• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۲-۲۱ - ۱۸:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

جریان‌شناسی سیطره صهیونیسم در سینمای جهان

باشگاه فیلم فرهنگ‌سرای ارسباران به مناسبت روز جهانی قدس با حضور سیدمحمد حسینی مدرس دانشگاه و کارشناس فیلم بود به جریان‌شناسی صهیونیسم در سینمای جهان پرداخت.

جریان‌شناسی سیطره صهیونیسم در سینمای جهان

به گزارش «فرهیختگان»، باشگاه فیلم فرهنگ‌سرای ارسباران به مناسبت روز جهانی قدس، میزبان سیدمحمد حسینی مدرس دانشگاه و کارشناس فیلم بود. در این نشست، باشگاه فیلم به جریان‌شناسی صهیونیسم در سینمای جهان پرداخت.

 سیدمحمد حسینی در خصوص شکل‌گیری کمپانی‌های شش‌گانه بزرگ هالیوود گفت: با بررسی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که امپراتوری هالیوود تحت تاثیر رویاپردازی صهیونیسم با افرادی نظیر "هری کوئن"، "ویلیام فاکس"، "لوئیس بی مایر" و "جک" و "هری وارنر" که همه یهودی بودند، ادبیاتی را پیاده کرد که در ظاهر رویای آمریکایی نام گرفت و این امر البته اختراع یهودیانی بود که با این عنوان سبک زندگی یهودی را به مردم آمریکا تحمیل کردند که ظاهرش آمریکایی و عملاً سبک زندگی یهودیان است.

استاد دانشگاه با بیان سیر تاریخی سینمای هالیوود تا امروز به یک جمع‌بندی کلی از رویکرد یهودیان در صنعت سینما پرداخت و ادامه داد: رویکرد کلی در این عرصه به ۴ قسمت تقسیم می‌شود:

رویکرد اول؛ باز آفرینی و احیای جریان‌های تاریخی و اسطوره‌ای؛ در این بخش سراغ یونان باستان رفتند که تمام تجربیات بشر در موقعیت‌های نمایشی را در ۳۶ وضعیت نشان داد و همه آنها در کتاب ۳۶ وضعیت نمایشی ژرژ پولتی به چاپ رسیده است.

رویکرد دوم تاریخ ادیان؛ در این رویکرد علاوه بر ساخت فیلم‌هایی با موضوع حضرت موسی علیه‌السلام مانند ده فرمان، سراغ سایر انبیا هم رفتند و با رویکرد و خوانش خود به آن پرداختند؛ مثل فیلم‌های حضرت نوح، حضرت مسیح مانند فیلم‌های «راز داوینچی» و «آخرین وسوسه مسیح».

رویکرد سوم مظلوم‌نمایی یهودیان در جهان؛ در این رویکرد بعد از جنگ اول جهانی و به صورت ویژه‌تر پس از جنگ دوم جهانی، انگاره «سرزمین بدون ملت؛ ملت بدون سرزمین» را برای مظلوم‌نمایی جا انداختند؛ با ساخت فیلم‌هایی نظیر «پیانیست»، «فهرست شیندلر» و یا «پسری با پیژامه راه‌راه» که غالب آنها مظلوم‌نمایی و کشته شدن یهودیان به دلیل دین‌شان توسط سایر ملت‌ها بوده است.

رویکرد چهارم ساخت فیلم‌هایی که روی دیگر موضوعات مرتبط با یهودیان را نشان می‌دهد؛  مثل ساخت فیلم‌هایی با موضوع زندگی فلسطینی‌ها یا مثلاً ساخت زندگی فرماندهان اردوگاه‌های اسرای یهودی و غیره که فیلم‌هایی مثل «کفر ناحوم» و «والس با بشیر» را می‌توان در این دسته قرار داد.

استاد دانشگاه در ارتباط با بررسی فیلم‌های هالیوود تحت تاثیر و سیطره صهیونیسم تاکید کرد: ما برای درک و تحلیل موضوعات این حوزه باید به دنبال حاکمیت مفاهیم و شناخت صاحبان کمپانی‌ها و رویکردهای کلان این موضوعات باشیم؛ چرا که به طور طبیعی امپراتوری هالیوود و صاحبان اصلی آن، رویکرد فکری خود را به اعضای این کمپانی ها نیز دیکته می‌کنند و اگر ما در یک سطح نازل فقط به نشانه‌شناسی ونمادشناسی فیلم‌ها بپردازیم، کاری حداقلی انجام داده‌ایم بنابراین باید مطالعات خود را در این حوزه عمیق‌تر و جدی‌تر انجام دهیم چون پیگیری این سیطره موضوعی و مفهومی در جشنواره‌ها و تولیدات سینمایی از توکیو تا تورنتو مسلماً یک جریان واحد است و مبتنی بر انگاره‌هایی است که شئون و سبک زندگی، تجربه زیستی مشترک بین جامعه بشری و خرد جمعی به نفع این کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی در جهان که همان رویکرد صهیونیزم به سبک زندگی است را تغییر می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند مشروح این ویدیو را در آپارات فرهنگ‌سرای ارسباران به آدرس  aparat.com/v/7ZzWd مشاهده کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار