• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۰۹ - ۰۸:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مقایسه روند آماده‌سازی تیم اسکوچیچ با مدعیان فوتبال آسیا

کمترین تدارک، بیشترین انتظار

ملی‌پوشان ایران در سال 2020 تنها 2 بازی تدارکاتی برگزار کردند که البته با توجه به شرایط کرونایی دنیا و شیوع گسترده این ویروس تعداد دیدارهای دوستانه برای همه تیم‌ها کمتر شده بود اما تیم ایران که وضعیتش در این ماه‌ها باعث نگرانی هوادارانش شده اگرچه هر سه مسابقه اخیرش را با برد پشت‌سر گذاشت اما در آستانه دیدارهای پیش‌رو با بحرین و عراق نتوانسته تدارکات مناسبی داشته باشد.

کمترین تدارک، بیشترین انتظار

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران درحالی خود را برای حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آماده می‌کند که برخلاف اکثر رقبا هیچ دیدار تدارکاتی پیش از 4 دیدار حساس و سرنوشت‌ساز خود در بحرین تدارک ندیده است و شاگردان اسکوچیچ تنها با برپایی یک اردوی چندروزه در جزیره کیش خود را برای این دیدارها آماده می‌کنند. این درحالی است که ملی‌پوشان ایران پس از شکست برابر بحرین و عراق در دو دیدار آخر خود در این مرحله، وضعیت بسیار پیچیده‌ای در گروه خود دارند و برای صعود به دور بعد نیاز به برتری در هر 4 مسابقه را دارند تا کار به اما و اگر کشیده نشود و به‌عنوان تیم نخست و با خیالی راحت به دور بعد بروند. با این حال فدراسیون جدید با مدیریت عزیزی خادم در نخستین ماموریت مهم خود برای آماده‌سازی تیم ایران برای این تورنمنت نمره قبولی دریافت نکرده و با ادامه چنین روندی شاید در ادامه نیز با مشکلات بیشتری مواجه شویم.

با کمترین بازی دوستانه

ملی‌پوشان ایران در سال 2020 تنها 2 بازی تدارکاتی برگزار کردند که البته با توجه به شرایط کرونایی دنیا و شیوع گسترده این ویروس تعداد دیدارهای دوستانه برای همه تیم‌ها کمتر شده بود اما تیم ایران که وضعیتش در این ماه‌ها باعث نگرانی هوادارانش شده اگرچه هر سه مسابقه اخیرش را با برد پشت‌سر گذاشت اما در آستانه دیدارهای پیش‌رو با بحرین و عراق نتوانسته تدارکات مناسبی داشته باشد. داستان قرارداد پرحاشیه مارک ویلموتس بلژیکی و جدایی این مربی در پایان دیدارهای دور رفت از یک‌سو و همچنین تغییرات در راس فدراسیون و انتخابات ریاست آن که منجر به حضور نفرات تقریبا جدید در سمت‌های مختلف شد، مزیت بر علت بود تا تیم ملی کمتر مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌ریزی برای حضوری قدرتمند در بحرین چندان مورد توجه قرار نگیرد.

تیم ایران درنهایت موفق شد برابر ازبکستان، بوسنی و هرزگوین و سوریه سه بازی تدارکاتی انجام دهد که هر سه مسابقه با برتری ایران به پایان رسید. دو دیدار نخست در اواسط سال گذشته و بازی با سوریه نیز تنها مسابقه‌ای بود در سال 2021 که در ورزشگاه آزادی برگزار شد. در چنین شرایطی که تیم ملی با سرمربی جدید برای رویارویی با رقبای خود آماده می‌شود، مسلما انجام بازی‌های تدارکاتی بیشتر می‌توانست به شناخت بهتر کادر فنی از شرایط بازیکنان کمک کند. با این حال تیم ایران در کیش تمرینات خود را برگزار می‌کند و از همانجا مستقیما راهی منامه خواهد شد تا در فاصله‌ای کم و در شرایط دشوار آب و هوایی این کشور 4 دیدار دشوار را برگزار کند.

دو رقیب اصلی ایران در این مرحله اما برخلاف شاگردان اسکوچیچ با برنامه‌ریزی مناسب و انجام دیدارهای تدارکاتی به خوبی مهیای حضور در این دیدارها شده‌اند. بحرین در سال 2020 سه بازی دوستانه برای خود تدارک دیده بود که در هر سه بازی هم به برتری رسید. آنها ابتدا تاجیکستان را شکست دادند و سپس برابر لبنان و امارات به برتری رسیدند. هر سه دیدار آنها در ماه نوامبر و در فیفادی برگزار شد و دبی میزبان هر سه مسابقه این تیم بود.

این تیم در سال 2021 نیز بیکار ننشست و 4 بازی نیز در سال جدید میلادی انجام داد تا با آمادگی کامل خود را برای صعود به مرحله سوم انتخابی جام جهانی آماده کند. آنها ابتدا در ماه مارس سوریه را بردند و 4 روز پس از آن نیز برابر اردن صف‌آرایی کردند که حاصل این مسابقه تنها شکست تیم در دیدارهای دوستانه طی دو سال اخیر بود. تیم بحرین هفته گذشته نیز برای برگزاری یک اردوی تدارکاتی و انجام یک بازی دوستانه به اوکراین رفت که دیدار با تیم ملی اوکراین با تساوی یک – یک به پایان رسید. آخرین دیدار تدارکاتی این تیم پیش از 3 مسابقه‌ای که در پیش دارد برابر مالزی بود که با برد 2 بر صفر تیم همراه بود. آنها با توجه به اینکه هردو مسابقه رفت و برگشت خود را برابر عراق انجام داده‌اند در مسابقه با مالزی به خوبی شرایط دو دو دیدار با هنگ‌کنگ و کامبوج را بازسازی کردند و البته مهم‌ترین مسابقه آنها برابر ایران خواهد بود که امیدوارند با کسب امتیاز از این مسابقه شانس خود را برای صعود بالا ببرند.

تدارک خوب شاگردان کاتانچ

عراق دیگر رقیب مهم یوزهای ایرانی در انتخابی جام‌جهانی اگرچه در سال 2020 چندان پرکار نبود و تنها به برگزاری دو بازی دوستانه اکتفا کرد اما در سال جدید میلادی تمام توان خود را برای تدارکی مناسب به‌کار بست که حاصل آن همچون بحرینی‌ها برگزاری چندین دوستانه بود. عراقی‌ها در سال 2020 ابتدا برابر اردن به تساوی بدون گل رسیدند و سپس ازبکستان را 2 بر یک بردند. آنها از ابتدای سال جدید میلادی به خوبی از فرصت‌های تعطیلی مسابقات باشگاهی و فیفادی استفاده کردند و ابتدا در ژانویه دو بازی را با امارات (صفر – صفر) و کویت (برد 2 بر یک) انجام دادند. در ماه‌های اخیر آنها یک‌بار دیگر به مصاف ازبک‌ها رفتند که بازهم پیروز این مسابقه بودند.

شاگردان کاتانچ هفته گذشته در مصاف با تاجیکستان به تساوی بدون گل رسیدند و دیروز هم آخرین بازی تدارکاتی خود را پیش از شروع دور جدید مسابقات مقدماتی جام جهانی برابر نپال انجام دادند تا با روحیه‌ای مناسب و تدارکی خوب راهی بحرین شوند. به این ترتیب بین سه تیم مدعی این گروه تنها ایران است که کمترین بازی دوستانه را در ماه‌های اخیر داشته و همین موضوع باعث نگرانی هواداران ایران شده است. عراق نیز همانند بحرین به‌دنبال کسب نتیجه‌ای مناسب برابر تیم ایران است و به نظر نمی‌رسد کار چندان سختی برابر هنگ‌کنگ و به‌خصوص کامبوج داشته باشد. شاگردان کاتانچ با کسب یک تساوی مقابل ایران هم می‌توانند تا حد زیادی از صدرنشینی خود در این گروه مطمئن شوند و البته با توجه به اینکه این دیدار در روز پایانی برگزار می‌شود، ممکن است تا آن زمان تغییراتی در جدول این گروه رخ داده باشد که نتیجه این دیدار را حساس‌تر از قبل کند.

البته دو تیم دیگر این گروه یعنی هنگ‌کنگ و کامبوج که امیدی برای صعود به دور بعد ندارند در شرایط کرونایی ترجیح دادند بدون انجام بازی تدارکاتی راهی بحرین شوند تا بازیکنان‌شان کمتر در خطر ابتلا به این ویروس قرار بگیرند.

برنامه‌ریزی سایر مدعیان

بین تیم‌های مدعی آسیایی نیز ژاپنی‌ها با توجه به اینکه دیدارهای مقدماتی آنها زودتر آغاز شده بود در سال جدید میلادی فرصت کمتری برای برگزاری دیدارهای دوستانه داشتند و تنها یک بازی برابر کره‌جنوبی برگزار کردند که با برابری 3 بر صفر این تیم همراه بود. آنها البته در سال 2020 به خوبی خود را برای حضور در مرحله مقدماتی جام جهانی آماده کردند و با برگزاری دیدارهایی مقابل تیم‌های خوب کامرون (صفر – صفر)، ساحل عاج (برد یک بر صفر)، پاناما (برد یک بر صفر) و مکزیک (شکست 2 بر صفر) دیدارهای دوستانه خوبی را برای خود تدارک دیدند. البته ژاپن که در گروه آسانی قرار گرفته و مشکل زیادی برای صعود ندارد به دیدارهای خود در این گروه هم به چشم بازی‌های دوستانه نگاه می‌کند. آنها به‌تازگی در دو دیدار اخیر خود در مرحله مقدماتی جام جهانی 14 گل به مغولستان زدند و میانمار را نیز با 10 گل بردند تا قدرت خود را به رخ حریفان بکشند. آنها هر 6 بازی خود در گروه F را برده‌اند و صعودشان تقریبا قطعی است.

کره‌جنوبی دیگر تیم مطرح فوتبال آسیاست که پس از دوران کرونا 5 بازی دوستانه انجام داده است. آنها در سال 2020 در نخستین دیدارهای تدارکاتی و البته غیررسمی خود دو بار با تیم زیر 23 ساله‌های خود بازی کردند تا پروتکل‌های بهداشتی را هم به نوعی رعایت کرده باشند و درحالی که شرایط در آن زمان چندان مساعد نبود بازیکنان خود را به خطر نیندازند. دو بازی بعدی کره‌ای‌ها در ماه نوامبر و برابر مکزیک و قطر بود که اولی را باختند اما حریف آسیایی خود را شکست دادند. تنها مسابقه این تیم در سال جدید میلادی نیز برابر ژاپن بود و حالا خود را برای حضور در دیدارهای گروه H که پس از کناره‌گیری کره‌شمالی وضعیت پیچیده‌ای پیدا کرده، آماده می‌کنند. دو مسابقه حساس برابر لبنان و ترکمنستان تکلیف صعود این تیم به مرحله بعد را مشخص خواهد کرد.

استرالیا نیز که در ماه‌های اخیر به‌شدت با بحران کرونا درگیر بوده ترجیح داده بدون برگزاری دیدار تدارکاتی برای حضور در ادامه دیدارهای انتخابی جام جهانی آماده شود و با توجه به رقبای خود به نظر نمی‌رسد مشکل چندانی برای صعود به مرحله بعد داشته باشد. قطری‌ها هم تدارک خوبی برای تیم خود در نظر گرفته‌اند و درحالی‌که به‌دلیل میزبانی در جام جهانی حضورشان در این مسابقات قطعی است اما برای رسیدن به جام ملت‌ها و همچنین حضوری موفق و آبرومند به‌عنوان میزبان جام جهانی درگیر انجام دیدارهای دوستانه مختلف هستند. آنها در سال 2020 با غنا، کاستاریکا و کره‌جنوبی دیدار کردند و در سال جدید نیز رودرروی لوکزامبورگ، آذربایجان و جمهوری ایرلند به میدان رفته‌اند. قطر در ادامه سال جاری میلادی علاوه‌بر حضور در رقابت‌های گلد کاپ منطقه آمریکای مرکزی به‌عنوان میهمان، دیدارهای دوستانه‌ای را برابر صربستان و پرتغال تدارک دیده‌اند تا دربهترین شرایط راهی جام جهانی شوند.

امارات هم که در مرحله گروهی این مسابقات تاکنون نتایج خوبی کسب نکرده امیدوار است به لطف دیدارهای دوستانه‌ای که در این مدت انجام داده در ادامه عملکرد بهتری داشته باشد و شاید بتواند راهی دور بعد شود. آنها در سال 2020 با ازبکستان، تاجیکستان و بحرین دیدار کردند و امسال هم عراق، هند و اردن رقبای تدارکاتی این تیم بودند. امارات هم‌اکنون در رده چهارم گروهی قرار دارد که با حضور ویتنام، مالزی، تایلند و اندونزی به نظر نمی‌رسد گروه سختی برای این تیم غرب آسیا باشد اما آنها در دور رفت با دو شکست برابر تایلند و ویتنام کار خود را برای صعود سخت کردند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار