• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۰۵ - ۰۸:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عابدزاده سنت‌شکن و بهترین گلر لیگ پرتغال

طارمی بین ۳ بازیکن برتر فصل

در رده‌بندی اعلام‌شده از سوی سایت گل‌پوینت، عابدزاده درمجموع دیدارهایی که این فصل برای ماریتیمو انجام داده، امتیاز 6.07 را به دست آورده و طارمی هم با امتیاز 6.67 پس از پدرو گونسالوس و اوتاویو، سومین بازیکن برتر لیگ لقب گرفته است.

طارمی بین ۳ بازیکن برتر فصل

امیر عابدزاده چهارمین فصل حضورش در لیگ پرتغال را پشت‌سر گذاشت اما حضور مهدی طارمی در رقابت‌های لیگ این کشور باعث شد بازیکنان ایرانی بیش از قبل برای هواداران و فوتبال‌دوستان پرتغالی شناخته شوند و راه برای حضور بیشتر لژیونرهای ایرانی هموارتر شد. حالا هر دو بازیکن با عملکرد خوبی که در این فصل رقابت‌های لیگ داشته‌اند در تیم منتخب فصل قرار گرفته‌اند و خود را بار دیگر به‌عنوان دو بازیکن تاثیرگذار و مهم این فصل مطرح کرده‌اند. طارمی که تازه راهی پورتو شده، با وجود اینکه گفته می‌شود سرجیو کونسیسائو، سرمربی این تیم به‌زودی از سمتش کناره‌گیری می‌کند، فعلا تصمیمی برای جدایی از این تیم ندارد اما عابدزاده در هفته‌های اخیر پیشنهادهای خوبی از تیم‌های سرشناس‌تر پیدا کرده و بعید است فصل بعد همچنان در ماریتیمو حضور داشته باشد.

نمایش عالی این دو بازیکن در طول فصل سبب شد سایت «گل‌پوینت» که به‌صورت هفتگی به آنالیز دیدارهای لیگ پرتغال می‌پردازد، در پایان فصل آنها را بین بازیکنان برتر قرار دهد. این سایت درباره این دو ستاره ملی‌پوش ایرانی می‌نویسد: «رقابت‌های لیگ در این فصل با اتفاقات و حواشی زیادی همراه بود و درنهایت این اسپورتینگ لیسبون بود که طلسم 19 ساله را شکست و توانست جام قهرمانی را تصاحب کند. روبن آموریوم، سرمربی این تیم نیز به دومین مربی جوان تاریخ این مسابقات بدل شد که توانسته فاتح لیگ شود. در پایان رقابت‌های این فصل براساس امتیازاتی که در طول دیدارهای فصل به بازیکنان داده‌ایم، تیم منتخبی از بهترین بازیکنان را انتخاب کردیم که در هر پست نام سه بازیکن که عملکرد بهتری داشته‌اند، آمده است و درمجموع 33 بازیکن در این فهرست قرار گرفته‌اند.

جالب اینکه در این فهرست تنها دو بازیکن از تیم‌هایی به غیر از سه تیم بزرگ و مدعی لیگ حضور دارند؛ یکی از ماریتیمو و یکی از پورتیموننزه. در درون دروازه بهترین عملکرد را بازیکنی داشته که عضو سه تیم مشهور پرتغالی نیست و در ماریتیمو بازی می‌کند. معمولا سابقه نداشته که چنین اتفاقی رخ دهد و گلری که در سه تیم پورتو، اسپورتینگ و بنفیکا حضور دارد، شانس بیشتری برای رسیدن به این عنوان دارد. بااین‌حال امیر عابدزاده در این فصل تاثیرگذاری زیادی در نتایج تیمش داشت و نمایش بسیار خوبی در چارچوب دروازه ماریتیمو ارائه کرد. او در نیم‌فصل نخست و به‌خصوص در مصاف با پورتو که با برتری 3 بر 2ی ماریتیمو همراه بود، یکی از بهترین بازی‌های خود را ارائه داد و البته در طول فصل در سه بازی توانست نمره بالای 8 را کسب کند.

عابدزاده از نظر سیو موفق نیز در رتبه سوم لیگ با میانگین 3.2 مهار در هر بازی قرار دارد و 73درصد توپ‌هایی را که به‌سمت دروازه‌اش آمده نیز مهار کرده است.

در خط حمله هم هریس صفروویچ، دومین گلزن برتر مسابقات بود اما مهدی طارمی نمراتی بالاتر از این مهاجم سوئیسی کسب کرده و در صدر جدول بهترین مهاجمان قرار گرفته است. این مهاجم ایرانی در طول فصل 16 بار دروازه حریفان را گشود اما 11 پاس گلی(به‌جز پنالتی‌هایی که برای تیمش گرفت) که داده، سبب شده نمرات خوبی در بیشتر بازی‌ها کسب کند و درنهایت بیشترین امتیاز را بین مهاجمان این فصل لیگ پرتغال به دست آورد. او در زمانی که در زمین مسابقه حضور داشته، درمجموع روی 48درصد گل‌های تیمش اثرگذار بوده و نقش مهمی در موفقیت‌های دراگون‌ها داشته است. این بازیکن تنها یک مهاجم نیست و هم در کارهای دفاعی به تیمش کمک می‌کند و هم با حرکت در فضاهای بین مدافعان حریف برای هم‌تیمی‌هایش موقعیت‌سازی و حتی پاس‌های خوبی نیز برای آنها فراهم می‌کند. او البته از لحاظ تعداد شوت در چارچوب پشت‌سر صفروویچ قرار گرفته است اما درمجموع عملکرد بهتری نسبت به این بازیکن و همچنین سایر مهاجمان لیگ داشته است.»

در رده‌بندی اعلام‌شده از سوی سایت گل‌پوینت، عابدزاده درمجموع دیدارهایی که این فصل برای ماریتیمو انجام داده، امتیاز 6.07 را به دست آورده و طارمی هم با امتیاز 6.67 پس از پدرو گونسالوس و اوتاویو، سومین بازیکن برتر لیگ لقب گرفته است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار