• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۱۰ - ۰۱:۳۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ارزیابی داوران رویداد کرسی‌های آزاداندیشی از کیفیت برگزاری و شرکت‌کنندکان

سطح بالای علمی دانشجویان قابل ستایش بود

عضو هیات داوران اولین رویداد علمی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همه جوانان کشور نشان دادند که از سطح بالای علمی برخوردارند. من به شخصه انتظار این سطح علمی بالا را در این شرایط کرونایی و محدودیت‌های دسترسی به منابع علمی در کتابخانه‌ها و... را نداشتم. دانشجویان در این رقابت‌ها کاملا به‌روز بودند و نحوه تحلیل‌شان کاملا استادانه بود و به همه مسائل کاملا مسلط بودند و این موضوع برای ما بسیار ارزشمند بود.»

سطح بالای علمی دانشجویان قابل ستایش بود

ارزیابی داوران رویداد کرسی‌های آزاداندیشی از کیفیت برگزاری و شرکت‌کنندکان به شرح ذیل است:

رویداد دانشجویان را  وادار به مطالعه کرد

حجت‌الله درویش‌پور، عضو هیات‌علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و داور اولین رویداد کرسی‌های آزاداندیشی در محور سیاسی با بررسی این رویداد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «این رویداد برای اولین بار به صورت گسترده در سطح ملی اجرا شده و طبیعتا هر رویدادی وقتی برای اولین بار شکل می‌گیرد نواقصی دارد اما نفس برگزاری این رویداد بسیار مهم و خوب بود. به‌هرحال گروه‌های زیادی از دانشجویان وادار به مطالعه شدند و پیرامون مباحث مهم و اساسی کشور و همچنین گزاره‌هایی که مطرح شده، بحث‌های خوبی انجام شده و به نظر بنده آن نتیجه‌ای که باید از این رویداد در نخستین دوره گرفته می‌شد، به دست آمده است.» 

وی درخصوص معیارهای داوری این رویداد و با اشاره به اهمیت تقویت فضای گفتمان در چارچوب احترام به نظرات متفاوت گفت: «طیق آیین‌نامه تدوین‌شده در این رویداد ملاک‌هایی شامل نحوه بیان، مبنای علمی استدلالات تیم‌ها، نوع برخورد و توجیه تیم‌ها با یکدیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. البته بیشترین امتیاز مربوط می‌شود به مبنای علمی صحبت دانشجویان و اینکه تا چه میزان استدلال دانشجویان در مسیر درست و علمی قرار دارد و تا چه میزان از احساسی حرف زدن و شعار دادن پرهیز شده است. به‌هرحال انتظار ما از دانشجویان این است که در مباحث مختلف به صورت علمی بحث کنند و طبیعتا تیم‌هایی که تا این مرحله رسیدند نسبت به تیم‌هایی که قبلا حذف شدند از نظر علمی بحث‌های قوی‌تری انجام دادند و با توجه به روند این رویداد تیم‌های منتخب و نهایی، دانشجویانی هستند که نسبت به مابقی رقبا بهتر و علمی‌تر بحث کردند.» 

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی نکات مثبت و نواقص این رویداد گفت: «به‌هرحال برگزاری این رویداد یک تجربه بسیار مثبت و آینده‌ساز به متولی این رویداد در سطح دانشگاه ارائه کرد. همچنین بستری فراهم شد تا دانشجویان احساس آزادی کنند و بتوانند در موضوعات مطرح‌شده حرف دل‌شان را بزنند و بحث کنند؛ ضمن اینکه این رویداد دانشجویان را وادار به مطالعه کرد و باعث شد تا دانشجویان به مسائل کلان کشور فکر کنند و حتی برخی دغدغه پژوهش و تحقیق درباره موضوعات مطرح شده را پیدا کردند که قطعا این امر می‌تواند به نقطه‌زن شدن پایان‌نامه‌های تحقیقی کمک کند. از طرفی نمی‌شود گفت این رویداد نکات منفی داشت. درواقع ممکن است در اجرای هر رویدادی نواقصی وجود داشته باشد که ازجمله این نواقص می‌توان به برخی ایرادها به گزاره‌های مطرح‌شده اشاره کرد و جا دارد به نحوه تدوین گزاره‌های اصلی مناظرات توجه بیشتری صورت گیرد. در سوالات مطرح‌شده باید گفت گاهی نمی‌شود در مناظرات به گزاره‌های سوالی به درستی نمره داد و شاید بهتر است برخی سوالات را حذف کرد و به جای آن سوالات دیگری مطرح شود. به‌هرحال به نظرم باید در گزاره‌ها و سوالاتی که مطرح می‌شود برای رویداد سال آینده تجدیدنظر شود.»

دانشگاه باید فرهنگ گفت‌وگو را با برگزاری کرسی‌ها گسترش بدهد

محمد پورقربان، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیات داوران اولین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی این رویداد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «من‌باب مطالبه‌ای که مقام‌معظم‌رهبری درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در کشور مخصوصا در محیط‌های دانشگاهی داشتند و این مهم چند سال مغفول مانده بود؛ به همت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی این مهم در دستورکار قرار گرفت و از استان‌ها و شهرستان‌ها آغاز شد. واحدهای دانشگاهی در استان‌ها در ابتدا گروه‌هایی را تشکیل دادند و این گروه‌ها گام‌به‌گام مراحل استانی و مراحل منطقه‌ای را طی کردند و به مرحله کشوری رسیدند.» 

او ادامه داد: «به‌هرحال وقتی کاری در این سطح و وسعت انجام می‌شود نواقصی هم دارد و البته این موضوعات تا به مرحله اجرا نرسد مشخص نمی‌شود. این کرسی‌ها هم مستثنا نبودند و یک‌سری اشکالات داشتند که البته ما این موارد و اشکالات را به مسئولان برگزاری تذکر دادیم و امیدواریم در آینده کرسی‌های بهتری داشته باشیم.»

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص اشکالات موجود در رویداد این دوره گفت: «یکی از اشکالاتی که در این دوره مشاهده شد برخی ایرادها در گزاره‌های انتخاب‌شده بود. یکی دیگر از مواردی که به مسئولان برگزاری تذکر داده شد این بود که هر گروه باید یک استاد راهنما در زمینه‌ای که رقابت می‌کند داشته باشد تا بار علمی و فنی تیم‌ها بالاتر برود اما ما به آینده این رویداد امیدواریم؛ چراکه با نظام‌مند کردن گفت‌وگو‌ها و ایجاد بستر مناسب در دانشگاه توانسته فضای جدیدی در دانشگاه ایجاد کند.»

  این عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی تاثیر رویداد کرسی‌های آزاداندیشی بر دانشجویان گفت: «دانشجویی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کند بعدها به‌عنوان کنشگر اجتماعی، فعال اجتماعی و به‌عنوان فردی که در روندهای مختلف سیاسی و اجتماعی جامعه می‌خواهد موثر باشد وارد اجتماع می‌شود؛ این دانشجو اگر مهارت صحبت کردن با مخالف و منتقد را با ارائه استدلال و حفظ ادب در دانشگاه یاد نگیرد یا احترام به حرف مخالف را فرا نگیرد در آینده در جامعه دچار مشکل می‌شود.»

او افزود: «یکی از اهداف مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این کرسی‌ها، این بود که دانشجویان در یک محیط علمی، اندکی از واقعیت موجود در جامعه را تجربه کنند و یاد بگیرند چطور و چگونه مسائل را نقد کنند و با یکدیگر مباحثه کنند و در آخر هم از حالت مباحثه و مناظره خارج شوند و به رای همدیگر احترام بگذارند و آن را قبول کنند. همچنین آرای داوران را هم قبول کنند؛ ضمن اینکه ادامه این روند در دانشگاه‌ها قطعا در آینده انقلاب اسلامی موثر خواهد بود و نتایجش را در جامعه خواهیم دید.»

انتظار چنین سطح علمی بالایی را  در کرسی‌ها نداشتم

سیده‌معصومه علیزاده، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و عضو هیات داوران اولین رویداد علمی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «طبق فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری باید کرسی‌های آزاداندیشی برای ارزیابی دانشجویان در کشور برگزار شود، برای من به شخصه بسیار خوشحال‌کننده بود که دانشگاه آزاد اسلامی متولی این رویداد در سطح ملی شد و از آن مهم‌تر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با قوای علمی و تحقیق توانستند در این رویداد بدرخشند.» 

علیزاده تصریح کرد: «همه جوانان کشور نشان دادند که از سطح بالای علمی برخوردارند. من به شخصه انتظار این سطح علمی بالا را در این شرایط کرونایی و محدودیت‌های دسترسی به منابع علمی در کتابخانه‌ها و... را نداشتم. دانشجویان در این رقابت‌ها کاملا به‌روز بودند و نحوه تحلیل‌شان کاملا استادانه بود و به همه مسائل کاملا مسلط بودند و این موضوع برای ما بسیار ارزشمند بود.»

  وی با بررسی سطح کیفیت برگزاری این رویداد گفت: «طبیعتا هرکاری که برای اولین بار انجام می‌شود دیکته بی‌غلط نیست و به هرحال برگزاری چنین رویدادی در سطح ملی، کاری است که ممکن است نواقصی هم داشته باشد. درواقع شاید به دلیل اینکه این رویداد برای اولین بار برگزار شد برخی موارد پیش‌بینی نشده بود. یکی از مواردی که پیش‌بینی نشده بود رده‌بندی سنی و تحصیلی تیم‌های شرکت‌کننده بود و تیم‌ها از این لحاظ با یکدیگر برابر نبودند و گاهی می‌دیدیم که یک فوق‌دیپلم با تیم‌های دکتری مناظره می‌کنند یا رشته تحصیلی تیم‌ها با یکدیگر متفاوت بود؛ به‌هر‌حال این مسیر باید ادامه یابد و امیدواریم سال آینده دسته‌بندی سنی و تحصیلی انجام شود تا رقابت‌ها پایاپای شوند.»

وی درخصوص نحوه داوری‌های این رویداد ملی گفت: «برای داوری‌ها طبق آیین‌نامه 20 آیتم طراحی شده بود که هرکدام به میزانی نمره داشتند اما ازجمله این آیتم‌ها می‌توان به تسلط به موضوع، شناخت به جوانب موضوع، نحوه بیان، حفظ اداب مناظره و استدلال منطقی و پاسخ قانع‌کننده به سوالات ایجاد شده در مناظره اشاره کرد. البته نحوه مناظرات به‌گونه‌ای طراحی شده بود که در سه زمان اولیه دانشجویان در ابتدا نظرات و سوالات‌شان را مطرح کنند و در یک زمان مشخصی نیز به جمع‌بندی و پاسخ‌دهی به سوالات مطرح شده در مناظره بپردازند که برای داوران بسیار اهمیت داشت.»

  این عضو هیات‌علمی دانشگاه در ادامه گفت: «به نظر بنده این دانشجویان در مسیر بسیار درستی قرار گرفته‌اند و تیم‌های منتخب از توانایی علمی بالایی برخوردار بودند. بنابراین شاید ارائه تقدیرنامه یا جوایز نقدی نتواند حق مطلب و شأن کاری که این دانشجویان انجام دادند را ادا کند، لذا به نظر من جا دارد به تیم‌های برگزیده یک پایه علمی اعطا شود.»

تفکیک سنی و مقاطع تحصیلی به رشد رویداد کمک می‌کند

نعمت آقایی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و عضو هیات داوران اولین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «رویداد کرسی‌های آزاداندیشی در سطح ملی یکی از اقدامات بسیار مهمی است که جزء دغدغه‌های مطرح شده و تاکیدات مقام‌معظم‌رهبری بوده که باید در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شد.»

وی در ادامه گفت: «در قالب کرسی‌های آزاداندیشی یک‌سری حقیقت‌ها چه در قالب نقد و چه در قالب موافق یا مخالف مورد بررسی قرار می‌گیرد که برای رشد جامعه در نظامات علمی موثر است.»

آقایی تصریح کرد: «این رویداد در عین اینکه یک گام مهم در کشور بود اما نواقصی هم در این کرسی‌ها وجود داشت. به‌طور مثال در مراحل ابتدایی سیستم‌ها و بسترهای فضای مجازی برای برگزاری مجازی مراحل مقدماتی مشکلاتی را به وجود آورد. موضوع دیگری که به نظرم باید برای رویداد بعدی به آن توجه شود، بحث تفکیک سنی و تحصیلی تیم‌های شرکت‌کننده بود. درواقع گاهی می‌دیدم که دانشجویان دکتری با دانشجویان کارشناسی رقابت می‌کردند و طبیعتا گاهی همین سطح علمی دانشجویان در بحث‌ها موثر واقع می‌شد اما ما امیدواریم سال آینده این موضوع حتما مورد توجه مسئولان برگزار‌کننده قرار بگیرد.»

این عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی سطح علمی این رویداد گفت: «با توجه به تبلیغات و با توجه به آنچه که ما در سر کلاس‌ها با آن مواجه بودیم بنده شخصا توقع این سطح از رقابت و توانایی را از دانشجویان نداشتم. این سطح از توانایی دانشجویان یک نقطه امیدواری برای آینده کشور و جامعه است ضمن اینکه این رویداد مهر تاییدی بر قدرت علمی جوانان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور خواهد بود.»

وی افزود: «معمولا برخی رویدادها در کشور آغاز می‌شود اما تداوم آن متاسفانه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود؛ موضوعی که درواقع جزء دغدغه‌های بنده است لزوم تداوم اینچنین رویدادهاست؛ چراکه از درون این رویدادها عیب‌ها، نقدها، برنامه و تحلیل‌ها امکان بروز و ارائه پیدا می‌کنند و باعث رشد جامعه می‌شود. بنابراین هرچقدر هم هزینه داشته باشد ارزشمند است و امیدواریم مسئولان به خروجی این رویدادها توجه کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین