• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۳-۰۱ - ۱۰:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی:

طرح تحولی دانشگاه آزاد اسلامی فصل جدیدی را رقم می‌زند

طرح تحولی که از چندسال پیش در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده و امروز در واحدهای مختلف درحال اجرا است، می‌تواند فصل جدیدی را برای 40 سال دوم این دانشگاه رقم بزند که قطعا اثرات آن را هم در آینده مشاهده خواهیم کرد.

طرح تحولی دانشگاه آزاد اسلامی فصل جدیدی را رقم می‌زند

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: «حل مساله بودن در دانشگاه آزاد اسلامی درحال شکل‌گیری است و طبیعتا دانشگاهی که می‌خواهد به موضوع تاثیرگذاری اجتماعی ورود کند باید این مهم را با حل مسائل مختلف درحوزه‌های صنعت، تولید، فرهنگ و... نشان دهد، در این میان طرح پایش -که چندسال است در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده- از موثرترین برنامه‌های علمی این دانشگاه محسوب می‌شود که با همان نگاه حل مساله بودن شکل گرفته است.» 

او با تاکید بر اینکه طرح پایش باعث شده به استان‌ها با توجه به احصای مسائل ملی، ماموریت‌های مختلفی واگذار شود، بیان داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی یک ماموریت عام دارد که همان بحث تولید آموزش، پژوهش علم و فناوری است که در اصل باید برای تربیت نیروهای جوان تحصیلکرده درحوزه‌های مختلف انجام ‌شود، اما درکنار آن یک ماموریت خاص هم تعریف کرده که همان بحث مساله‌محوری است.»

  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در توضیح بیشتر این مساله تصریح کرد: «ما در این استان دومساله اصلی را برای خود تعریف کرده‌ایم که یکی بحث احیای دریاچه ارومیه و دیگری مقوله کفش و چرم است. برای حل چالش‌های این دریاچه مرکز تحقیقات داریم و حتی مساله را از طریق پایان‌نامه‌های دکتری و ارشد هم دنبال می‌کنیم. از سوی دیگر کفش و چرم تبریز به یکی از چالش‌های استان تبدیل شده و امروز این مهم را از طریق طرح پایش دنبال می‌کنیم. به‌طوری که نه‌تنها مرکز تحقیقات مختص این کار را داریم، بلکه در مدرسه مهارتی و حتی سرای نوآوری‌مان هم مباحث مربوط به این موضوع را دنبال می‌کنیم.» 

جوانپور با تاکید بر اینکه امروز در دانشگاه آزاد اسلامی سیستمی طراحی شده که بتوان بر اساس آن به نیازهای جامعه پاسخ داد، گفت: «تمام واحدهای این دانشگاه در استان درگیر مسائل مختلف شده‌اند و درکنار مسائل ملی، به مباحث کوچک‌تر مانند فرآوری محصولات کشاورزی مانند نخود ورود کرده‌ایم، همچنین در نوسازی صنعتی که نیاز اصلی امروز صنایع کشور است هم ورود داشته‌ایم و اقدامات مختلفی را توسط واحدهایمان دنبال می‌کنیم.»

  او گفت: «قطعا اگر زیرساخت‌ها -که همان طرح پایش و پویش است- برای پاسخگویی در زمینه حل مساله در کشور شکل بگیرد، می‌توان در آینده شاهد رویش‌های مثبتی باشیم و نتیجه آن را هم درحوزه رفع موانع تولید، تحقق فناوری‌های جدید و... خواهیم دید. حقیقت این است که ما باید نقش‌آفرینی دانشگاه را در عرصه‌های مختلف مشاهده کنیم و مساله مهم دیگر این است که دیگر دانشگاه نمی‌تواند بگوید به اشتغال فارغ‌التحصیلان کاری ندارد، همین مساله باعث شده دانشگاه آزاد اسلامی بحث مهارت‌آموزی دانشجویان را سرلوحه فعالیت‌هاش قرار دهد.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی افزود: «امروز می‌بینیم دانشجویان این دانشگاه درکنار تحصیلات عالی با حضور در صنعت می‌توانند مباحث مهارتی را هم فراگیرد و این مساله‌ای است که توسط طرح پویش از سوی واحدهای دانشگاهی دنبال می‌شود. علاوه‌بر این، اعضای هیات‌علمی این دانشگاه هم باید در عرصه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.»

جوانپور خاطرنشان کرد: «طرح تحولی که از چندسال پیش در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده و امروز در واحدهای مختلف درحال اجرا است، می‌تواند فصل جدیدی را برای 40 سال دوم این دانشگاه رقم بزند که قطعا اثرات آن را هم در آینده مشاهده خواهیم کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار