• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۱۹ - ۰۱:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
میزبانی برزیل هم چندان بدون ریسک نخواهد بود

سرنوشت نامعلوم کوپا آمه‌ریکا

درحالی‌که تنها چند روز تا شروع رسمی مسابقات کوپا آمه‌ریکا باقی مانده است هنوز مشخص نیست آیا سلسائو در این بازی‌ها به میدان خواهد رفت یا خیر. فوتبال آمریکای جنوبی در هفته‌های اخیر روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته است و اتفاقات عجیب در این مدت باعث شد هر دو میزبان کوپا آمه‌ریکا شانس برپایی این رقابت‌ها در زمین خود را از دست بدهند.

سرنوشت نامعلوم کوپا آمه‌ریکا

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: رقابت‌های کوپا آمه‌ریکا پس از کش‌وقوس‌های فراوان قرار است از دوشنبه هفته آینده در برزیل آغاز شود اما حواشی و اتفاقات جنجالی پیرامون این مسابقات همچنان ادامه دارد و هنوز مشخص نیست دومین تورنمنت قاره‌ای مهم فوتبال دنیا بالاخره در زمان مقرر استارت خواهد خورد یا باز هم به تعویق خواهد افتاد. درحالی‌که از ابتدا قرار بود دو کشور آرژانتین و کلمبیا به‌صورت مشترک میزبانی این مسابقات را برعهده داشته باشند اما اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داد نهایتا باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی تصمیم به تغییر محل میزبانی بگیرد و به این ترتیب در فاصله‌ای کم تا شروع بازی‌ها برزیل به‌عنوان میزبان جدید معرفی شد. این انتخاب هم خالی از حاشیه نبود و ستاره‌های تیم ملی این کشور اعلام کردند به دلیل وضعیت نه‌چندان مناسب این کشور در زمینه مبتلایان به ویروس کووید-19 حاضر نیستند در دیدارهایی که به میزبانی کشور خودشان برگزار می‌شود حاضر شوند.

برزیل و مشکلاتی مشابه

درحالی‌که تنها چند روز تا شروع رسمی این مسابقات باقی مانده است هنوز مشخص نیست آیا سلسائو در این بازی‌ها به میدان خواهد رفت یا خیر. فوتبال آمریکای جنوبی در هفته‌های اخیر روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته است و اتفاقات عجیب در این مدت باعث شد هر دو میزبان کوپا آمه‌ریکا شانس برپایی این رقابت‌ها در زمین خود را از دست بدهند. آرژانتین به دلیل اعتراضات مردمی و درگیری‌هایی که در این کشور به وجود آمده و اخیرا شدت گرفته است از میزبانی کنار گذاشته شد و کلمبیا هم به دلیل افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به کرونا و بالا رفتن تعداد مرگ‌ومیر بر اثر این ویروس در این کشور نتوانست میزبانی خود را حفظ کند. به این ترتیب در جلسه‌ای اضطراری تصمیم بر این شد تا میزبانی به برزیل داده شود اما حالا این کشور نیز شاید نتواند بدون حاشیه این رقابت‌ها را برگزار کند. درحالی‌که مسئولان برگزاری تصور می‌کردند که حواشی به پایان رسیده است اما بازیکنان تیم ملی برزیل به رهبری کاپیتان خود، کاسیمیرو اعلام کردند حاضر نیستند چنین ریسکی را پذیرفته و در این مسابقات به میدان بروند.

جالب اینکه خود برزیل هم وضعیت چندان مناسبی ندارد و هم از لحاظ کرونایی و هم از نظر اعتراضات سیاسی شرایط نسبتا بدی را تجربه می‌کند. ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور این کشور از ابتدای بحران کرونا توجه چندانی به این ویروس نداشت و تلاش می‌کرد تا آن را کم‌اهمیت جلوه دهد. رفتارهای عجیب او بارها باعث اعتراض مردم و سیاستمداران این کشور شد و معتقد بودند یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش تعداد مبتلایان و بالا رفتن مرگ‌ومیر در این کشور سیاست‌های غلط رئیس‌جمهور است. برزیل در 7 روز گذشته روند روبه‌رشدی در این زمینه داشته و حالا بالاترین میزان ابتلا و فوتی را در جهان دارد. همین اتفاقات باعث بروز اعتراضاتی در شهرهای مختلف نسبت به سیاست‌های دولت شده است و در چنین شرایطی برزیل قرار است دومین میزبانی پیاپی خود در این مسابقات را تجربه کند.

از طرف دیگر برخی مسئولان ایالت‌های این کشور اعلام کردند که در شرایط کنونی قادر نیستند میزبان مناسبی برای این تورنمنت باشند و ترجیح می‌دهند بحران کرونا را که به نظر می‌رسد به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است، مهار کنند. از اردوی تیم ملی این کشور نیز خبرهای خوشی به گوش نمی‌رسد و نفراتی چون نیمار و کاسیمیرو به همراه دیگر ستاره‌ها تصمیم گرفته‌اند تا بازی‌ها را تحریم کرده و در آن شرکت نکنند.

تیته، سرمربی تیم ملی برزیل پیش از دیدار روز جمعه تیمش برابر اکوادور در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2022 گفت: «آنها نظر خاصی درباره این داستان دارند و آن را با رئیس فدراسیون در میان گذاشته‌اند. همچنین قرار است به‌زودی این موضوع را رسما در رسانه‌ها اعلام کنند.»

بحران در فوتبال برزیل

در پایان این بازی کاسیمیرو بود که در پاسخ به سوالی درباره احتمال عدم شرکت بازیکنان این کشور در کوپا گفت: «فعلا نمی‌توانم خیلی شفاف درباره این موضوع صحبت کنم. تیم ما همیشه مورد احترام بوده و البته هر زمان که خواستیم نظر خود را بیان کنیم اتفاقی رخ داده که نتوانستیم حرف بزنیم. ما نظر نهایی و قطعی خود را پس از بازی برابر پاراگوئه(بامداد امروز برگزار شد) خواهیم گفت؛ چراکه فعلا تمرکز ما روی صعود به جام‌جهانی است. البته این بحث که ما نمی‌خواهیم کوپا به میزبانی برزیل برگزار شود نظر همه بازیکنان است و همه روی آن اصرار دارند.»

همین اظهارنظر کاسیمیرو کافی بود تا اعتراضات به این تصمیم نه‌تنها در برزیل بلکه در سایر کشورها نیز افزایش پیدا کند و حالا برخی تیم‌ها تهدید کرده‌اند که یا از حضور در این تورنمنت انصراف می‌دهند یا تیمی ضعیف‌تر را راهی مسابقات خواهند کرد تا ستاره‌های آنها با مشکلی مواجه نشوند. از طرف دیگر هواداران بولسونارو به‌شدت از رفتارهای تیته در روزهای اخیر عصبانی هستند و با وجود اینکه برزیل هم‌اکنون در جدول رده‌بندی انتخابی جام‌جهانی صدرنشین است و عملکرد خوبی در این مسابقات داشته اما خواستار اخراج او شده‌اند. از طرف دیگر ژنرال همیلتون مورائو، معاون رئیس‌جمهور نیز به‌شدت از این اتفاقات و تصمیمات بازیکنان انتقاد کرده و گفت: «به نظر من وقتی بازیکنی به تیم ملی کشورش دعوت می‌شود برایش افتخار بزرگی است و باید آن را در هر شرایطی قبول کند. اینکه بازیکن بگوید این کار را نمی‌کند یا در فلان بازی حضور پیدا نمی‌کند اصلا قابل قبول نیست و سرمربی تیم باید به‌شدت با این قضایا برخورد کند. چنین اتفاقاتی اصلا برای ما قابل قبول نیست.»

حتی فلاویو بولسونارو، پسر ارشد رئیس‌جمهور با منافق و دورو خواندن تیته و همچنین لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق این کشور خواستار برکناری این مربی شد و ویدئوی صحبت‌های او در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته است.

در میانه این هیاهو و درحالی‌که تیم ملی برزیل خود را برای مسابقه با اکوادور آماده می‌کرد حاشیه عجیب دیگری نیز برای فوتبال این کشور رخ داد که باعث شد تا مشکلات این تیم بیشتر شود. در روزهای اخیر روجریو کابوکلو، رئیس فدراسیون فوتبال برزیل به تجاوز جنسی به یکی از کارمندان سابق خود متهم شده است و درصورتی‌که این اتهام ثابت شود بحران بزرگی گریبان فوتبال این کشور را خواهد گرفت. البته کابوکلو ابتدا این اتفاقات را تکذیب کرد اما رسانه‌های برزیلی خیلی زود مدارک جدیدی را منتشر کردند که نشان می‌داد قضیه بسیار جدی بوده و به نظر می‌رسد مجازات سنگینی در انتظار او خواهد بود. به این ترتیب فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم گرفت فعلا او را از کار معلق کند و آنتونیو کارلوس نونز، نایب‌رئیس او موقتا زمام امور را در دست گرفت تا پس از رسیدگی به اتهامات کابوکلو درباره آینده او تصمیم‌گیری شود.

تصمیم مهم آرژانتینی‌ها

کابوکلو یکی از نفراتی بود که از موضع‌گیری تیته در ماجراهای اخیر ناراحت بود و مقامات دولتی قول داده بودند تا پس از دیدار برابر پاراگوئه او را از کار برکنار کرده و رناتو گاچو، سرمربی تیم گرمیو را به جایش منصوب کند. حالا با آمدن مسئول جدید شاید این روند تغییر کند و تیته فعلا به کارش در تیم ملی ادامه دهد. از طرف دیگر در چند روز اخیر اخباری مبنی‌بر احتمال عقب‌نشینی بازیکنان و حضور برزیل در کوپا آمه‌ریکا شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد مقامات دولتی و همچنین فدراسیون این کشور توانسته‌اند بازیکنان را راضی به شرکت در این تورنمنت کنند. تیته فعلا ترجیح داده تا درباره اتفاقات اخیر و نظرش در این زمینه سکوت کند اما شاید طی یک دو روز آینده دراین‌باره صحبت‌های جالبی داشته باشد. به‌خصوص که بحث اخراج او از تیم ملی نیز مطرح بوده و او با وجود نتایجی که با تیم ملی گرفته انتظار چنین واکنشی را نداشته است.

از طرف دیگر آرژانتین هم مانند برزیل اعلام کرده که در این تورنمنت حضور خواهد یافت. البته باتوجه به اینکه دو کشور همسایه هستند قرار است کاروان آرژانتین تنها برای برگزاری هر مسابقه خود راهی برزیل شده و بلافاصله دوباره به کشور خود برگردند و در آنجا تمرینات خود را پیگیری کنند.

با وجود اینکه زمان زیادی تا آغاز مسابقات باقی نمانده است اما شاید مسی و همبازیانش نیز به پشتیبانی از برزیلی‌ها تصمیم بگیرند تا از حضور در این تورنمنت انصراف دهند که به این ترتیب غیبت مهم‌ترین ستاره‌های این تورنمنت می‌تواند به اعتبار آن لطمه زیادی وارد کند و درصورت وقوع چنین اتفاقی طی روزهای آتی احتمال تعویق یا لغو رقابت‌ها دور از ذهن نیست؛ چراکه برای اسپانسرها حضور این بازیکنان و استفاده از نام آنها بسیار مهم است و غیبت آنها تا حد زیادی به اعتبار مسابقات لطمه وارد می‌کند.

برخلاف سال‌های قبل که این مسابقات در سه گروه 4 تیمی و با شرکت دو تیم میهمان برگزار می‌شد این بار باتوجه به شرایط کرونایی بازی‌ها در دو گروه 5 تیمی برگزار می‌شود که آرژانتین، اروگوئه، شیلی، پاراگوئه و بولیوی در گروه یک و برزیل، کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور و پرو نیز در گروه دوم حضور دارند که از هر گروه 4 تیم راهی دور بعد خواهند شد که به این ترتیب دیدارهای دور گروهی برای تیم‌های مدعی چندان دشوار نخواهد بود و تنها جایگاه آنها در جدول برای قرعه راحت‌تر در دور بعد می‌تواند مهم باشد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار