• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۰۳ - ۰۸:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جزئیات تجدیدنظرخواهی آبی‌ها برای استیناف؛ صدور آرای دربی برخلاف آیین‌نامه

استقلال: اقدام ترابی «تحریک به نفرت و خشونت» بود

استقلال قصد دارد به‌طور رسمی تجدیدنظرخواهی خود را با آماده کردن لایحه‌ای که جزئیات بخشی از آن به «فرهیختگان» رسیده به فدراسیون فوتبال ارائه کند.

استقلال: اقدام ترابی  «تحریک به نفرت و خشونت» بود

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: دربی ۹۵ با وجود آنکه حدود ۱۰ روز از زمان برگزاری‌اش سپری می‌شود اما همچنان حاشیه‌هایش نقل محافل رسانه‌ای بوده و به‌واسطه برخی اتفاقات و به‌خصوص آرای کمیته انضباطی درباره آن همچنان بحثش در محافل فوتبالی ادامه دارد. نکته قابل توجه اینکه احکام سنگین کمیته انضباطی باعث نارضایتی هر دو باشگاه به‌ویژه استقلالی‌ها شده که بر این اساس باشگاه استقلال قصد دارد به‌طور رسمی تجدیدنظرخواهی خود را با آماده کردن لایحه‌ای که جزئیات بخشی از آن به «فرهیختگان» رسیده به فدراسیون فوتبال ارائه کند. این درحالی است که باشگاه استقلال در این خصوص اعلام کرده بود جهت اعتراض به احکام صادرشده در دربی و پیگیری حقوق تیم فوتبال استقلال، اعتراض خود را به احکام صادرشده اعلام خواهد کرد و این کار روز شنبه انجام شد.

 نگاهی گذرا به آرای کمیته انضباطی برای دربی

درخصوص تخلفات انتسابی به باشگاه‌های پرسپولیس تهران و استقلال تهران و بهزاد غلامپور، محمد نادری، مهدی ترابی، فرشاد فرجی و سیداحمد موسوی مبنی‌بر مداخله اشخاص حقیقی منتسب به هر دو باشگاه در نزاع جمعی، ورود به زمین مسابقه از سوی بهزاد غلامپور و سیداحمد موسوی، بدرفتاری بهزاد غلامپور و فرشاد فرجی نسبت به یکدیگر و انجام رفتار تهاجمی از سوی مهدی ترابی و محمد نادری در بازی بین دو تیم در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه، بهزاد غلامپور و فرشاد فرجی هر کدام به دو جلسه محرومیت قطعی در مسابقات رسمی محکوم شده‌اند و مهدی ترابی و محمد نادری هر کدام به یک جلسه محرومیت تعلیقی و تمامی این افراد و همچنین سیداحمد موسوی هر یک به پرداخت مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال و باشگاه پرسپولیس به پرداخت مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و باشگاه استقلال نیز به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

 جزئیات فرجام‌خواهی آبی‌ها

همان‌طور که اشاره شد علاوه‌بر درنظر گرفته شدن جرایم شخصی مثل محرومیت قطعی و تعلیقی برای مربی و بازیکنان استقلال جرایم مالی نیز برای آنها درنظر گرفته شده است و این درحالی است که در فرجام‌خواهی باشگاه استقلال، آنها در وهله اول به برخی از احکام و آرای صادرشده بر خلاف آیین‌نامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اشاره کرده‌اند. در بخشی از این فرجام‌خواهی این‌طور آورده شده که جریمه ۷۵ میلیون تومانی درنظر گرفته شده برخلاف آیین‌نامه کمیته انضباطی بوده؛ چراکه سقف جریمه شخصی افراد حقیقی ۵۰ میلیون تومان تعیین شده و جریمه ۷۵ میلیون تومانی درنظر گرفته شده خلاف صریح آیین‌نامه انضباطی است.

بر همین اساس در ماده ۳۱ مربوط به جریمه نقدی این‌طور آورده شده که جریمه نقدی وجهی است که از سوی رکن قضایی به‌عنوان مجازات شخصی متخلف بر اساس پول رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود. در بند دوم آن آمده است درخصوص اشخاص حقیقی میزان جرایم نقدی نباید از ۵۰ میلیون ریال کمتر و یا بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال باشد. همچنین در ماده ۳ آمده است درباره اشخاص حقوقی میزان جرایم نقدی نباید از ۱۰۰میلیون ریال کمتر و بیشتر از یک میلیارد ریال باشد.

همچنین درخصوص جریمه تعلیقی درنظر گرفته شده نیز استقلالی‌ها این‌طور دفاعیات خود را مطرح کردند که اساسا بعد از نیمی از مجازات اصلی، تعلیق قابل اعمال است. بنابراین کمیته انضباطی صلاحیت ندارد تا راسا بدون تحمل نیمی از مجازات فرد او را تعلیق کند، ضمن اینکه در آیین‌نامه و در ماده ۱۰۷ آمده است دوران تعلیق از ۶ ماه تا ۲ سال بوده و اصولا تعلیق برای یک بازی معنایی نداشته است؛ ضمن اینکه هیچ‌گاه نمی‌توان درخصوص محرومیت تعلیقی از یک بازی، نیمی از آن را سپری کرده و برای نیمی دیگر از محرومیت باقی‌مانده فرجام‌خواهی کرد.

 شجاعی، نادری را هل داد

در بخش دیگری از نامه تجدیدنظرخواهی استقلالی‌ها درباره محمد نادری، مدافع هافبک چپ این تیم که در ابتدای فصل جاری از باشگاه پرسپولیس به‌صورت مستقیم به استقلال آمده و رفته‌رفته در ترکیب این تیم به جایگاه نسبی مناسبی دست پیدا کرده و این روزها بازی‌های خوبی را ارائه می‌دهد، در دفاع از وی و به شکل محتوایی این‌طور آورده شده است که آنچه در تصاویر ویدئویی مشخص است، علی شجاعی بازیکنان پرسپولیس چندین‌بار نادری را به قصد تحریک وی هل داده اما نادری سعی می‌کند واکنش نشان نداده و در کناری می‌ایستد و بر همین اساس این سوال به‌وجود می‌آید که بر چه اساسی این مدافع استقلال به‌صورت تعلیقی محروم و جریمه مالی شده است؟

 اقدام غلامپور مشابه دیگران

همچنین باشگاه استقلال در لایحه تجدیدنظرخواهی خود برای بهزاد غلامپور این‌طور ذکر کرده است که مربی دروازه‌بان‌های استقلال به‌منظور جلوگیری از نزاع و درگیری وارد زمین شده و همان نقشی را ایفا کرده است که سایرین در زمین مسابقه برای جلوگیری از نزاع دسته‌جمعی ایفا کردند و غلامپور هم به همین منظور داخل زمین رفته است. البته در دفاعیات استقلال این موضوع ذکر نشده است که منظور از سایر افراد چه کسانی هستند اما طبق برخی اخبار رسیده به «فرهیختگان» به‌نظر می‌رسد با توجه به تقدیر و تشکر کمیته انضباطی از کریم باقری مربی پرسپولیس، استقلالی‌ها در مقایسه رفتار غلامپور با باقری چنین دفاعیاتی را برای غلامپور درنظر گرفتند که چرا باید از یک مربی تقدیر شده و یک مربی دیگر تنبیه و مجازات و محروم از میادین شود. در بخش دیگری از دفاعیات برای غلامپور آمده است که ایشان به‌عنوان یک مربی باسابقه و رزومه خوب اخلاقی که در جنبه ملی و باشگاهی در کارنامه دارد به‌منظور جلوگیری از درگیری ورود و مداخله کرده است و این موضوع و اقدام وی چه تفاوتی با کار دیگران دارد؟

 جریمه مالی موسوی باید بخشیده شود

باشگاه استقلال همچنین درباره جریمه مالی سیداحمد موسوی نیز لایحه دیگری را تنظیم کرده که در بخشی از آن این‌طور آورده شده: «درخصوص تخلف انتسابی به احمد موسوی مبنی‌بر ورود به زمین مسابقه و مداخله در نزاع دسته‌جمعی به استحضار می‌رساند پس از درگیری اواخر مسابقه که شروع‌کننده آن رفتار کاملا عمدی و تحریک‌آمیز از سوی بازیکنان تیم حریف شکل گرفت که به تبع آن هجوم دسته‌جمعی اعضای تیم حریف به زمین مسابقه شکل گرفت، احمد موسوی صرفا جهت آرام کردن جو ملتهب و ممانعت از نزاع بازیکنان درگیرشده اقدام کرده و به هیچ وجه آغازگر هیچ درگیری‌ای نبوده است به استناد بند ۳ ماده ۵۶ آیین‌نامه انضباطی کمیته فدراسیون فوتبال، این موضوع از موارد عدم‌مجازات اشخاص بوده، ضمن اینکه در هیچ‌کدام از تصاویر و صحنه‌ها و فایل‌های موجود تقدیمی رفتار ارتکابی دال بر ورود صدمه یا ضربه اشخاص دیگر از ایشان مشاهده نمی‌شود و با توجه به هیجان و حساسیت حاکم بر دربی و نظر به تحریک به‌ نفرت و خشونت بازیکن پرسپولیس مهدی ترابی، وفق موضوع ماده ۵۹ آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال همان‌طور که در فیلم‌های مربوط به بازی مشخص است نه‌تنها بازیکنان نیمکت‌نشین استقلال، بلکه نیمکت‌نشینان پرسپولیس نیز وارد زمین شده‌اند، اما آنچه واضح است سعی بازیکن استقلال یعنی موسوی جهت منع از نزاع و جداسازی افراد درگیر است. بنابراین بر اساس آیین‌نامه او هیچ مجازاتی ندارد. بر همین اساس با توجه به حسن رفتار آقای احمد موسوی در دوران فوتبالی خود و به‌خصوص در دیدار دربی اخیر و همچنین حسن سابقه ایشان در ارکان قضایی و انضباطی فدراسیون فوتبال، اعمال جریمه نقدی بیش از آنچه در ماده ۳۱ آیین‌نامه انضباطی به آن اشاره شده نقض آشکار آیین‌نامه بوده، ضمن اینکه با توجه به دفاعیات ممکن با اشاره به برخی از ماده‌های دیگر در لایحه، این باشگاه درخواست بخشودگی کامل جریمه نقدی وی بر اساس مقررات را دارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک