• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۲۵ - ۰۸:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
حاشیه‌نگاری خبرنگار «فرهیختگان» از دیدار ۳ ساعته دانشجویان با رهبر انقلاب

صریح، صادقانه و تاریخی

از میان همه جلسات و دیدارهای معمول ماه مبارک رمضان آیت‌الله خامنه‌ای به غیر از محفل انس با قرآن ابتدای ماه مبارک، فقط دیدار دانشجویی بود که امسال هم قضا نشد. این دقت‌نظر و حساسیت را بگذارید کنار مدیران اجرایی و مسئولان بخش‌های مختلف.

صریح، صادقانه و تاریخی

ابوالفضل مظاهری، روزنامه نگار: دیدارهای دانشجویی رهبر انقلاب حسابش سوای همه دیدارهاست؛ از اهمیت برگزاری آن گرفته تا نوع و کیفیتش همه و همه باعث می‌شود حتی مجازی‌شدنش هم از حواشی جذابش کم نکند. سوابودن حسابش امسال آنجا بیشتر خودنمایی کرد که از میان همه جلسات و دیدارهای معمول ماه مبارک رمضان آیت‌الله خامنه‌ای به غیر از محفل انس با قرآن ابتدای ماه مبارک، فقط دیدار دانشجویی بود که امسال هم قضا نشد. این دقت‌نظر و حساسیت را بگذارید کنار مدیران اجرایی و مسئولان بخش‌های مختلف. اصلا چرا راه دور برویم، همین مدیران حوزه دانشگاه و آموزش عالی! کسی خاطرش هست آخرین نشست و برخاست وزیر علوم با دانشجویان کی بود؟ من که روزانه پیگیر خبرها هستم خاطرم نمی‌آید، از بچه‌های دیدار هم که پرسیدم، گویا به سن و دوره تشکیلاتی آنها قد نمی‌دهد. حالا تو خود حدیث مفصل بخوان...!

چند قدم آن‌طرف‌تر از برج میلاد!

با چند نفر از دانشجویان شرکت‌کننده در جلسه هم‌مسیر شدم. برعکس آن دیدارهای خاطره‌انگیز انتهای خیابان فلسطین خبری از سربندها و دست‌نوشته‌های خودکاری نیست. اینجا بیش از همه ماسک‌ها خودنمایی می‌کنند. هرقدر پیدا کردن خیابان فلسطین برای بچه‌های دانشجو ناآشنا به تهران مشکل‌آفرین می‌شد، آدرس دیدار امسال سرراست از آب درآمده بود. از هر کجای تهران که سر بگردانی میلاد، این نشان بلند‌قامت شهر، پیداست. چند قدم آن‌طرف‌تر برج، پرده نمایش سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران حلقه وصل نگاه‌های بی‌قرار دانشجویان با حسینیه امام‌خمینی(ره) است. کرونا، کم زندگی دانشجویی را متحول نکرد. یکی از توفیق‌های اجباری‌اش همین نظم عجیب و مثال‌زدنی دیدار دانشجویی است که جایگزین فشردگی و موج‌های سنگین جمعیت شده است.

ورودی سالن یک نفر تب‌گیر به دست درکنار یک تیم پزشکی، وضعیت سلامت شرکت‌کنندگان را بررسی می‌کند. البته صف‌‌های طولانی انتظار نیست. وسایل اضافی همراهم را تحویل می‌دهم و ساعت چند دقیقه از چهار گذشته که همراه با سخنرانان وارد سالن می‌شوم. حتی اگر به چهره هم نشناسید، از لوگو‌های پشت‌برگه‌ها می‌توان نماینده هر تشکل را شناخت. می‌روند ردیف دوم مستقر می‌شوند و آخرین مرورها را برای کسب آمادگی در محل ایراد سخنرانی آغاز می‌کنند. من هم کنج دنجی از سالن قدیمی دانشگاه جای می‌گیرم تا حرکات دانشجویان را نظاره‌گر باشم. سالن سن و سال‌دار رازی قریب به هزار صندلی دارد اما به نظر می‌رسد با رعایت پروتکل‌ها کمتر از یک‌چهارم آن تکمیل شود. دیدار امسال هم مزین به تمثال شهداست؛ تصویر شهید فخری‌زاده و سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی سمت چپ و راست سن قرار گرفته و تصاویری از شهدای دیگر انقلاب، صندلی‌های خالی ردیف وسط را زیباتر کرده است.

جای وزرا خالی است!

آماده‌سازی دیدار مجازی به اندازه اسمش ساده به نظر نمی‌رسد. تست، پشت تست از حسینیه به سالن و از سالن به حسینیه. کم‌کم همه‌چیز آماده برقراری ارتباط و دیداری دیگر می‌شود. حضور مدیران هم موید همین نکته است. پرویز کرمی، مشاور و رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یکی از اولین چهره‌های شاخصی است که وارد می‌شود. بعد از آن فرزاد جهان‌بین و کاظم یکانی، معاون و مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع دانشجویان حاضر می‌شوند. با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری و معاونان فرهنگی وزارت علوم و بهداشت به نظر صف اول جلسه تکمیل می‌شود اما اینجا هم خبری از حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست که نیست.

مداح اولین فردی است که پشت‌تریبون می‌رود. حال و هوای جلسه را تغییر می‌دهد و با خواندن شعر علیرضا شفیعی شاعر خوزستانی به یکی از اتفاقات پرحاشیه اخیر کشور اشاره می‌کند. او اولین احسنت‌های حاضران را با این دو بیت درو می‌کند: «به رغم خواهش کوته‌نظرهای بلاتکلیف‌/ بلندآوازه‌تر شد هیبت نام سلیمانی‌/ درختیم و به پیکر زخم از فرزند خود داریم‌/ ولی با ما حیاتی هست از خون شهیدانی.»

دیداری کوچک اما به وسعت ایران

بچه‌ها دوباره گرم صحبت‌های دوستانه می‌شوند. یکی از مسئولان دفتر رهبری تذکراتی برای حفظ برنامه می‌دهد. از دانشجویان می‌خواهد برای رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌ دو صندلی بین هر فرد را رعایت کنند و ماسک از صورت برندارند. به سخنرانان دیدار هم زمان در نظر گرفته‌شده را متذکر می‌شود. هشت نماینده از تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی به همراه یکی از نخبگان علمی در این دیدار صحبت می‌کنند. خیلی از آنها را می‌شناسم. در دیدار امسال هم از تشکل‌ها و طیف‌های سیاسی مختلف حضور دارند و هم از مقاطع مختلف. هم بچه‌های مهندسی، هم علوم انسانی و هم پزشکی و پرستاری نمایندگانی دارند، البته به جز یک نفر از دانشگاه آزاد اسلامی همه از دانشگاه‌های دولتی هستند. لهجه‌های متنوع سخنرانان هم نمایانگر پراکندگی جغرافیایی نمایندگان تشکل‌ها بود.

گل‌طلایی رقابت‌های تشکیلاتی!

دیدار دانشجویی رهبری برای بچه‌های تشکل‌ها حکم گل طلایی دارد. یک سال تلاش و فعالیت، ارزیابی و بررسی، گفت‌وگو و ارتباط با دستگاه‌ها همه‌اش خلاصه می‌شود در چند دقیقه کوتاه که لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه‌اش فکر و برنامه دارد. امسال به سخنرانان هفت دقیقه‌ای زمان داده بودند و خب کیست که نداند بیان آن همه حرف‌های مگو با شنونده‌ترین شخصیت نظام در این مدت کوتاه امری است بعید و ناشدنی!

تمرین شعار!

نمایشگر سبز‌رنگ سالن، 10دقیقه‌ای تا رسیدن به ساعت 17 فاصله دارد که یک خانم پشت ‌تریبون می‌ایستد. چند صلواتی از جمع می‌گیرد و اشتباهات بچه‌ها در دیدار سال قبل را مرور و تمرین هماهنگی شعار را آغاز می‌کند! چیزی که برای بچه‌ها تازگی دارد و چهره‌های متعجب آنها را دیدنی کرده است. یاد سال‌های قبل می‌افتم که شعارهای پی‌درپی جمعیت چه شوری در حسینیه می‌ساخت. یکی، دو نفر می‌شوند وزیر شعار؛ «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست» و «ای پسر فاطمه، منتظر تو هستیم» در فضای سالن طنین‌انداز می‌شود. دل در دل بچه‌ها نیست. نگاه همه خیره مانده به پرده نمایش سالن. بالاخره تصویر رهبر معظم انقلاب بر چشمان دانشجویان نقش می‌بندد. صدای فریاد شعارها دوباره بلند می‌شود: «صل علی محمد، نایب مهدی آمد.» رهبری به ابراز احساسات دانشجویان پاسخ می‌دهند و اینگونه دویست‌وپنجاه‌ونهمین جلسه دانشجویی رهبر انقلاب آغاز می‌شود.

بعد منزل نبود...

برای این جماعت منتظر، دیدن و گفت‌وگو با آیت‌الله خامنه‌ای از همین فاصله و در قاب دوربین‌ها هم کم موهبتی نیست. حسینیه و سالن برایشان فرقی نمی‌کند، خودشان در سالن رازی هستند و دل‌شان را روانه انتهای خیابان فلسطین کرده‌اند. فهمیدنش چندان سخت نیست، این را می‌شود از اشک نقش‌بسته در چشم‌های برخی‌‌شان خواند. حرف دل‌شان را اما یکی از همین سخنرانان زد: «هرچند کمی از شما دوریم اما بعد منزل نبود در سفر روحانی...»

مجری بدون فوت وقت، سلامی می‌دهد و تریبون را به قاری قرآن می‌سپارد. قاری جوان و خوش‌آوای قرآن، حبیب صداقت، دارنده مقام سوم مسابقات بین‌المللی قرآن است. او آیاتی از سوره نساء را برای حاضران تلاوت کرد.

کلاس درس آیت‌الله خامنه‌ای همچنان برقرار است

حالا دوباره نوبت مجری است. فاطمه یوسفی، دانش‌آموخته‌ دکتری دامپزشکی از دانشگاه شیراز اجرا و مدیریت این جلسه را برعهده دارد که از ادوار جنبش عدالتخواه دانشجویی است. صحبت‌هایش را اینگونه آغاز می‌کند: رمضان ماه مهمانی خدا برای فرزندان انقلاب نویدبخش میهمانی دیگری هم هست، امسال هم اگرچه توفیق دیدار حضوری میسر نشد اما رسم دیدار همچنان باقی است و کلاس درس آیت‌الله همچنان برقرار است و دانشجویان مشتاق دیدار استاد. یوسفی اشاراتی هم به حوادث روزهای اخیر دشت برچی در افغانستان و قدس شریف دارد و گریزی هم به اتفاقات اخیر کشور می‌زند و این دوبیتی را حسن‌ختام صحبت‌هایش قرار می‌دهد: «هشدار! گمان بی‌نیازی نکنیم/ با رنگ و درنگ، چهره‌سازی نکنیم/ حیثیّت انقلاب خون شهداست/ با حرمت انقلاب بازی نکنیم.»

چفیه و انگشتر جزء جدایی‌ناپذیر دیدار دانشجویی!

محسن خزایی، دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان به‌عنوان نماینده بسیج دانشجویی نخستین سخنرانی است که روی سن می‌رود. شال‌گردن منقش به پرچم فلسطین بر دوش دارد تا اهمیت وقایع این روزها را برای دانشجو نشان دهد. اجازه می‌گیرد و صحبت‌های خود را آغاز می‌کند. از فعالیت بسیجی‌ها روایت و پرداختن مساله‌محور به مشکلات کشور را به‌عنوان یک مطالبه مطرح می‌کند. او با اشاره به فعالیت جریان تحریف، نسبت به گروگان گرفتن معیشت مردم هشدار می‌دهد و کنایه‌ای هم از گشایش‌های پوشالی در پس مذاکرات به دولت حواله می‌کند. او نقدی هم نسبت به عدالتخواهی جریان دانشجویی می‌کند. صحبت خزایی زمان اشاره به بازیگری روسای‌جمهور در نقش یک اپوزیسیون همیشه طلبکار نظام یک احسنت از جمع می‌گیرد و با خواندن قطعه شعری درخصوص حادثه تروریستی اخیر افغانستان به پایان می‌رسد. او پس از پایان متنش، از رهبری می‌خواهد مانند سخنرانان سال‌های گذشته از فیض چفیه و انگشتر بی‌نصیب نماند!

ماجرای یک رندی ناموفق!

سخنران دوم، نماینده جنبش عدالتخواه است. حمید محمدپور، دانشجوی ارشد سیاستگذاری دانشگاه تهران و دبیر این اتحادیه دانشجویی صحبت خود را آغاز می‌کند. متن شسته‌ورفته‌ای آماده کرده و بی‌مقدمه سراغ اصل حرفش می‌رود و با کلیدواژه‌های اصالت ثبات و قانون بقای مدیران چند تایید از جمع حاضر می‌گیرد. از تابو انگاشته‌شدن بازنگری در قانون سربازی هم انتقاد می‌کند و تحسین دانشجویان پسر را برمی‌انگیزد. محمدپور اصالت ثبات، نبود ارزیابی در حوزه تحقق اهداف و احیای جمهوریت را لوازم اصلی مسیر تحقق نظام انقلابی عنوان و برداشت غلط از ولایت‌فقیه را یکی از موانع آن مطرح کرد. اشاره او در این قسمت به برخی فرافکنی مقام‌های دولتی درخصوص مذاکرات هم بار دیگر با تحسین جمع همراه شد. او گریزی هم به جلسات جنبش با دفتر رهبری زد و انتقاداتی را هم در این خصوص مطرح کرد و به صحبتش خاتمه داد. خاطرتان هست کمی قبل‌تر از برنامه‌ریزی برای ثانیه به ثانیه این دیدار نوشتم؟ شاهد مثالش دبیر جنبش که حتی برای زمان ثانویه بیان درخواستش هم سوالاتی آماده کرده بود، غافل از اینکه با آن همه تذکر مجری دیگر مجال صحبت نخواهد داشت. دست آخر رهبری از او می‌خواهند مطالب و سوالاتش را به دست او برسانند.

یک سخنرانی علمی و حماسی!

ریحانه‌سادات میرحسنی، سخنران نخبه دیدار امسال دکترای بیوتکنولوژی دارد و صحبت‌هایش را با اشاره به اهمیت سلامت آغاز می‌کند. بحثش تخصصی است و مربوط به دغدغه مهم این روزهای مردم. واکسن و واکسن‌سازی، همین هم باعث می‌شود برعکس بسیاری از صحبت‌های تخصصی حاضران هم توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، هرچند از بیان شیوای او هم نمی‌شود گذشت. از تیم سه، چهار نفره‌ای می‌گوید که حالا به سی، چهل نفر رسیدند و به تولید واکسن ملی مشغول هستند. روایتش از مسیر سخت اما موفقیت‌آمیزی که همراه با دوستانش طی کرده، غرورآفرین است و به نظرم یک ترک حماسی از مجید انتظامی کم دارد. از رهبری می‌خواهد تا با تذکرات و تاکیدات‌شان موانع ادامه را مسیر هموارتر کنند. او اولین نفری است که تا الان سر زمان اعلام‌شده تریبون را به مجری می‌سپارد.

دغدغه‌های حکمرانی مستقلی‌ها

نماینده اتحادیه مستقل، سخنران بعدی و نفر چهارمی است که صحبت‌هایش را آغاز می‌کند. ایمان احمدی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه یزد سلامی به نمایندگی از هم‌قطارانش تقدیم رهبر انقلاب می‌کند و با مقدمه‌ای کوتاه سراغ اصل حرفش می‌رود؛ ساده‌سازی حکمرانی در چهار حوزه. سخنرانی شور سالن را به اوج خود می‌رساند. با کنایه‌ای به برخورد و اخراج یک مجری از صداوسیما بابت صحبت‌های میهمانش، نخستین تحسین‌ها را از جمع می‌گیرد. احمدی فقدان یک نظم تئوریک در مساله عدالت را مقدمه ساده‌انگاری در عدالت عنوان می‌کند و با کنایه عدالتخواهان پروژه‌ای دوبار جمعیت را به تشویق وامی‌دارد. او تا انتهای صحبتش با صحبت از بی‌کفایتی‌های قابل‌تدریس دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ضرورت مسئولیت‌پذیری وزیر برجام و انتخابات شب امتحانی چندبار دیگر هم تشویق می‌شود. دبیر مستقلی‌ها پیش از خداحافظی با رهبری نمایشی از یک اصفهانی زرنگ ارائه می‌دهد؛ هم چفیه و انگشتر طلب می‌کند و هم از رهبر انقلاب می‌خواهد تا در نماز شب یک‌بار به اسم او را دعا کنند و خطبه عقد او را بخوانند. آیت‌الله خامنه‌ای هم در پاسخ لبخندی می‌زنند، خواسته‌های او را اجابت و از سخنرانی او تشکر می‌کنند.

تشریح وضعیت با ادبیات پزشکی!

فاطمه صحرانشین، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به‌عنوان نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی کشور در این مراسم فرصت سخنرانی دارد. او در بخش نخست ارزیابی‌ای از وضعیت رسانه کشور ارائه می‌دهد و از مسئولانی صحبت می‌کند که امروز شبکه‌ای را فیلتر و فردا خود در آن حضور فعال پیدا می‌کنند. این اشاره او با تحسین دانشجویان همراه می‌شود. ادبیات متنش هم موید اشتغال او به حوزه‌های پزشکی است. فیلترینگ را پانسمان مقطعی معرفی می‌کند و گریزی هم به مساله شفافیت در انتخابات می‌زند. او بخشی از صحبت‌هایش را به موضوع بحران جمعیت اختصاص داده و آن را ویروسی مهلک‌تر از کرونا ویروس ارزیابی می‌کند و در آخر فرزند کمتر، زندگی سخت‌تر را به‌عنوان شعار جایگزین پیشنهاد می‌دهد. به نمایندگی از کادر درمان، سلام آنها همراه با پیوستی از نکات و نظرات‌شان را به رهبری می‌رساند. رهبر انقلاب در پاسخ می‌خواهد سلام ایشان را به همکارانش برساند.

پای بازی مافیا به دیدار دانشجویی هم باز شد!

 ششمین نفر، توحید تقی‌زاده، دانشجوی دانشگاه سهند تبریز و دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است و مانند همه نمایندگان جامعه، صحبتش را با کلامی از شهید‌بهشتی آغاز می‌کند. او هم بر قدیمی بودن مدل حکمرانی در کشور تاکید می‌کند و از گفتمان تحول در حکمرانی سخن به میان آورد که در طول ماه‌های اخیر محور فعالیت‌های این اتحادیه هم بوده است. از اقتصاد و بورس و ظلمی که به مردم روانه شد تا جوان‌گرایی و سربازی و حوزه زنان و خانواده و فضای مجازی بخش‌های مختلف نکات ایرادشده او در محضر آیت‌الله خامنه‌ای را تشکیل می‌داد. از رهبری درخواست معرفی چهره‌های متفکر حوزه را دارد. دبیر جامعه اسلامی دانشجویان پای بازی شهروند و مافیا را هم به دیدار باز می‌کند و با کنایه‌ای به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهور از سمت دانشجویان تحسین می‌شود. تقی‌زاده در بخش آخر صحبتش مانند اکثر سخنرانان دیدار، اشاره‌ای به ماجرای فایل صوتی وزیر امور خارجه دارد و با شعری حماسی صحبت خود را به پایان می‌رساند. او با حسن استفاده از زبان ترکی‌اش چند کلامی هم خصوصی در جمع با رهبری درد‌‌دل کرده و دو درخواست را مطرح می‌کند. می‌گوید برای متاهل‌هایی که مشغول کار تشکیلاتی هستند، دعا کنید و همان تحفه‌ای که سال گذشته به بچه‌ها دادید را به من و همسرم هم بدهید. آقا از او می‌پرسند منظور از تحفه انگشتری است؟ او هم فرمایش رهبری را تایید می‌کند.

2 واحد درس آزاداندیشی

یک ساعت و 20 دقیقه‌ای از زمان شروع برنامه می‌گذرد. نفر بعدی متفاوت‌ترین سخنران دیدار است، هم از حیث ظاهر و هم از حیث محتوا. او میرآرمان عدنانی، دانشجوی ارشد جامعه‌شناسی و دبیر انجمن اسلامی پیشرو دانشگاه تربیت‌مدرس است و در ابتدا شورای نگهبان را به باب انتقاد می‌گیرد. عدنانی از حدود اختیار مجموعه‌های مختلف هم می‌پرسد و نسبت به سانسور و سرکوب تجمعات، برخورد با خبرنگاران و دانشجویان گلایه‌ها و انتقاداتی مطرح می‌کند. تذکرات چندباره مجری هم چندان افاقه نمی‌کند و عدنانی با یک عذرخواهی به صحبتش ادامه می‌دهد. اشاره صریح او به سران فتنه با واکنش دانشجویان حاضر در سالن مواجه می‌شود. فریاد مرگ بر منافق که بلند می‌شود، مجری همه را به حفظ سکوت و نظم جلسه دعوت می‌کند. عدنانی در پایان سخنانش از آیت‌الله خامنه‌ای می‌خواهد پاسخ‌های صریحی به سوالاتش را جای انگشتر به او هدیه دهند. اتفاقی که بلافاصله اجابت می‌شود. او هنوز پشت‌ تریبون است که رهبر انقلاب در پاسخ کوتاهی می‌گویند بسیاری از سوالات مطرح‌شده را پاسخ گفته‌اند. صحبت به همین‌جا ختم نمی‌شود. رهبری باب تدریس دو واحد آزاد‌اندیشی و نقد منصفانه را باز می‌کنند و به عدنانی می‌گویند شنونده نقدها هستند و از صحبت‌های دانشجویان هم استقبال می‌کنند اما اینکه این جلسات را نمایشی عنوان کنند ناجوانمردانه است. اشاره رهبر انقلاب به بخشی از صحبت‌های عدنانی است که حضور دانشجویان منتقد را با شائبه‌های نمایشی عنوان کرده بود. رهبری اما با همان لحن پدرانه او را به سخن گفتن منصفانه دعوت می‌کنند و ادامه می‌دهند: «بسیاری در فضای مجازی و روزنامه‌ها انتقاداتی مطرح می‌کنند، من همه این موارد را می‌شنوم و اگر درست باشد استفاده می‌کنم. اینکه دشنام محترمانه‌ای بدهید و بگویید جلسه نمایشی بود جوانمردانه نیست.»

محرومیت‌زایی، عملکرد درخشان دولت

فاطمه راوند دانشجوی دانشگاه شاهد، نماینده جهادی‌ها در دیدار دانشجویی است. یاد کسری اسماعیلی یکی از دانشجویان پزشکی جهادگر که چندی پیش آسمانی شد را زنده می‌کند و از فعالیت‌های جهادی‌ها در دوران کرونا سخن می‌گوید. جذاب‌ترین بخش صحبت‌هایش کنایه‌اش به تنها وجه درخشان عملکرد دولتی‌هاست! می‌گوید عملکرد دولت در هر زمینه‌ای مورد نقد باشد شکرخدا در زمینه محرومیت‌زایی عملکرد درخشانی داشته و راه را برای فعالیت‌های بیشتر جهادی باز کرده. او حضور جهادگران در نهاد‌های تصمیم‌گیری را به‌عنوان یک مطالبه مطرح ‌‌و از رهبر انقلاب دیدار حضوری با جهادگران را پس از پایان کرونا درخواست می‌کند. حدسم ابتدای جلسه‌ام درست از آب درمی‌آید. آنگونه که ساعت نشان می‌دهد و مجری می‌گوید دو نفر بیشتر از پس رعایت این قاعده برنیامدند، همان دو سخنران خانم جلسه.

پاسخ‌های صریح به انتقادات ناجوانمردانه

دبیر دفتر تحکیم وحدت آخرین سخنران دیدار دانشجویی سال 1400 پشت‌تریبون قرار می‌گیرد. محمد گودرزی دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی است که صحبتش را در اوج آغاز می‌کند. او با انتقاد از سوءاستفاده از «میدان» و «انتخابات» به سیاسی‌کاری یک جریان سیاسی انتقاداتی وارد می‌کند و تلویحا پاسخ‌های صریحی به انتقادات سخنران اصلاح‌طلب دیدار می‌دهد. گودرزی که حسابی با نطق ابتدایی‌اش کولاک کرده، صحبت‌های خود را در چند بخش ارائه می‌دهد. جمهوریت مانند سال‌های اخیر، پای ثابت متن‌های بچه‌های تحکیم است و سازوکار درست فعالیت احزاب را مطالبه می‌کند. گودرزی با کلیدواژه سیاستگذاری بر‌مبنای مزاج مجددا مورد تشویق دانشجویان قرار می‌گیرد. حوزه زنان و لزوم مشارکت فعالانه حوزه علمیه در این حوزه، دانشگاه و اقتصاد از دیگر بخش‌های صحبت نماینده دفتر تحکیم است.

وقتی مهلاخانم، شگفتی‌ساز دیدار شد!

چند دقیقه مانده به ساعت هفت که دو ساعت بیان نظرات و دیدگاه‌های دانشجویان به پایان می‌رسد. مجری که چند دقیقه‌ای است درگیر آرام کردن فرزند خردسالش شده شگفتانه آخر خود را رونمایی می‌کند و همراه با دخترش روی سن حاضر می‌شود. مهلاخانم می‌شود جوان‌ترین فردی که پشت‌تریبون دیدار دانشجویی قرار گرفته، سال‌های پیش از ورود به دانشگاه. یوسفی از رهبر انقلاب می‌خواهد او و فرزندش را از دعای خیر بی‌نصیب نگذارند. رهبری هم با تشکر از اجرای او می‌گویند ان‌شاءالله خداوند چندتای دیگر از همین‌ قبیل به شما اعطا کند. لبخند بر صورت همه دانشجویان نقش می‌بندد. همه‌چیز مهیای آغاز کلاس درس استاد است.

باب پخش نقدهای دانشجویی باز می‌شود؟

دانشجویان سراپا گوش و دست به قلم آماده شنیدند. رهبر انقلاب از ‌صحبت‌های دانشجویی به نیکی یاد کرده و سطح آنها را بالاتر از گذشته ارزیابی می‌کنند. رهبر انقلاب در ابتدای سخنان‌شان نکته مهم دیگری هم عنوان می‌کنند که دانشجویان را به پخش کامل صحبت‌هایشان امیدوار می‌کند. چند سالی هست که خبری از فیلم و صوت صحبت‌های نمایندگان دانشجویان نیست اما رهبری نقش انتشار مطالب دانشجویان را بسیار مفید برای افکار جامعه ارزیابی کرده و آن را پیش‌برنده ذهنیت جامعه عنوان می‌کنند. اتفاقی که می‌تواند چراغ سبزی برای نمایش کامل صحبت‌های بچه‌ها از دریچه رسانه ملی برای عموم مردم باشد.

کلاس درس آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه به درس تحول رسیده است. رهبر انقلاب مساله تحول‌خواهی را به‌صورت کامل تبیین می‌کنند. بخشی از بیانات رهبری هم مختص به فضای دانشگاه است. رهبر انقلاب از یادگیری‌های دوران کرونا اظهار نگرانی می‌کنند و برطرف کردن نواقص آموزش مجازی را از وزارتخانه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی مطالبه می‌کنند. موضوع اشتغال دانشجویان و تقلب‌ها هم ازجمله دیگر تذکرات مهم رهبری است که برای دانشجویان هم قابل‌توجه است. سخنرانی رهبر انقلاب یک ساعت به طول می‌انجامد. عملکرد دانشجویان در زمینه کرونا، خصوصی‌سازی و فعالیت‌های عرصه بین‌المللی مورد تقدیر رهبری قرار می‌گیرد. سخنان رهبر انقلاب در باب انتظارات از تشکل‌ها بخش پایانی صحبت‌های ایشان را تشکیل می‌دهد؛ بیاناتی که می‌شود اولویت‌های اصلی و مسیر حرکت دانشجویان فعال دانشگاه‌ها در ماه‌های پیش‌رو.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین