کس باور نمی‌کرد؛ چراکه فاصله سطح فوتبال دو کشور بسیار زیاد است و کمتر کسی تصور می‌کرد که بازیکنان کامبوج بتوانند چنین عملکردی در زمین ارائه کنند. عراق درحالی راهی زمین شده بود که صدرنشینی گروه را در اختیار داشت و شانس اصلی صعود از گروه به‌شمار می‌رود و در سوی مقابل کامبوج در قعر جدول گروه هیچ شانسی برای صعود ندارد. سومین نکته مثبت تیم در این مسابقه گلزنی برابر تیمی قدرتمند بود که انتظار آن هم نمی‌رفت. تیم ما در 6 بازی قبلی خود تنها یک‌بار برابر هنگ‌کنگ موفق به گلزنی شده بود و حالا برابر تیمی همچون عراق توانست دومین گلش در این مرحله را به ثمر برساند، اتفاقی که باور کردنش برای هواداران بسیار سخت بود. کامبوج در آخرین بازی خود باید روز جمعه به مصاف ایران برود و امیدوار است تا بتواند روند رو به رشد خود در این دیدارها را ادامه دهد.»

معرفی 5 ستاره ایرانی

این سایت در مطلبی دیگر به معرفی 5 ستاره اصلی تیم‌ملی ایران پرداخته و نوشته است: «تیم کامبوج قرار است روز جمعه به مصاف تیمی برود که چندین بازیکن در تیم‌های اروپایی دارد و ستاره‌هایش در تیم‌هایی چون پورتو، زنیت و برایتون عضویت دارند. مهدی طارمی، مهاجم 28ساله این تیم شماره 9 تیم پورتو پرتغال است که در فصل گذشته در 34 بازی برای این تیم 16 گل زد و با 49 بازی ملی یکی از آماده‌ترین بازیکنان کنونی این تیم محسوب می‌شود. نفر بعدی در این فهرست سردار آزمون است که سومین فصل حضورش در زنیت روسیه را با موفقیت به پایان رساند و همواره در بین بهترین گلزنان تیمش و لیگ روسیه قرار داشته است. آزمون در 24 بازی این فصل خود 19 گل زد و عنوان بهترین بازیکن فصل لیگ این کشور را نیز کسب کرد. آزمون در تیم‌ملی هم آمار بسیار خوبی دارد و در 54 بازی ملی 36 گل به‌ثمر رسانده است. علیرضا جهانبخش دیگر لژیونر فوتبال ایران است که در لیگ برتر انگلیس و تیم برایتون عضویت دارد. جهانبخش در سال 2021 گلی برای تیمش نزد، اما در 51 بازی ملی 7 گل زده است. کریم انصاری‌فرد، مهاجم 31ساله ایرانی نیز این فصل در یونان سال خوبی را سپری کرد و با 13 گل عملکرد خوبی از خود به‌جای گذاشت. کاوه رضایی نیز دیگر مهاجم تیم ایران است که فصل پیش در شارلروا بلژیک بازی می‌کرد و در فصلی که سپری شد 7 گل برای تیمش زده است. او در تیم‌ملی تنها 15 بار به میدان رفته و حاصل آن دو گل بوده است.»

وقت استراحت به ستاره‌ها

اسکوچیچ برای دیدار فردا احتمالا به ستاره‌های اصلی و تاثیرگذار خود استراحت خواهد داد تا برای دیدار حساس و سرنوشت‌ساز عراق آماده باشند. تیم ایران با ترکیب ذخیره‌های خود نیز به‌راحتی می‌تواند کامبوج را شکست دهد و به همین دلیل این مربی کروات که تیمش به‌عنوان تنها تیم این گروه که در این برهه زمانی باید 4 بازی برگزار می‌کرد فرصت خوبی دارد تا به نفرات اصلی‌اش فرصت استراحت بدهد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار