• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۲۷ - ۱۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول روابط‌عمومی دانشگاه علامه طباطبایی:

روابط‌عمومی در کشور ما یک واحد نمادین و شعاری است

عبادی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که روابط‌عمومی در کشور ما یک واحد نمادین و شعاری است اما اینکه چقدر به این بخش اختیار داده شده، داستان مفصلی است، خاطرنشان کرد: «معتقدم علم روابط‌عمومی، روزآمد است و به اندازه‌ای که انتظار داریم این عرصه پیشرفت داشته، اما در عرصه اجرا نتوانستیم دستاوردهای علمی داشته باشیم.

روابط‌عمومی در کشور ما یک واحد نمادین و شعاری است

خدیجه عبادی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «روابط‌عمومی براساس کارکردی که دارد، باید همانند پل ارتباطی بین سازمان خود با جامعه بیرون ازجمله صنعت و دیگر سازمان‌های اجرایی باشد، اما واقعیت این است که متاسفانه از آنجاکه جایگاه درستی برای روابط‌عمومی در کشور وجود ندارد، این اتفاق به‌خوبی شکل نگرفته است. به‌عبارت دیگر روابط‌عمومی صرفا به‌عنوان واحدی که بیشتر در خدمت تبلیغات و تشریفات است، درنظر گرفته شده و عملکردی که جزء رسالت‌های این بخش محسوب می‌شود، کمتر موردتوجه قرار گرفته و می‌گیرد. روابط‌عمومی باید زبان گویای سازمان‌ها باشد، اما امروز روابط‌عمومی‌ها نتوانسته‌اند به وظایف اصلی خود که معرفی ظرفیت‌های سازمان‌ها و شناسایی نیازهای جامعه و انتقال آنها به سازمان‌ها است، بپردازند.»

او ادامه داد: «وضعیت فعلی روابط‌عمومی‌ها به آن دلیل است که حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی از حضور متخصصان بی‌بهره است و متاسفانه در اکثر موارد افراد کاربلد در این حوزه قرار ندارند و شاهد حضور افرادی هستیم که از تخصص‌های دیگر به حیطه روابط‌عمومی وارد شده‌اند، به همین دلیل به نیازهای واقعی این عرصه آن‌طور که باید واقف نیستند. مشکل دیگر نیز بحث ساختار تشکیلاتی سازمان‌ها است که توجه جدی به حضور نیروی انسانی متخصص و کارآزموده به تعداد موردنیاز و به نحوی که پاسخگوی وظایفی که برعهده روابط‌عمومی است را ندارند.»

  ساختار تشکیلاتی روابط‌عمومی باید بازنگری شود

مسئول روابط‌عمومی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر ضرورت بازنگری در ساختار تشکیلات روابط‌عمومی‌ها برای تامین متخصصان این حوزه گفت: «واحدی با این عنوان در سازمان‌ها داریم که حداقل امتیازات را دارد، به همین دلیل می‌بینیم روابط‌عمومی نمی‌تواند کار تخصصی خود را انجام داده و براساس تحقیق و پژوهش‌های دقیق به نیازسنجی، افکارسنجی، برقراری ارتباط با رسانه‌ها در راستای معرفی ظرفیت‌های سازمان خود و انتقال مطالبات مردم برای اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرین باشد.»

عبادی بیان داشت: «مساله دیگر این است که متاسفانه روابط‌عمومی‌ها نتوانسته‌اند به همان اندازه‌ای که فضای مجازی درطول سال‌های اخیر رشد کرده، پیشرفت کنند. البته در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته که میزان آن هم در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است؛ اما در کل نتوانسته‌ایم به اندازه نیازمان در این عرصه حرکت کنیم که بخش مهمی از عدم پیشرفت در این زمینه، مباحث زیرساختی است. منظور از زیرساخت هم عدم وجود نیروی متخصص در این عرصه است؛ یعنی عدم وجود افرادی که از یک‌سو به این نیازها واقف باشند و ازسوی دیگر بتوانند در این حوزه کارهای تخصصی انجام دهند.»

  محافظه‌کاری مانع کار روابط‌عمومی‌ها در فضای مجازی

او گفت: «در این خصوص، محافظه‌کاری و ترس از ورود سازمان‌ها به فضای مجازی را هم شاهد هستیم که طبیعتا در عرصه ورود و پیشرفت مناسب، روابط‌عمومی‌ با پیشرفت‌های فضای مجازی هم اثرگذار بوده است. ازطرف دیگر در عرصه تعامل با رسانه‌ها هم به‌دلیل همان مشکلات ساختاری، با کاستی‌هایی همراه هستیم؛ چراکه وقتی فعالان این عرصه ازلحاظ نیروهای متخصص در مضیقه باشند، طبیعتا نمی‌توانند وظایف خود را به‌درستی ایفا کنند. درست است که بخش مهمی از وظیفه روابط‌عمومی‌ها همان ارتباط با رسانه است، اما وقتی دچار تبلیغات و تشریفات می‌شویم، باید از حیطه‌های دیگر کم گذاشت که نتیجه آن هم این است که در عرصه ارتباط با رسانه اتفاقی که باید بیفتد، محقق نمی‌شود.»

  بی‌توجهی دانشگاه‌ها به ارتباطات بین‌المللی

مسئول روابط‌عمومی دانشگاه علامه طباطبایی درباره کم‌کاری سایت دانشگاه‌های معتبر کشور در عرصه جهانی بیان داشت: «این بخش متولی ندارد، با این‌حال باید بگویم وب‌سایت انگلیسی این دانشگاه فعال و به‌روز است و مخاطبان هیچ‌گونه مشکلی برای ارتباط‌گیری ندارند؛ چراکه رویکرد دانشگاه علامه طباطبایی در سال‌های اخیر توجه به فعالیت‌های بین‌المللی بوده و خوشبختانه در این حیطه مشکلی نداریم. در دانشگاه علامه طباطبایی بخش بین‌الملل به‌صورت تخصصی وب‌سایت انگلیسی دانشگاه را دراختیار دارد. وب‌سایت فارسی دانشگاه دراختیار روابط‌عمومی است و نهایت تلاش را برای انعکاس رویدادها و دستاوردها انجام می‌دهیم.»

  در عرصه اجرا نتوانستیم دستاوردهای علمی داشته باشیم

عبادی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که روابط‌عمومی در کشور ما یک واحد نمادین و شعاری است اما اینکه چقدر به این بخش اختیار داده شده، داستان مفصلی است، خاطرنشان کرد: «معتقدم علم روابط‌عمومی، روزآمد است و به اندازه‌ای که انتظار داریم این عرصه پیشرفت داشته، اما در عرصه اجرا نتوانستیم دستاوردهای علمی داشته باشیم. درحالی‌که اگر می‌توانستیم همان مباحثی که دانش آن را فراگرفته‌ایم به مرحله اجرا برسانیم، قطعا موفقیت‌های بیشتری نسبت به امروز در این عرصه داشتیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار