• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۰۵ - ۰۹:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امشب؛ فینال لیگ اروپا در گدانسک لهستان

رویارویی شیاطین سرخ با آقای متخصص

یونایتد پس از نایب‌قهرمانی در لیگ جزیره به‌دنبال تنها جام خود در این فصل است و ویارئال هم که در لالیگا به رتبه هفتم رسید، امیدوار است با قهرمانی در این تورنمنت بتواند پنجمین سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را برای تیم‌های اسپانیایی کسب کند.

رویارویی شیاطین سرخ با آقای متخصص

سیامک خاجی،روزنامه‌نگار: نخستین فینال اروپایی این فصل امشب در شهر گدانسک لهستان و بین دو تیم منچستریونایتد و ویارئال برگزار خواهد شد تا تکلیف یکی از تورنمنت‌های مهم امسال مشخص شود. یونایتد پس از نایب‌قهرمانی در لیگ جزیره به‌دنبال تنها جام خود در این فصل است و ویارئال هم که در لالیگا به رتبه هفتم رسید، امیدوار است با قهرمانی در این تورنمنت بتواند پنجمین سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را برای تیم‌های اسپانیایی کسب کند.

غیبت مگوایر و مارسیال

برای منچستریونایتد که در سال‌های اخیر نتوانسته دوران طلایی حضور سرالکس فرگوسن را تکرار کند قهرمانی در لیگ اروپا می‌تواند شروعی دوباره برای بازگشت به کورس قهرمانی در لیگ و همچنین موفقیت در لیگ قهرمانان باشد. آنها در سال2017 نیز به‌همراه ژوزه مورینیو فاتح این تورنمنت شدند اما همچنان به عملکرد متوسط خود ادامه دادند. این‌بار سولشر برای موفقیت یونایتد ایده‌های زیادی در سر دارد که فتح لیگ اروپا می‌تواند آغاز این مسیر باشد.

شیاطین سرخ برای رسیدن به این مسابقه رم را مقتدرانه از پیش‌رو برداشتند و حالا می‌خواهند با غرق‌کردن زیردریایی زرد، پس از 4سال مجددا قهرمانی در این تورنمنت را جشن بگیرند. یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های سولشر برای مسابقه امشب مصدومیت هری مگوایر، مدافع و کاپیتان تیمش است که البته نام او در فهرست تیم برای دیدار با ویارئال قرار دارد اما معلوم نیست درنهایت مجوز حضور در بازی را از کادر پزشکی دریافت خواهد کرد یا نه. آنتونی مارسیال دیگر مصدوم یونایتد برای این مسابقه است که قطعا این بازی را از دست داده و با مصدومیت شدیدی که داشت عملا فصل برایش به پایان رسید. با توجه به اخباری که درباره احتمال جدایی او در پایان فصل شنیده می‌شود شاید این مهاجم فرانسوی نتواند آخرین بازی‌اش را برای یونایتد پیش از ترک اولدترافورد تجربه کند. از تاتنهام به‌عنوان مقصد بعدی مارسیال نام برده می‌شود و ممکن است یونایتد او را به‌عنوان بخشی از مبلغ درخواستی این تیم برای فروش هری کین راهی لندن کند.

یونایتد در غیاب مگوایر نتایج خوبی در دیدارهای اخیر نگرفته و زوج اریک بایی و ویکتور لیندلوف نتوانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند. در چنین شرایطی سولشر تلاش زیادی دارد تا بتواند از مگوایر در این دیدار استفاده کند و دراین‌باره می‌گوید: «او راه رفتن را آغاز کرده اما از راه رفتن تا دویدن فاصله زیادی است و به‌نظرم احتمال حضور او در این دیدار بسیار کم است. تا آخرین تمرین تیم منتظر می‌مانیم تا شرایط هری را بررسی کرده و ببینیم آیا می‌تواند در این بازی به ما کمک کند یا نه. مصدومیت لیگامنت مدتی طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند و احتمالا باید به فکر استفاده از نفرات دیگری به‌جای او باشیم. او قدرت رهبری و مدیریت بالایی در زمین دارد و به‌خوبی می‌تواند شرایط تیم را سروسامان دهد به همین دلیل بازیکن مهم و ارزشمندی برای ما محسوب می‌شود.»

بازیکنان یونایتد دوشنبه‌شب با یک پرواز اختصاصی راهی گدانسک شدند و سورپرایز باشگاه برای بازیکنان حضور سرالکس فرگوسن در این پرواز بود. سرمربی سابق شیاطین سرخ در 79سالگی برای حمایت از تیم در این دیدار مهم به‌همراه دیوید گیل، مدیر اجرایی سابق باشگاه در هواپیما حضور داشت و قرار است از نزدیک شاهد این فینال اروپایی باشد. این دو چهره نقش مهمی در موفقیت‌های یونایتد داشتند و هر دو در سال2013 از این باشگاه جدا شدند.

یکی از چهره‌های مهم و سرنوشت‌ساز مسابقه امشب ادینسون کاوانی است که در این فصل در ترکیب یونایتد تاثیر زیادی داشته و گل‌های مهمی نیز به ثمر رسانده است. مهاجم اروگوئه‌ای به‌قدری برای تیم سولشر خوب کار کرد که با اصرار این مربی نروژی قراردادش برای فصل بعد هم تمدید شد تا به کارش در اولدترافورد ادامه دهد. کاوانی در 10دیدار اخیر تیمش 9گل به ثمر رسانده و یکی از آماده‌ترین بازیکنان این روزهای تیم است. این ستاره 34ساله حالا در ترکیب یونایتد همان اثرگذاری را دارد که زلاتان ابراهیموویچ 5سال پیش داشت و اتفاقا به این تیم کمک کرد تا در فینال لیگ اروپا از سد آژاکس گذشته و فاتح این رقابت‌ها شود. ازسوی دیگر تجربه بالای او که سال‌ها در بالاترین سطح فوتبال اروپا بازی کرده و یک تمام‌کننده قهار به حساب می‌آید می‌تواند به جوانانی چون میسون گرینوود و مارکوس رشفورد کمک کند تا به بازیکنان به‌مراتب بهتری تبدیل شوند.

مسلما در بازی امشب اونای امری، سرمربی ویارئال برنامه ویژه‌ای برای مهار این مهاجم اروگوئه‌ای خواهد داشت اما کاوانی مهاجمی است که از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای گلزنی استفاده می‌کند و به همین دلیل مدافعان تیم اسپانیایی شب سختی برابر او و سایر مهاجمان یونایتد پیش‌رو خواهند داشت.

فینال تاریخی

برای ویارئال هم این دیدار بسیار مهم و تاریخی خواهد بود. شاگردان اونای امری که تاکنون در این تورنمنت هیچ شکستی نداشته‌اند با قهرمانی در بازی امشب می‌توانند رکوردی قابل‌توجه را به‌نام خود ثبت کنند. امری که تبحر خاصی در موفقیت در لیگ اروپا دارد و پیش از این 4بار به دیدار نهایی این تورنمنت رسیده امیدوار است در پنجمین حضورش بتواند چهارمین جام را به ویترین افتخارات خود اضافه کند. تیم او اگرچه در این فصل لالیگا نتوانست رتبه مناسبی کسب کند اما در لیگ اروپا تا پیش از مسابقه امشب بدون رقیب بوده و با 12برد و دو تساوی توانسته‌اند تیم‌هایی چون ردبول‌سالزبورگ، دیناموکی‌یف و دیناموزاگرب را از دور مسابقات کنار بزنند. شاگردان امری در نیمه‌نهایی برابر شاگردان سابق این مربی هم نمایشی عالی ارائه کردند و درمجموع دو مسابقه 2 بر یک پیروز شدند تا توپچی‌ها از رسیدن به فینال بازبمانند. البته ویارئال در آن مسابقه خوش‌شانس بود که ضربه اوبامیانگ به تیر دروازه برخورد کرد تا درنهایت فینال تمام‌انگلیسی در لیگ اروپا شکل نگیرد.

در دیدار امشب قرار است عده‌ای از هواداران ویارئال راهی گدانسک شوند تا از نزدیک نخستین فینال اروپایی تیم خود را تماشا کنند؛ اتفاقی که شاید تا سال‌ها تکرار نشود و این تیم متوسط اسپانیایی دیگر شانس رسیدن به این مرحله را نداشته باشد. به همین دلیل در این شرایط کرونایی هواداران تیم حاضرند چنین خطری را به جان خریده و راهی لهستان شوند تا تیم محبوب خود را از نزدیک تشویق کنند. قهرمانی در این دیدار از نظر مالی نیز کمک زیادی به این تیم اسپانیایی می‌کند. 4میلیون یورو پاداش قهرمانی به همراه یک تا 31 میلیون یورو درآمد ناشی از حضور در لیگ قهرمانان و همچنین 5/3میلیون یورو بابت حضور در سوپرجام اروپا برای تیمی در حد و اندازه‌های ویارئال می‌تواند کمک بسیار بزرگی باشد و به آنها کمک کند برای فصل بعد تیم بهتری را روانه مسابقات کنند.

ویارئال که شهری کوچک و کم‌جمعیت در اسپانیاست حالا پس از موناکو و باستیا به سومین شهر کوچک اروپایی تبدیل شده که توانسته در فینال یک تورنمنت اروپایی نماینده داشته باشد. در مسابقه امشب علاوه‌بر 2100هواداری که قرار است به‌همراه تیم راهی گدانسک شوند فرناندو رویگ، رئیس باشگاه نیز تیم خود را همراهی خواهد کرد. رویگ که به‌تازگی به کرونا مبتلا شده بود با پشت‌سر گذاشتن این بیماری به‌سرعت راهی لهستان شد تا این مسابقه حساس را از نزدیک تماشا کند.

اونای امری که سابقه رویارویی با منچستریونایتد را در کارنامه دارد درباره دیدار امشب و رویارویی برابر این تیم قدرتمند گفت: «به‌نظر من یونایتد از همان ابتدای حضور در این مسابقات به‌همراه تاتنهام، آرسنال، لستر، رم و میلان جزء مدعیان اصلی قهرمانی در این تورنمنت بود و شانس زیادی داشت تا به دیدار نهایی برسد. با این حال ما هم تمام تلاش خود را انجام دادیم و برای موفقیت در بازی فینال ناامید نیستیم. در چنین دیدارهایی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و نباید تنها یک تیم را شانس اصلی فتح جام دانست. ما در تیم خود ستاره‌ای نداریم و ستاره اصلی ما کاری است که انجام می‌دهیم. ما همیشه به‌دنبال آنالیز دقیق رقبا و شناخت آنها هستیم و به همین دلیل همیشه ساعت‌ها مشغول کار و تلاش هستیم. اینکه بخواهید در تمام دیدارها برنده باشید واقعا کار سختی است و من در هر تیمی که بوده‌ام تلاش کردم با تمام قوا برای موفقیت تیم تلاش کنم.»

امری در پاسخ به این سوال که در سه فینالی که با برتری تیمش همراه بوده تجربه بیشتری کسب کرده یا در جریان شکست با آرسنال، گفت: «من از فینال‌هایی که بردیم نکات بیشتری یاد گرفتم. پایه کار من این است که پس از یک بازی بارها آن را تماشا کرده و آنالیز کنم تا از اشتباهاتم درس بگیرم. بازی با چلسی در آن فینال تنها مسابقه‌ای بود که بعد از آن آنالیز نکردم و پرونده آن را بستم. آن مسابقه برای من در همان‌جا تمام شد. بسیار خوشحالم که بهترین آماده‌سازی را برای آن دیدار داشتیم و در نیمه نخست هم نمایش بسیار خوبی از خود نشان دادیم. با این حال باید اعتراف کنم در نیمه دوم آنها بهتر بودند و باید بازی را می‌بردند.»

جرارد مورنو یکی از بهترین بازیکنان ویارئال در این فصل بوده که در لیگ اروپا هم نقش زیادی در موفقیت‌های تیمش داشته و با 6گل و 4پاس‌گل تاثیر زیادی در رسیدن ویارئال به فینال داشته است. مورنو امشب هم برابر خط‌دفاعی یونایتد که در دیدارهای اخیر آسیب‌پذیر نشان داده، شانس خوبی برای موفقیت دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار