• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۰۶ - ۱۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسافرآستانه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تله‌تئاتر را با فیلم و سریال مقایسه نکنید

میزان دیده شدن تله‌تئاترها را نباید در مقایسه با فیلم‌ها و سریال‌ها آمارگیری کرد چراکه این قیاس و آمار درستی نیست. مخاطبان تله‌تئاتر قطعا مخاطبان خاص‌تری هستند، اما خاص و تاثیرگذار. این گروه مثل مخاطبان تئاتر اغلب از اقشار فرهنگی و هنری جامعه و همچنین جوانان هستند.

تله‌تئاتر  را با فیلم و سریال مقایسه نکنید

حسین مسافرآستانه که به معنی واقعی خاک صحنه خورده و سال‌های سال است با دنیای نمایش‌ها روزگار می‌گذراند، همیشه تلاش‌هایی برای احیای این جریان یعنی تله‌تئاترها کرده است، ماجرایی که البته زور او هم درموردش به تنهایی به آن نمی‌رسد و نیازمند همراهی گسترده‌تری است.

با این حال او از اهالی نام‌آشنای تئاتری است که اشراف زیادی به این حوزه دارد، به همین دلیل هر وقت سوالی از این حیطه داشتید، به شما توصیه می‌کنیم یا از او بپرسید یا به صحبت‌های او سری بزنید. مثل این‌بار که تله‌تئاترها بهانه‌ای شدند تا از این جای خالی و لزوم بازگشت این دست کارها به تلویزیون با او بگوییم و بشنویم، گفت‌وگویی که در ادامه آن را می‌خوانید.

با شورای ویژه تله‌تئاتر شروع کنیم، چرا مدت‌هاست دیگر اسمی از آن شنیده نمی‌شود؟

اوایل سال 90 و در دوران فکر می‌کنم مدیریت دکتر احمدوند بود که شورایی برای تله‌تئاتر شکل گرفت اما وقتی نگاهی به عملکرد همان زمان هم می‌کنیم، می‌بینیم ‌در آن سال‌ها هم تله‌تئاتری تولید نشده بود و بعد هم دیگر چیزی از شورا نشنیدم.

اصلا احیای این فضا از نظر شما چه لزوم و اهمیتی دارد؟

میزان اهمیت تله‌تئاتر به این بستگی دارد که چقدر به تئاتر به‌عنوان یک فعالیت‌ فرهنگی که می‌تواند نقش مهمی در فضای اجتماعی داشته باشد، پرداخته می‌شود. اگر به این امر دقت شود، آن وقت می‌بینیم چه بسیار آثار خوبی خلق می‌شوند اما بعد از اجرای آن در یک دوره کوتاه‌مدت، همه این صحنه‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند، درصورتی که وقتی اثر خلاقانه و جذابی شکل می‌گیرد، بازپخش آن در قالب تله‌تئاتر می‌تواند به ماندگاری آن کمک بسیاری کند.

 استفاده از این امداد در روزهای کرونایی چطور؟

این اتفاق به‌خصوص در دوران کرونا که سالن‌های تئاتر هم تعطیل شدند، می‌توانست به حیات تئاتر کمک زیادی کند و نمایش‌های مختلف را با ضبط و پخش حرفه‌ای در اختیار مخاطبانی از کل کشور قرار دهد. اینگونه هم کار دیده می‌شد هم عده‌ای که بیکار شده‌اند، دلگرمی پیدا می‌کردند که فضای دیگری هم برای عرضه آثارشان دارند. اما متاسفانه تا الان اقدامی صورت نگرفته است.

 از آنجایی که مدت‌ها از دوران اوج و رونق تله‌تئاتر‌ها گذشته، آیا اصلا بازگشت آنها به تلویزیون بازهم با استقبالی مثل قدیم‌ترها همراه می‌شود یا نه؟

استقبال یا عدم آن به فاکتورهای زیادی وابسته است. در وهله اول موضوعاتی که در دستور ساخت و پخش تله‌تئاترها قرار می‌گیرد، باید موردنیاز جامعه و ملت باشد و بعد هم کیفیت تولید و کیفیت هنری آن اثر توسط گروه و عوامل کار، تضمین شده باشد؛ در واقع اثری جذاب و دیدنی باشد. اینها شاخصه‌هایی هستند که اگر درست رعایت شود، قطعا مورد استقبال هم قرار می‌گیرد.

میزان مخاطبان تله‌تئاترها را چطور می‌شود تشخیص داد و طبق آن نتیجه‌گیری کرد؟ چراکه احتمالا در قیاس با دیگر آثار نمایشی، این حوزه دیگر جایگاه اولیه خودش را از دست داده است... .

 این نکته را باید در نظر بگیریم که میزان دیده شدن تله‌تئاترها را نباید در مقایسه با فیلم‌ها و سریال‌ها آمارگیری کرد چراکه این قیاس و آمار درستی نیست. مخاطبان تله‌تئاتر قطعا مخاطبان خاص‌تری هستند، اما خاص و تاثیرگذار. این گروه مثل مخاطبان تئاتر اغلب از اقشار فرهنگی و هنری جامعه و همچنین جوانان هستند. در این بین ممکن است که مثلا بعضی از فضاها از نظر کمیت مخاطب نداشته نباشد اما کیفیت مخاطبان‌شان می‌تواند تاثیر زیادی در ساخت فرهنگ اجتماعی داشته باشد. اگر به اهمیت تله‌تئاتر نه در مقایسه با سایر تولیدات توجه کنند و کیفیت لازم برای ساخت و پخش این آثار را فراهم کنند، قطعا ما تله‌تئاترهایی را خواهیم داشت که بسیار تاثیرگذار خواهند بود و به مراتب مخاطبان خودش را هم خواهد داشت.

درباره احیاکردن دوباره این فضا، دو نگاه یکی در حوزه بازپخش و دیگری در حوزه ساخت کارهای جدید وجود دارد، شما فکر می‌کنید کدام در اولویت قرار دارد؟

این دو نگاه یعنی پخش آثار قدیمی و تولیدشده و تدارک دیدن برای ساخت اثر تازه، یکدیگر را خنثی نمی‌کنند بلکه در یک راستا هستند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. بهره‌برداری از تله‌تئاترهایی که با کیفیت‌های خوبی تولید شده و مخاطبان خودش را داشته می‌تواند اتفاق جذابی باشد اما این جریان به تنهایی کافی است و ما قطعا با توجه به موضوعات موردنیاز جامعه امروز، نیاز داریم.

 علاوه‌بر تلویزیون در پلتفرم‌های دیگری هم می‌شود سراغ این حیطه و انعکاس آن رفت، درست است؟

بله، ارائه تئاتر از طریق تلویزیون یا پلتفرم‌های دیگری مثل فضای مجازی اقدامی است که سال‌های سال است در دنیا شروع شده و تازه کرونا باعث شده ما هم در ایران به این فکر بیفتیم حالا که سالن‌های تئاتر را نداریم، می‌توانیم آن را از طریق شبکه‌های مختلف و صدا و سیما نمایش دهیم و به شکلی اتفاقی که رخ داده را جبران کنیم. حالا که کرونا باعث شد تا ما باز هم به این نیاز پی ببریم، به نظرم دیگر این تصمیم نباید تنها منحصر به دوران کرونا باشد و باید به‌عنوان یک نیاز درازمدت به آن فکر کنیم.

همچنین آثاری که در تئاتر تولید می‌شوند، کارهایی‌اند که با صرف وقت، هزینه و انرژی بسیاری شکل می‌گیرند و حیف است بعد از پایان دوره اجرا، آنها فراموش بشوند چراکه نه صددرصد آنها بلکه بیشتر از 50درصدشان قابلیت استفاده و انتشار در فضاهای مختلف مثل شبکه‌های تلویزیونی را دارند. تنها باید فکر تازه‌ای شود تا وقتی را به بخش تئاترهای تلویزیونی اختصاص دهند، اتفاقی که تلویزیون از طریق آن می‌تواند پیام‌های ارزشمندی را به مخاطبش بدهد و همچنین با صرف هزینه کمتر می‌تواند آثار جالب‌توجهی را در مقابل مخاطبان‌‌شان قرار دهند.

و برای شروع این احیا از کجا باید آغاز کرد؟

این تدبیری است که در قدم اول باید مدیران تلویزیون داشته باشند. اینکه در دوره‌ای تصمیم گرفتند تنها یک شبکه مسئولیت داشته باشد و بقیه نقشی در این ماجرا نداشته باشند و دیگر کاری برایش انجام ندهند، اتفاق خوبی نیست و باید بخشی از برنامه‌های همه شبکه‌ها به‌ویژه شبکه‌های استانی به تله‌تئاترها اختصاص داشته باشد. حال چرا می‌گویم شبکه‌های استانی؟ چون این شبکه‌ها با هنرمندان بسیاری که دارند، می‌توانند آثار بیشتری را با هزینه کمتر برای تلویزیون تدارک ببینند و اگر این جزء وظایف آنها تلقی شود، آن وقت موظف به اجرای آن خواهند شد به همین دلیل این حوزه نباید منحصر به یک شبکه باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار