• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۲۹ - ۰۹:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه شهید‌بهشتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ثمره درگیری‌های اخیر فلسطین شکل‌گیری یک امت واحده واقعی در جهان اسلام بود

درگیری اخیر، تنها حسنی که داشت این بود که این امت واحده را به‌وجود آورده است؛ عراق، بحرین، کویت، لبنان، ایران، پاکستان و افغانستان برای فلسطین بلند شده‌اند و دارند فریاد می‌زنند. حتی در سنگاپور یک تظاهرات میلیونی داشتیم.

ثمره درگیری‌های اخیر فلسطین شکل‌گیری یک امت واحده واقعی در جهان اسلام بود

علی یزدی، مسئول بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه شهید‌بهشتی، پیرامون اتفاقات اخیر در فلسطین و شعله‌ور شدن آتش جنگ میان فلسطینیان و رژیم اشغالگر قدس گفت: «شروع این درگیری‌های اخیر قدس به قضیه شیخ جراح برمی‌گردد، هرچند این ماجرا، عامل اصلی شعله کشیدن آتش در فلسطین نبود، اما شیخ جراح یک انتفاضه و مقاومت جدید را شکل داد.»

وی افزود: «قضیه شیخ جراح از این قرار است: پس از اینکه صهیونیست‌ها وارد قدس شدند، قدس را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم کردند که منطقه غربی کامل در تصرف خودشان قرار داشت، ولی منطقه شرقی نه. منطقه شرقی قبلا دست اردن بود و خیلی از فلسطینی‌ها به کشورهای دیگر آواره شدند. برخی به سوریه، اردن و لبنان رفتند و طی توافقی که دولت اردن با دولت اسرائیل انجام داد، قرار شد تا آواره‌های فلسطینی بیایند و در محله شیخ جراح ساکن شوند که اینها خانواده‌های شلوغی بودند و حدودا 22 خانواده می‌شدند.»

مسئول بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه شهید‌بهشتی در ادامه گفت: «رژیم‌صهیونیستی هیچ‌ احترامی به مرزهای قانونی که برایش تصور شده بود ‌نمی‌گذارد و همواره جلوتر می‌رود. براساس همین سال 2009 برخی از این شهرک‌نشین‌ها آمدند و یک‌سری از خانه‌هایی را که در محله شیخ جراح بود تصرف کردند که اتفاقا این خانه‌ها، معروف هستند و در فیلم‌هایی که از محله شیخ جراح بیرون آمده کاملا مشخص است و پرچم رژیم اشغالگر قدس بر سردر آنها زده شده.»  

این دانشجوی فعال بین‌الملل دانشگاه شهید‌بهشتی افزود: «مردمی که در ماه رمضان مثل هرسال برای نماز به‌سمت مسجدالاقصی می‌رفتند، باتوجه به شعارهایی که داخل مسجد سرمی‌دادند، رژیم اشغالگر قدس هرروز با آنها وارد درگیری می‌شد که اوج آن روز قدس بود و باعث شد یک درگیری بی‌سابقه‌ در صحن مسجدالاقصی رخ دهد که طی آن پلیس رژیم‌صهیونیستی به‌شدت نمازگزاران را قلع‌و‌قمع کرد و مجروحان زیادی داشتیم. از انواع گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده‌ کردند. حتی به چشم نمازگزاران شلیک کردند و این درگیری تا روز 28 ماه رمضان ادامه پیدا کرد. 28 ماه رمضان روزی است که هرساله صهیونیست‌ها داخل مسجد می‌آیند و شروع به خرابکاری می‌کنند، امسال برای اولین‌بار فلسطینی‌ها در صحن مسجدالاقصی مقاومت کردند و نگذاشتند اینها وارد شوند و درگیری‌های شدیدی هم شکل گرفت. قبل از آن هم شب 27 ماه رمضان که مراسم احیا است ما شاهد بودیم که پلیس راه ماشین‌رو به‌سمت قدس را بست و افراد پیاده آمدند، اتفاق جالبی بود که رخ داد.»

یزدی با اشاره به اینکه امسال‌ مقاومت جدیدی در مسجدالاقصی شکل گرفت که البته امروز به جنگ و حمله موشکی ختم شد، اضافه کرد: «قضیه حملات موشکی به آنجا برمی‌گردد که رژیم اشغالگر قدس پس از درگیری‌ها دنبال این بود که برای انتقام حمله موشکی داشته باشد. حماس هم هشدار داد که برج‌های داخل غزه را نباید بزنید. رژیم‌صهیونیستی یکی از این برج‌ها را زد و این تبدیل به شروع اصلی درگیری‌ها شد که دیگر حماس و گردان‌های شهید عزالدین قسام به‌علاوه جهاد اسلامی پای کار آمدند. یک حمله موشکی بی‌سابقه را به‌سمت رژیم‌صهیونیستی، تل‌آویو و عسقلان و حتی حیفا داشتند که طبق اعلام سخنگوی رژیم‌صهیونیستی 850 تا 1050 موشک ازطرف غزه شلیک شد.»

مسئول بین‌الملل دانشگاه شهید‌بهشتی اذعان داشت: «شاید صهیونیست‌ها هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردند که همچنین توانی داخل غزه باشد. چند روز پیش گردان عزالدین قسام یک فیلم ‌پخش کرد که طی آن اعلام شد غزه و به‌طور کلی فلسطینیان حتی به پهپاد هم مجهز شده‌اند و این پهپادها نفوذ کرده‌اند و از لایه‌های امنیتی شهرهای رژیم‌صهیونیستی گذشته‌اند و این اتفاق تازه‌ای بود.»

وی افزود: «اما از آن طرف هم ما بحث حملات متقابل صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی را داشتیم که تا امروز تعداد زیادی شهید داده شده و طی آن کودکان و زنان و خانواده‌های زیادی کشته شده‌اند که خلاف حقوق بشر است. یکی از تفاوت‌های حملات نیروهای مقاومت و رژیم‌صهیونیستی در اینجاست که اولا بگوییم نیروهای مقاومت ساعت حمله را اعلام می‌کنند و درثانی به مناطق مسکونی حمله نمی‌کنند، اما این درخصوص رژیم‌صهیونیستی صدق نمی‌کند و در شب‌هنگام که مردم خواب هستند و نمی‌توانند به پناهگاه بروند حمله کرده و به مناطق مسکونی هم حمله می‌کنند.»

یزدی با اشاره به اتفاقات مهمی که در این درگیری‌ها رخ داده است، گفت: «جدای از اینها در این تحولات و درگیری‌ها چند اتفاق مهم داشتیم که قابل‌ذکر است؛ نخست اینکه برای اولین‌بار به حیفا حمله شد و یکی از تحلیلگران امنیتی می‌گفت حیفا یک خط قرمز برای نیروهای مقاومت بوده است که حمله نکنند، اما امروزه می‌بینیم که مقاومت فلسطین موشک‌هایی دارد که این برد را دارند و این جرات را به خودشان داده‌اند که به حیفا حمله کنند. نکته بعدی این است که این چند روز دیده‌ایم که آوارگان فلسطینی درون اردن که لایه پنجم مقاومت حساب می‌شوند و تا امروز ساکت بودند، امروز قیام کرده و داخل مرزها آمده‌اند و حتی از مرزها عبور کرده‌اند و این هم هشدار بزرگی بود که آوارگان فلسطینی داخل اردن هم به‌پا خاستند و این برای رژیم‌صهیونیستی خیلی مهم بود. ازطرفی ما می‌بینیم که لبنانی‌ها هم به مرز آمدند و حتی یک شهید دادند و این هم باز دردناک است. نکته بعدی که یکی از تحلیلگران انگلیسی به آن اشاره کرد این است که این درگیری‌ها و قیام مردم فلسطین نشان داد‌ شکست‌خورده اصلی نتانیاهو و رژیم‌صهیونیستی است. چون امروز، روزی بود که گنبد آهنی بی‌اعتبار شد. وقتی موشک‌هایی که با برد کم و ارزان بودن‌شان، از فلسطین و غزه بلند می‌شوند می‌توانند این حصار گنبد آهنین را بشکنند، این نگرانی برای شهرک‌نشین‌ها و صهیونیست‌ها به‌وجود آمده که اگر حزب‌الله وارد شود، چه خواهد شد؟»

مسئول بین‌الملل دانشگاه شهید‌بهشتی گفت: «یک نکته دیگر که در پی اتفاقات فلسطین رخ داد، سخنرانی رهبری به زبان عربی بود که حضرت‌آقا یک جمله مهمی را گفتند: تحرّکوا باسم الله إلى الأمام و اعلموا أنّه «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه». این اشاره مستقیمی به کرانه باختری داشت و کرانه باختری را خطاب قرار دادند و از آنها خواستند که وارد درگیری شوند. این احتمال وجود دارد که کرانه هم به‌زودی وارد درگیری شود. جدای از همه اینها ما شاهد هستیم که در آمریکا، آلمان و کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای اسلامی فضایی علیه رژیم‌صهیونیستی ایجاد شده و همه برای فلسطین دست‌به‌دست هم داده‌اند و مقدار هشتگ‌ها و ترندهای فلسطین به‌قدری زیاد شده که نمی‌توانند سانسور کنند. یکی از مهم‌ترین ثمرات درگیری‌ها این بود که ما شاهد شکل‌گیری یک امت واحده واقعی هستیم. من با چندتن از دوستان فعال بین‌الملل صحبت می‌کردم، خوشحالی‌شان این بود که این درگیری اخیر، تنها حسنی که داشت این بود که این امت واحده را به‌وجود آورده است؛ عراق، بحرین، کویت، لبنان، ایران، پاکستان و افغانستان برای فلسطین بلند شده‌اند و دارند فریاد می‌زنند. حتی در سنگاپور یک تظاهرات میلیونی داشتیم.»

وی در پایان تصریح کرد: «باتوجه به اخبار واصله از نتانیاهو و رژیم‌صهیونیستی به‌نظر می‌آید که به‌دنبال آتش‌بس هستند و خبرگزاری 0404 اسرائیل هم این را گفته بود که نتانیاهو و رژیم‌صهیونیستی آماده آتش‌بس هستند، اما‌ خالد مشعل سه شرط گذاشت و اگر این سه شرط را قبول کنند، آتش‌بس شاید صورت بگیرد و یک شکست مفتضحانه برای رژیم‌صهیونیستی را شاهد خواهیم بود. از شروط ‌خالد مشعل این بود که اولا باید تمام خانه‌های شیخ جراح برگردد به اهالی فلسطین. نکته دوم باید صهیونیست‌ها و نیروی پلیس‌شان از مسجدالاقصی خارج و نماز آزادانه برای مردم برگزار شود و نکته آخر این بود که تمام زندانی‌های اخیر باید آزاد شوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار