• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۱۲ - ۱۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از هدف‌گذاری جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی گزارش می‌دهد

ایجاد دانشکده کشاورزی هوشمند و دانشکده‌های فناورانه

ورود به بحث کشاورزی و معدن مهم‌ترین موضوعی بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر خود به استان خراسان شمالی مطرح کرد. حالا قرار است دانشکده‌هایی متناسب با همین دو حوزه نیز در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی راه‌اندازی شود.

ایجاد دانشکده کشاورزی هوشمند و دانشکده‌های فناورانه

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: خراسان شمالی استانی با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر در شمال شرق کشور قرار گرفته و دارای هشت شهرستان است. این استان هم‌مرز با کشور ترکمنستان است و می‌‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی مناسبی را فعال کند که اکنون از آن غفلت شده است. این درحالی است که استان خراسان شمالی ظرفیت‌های کشاورزی و معدنی فراوانی دارد که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر اخیر خود به این استان بر این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

استان خراسان شمالی روز سه‌شنبه میزبان یک میهمان دانشگاهی بود؛ دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفری یک‌روزه به استان خراسان شمالی، درجریان فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی قرار گرفت. او در این سفر در جلسه شورای اداری و جلسه شورای دانشگاه استان حاضر شد و بر ایجاد «دانشکده آینده‌پژوهی و پیشرفت» در هر استان و همچنین ایجاد دانشکده‌های موضوعی حل مساله متناسب با زیست‌بوم مناطق تاکید کرد. دیدار با رضا نوری نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد و همچنین امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و استانداری خراسان شمالی از دیگر برنامه‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر یک‌روزه او بود.

ورود به بحث کشاورزی و معدن مهم‌ترین موضوعی بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر خود به این استان مطرح کرد. حالا قرار است دانشکده‌هایی متناسب با همین دو حوزه نیز در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی راه‌اندازی شود.

آن‌طور که دکتر طهرانچی گفته است دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی 180 عضو هیات‌علمی دارد که باید با توجه به توان علمی و تخصص این اساتید درجهت توسعه استان برنامه‌ریزی کرد تا دانشگاه آزاد اسلامی نقطه کانونی برای جذب فناوری برای استان باشد. دانشگاه در حوزه فناوری باید به محصولات و فرآیندها توجه داشته و خدمات و دانش فنی را جذب کند. این درحالی است که دانشگاه‌های ما تاکنون عرضه‌محور و مبتنی‌بر تقاضای اجتماعی عمل کرده‌اند و هیچ‌کدام پاسخگوی توسعه استان نبودند، اما در رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه متناسب با تقاضای آینده پژوهانه و با کارکرد حل مساله حرکت می‌کند.

ایجاد دانشکده آینده‌پژوهی و پیشرفت در هر استان

به دلایل ذکرشده لازم است در ساختار و فرآیند تغییری ایجاد شود؛ چراکه اگر به‌سمت دانشگاه حل مساله حرکت کنیم، دیگر ساختار فعلی که شامل دانشکده‌های موضوعی است، پاسخگو نخواهد بود و باید دانشکده‌های فناوری، مهارتی، کارآفرینی و دانشکده‌های بین‌رشته‌ای حل مساله با کارکرد متناسب در استان‌ها ایجاد شود. ایجاد «دانشکده آینده‌پژوهی و پیشرفت» در هر استان ایده‌ای بود که دکتر طهرانچی در جلسه شورای دانشگاه استان خراسان شمالی مطرح کرد تا علاوه‌بر رصد موضوعات توسعه‌ای استان، دانش‌های لازم برای پیشرفت استان نیز تولید شود.

از آنجا که این استان ظرفیت کشاورزی دارد، دکتر طهرانچی تاکید کرد دانشکده کشاورزی هوشمند و دانشکده‌های فناورانه نیز متناسب با نیاز استان‌ها راه‌اندازی شود.

ایجاد دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی در بستر آمایش استانی یکی از رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی است و از آنجا که شیروان در کشاورزی، جاجرم در معدن و هر یک از واحدهای استانی در حوزه‌ای دارای مزیت هستند، قرار است استان خراسان شمالی به این دو بحث ورود کند؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید خود تلاش دارد تا در استان‌ها متناسب با نیاز و آمایش آن در سطوح مختلف نیروی متخصص و کارآمد تربیت کند.

ایجاد رشته‌هایی متناسب با مذاهب اسلامی

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات سفر دکتر طهرانچی گفت: «روز دوشنبه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر خود به استان خراسان شمالی با امام‌جمعه بجنورد و نماینده ولی‌فقیه دیدار و گفت‌وگو کرد.»

او ادامه داد: «دکتر طهرانچی در این دیدار به تغییرات رویکردی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف توجه کرده و با اشاره به تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی، از افتخارات این دانشگاه در رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد‌اندیشی سخن گفتند. به گفته وی اقدام عملی دانشگاه آزاد اسلامی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاد‌اندیشی و رقابت گسترده گروه‌های دانشجویی مورد رضایت مقام‌معظم‌رهبری واقع شده و ایشان با ارسال به نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی از برگزاری این مسابقات اعلام رضایت کردند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی با بیان اینکه امام‌جمعه بجنورد از رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی قدردانی کرد، گفت: «وی حرکت این دانشگاه در راه‌اندازی دفاتر تقریب مذاهب اسلامی را اقدام خوبی دانست و تاکید کرد مباحث مطرح‌شده در این دفاتر می‌تواند به وحدت مذاهب و گروه‌ها کمک کرده و موثر باشد. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در سایر حوزه‌ها نیز می‌تواند به‌صورت ویژه ورود کند.»

مرادی در ادامه تصریح کرد: «قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌هایی متناسب با مذاهب اسلامی به‌زودی راه‌اندازی شود. بعد از دیدار با امام‌جمعه بجنورد، جلسه شورای اداری استان نیز با حضور استاندار برگزار و بر ظرفیت‌های استان تاکید و انتظارات از دانشگاه به‌عنوان محور توسعه مطرح شد.»

  او در ادامه گفت: «استاندار خراسان شمالی در این جلسه قول مساعدت داده تا به دانشگاه در هر زمینه‌ای که نیاز به همکاری دستگاه‌های اجرایی و زمینه‌سازی اجرایی شدن برنامه توسعه‌ای داشته باشد، کمک کند.»

  او با بیان اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، برقراری ارتباط و تعامل با بخش‌های اجرایی و سازمان‌های استان‌هاست، گفت: «استاندار خراسان شمالی نیز در جلسه شورای اداری استان بر این موضوع تاکید کرد و گفت اگر چنین ارتباطی ایجاد نشود، آموزش عالی نمی‌‌تواند درمان دردهای کشور را برعهده بگیرد و نیروی انسانی استان را تامین کند.»

راه‌اندازی دانشکده کشاورزی هوشمند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: «دانشگاه حل مساله از موضوعاتی است که همواره مورد توجه دکتر طهرانچی بوده و در این جلسه نیز بر این موضوع و رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین تاکید کرد. قرار شد در سه شهر شمالی استان خراسان شمالی ازجمله شیروان، اسفراین و جاجرم دانشکده کشاورزی هوشمند، دانشکده توسعه و پیشرفت زیست‌بوم راه‌اندازی شود و بحث معدن و توجه به ضرورت‌های آن در جاجرم پیگیری شود.»

او افزود: «از آنجا که شهر اسفراین تا حدودی جنبه صنعتی به خود گرفته، قرار است در بحث سازه‌های گلخانه‌ای و بحث‌های صنعتی ورود کنیم. دکتر طهرانچی همچنین در جلسه شورای دانشگاه این استان نیز شرکت کرده و مدیران دستگاه‌های اجرایی گزارشی از وضعیت استان ارائه دادند و اظهار امیدواری کردند که اگر دانشگاه آزاد اسلامی برنامه توسعه‌ای داشته باشد، هرگونه همکاری و مساعدتی با آن خواهند کرد.»

مرادی با بیان اینکه در سفر یک‌روزه دکتر طهرنچی به استان خراسان شمالی یک تفاهمنامه نیز بین دانشگاه آزاد اسلامی و استانداری خراسان شمالی امضا شد، گفت: «در این تفاهمنامه قرار شد با توجه به ظرفیت‌های استان دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بپردازد.»

 راه‌اندازی دانشکده پزشکی در مرکز استان

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی، راه‌اندازی دانشکده پزشکی در مرکز استان با محوریت رشته‌های پزشکی، داروسازی، ایجاد مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در محل مزرعه تحقیقاتی دانشگاه، راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد راز و جرگلان با توجه به طرح توجیهی و نیاز منطقه و راه‌اندازی دفتر تقریب مذاهب اسلامی در استان، ایجاد سرای نوآوری در مرکز استان با محوریت انگور و زعفران در محل زمین گلستان شهر دانشگاه آزاد اسلامی، احداث مجتمع مدارس سماء در 6 شهرستان و ایجاد پردیس اقماری دانشگاه و واحد بین‌الملل به‌منظور جذب دانشجوی خارجی از موضوعاتی بود که در این تفاهمنامه مطرح شد.

او در ادامه بیان کرد: «همچنین استانداری استان خراسان شمالی در این تفاهمنامه تعهد کرد زمینه همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط برای راه‌اندازی دانشکده پزشکی، سرای نوآوری، پردیس بین‌الملل، مرکز تحقیقات کشاورزی با محوریت انگور در استان و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در شهر شیروان را محقق کند. پیگیری تخصیص اعتبار از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای مشارکت 50 درصدی در احداث سرای نوآوری و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، برنامه‌ریزی جهت اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط برای آماده‌سازی و تامین زیرساخت‌ها ازجمله انشعاب‌ها و صدور پروانه‌های ساخت در مرکز استان و برخی شهرستان‌ها از دیگر تعهدات استانداری بودند.»

او گفت: «اختصاص 60 هزار متر مکعب آب از سد از شیروان برای مزرعه مطالعاتی 25 هکتاری در شیروان در این جلسه مطرح و قرار شد در 15 روز آینده زمینه اجرایی شدن این تفاهمنامه فراهم شود.»
مرادی با بیان اینکه یک جلسه با حضور اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی برگزار شد، اضافه کرد: «در این جلسه عملکرد یک‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی مطرح شد. همچین دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر ماموریت‌های جدید دانشگاه تاکید کرده و درنهایت حدود دو ساعت پرسش پاسخ اعضای هیات‌علمی و کارکنان برگزار شد.»

ایجاد دانشکده توسعه و پیشرفت زیست‌بوم مناطق

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه این گفت‌وگو درخصوص دانشکده آینده‌پژوهی و پیشرفت نیز صحبت به‌میان آورد و توضیح داد: «یکی از مطالبات استان‌ها ازجمله استان خراسان شمالی به‌عنوان یک استان کمتر توسعه‌یافته و کمتر برخوردار این است که دانشگاه به‌عنوان محور توسعه به سند توسه استان ورود کرده و جنبه‌های مختلف توسعه را در استان‌ها پیگیری کند. دکتر طهرانچی پیشنهاد ایجاد دانشکده توسعه و پیشرفت زیست‌بوم مناطق را مطرح و تاکید کردند در این دانشکده رشته‌هایی تاسیس شود که در بحث توسعه استان و آینده منطقه را پیگیری و دانشکده به‌عنوان محور توسعه مطرح شود.»

راه‌اندازی دانشکده تجارت الکترونیکی

او درخصوص دانشکده‌های موضوعی نیز گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد به‌سمت یک دانشگاه حل مساله و کارآفرین حرکت کند، بنابراین دکتر طهرانچی بحث دانشکده‌های موضوعی را نیز مطرح و قرار شد یک دانشکده کشاورزی هوشمند در شیروان و یک دانشکده تجارت الکترونیکی با توجه به پتانسیل‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های شهر شیروان راه‌اندازی شود.»

مرادی تاکید کرد: «در دانشکده کشاورزی هوشمند که کمک‌کننده و یاری‌دهنده منطقه به‌واسطه ظرفیت‌های کشاورزی است بحث گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و سازه‌های گلخانه‌ای پیگیری خواهد شد. در دانشکده تجارت الکترونیکی نیز قرار است بحث فناوری اطلاعات، رمز ارزها و ورود به کسب‌وکارهای الکترونیکی دنبال شود.»

مدارس سما در 8 شهر استان خراسان شمالی ایجاد می‌شود

راه‌اندازی مدارس سما از دیگر مباحثی بود که در سفر دکتر طهرانچی به استان خراسان شمالی بر آن تاکید شد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در این خصوص گفت: «در تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و استانداری خراسان شمالی قرار شد در 8 شهرستان استان، مدارس سما بنابر ظرفیت‌های هر شهر ایجاد شود. استانداری متعهد شد بحث کاربری‌ها، تامین زمین و... را پیگیری کند و تمام دستگاه‌های اجرایی هم ملزم به مساعدت و همکاری شدند.»

 توسعه‌ رشته‌ای برمبنای مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز استان

حامد خراسانی‌طرقی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص سفر دکتر طهرانچی به این استان گفت: «استان خراسان شمالی قطب کشاورزی در کشور است تا جایی که 45 درصد مردم استان درگیر حوزه کشاوزی هستند. سهم کشاورزی در اقتصاد استان درتمام کشور اول بوده و بخش عظیمی از مردم در این حوزه فعالیت می‌کنند.»

او اضافه کرد: «در سفر سال ۱۳۹۱ مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی ایشان سه حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری را پیشران‌های اصلی خراسان شمالی معرفی کردند و معتقد بودند درصورتی‌که از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده شود خراسان شمالی می‌تواند بین ۱۰ استان برتر کشور قرار بگیرد.»

او افزود: «گروه کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با حضور اعضای هیات‌علمی توانمند می‌تواند درعرصه علمی و فناوری تاثیر‌گذار باشد. در بازدید ضرغامی قائم‌مقام معاونت تحقیقات، فناورری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای دانشگاه استان خراسان شمالی بر ظرفیت‌های حوزه معدن این دانشگاه تاکید شد.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: «در تفاهمنامه دانشگاه آزاد اسلامی و استان خراسان شمالی بر ظرفیت‌های استان و بر جذب دانشجوی بین‌الملل از کشورهای آسیایی میانه تاکید شد. در بحث توسعه علمی برمبنای سند توسعه استان، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنند.»

او ادامه داد: «همچنین قرار شد ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه پایش شود و برمبنای آنها توسعه‌ای رشته‌ای بر مبنای مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز استان شکل گیرد.»

خراسانی‌طرقی درخصوص دانشکده‌های فناوری توضیح داد: «دانشکده‌های فناوری می‌خواهند فناوری را به چرخه اقتصاد استان آوردند و به این موضوع کمک کنند. دانشگاه‌ها به‌واسطه علم و دانش اعضای هیات‌علمی، وجود مراکز رشد و مراکز تحقیقات خود می‌توانند به این مهم کمک کنند. به‌طور مثال در عرضه معدن و کشاورزی قرار است با یک‌سری اقدامات فناورانه بهره‌وری در کشاوری ارتقا یابد یا میزان استخراج مواد معدنی گسترش پیدا کند.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی بیان کرد: «ایجاد دانشکده‌های موضوعی حل مساله متناسب با زیست‌بوم مناطق از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در سفر دکتر طهرانچی به استان خراسان شمالی مورد تاکید قرار گرفت. طبق گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی باید درکنار دانشکده مهارت و کارآفرینی که متناسب با مزیت استان است، چند دانشکده فناوری راه‌‌اندازی کند که بتوانند نیاز دانشی صنایع و کشاورزی را برطرف کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار