• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۲۵ - ۱۱:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان:

15 درصد اساتید اصفهانی به فعالیت‌های فناورانه مشغولند

پیام نجفی گفت: درحال حاضر بیش از 15 درصد اعضای هیات‌علمی در قالب‌های مختلف اعم از مدیر پروژه یا استاد راهنما در حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند

15 درصد اساتید اصفهانی به فعالیت‌های فناورانه مشغولند

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بررسی مراکز این استان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان خوراسگان اصفهان سابقه بسیار طولانی دارد و درحال فعالیت است. از همین رو شاید بتوان گفت این مرکز جزء اولین مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی فعال در کشور است. درحال حاضر نیز با توجه به دامنه فعالیت‌های مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این واحد دو مرکز رشد درحال فعالیت هستند. مجموعه مرکز رشد و فناوری زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال فعالیت است و دانشجویان فنی‌ومهندسی در آن مشغول هستند. مجموعه دیگر هم تحت‌عنوان مرکز رشد و تحقیقات علوم گیاهی از سال 91 با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان مشغول فعالیت است.»  وی ادامه داد: «البته تعداد هسته‌ها و واحد‌های فناور مشغول در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان هر سال درحال افزایش است، اما درحال حاضر بیش از 200 گروه در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌های دانش و فناوری در حوزه‌های مختلف اعم از صنایع غذایی، کشاورزی، لوازم آرایشی و... مشغول به فعالیت هستند.»

نجفی درخصوص تجاری‌سازی محصولات تیم‌های مشغول در مراکز رشد گفت: «در سال گذشته قراردادهای خوبی برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه با مراکز صنعتی منعقد شده است. البته در این زمینه صندوق‌های فناوری هم حمایت‌های خوبی برای تیم‌های دانش‌بنیان در قالب‌های مختلف ازجمله مشارکتی و سرمایه‌گذاری مستقیم فراهم کردند.»  وی با اشاره به توجه شرکت‌های دانش‌بنیان به شرایط کرونایی کشور افزود: «شرکت‌های دانش‌بنیان در ایام کرونا توجه خوبی به نیازهای کشور و جامعه داشتند و در همین راستا نیز محصولات و زمینه‌های جدیدی برای تولید به خطوط تولیدشان اضافه کردند که ازجمله این اقدامات و محصولات می‌توان به راه‌اندازی خط تولید ماسک و دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده اشاره کرد. برخی از این شرکت‌های کرونایی به نیازهای دانشگاه نیز توجه داشتند و برای کلاس‌های مجازی درحال طراحی یک بستر جامع‌ هستند.»  نجفی درخصوص برنامه‌ریزی دانشگاه برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری گفت: «امسال بنا داریم مدل‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم و روی سرمایه‌گذاری مشارکتی تمرکز بیشتری داشته باشیم تا درنهایت محصولات تولید‌شده در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزایش پیدا کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بررسی مشارکت اساتید در مراکز رشد این استان گفت: «درحال حاضر بیش از 15 درصد اعضای هیات‌علمی در قالب‌های مختلف اعم از مدیر پروژه یا استاد راهنما در حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند، البته پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری تعداد اعضای هیات‌علمی فعال در این حوزه‌ها افزایش یابد.»  وی ادامه داد: «تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه‌های مرکز رشد به سوددهی خوبی رسیدند و حتی مشغول صادرات محصولات‌شان به کشورهای همسایه هستند که از این شرکت‌ها می‌توان به شرکت تولید بذر و گیاهان دارویی مرکز رشد دانشگاه اشاره کرد. البته برخی دیگر از شرکت‌ها مثل شرکت‌های آنالیز موادغذایی، شرکت‌های فعال در حوزه غذا و دارو و شرکت‌هایی در زمینه بیوتکنولوژی نیز در این دوره به سوددهی مطلوبی رسیدند.»  نجفی با بررسی درآمدهای غیرشهریه‌ای از محل شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب‌های مختلفی در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان مشغول فعالیت هستند. مدل قرارداد دانشگاه با شرکت‌های دانش‌بنیان متنوع است، با بعضی از این شرکت‌ها به‌صورت مشارکتی و از برخی شرکت‌ها به‌صورت خرید سهام حمایت شده است و طبیعتا با افزایش دارایی شرکت‌ها درواقع به دارایی‌های دانشگاه افزوده خواهد شد.»

وی با اشاره به همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه برگزاری کلاس‌های مجازی در ایام کرونا گفت: «3 شرکت فعال در حوزه دیجیتال در مرکز رشد دانشگاه با توجه به شرایط کرونایی و اهمیت برگزاری کلاس‌های دانشجویان درحال فعالیت در این حوزه هستند و ظرفیت خوبی در‌اختیار دانشگاه برای برگزاری کلاس‌ها قرار دادند. البته در این زمینه ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز حمایت‌های ویژه‌ای از تیم‌های دانش‌بنیان به عمل آوردند و هم‌اکنون نیز نرم‌افزارهای این تیم‌ها در اختیار دانشجویان قرار دارد.»

وی ادامه داد: «درحال حاضر برای افزایش جذب دانشجویان به مراکز رشد، درحال تکمیل طرح پویش در این شرکت‌ها هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان با جذب دانشجویان، نیرو انسانی خود را تکمیل کنند و از‌طرفی هم دانشجویان با کسب تجربه در شرکت‌های دانش‌بنیان، مهارت بیاموزند. در این راه، دانشگاه آزاد اسلامی ریل‌گذاری خوبی انجام داده و به نظر می‌رسد با توجه به اصلاح قوانینی و راهکارها در سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی در خصوص اشتغال دانشجویان و حمایت از تولید باشیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار